NAD 214:n korjaus/modifiointi.

ixu

Käyttäjä
Liittynyt
17.7.2007
Viestejä
129
Kaupunki
Kauhajoki
Tuossa on jo jonkin aikaa hyllyssä odottanut korjausta tuollainen NAD:n päätevahvistin. Vikana sellainen, että alkaa lämmetessä toinen kanava pätkimään. Sen verran pysyy kolvi kädessä, että ajattelin itse tuon korjata. Oletan, että siellä on jokin kylmäjuotos, joka tulee uudelleen juottamalla kuntoon?

Vahvistimen lievä modaus on käynyt kanssa mielessä ja nythän sen voisi tehdä samalla. Eli tuohan oli aikanaan suht edullinen pääte, niin missä siinä on sitten säästetty kalliimpiin päätteisiin verrattuna?

Löysin tällaisen yrityksen sivun, jolla on ilmeisesti kokemusta NAD:n korjauksesta ja modifioinnista:
http://www.angelfire.com/art2/stereorepair117/NAD.htm

Perhaps 90% of NAD problems are cured by resoldering, cleaning of switches and controls and replacement of speaker relays.

214 :
Noisy, loses channels
Poor quality soldering plus push-on PCB connectors that become noisy.

All three of the above amps (214,216,218) were designed with a undersized filter bank resulting in thin bass when the amp is pushed. This can be improved by upgrading the power supply filters. The cost is 135.00 and includes some minor circuit mods and small cap upgrades.

ALL RECEIVERS AND AMPLIFIERS:
NAD used some rather poor quality caps in most of the product line. These can be upgraded to higher quality caps for an additional 40.00 or so depending on model and will increase the sound quality quite a bit.



Eli, ainakin nuo juotokset ja liittimet kannattaa käydä läpi ja sitten nuo speaker –releet?

Ymmärsinkö oikein, että virtalähteen suotokondensaattorit ovat alkujaan alimitoitetut ja yleensäkin kaikki kondensaattorit ovat heikko laatuisia? Näitä sitten varmaan kannattaisi vaihdella parempiin?
 
ixu sanoi:
Ymmärsinkö oikein, että virtalähteen suotokondensaattorit ovat alkujaan alimitoitetut ja yleensäkin kaikki kondensaattorit ovat heikko laatuisia? Näitä sitten varmaan kannattaisi vaihdella parempiin?
Mielestäni Nad nimenomaan ei ole alimitoitettu.Ainakin jos Hifi-lehden reaktiiviseen kuormaan tekemä testi pitää paikkansa.Sen perusteella vahvistin pärjäsi testipenkissä hyvin.Myös muistaakseni saksmannien Stereoplay mittasi k.o vahvarin ja eipä sieltäkään moitetta esiintynyt.Erikoista tässä vahvarissa on se että se toimii vielä kahteen ohmiinkin stereona (joskaan ei suositeltu jos kuorma on kovin kapasitiivinen)kun kolleegat vetäisivät jo suojapiirejä kiinni tai kosahtaisivat.
 
Näin asioita täysin tuntemattoman villinä kenttäarvauksena veikkaisin, että lämpökäyttäytymisen vuoksi jokin juotos on sanonut työsopimuksensa irti. Yhdessä helekatin isossa ammattipuolen pa-vahvistimessa (tuulettimia pyöritti isommat moottorit kuin uskoisitte) oli samaa ongelmaa ja korjaantui kolvia käyttämällä.

t. jjahifi
 
tässä kuva 214:n sisuksista.
http://i178.photobucket.com/albums/w252/petesdiy/P1010003.jpg
Tossa on oikeassa ylä- ja alakulmassa pari ylimääräistä piirilevyä, samoin keskellä powerpuolella on yksi näkkäri boonusta. Lähtisin liikkeelle ihan noista kanaville menevistä liittimistä. Eli irti ja takaisin kiinni. Samoin muut pikaliittimet. Eihän tossa powapuolella mitään järkyttävää konkkapatteristoa ole, mutta kyllä tuolla vahvaimella vaikka hitsaa.. ;)
 
pete sanoi:
tässä kuva 214:n sisuksista.
http://i178.photobucket.com/albums/w252/petesdiy/P1010003.jpg
Tossa on oikeassa ylä- ja alakulmassa pari ylimääräistä piirilevyä, samoin keskellä powerpuolella on yksi näkkäri boonusta. Lähtisin liikkeelle ihan noista kanaville menevistä liittimistä. Eli irti ja takaisin kiinni. Samoin muut pikaliittimet. Eihän tossa powapuolella mitään järkyttävää konkkapatteristoa ole, mutta kyllä tuolla vahvaimella vaikka hitsaa.. ;)

Mitäs "ylimääräisiä" levyjä nuo on? Joo, ainakin nuo liittimet pitää tarkastaa, voishan ne juottaa suoraan kiinnikin, jos liitin tuntuu kovin hepposelta.

No näin tarkemmin ajateltuna, niin eihän tuo pääte näin kerrostalo käytössä joudu ikinä edes kunnolla "töihin", niin taitaa olla turha alata konkkia vaihtamaan. Jos ne ei nyt näytä mitenkään vuotaneen/pullistuneen...
 
