Naim ja kaiutinkaapelit

Gandalf_fi sanoi:
Mallaksen myynti ilmoituksesta yks esimerkki (oota pariviikkoa niin ostan sen Indicon) - ei tapa rytmiä/melodiaa mutta havainnolistaa eroavaisuuksia:

http://www.cms1.se/userfiles/digitalbild/File/chordxxanthemx&xindigoxdinxdinxhifi+.pdf

Pitikö tuossa linkissä olla joku sokkotesti? Eikö se ollut ihan avoin vertailu? Haluaisin nähdä sokkotestissä rytmisesti kököiksi todettuja kaapeleita ja sitten näitä rytmisesti ja melodisesti koherentteja kaapeleita. Olisi kiinnostavaa nähdä erottavaisitko testaajat rytmisesti hyvät kaapelit nimenomaan rytmin ja melodian perusteella. Kaapelinhan voi tunnistaa jo äänensävystä mutta sellainen riski kai tuossa olisi otettava. Mutta jos rytmiset ja melodialliset erot välikaapeleissa ovat niin selvät kuin jotkut väittävät, niin tuollaisen sokkotestin pitäisi olla pelkkä muodollisuus ne erottavalle. Tietooni ei ole kuitenkaan tullut yhtään sokkotestiä jossa olisi erotettu rytmisesti paremmat kaapelit rytmisesti huonommista. Onko niitä siis ollenkaan tehty kun se tuntuisi niin helpolta? Testissä voisi olla muutama kökkö kaapeli ja muutama koherentti kaapeli ja sitten vain tarpeeksi toistoa ja tilastomerkintää ja testattaville voitaisiin ilmoittaa että nyt soi eri kaapeli, onko rytmikäs vai ei ja siitä sitten kaikki tekisivät merkinnän omiin papereihinsa. Eli testattavat jopa tietäisivät, että koherentteja kaapeleita olisi testissä, vaikka kiero testauttaja laittaisi joka kaapeliksi kökköä ja antaisi sitten oletuksen ja plasebon tehdä tehtävänsä.
 
En ole puolesta enkä vastaan, mieluummin ihan päinvastoin ;). Mutta noitten sokkotestien perään huutaminen on melko turhaa, sillä jos suhtautuu epäilevästi koko asiaan, suhtautuu epäilevästi myös jonkun muun tekemään sokkotestiin. Niin minä ainakin teen :D.

Kuuntele omilla korvilla, ja jos et huomaa eroa ole onnellinen, ei tarvii ostaa uusia piuhoja. Jos kuulet eron, ole onnellinen, voit ostaa paremmat piuhat :).
 
Kyllä minä uskon ihan vilpittömästi esim. edesmenneen HIFI-lehden kaapelitestauksiin ja jopa niissä ilmeneviin korrelaatioihin, että pitemmän päälle jopa kalliimpi kaapeli oli parempi. Varsinkin Eräpuu oli aika tarkkakorvainen noissa testeissä, Nederström ei aivan itse yltänyt samaan tulokseen jonka hän itsekin foorumilla totesi. Itsekin noita äänenSÄVYLLISIÄ eroja olen kuullut, mutta rytmisiä eroja en ole vielä kaapeleissa kuullut.

Ja bassokitaran soiton kyllä kuulee joillakin kaapeleilla paremmin kuin toisilla, mutta onko se varsinaista melodian toistoa vai se, että kaapeli toistaa vain yksinkertaisesti enemmän bassoa ja näin ollen bassolinjoja on helpompi seurata tai sitten kaapeli on sen verran neutraali ettei se tee bassosta niin muhkeata vaan se on selkeämpi ja näin ollen erottuvampi. Tai kaapeli on jotenkin muuten vain erottelevampi. On minullakin ollut kaiutinpiuhaa jossa on ollut tiukemmat ja selkeämmät bassot kuin toisessa piuhassa, mutta sellainen piuha on ollut myös vähäbassoinen, eli meneekö se tiukkuus vain sen neutraalimman toiston piikkiin? Esim. sellaisen ilmiön olen huomannut kaapelissa, että toinen kaapeli päästi jotenkin enemmän informaatiota läpi ja pienet epäpuhtaudet äänissä erottuivat paremmin eikä kaapeli ollut kuitenkaan diskantiltaan toista kaapelia kirkkaampi, tämän paremman kaapelin olin kokevinani jopa hieman tummemmaksi kuin sitä toista.
 