Ne on XO-piirit. Olen ne kyllä ottamassa tuolta Nadin sisuksista pois. Pitää tuo powerpuoli pistää erilliseksi tuosta Nadin powerista. Mulla toi Nad on kerännyt viimeisen kymmenkunta vuotta vaan pölyä sängyn alla. Nyt ois tarkoitus tosta tehdä subin pääteaste.
 
Aiheeseen liittyen, mulla NAD 216 THX toinen kanava rätisee / pätkii. Arvauksia tai kokemuksia missä vika voisi piillä, ja korjautuuko pelkästään kolvia käyttämällä?
 
Nad 214 omaa saman piirilevyn kuin isoveljensä 216. Piirilevyllä on 214 mallissa tyhjät paikat päätetransistoreille, joita isommissa on useampi. Myös toroidi on järeämpi isommissa malleissa. Virtalähteen suotokonkista en tiedä, mutta voisin kuvitella niiden olevan samat kaikissa malleissa. Olettaisin siis, että varsinkaan 214 ei häpäile suotokapasitanssillaan siihen nähden mitä laitteelle on luvattu.

Itse omistan 214:n, mikä on luultavasti tuotannon loppupäästä. Sen kanssa en ole kokenut minkäänlaisia ongelmia ja basso kyllä mielestäni 8 ohmin kuormallakin möyrää alas asti. Väittiäisin jopa erittäin kontrolloidusti soittavan kaiuttimiani. Keskialueelle se on liian raaka laite, mutta bassoissa kyllä erittäin toimiva.

Korjailussa varmaankin kannattaa tosiaan aloittaa noitten erinäisten liitosten putsauksella. Sähkömekaanisia osiahan tuossa laitteessa on vain virtakatkaisin ja sen toiminta lie helppo tarkastaa.
 
Tarkasta powerin ja päätekorttien välisten johtojen juotokset, ja puhdista/hio powerin piirilevyllä olevan kaiutin releen koskettimet, releen suojakannen saa auki irrottamatta relettä, kun pienellä meisselillä vähän auttaa.
 
Hoi. Eilen alkoi 214:n oikeassa kanavassa suhina, muistutti jotakuinkin valkoista kohinaa noin karkeasti. Tänään otin huoltomanuaalin ja säädin kanavien "idle currentit" kohdalleen, tosin melkolähellä olivat jo. jätin kuormatta virrat päälle joksikin aikaa ja yritin mittailla komponenttien lämpöjä lämpökameralla. Jonkin aikaa, (ehkä noin 30 min) päällä oltuaan R350 (5% 120 ohmin 0.5W vastus) rupesi käryämään. Tämän jälkeen virrat pois ennen lieskoja. Käynnistettäessä vasemmassa kanavassa jännite samaisen vastuksen yli on joitakin millivoltteja, kun taas oikea kanava nousee sekunneissa yli 40 volttiin. Joku trankkuhan tuossa pettää mutten osaa tulkita.
Mainittakoon, että suojarele ei kytke enää ulosmenoihin signaalia. Reguloidut +VL = +52V ja -VL = -52V. Ne lienee ok.

Apuja, please.
 

Liitteet

  • RightCh.jpg
    RightCh.jpg
    80 KB · Katsottu: 54
sinällään sulla on se toinen kanava mistä voit ottaa vertailuarvoja, trankku ja mittauspiste kerrallaan kun menee eteenpäin, niin pitäs jostain se viallinen löytyä. Ja jos kerran 40V on ton vastuksen yli, mittaa ensin että onko positiivisella puolella liikaa vaiko negatiivisella.
 
jrz: Jos tuon vastuksen yli oli tosiaan yli 40 volttia, niin sähköjä ei kannata kytkeä enää ennen korjausta!

Päätekivennäiset, kantavastukset ja emitterivastukset (eli ne tuon vastuksen oikealla puolen schemassa) pitää mitata, siellä on jotain pahasti vialla ja poistunut, jos ohjausjännite voi olla tuota luokkaa. Mielellään kaikki päätekivet vaihtoon.

Mutta mikä on syy? Onko varmasti lepovirranmittaus oikein, ettei vahingossa ole tullut säädettyä liika korkeaksi ja kuumennut ja poistunut?
Tuo lepovirran säätötrimmerin kytkentä on erittäin huonoa suunnittelua, jos trimmeri alkaa pätkimään, virta pomppaa säätöalueen maksimiin.
 
^^OK. Sinällään loogista, nyt vaan on aikaa niin vähän mittailla kun alkaa tuo vastus kärytä. Tietysti voisi irrottaa se, mutta sitten ei enää verrata toiseen kanavaan...

^Jounika: Huomasin tuon trimmeriongelman jo ostaessani vahvistimen. Sen säätöalue on niin pieni, että käytännössä lepovirran arvo on toleranssin sisällä +-2 asteen rajoissa.
 