op sanoi:
Pitikö tuossa linkissä olla joku sokkotesti? Eikö se ollut ihan avoin vertailu? Haluaisin nähdä sokkotestissä rytmisesti kököiksi todettuja kaapeleita ja sitten näitä rytmisesti ja melodisesti koherentteja kaapeleita. Olisi kiinnostavaa nähdä erottavaisitko testaajat rytmisesti hyvät kaapelit nimenomaan rytmin ja melodian perusteella. Kaapelinhan voi tunnistaa jo äänensävystä mutta sellainen riski kai tuossa olisi otettava. Mutta jos rytmiset ja melodialliset erot välikaapeleissa ovat niin selvät kuin jotkut väittävät, niin tuollaisen sokkotestin pitäisi olla pelkkä muodollisuus ne erottavalle. Tietooni ei ole kuitenkaan tullut yhtään sokkotestiä jossa olisi erotettu rytmisesti paremmat kaapelit rytmisesti huonommista. Onko niitä siis ollenkaan tehty kun se tuntuisi niin helpolta? Testissä voisi olla muutama kökkö kaapeli ja muutama koherentti kaapeli ja sitten vain tarpeeksi toistoa ja tilastomerkintää ja testattaville voitaisiin ilmoittaa että nyt soi eri kaapeli, onko rytmikäs vai ei ja siitä sitten kaikki tekisivät merkinnän omiin papereihinsa. Eli testattavat jopa tietäisivät, että koherentteja kaapeleita olisi testissä, vaikka kiero testauttaja laittaisi joka kaapeliksi kökköä ja antaisi sitten oletuksen ja plasebon tehdä tehtävänsä.

Ei pitänyt, esimerkki vain että eroja on. Loppu tästä on sitä itseänsä. Olen ollut joskus ostamassa ja ajamassa moottoriurheiluun liittyvää kalustoa ja voin kertoa että on miehiä ja miehiä jotka haisee Menneniltä ja siinä on ero. Älä ny ristus rupia kikkailemaan sellaasesta josta et tiärä!
 
Mä en kanssa tajua että miksi kaikki erot pitää aina sokkotestein todistaa ennenkuin voi uskoa että niitä on :-\. No samapa tuo, mulle riittää jos kuulen itse että joku piuha toimii setissä paremmin :).
 
Gandalf_fi sanoi:
Ei pitänyt, esimerkki vain että eroja on. Loppu tästä on sitä itseänsä. Olen ollut joskus ostamassa ja ajamassa moottoriurheiluun liittyvää kalustoa ja voin kertoa että on miehiä ja miehiä jotka haisee Menneniltä ja siinä on ero. Älä ny ristus rupia kikkailemaan sellaasesta josta et tiärä!

Miten moottoriurheilu ja partavedet tähän liittyvät? Plaseboa vai ei?
 
op sanoi:
Miten moottoriurheilu ja partavedet tähän liittyvät?
No justihin, sitä että kerro ennemmin kokemusksista asiaan liittyen kun arvostelet - toi on respect vertaus - ei ne liity mitenkään, on kikkaalijoota ja ei
 
Nimenomaan, kun en ole itse rytmillisiä eroavaisuuksia kaapeleiden välillä kuullut, niin olisin kiinnostunut lukemaan jostain luotettavasta lähteestä sokkotestin asiasta. Minulle ei riitä siis silloin, että joku toinen sanoo, että niitä on, kun plasebo efektiä ei ole yritettykään eliminoida millään tavalla pois kuvioista. Ihmisen psykologia kun taipuu niin moneen suuntaan. Haluaisin siis tietää johtuuko erojen havaitsemattomuus oman huomiokykyni ja aistimiseni rajoittuneisuudesta vai jostain muusta.
 
op sanoi:
Nimenomaan, kun en ole itse rytmillisiä eroavaisuuksia kaapeleiden välillä kuullut, niin olisin kiinnostunut lukemaan jostain luotettavasta lähteestä sokkotestin asiasta. Minulle ei riitä siis silloin, että joku toinen sanoo, että niitä on, kun plasebo efektiä ei ole yritettykään eliminoida millään tavalla pois kuvioista. Ihmisen psykologia kun taipuu niin moneen suuntaan. Haluasin siis tietää johtuuko erojen havaitsemattomuus oman huomiokykyni ja aistimiseni rajoittuneisuudesta vai jostain muusta.
Ai jos Eräpuu tai Nederström kuulee eron riittävän monta kertaa sadalla toistolla niin vasta sitten niitä eroja voi ehkä olla :-\. Ja ei kai se sulta ole pois jos joku jollain johtovalinnalla saa sen melodian mielestään paremmin toistumaan :). Tuntuis että sä et usko sen olevan mahdollista, ainakaan ennenkuin se lehdessä lukee testituloksissa. Ainakin flättiselektroniikalla johtojen vaikutuksia voi huomata melodisessa mielessä monenkin mielestä tällä palstalla, en tiedä sitten miten omat laitteesi tässä asiassa toimivat. Jos et itse omassa setissä niitä eroja kuule ja olet siihen tyytyväinen niin mitä sitten turhaa aiheesta huolehdit ;).
 