Viimeksi muokattu:
Kannattaa mittailla Q314-Q316 välin komponentit, siellä on jotain vialla, mikä sitten on hajotellut muuta. Ja ihan koko ketjun resistanssi trankkujen kollektorien välillä, vaikka ihan kintuista mitattuna jotta juotokset tulee mukaan. Joku siinä välillä pätkii.
 
Tilannepäivitys: Toistaiseksi en ole onnistunut paikallistamaan puolijohteista vikaa, dioditestein olen lähinnä testannut. Ainoat löytämäni kuolleet komponentit ovat R352 ja R360, jotka ovat päätekivien sulakevastukset. Toivottavasti ovat suojanneet onnistuneesti päätteitä. Jatkan viikonloppuna selvitystä.
 
Tilannepäivitys: Toistaiseksi en ole onnistunut paikallistamaan puolijohteista vikaa, dioditestein olen lähinnä testannut. Ainoat löytämäni kuolleet komponentit ovat R352 ja R360, jotka ovat päätekivien sulakevastukset. Toivottavasti ovat suojanneet onnistuneesti päätteitä. Jatkan viikonloppuna selvitystä.

Sulakevastukset? Eli kantavastukset päätekiviltä, aika outoa. Jos ne palaa, silloin yleensä päätekivetkin on poistuneet. Ja syy, mikä aiheuttanut, sen löytäminen voi olla hankalaa.

Mainitsit aiemmin, että bias-säätö vaikuttaisi vain +/-2%? Mitä tuota kytkentää tihrustaa, niin se säätöalue pitäisi olla suurempi. Onko joku jo joskus kolvaillut vahvistinta? Itse olen joskus törmännyt trimmerivikaiseen NADiin, olisiko nytkin kyseessä? No, on niissä juotosvikojakin löytynyt trankkujen jaloista, joka myös voisi hyvin tuollaista aiheuttaa.
 
Sulakevastukset? Eli kantavastukset päätekiviltä, aika outoa.
Kyllä.
Mainitsit aiemmin, että bias-säätö vaikuttaisi vain +/-2%? Mitä tuota kytkentää tihrustaa, niin se säätöalue pitäisi olla suurempi.
Siis säätöalue on suurempi, mutta "IDLE CURRENT" säätö tuolla trimmerillä on ******** hankalaa, koska potikan liikealue on 360 astetta, jolloin ollaan 0.5-470 ohmia ja huoltomanuaalin (20+-1.5)mV on osuttava muutaman ohmin sisään.
 
Klassinen ohje, rukari ja kylmäspreitä kouraan, koputa ja kuuntele, jäähdytä ja haistele.

Siirrä toimivasta kanavasta kivet vialliseen, mittaa ja vertaa niitä keskenään välissä, niin voi ainakin poissulkea tietyt mahdollisesti vikaantuneet komponentit kun kiviä harvoin voi mitata luotettavasti niiden ollessa levyssä kiinni.
 
Klassinen ohje, rukari ja kylmäspreitä kouraan, koputa ja kuuntele, jäähdytä ja haistele.

Siirrä toimivasta kanavasta kivet vialliseen, mittaa ja vertaa niitä keskenään välissä, niin voi ainakin poissulkea tietyt mahdollisesti vikaantuneet komponentit kun kiviä harvoin voi mitata luotettavasti niiden ollessa levyssä kiinni.
Kokeilin Hypexin ucd700 päätettä ja alkoi kiinnostamaan.
Tuon NADin poweriosasto on kuitenkin sen verran järeä ja ilmeisesti kunnossa, että tekisi mieli vaihtaa pääteasteet johonkin sopivaan ebayn kiinalaiseen tai miksei vaikka hypexin ucd400:een. Ei pitäisi olla paha juttu... Täytyy nyt katsoa.
 
Jos ei meinaa muuten lähteä selkiämään niin voisi kokeilla ottaa päätetrankut pois ja kytkeä 470ohm/4W vastukset edellisen asteen emittereiltä lähtöön. Näin välttyy lisätuholta ja vahvain kuitenkin käyttäytyy ilman kuormaa kuten trankkujen kanssa.

Yhtäkaikki mittaa ekaksi etuasteen kaskaditrankkujen kantajännitteet eli Q310 ja Q312 kannan ja emitterin välinen jännite. Se pitäsii olla molemmissa sama.
sitten mittaa Q306 ja Q308 kannan ja maan välinen jännite.
Sitten Q314 ja Q316? emitterivastusten yli oleva jännite.

Näillä tiedoilla ehkä selviää onko ohjain asteessa vikaa.

Testailun vuoksi voisi juottaa hyppylangan trimmerin yli eli oikosulkea sen. Jos tämä saa tuon ympäröidyn vastuksen yliolevan jännitteen romahtamaan nollaan on vika trimmerissä. Korvaa se vaikka 10-kierro trimmerillä niin säätö helpottuu. Ite liimasin sellaisen pystyyn printille ja langoitn hyppylangoilla alkuperäisen trimmerin tialle.


Muutes, ne päätrankkujen kantavastukset on parasiittivärähtelyjen eliminoimiseksi ei sulakkeiksi.
 
Back
Ylös