Kyllä, jos esim. Eräpuu ja Nederström tuollaisen testin tekisivät ja sillä osoittasivat, että eroja on rytmiikassa niin uskoisin sen. Sehän se tässä on, kun en tiedä onko eroja vai ei, kun en osaa varsinaisesti sitä melodiakaan kuunnella ilmeisesti oikein. Tai oikeastaan kyllä minä kaikessa kuulen sen melodian (ja kaikilla laitteilla) jos sitä materiaalissa on, mutta että sen voisi kuulla jotenkin yleisluontoisesti jollakin piuhalla paremmin??? Jos erot olisivat todistettu sokkotestillä alkaisin todellakin selvittämään voisinko minä kuulla edes osan niistä eroista myös. Pitäisikö minun vaihtaa kenties elektroniikkani erojen kuulemiseksi? Kenties kaiuttimet? Vai onko vastaani tullut tähän asti vain huonoja kaapeleita joilla nuo erot kuuluvat niin huonosti. Vai onko vain tosiaan niin, etten tosiaankaan pysty kuulemaan niitä eroja ja aistimiseni on jotenkin rajoittunutta. Haluaisin kuulla niitä eroja jos se kerta on mahdollista. Koska jos tuollaisten erojen kuuleminen on kerta mahdollista, vika on joko minussa tai sitten se on laitteistopohjaista. Ja jos eroja ei nykyisillä romppeilla kuule, niin se on silloin selvä puute laitteistossa.
 
op sanoi:
Kyllä, jos esim. Eräpuu ja Nederström tuollaisen testin tekisivät ja sillä osoittasivat, että eroja on rytmiikassa niin uskoisin sen. Sehän se tässä on, kun en tiedä onko eroja vai ei, kun en osaa varsinaisesti sitä melodiakaan kuunnella ilmeisesti oikein. Tai oikeastaan kyllä minä kaikessa kuulen sen melodian (ja kaikilla laitteilla) jos sitä materiaalissa on, mutta että sen voisi kuulla jotenkin yleisluontoisesti jollakin piuhalla paremmin??? Jos erot olisivat todistettu sokkotestillä alkaisin todellakin selvittämään voisinko minä kuulla edes osan niistä eroista myös. Pitäisikö minun vaihtaa kenties elektroniikkani erojen kuulemiseksi? Kenties kaiuttimet? Vai onko vastaani tullut tähän asti vain huonoja kaapeleita joilla nuo erot kuuluvat niin huonosti. Vai onko vain tosiaan niin, etten tosiaankaan pysty kuulemaan niitä eroja ja aistimiseni on jotenkin rajoittunutta. Haluaisin kuulla niitä eroja jos se kerta on mahdollista. Koska jos tuollaisten erojen kuuleminen on kerta mahdollista, vika on joko minussa tai sitten se on laitteistopohjaista. Ja jos eroja ei nykyisillä romppeilla kuule, niin se on silloin selvä puute laitteistossa.
No kysymys kai kuuluu että oletko nykyiseen laitteistoon tyytyväinen ja onko sillä mukava kuunnella musiikkia. Jos olet tyytyväinen niin suotta alat stressaamaan. Jos haluat kuulla mistä ne flättärit puhuu niin silloin varmaan on hakeuduttava jonnekkin sellaista settiä kuulemaan, vaikka sitten sinne ylipapin temppeliin ratapihankadulle.
 
Voi sanonko mitä, nyt vois Eräpuu ja Nederstöm kommentoida... kaupallisista syistä emme sano... ja jos lukee vipan hifimaailman nederstöm (naim) niin....
niin yhdyn Kalpalaisen laakasuun...
 
Kyllä olen nykyiseen settiin aika tyytyväinen, vaikka suht vaatimaton setti on kyseessä (mutta ei negatiivista takaisinkytkentää, Yrjömäki olisi tuosta jo hieman onessaan), mutta ainahan on varaa parantaa jos vain antaisi lompakko myöden. Ja Mika K:n vanhemmasta Naim-setistä on hieman kokemusta flättäripuolen laitteistoista, mutta en voi sanoa, että olisin tuota settiä kokenut jotenkin erikoisen rytmikkääksi. Musaa sillä oli kuitenkin mukava kuunnella, varsinkin vinyylilähteellä. Jotenkin se kuitenkin rullasi ja soljui mukavasti, kaipa se on sitä rytmikkyyttä sitten. Mutta noista kokemuksista on vielä pitkä matka rytmisiin piuhoihin. Ja Ratapihankadulle on täältä liian montaa sataa kilometriä.
 
op sanoi:
Ja bassokitaran soiton kyllä kuulee joillakin kaapeleilla paremmin kuin toisilla, mutta onko se varsinaista melodian toistoa vai se, että kaapeli toistaa vain yksinkertaisesti enemmän bassoa ja näin ollen bassolinjoja on helpompi seurata tai sitten kaapeli on sen verran neutraali ettei se tee bassosta niin muhkeata vaan se on selkeämpi ja näin ollen erottuvampi. Tai kaapeli on jotenkin muuten vain erottelevampi.
No jos kerran bassolinjoja on toisella kaapelilla helpompi seurata kuin toisella, niin eikö silloin juurikin kaapeli tuo basson melodian paremmin esiin? Ei sillä melodisuudella sen kummempaa juttua tarkoiteta :).
 
Back
Ylös