Musikaalisuus-termi

jacqueline.lacan

Käyttäjä
Liittynyt
19.6.2007
Viestejä
3 744
Kaupunki
Tampere
Musikaalisuus saa kaikkien sukat pyörimään villisti ympyrää, paitsi ilmiönä, terminä. Onkin täysin oikeutettua penätä mitä harrastajat tällä ymmärtävät? Itselläni ainoa tähän suuntaan taipuva kokemus mcintoshin 275 lähteenä saman firman hopeanpyöritin. Musikaalisuudella tässä ymmärrän sitä, että se imaisi musiikin kuuntelun tavalla, joka sai unohtamaan muun. Eli dan fantelaisittain se että asiat eivät ole kuunnellessa minun kädessä vaan "palvelun tarjoajan". Halusin pistää tämän ylös, koska odotan, että moni muu käsittää tällä jotain ihan muuta. Vahvoja kilpailijoita voisi olla se prat-filosoofia/mainospuhe & läsnäolo. Mutta nousisiko mustana orina haastamaan, joku puhtaasti analyyttisin termein pärjäävä lafka?
 
Musikaalisuus = kirosana. Älkää mainitko sitä sanaa, kiitos, enää, ikinä.
 
Itse löysin Ossin palstameuhkaamisen avulla "musikaalisuuden". Lopetin etsimästä hyvin soivaa musiikkia laitteistolleni ja aloin ostaa vain hyvää musiikkia. Laitteisto on edelleen sama, mutta asenne muuttui.

Vastakkainasettelussa HE vs. FE on mielestäni kysymys harrastajan korvienvälisistä asioista enemmän kuin itse laitteista, niiden merkistä tai valmistusmaasta.
 
Jyrki_H sanoi:
Itse löysin Ossin palstameuhkaamisen avulla "musikaalisuuden". Lopetin etsimästä hyvin soivaa musiikkia laitteistolleni ja aloin ostaa vain hyvää musiikkia. Laitteisto on edelleen sama, mutta asenne muuttui.

Vastakkainasettelussa HE vs. FE on mielestäni kysymys harrastajan korvienvälisistä asioista enemmän kuin itse laitteista, niiden merkistä tai valmistusmaasta.

Hyvä Jyrki! Miksi bongailla rumpujakkaran nitinöitä, kun voi kuunnella sitä musiikkia.
 
jacqueline.lacan sanoi:
Musikaalisuus saa kaikkien sukat pyörimään villisti ympyrää, paitsi ilmiönä, terminä. Onkin täysin oikeutettua penätä mitä harrastajat tällä ymmärtävät?

Sana "markkoinintihype" tulee ensimmäisenä mieleen.
 
Salival sanoi:
Hyvä Jyrki! Miksi bongailla rumpujakkaran nitinöitä, kun voi kuunnella sitä musiikkia.

Tuon sä lainasit minulta :D Silloin kun hukataan tallenteen epäolennaiset tahattomuudet niin uskon että se tärkein asia eli musiikki menettää jotain samalla.

Voisiko "musikaalisuus"-sanan käytöstä tulla jatkossa bannivaroitus, sehän on vain inhimillinen ominaisuus eikä pitäisi liittyä koneisiin, paitsi mainoslauseissa >:D
 
sepi_1 sanoi:
Tuon sä lainasit minulta :D Silloin kun hukataan tallenteen epäolennaiset tahattomuudet niin uskon että se tärkein asia eli musiikki menettää jotain samalla.

Voisiko "musikaalisuus"-sanan käytöstä tulla jatkossa bannivaroitus, sehän on vain inhimillinen ominaisuus eikä pitäisi liittyä koneisiin, paitsi mainoslauseissa >:D
Niin lainasinkin :D
 
Tämä on ihan mielenkiintoinen asia, sillä toisille terni tarkoittaa vallan toista kuin toisille. Esim ratapihan O:n mielestä eräs musiikalisimpia settejä mitä hän on suomessa likkeissä kuullut on minun mielestäni kuuntelukelvoton. Tietty jotkin asiat se setti teki loistavasti, mutta balanssi musiikin kaikkien osa-alueiden välillä puuttui. Toisille harrastajille taas musikaalisuus tarkoittaa vain sitä, että laite unhoittuu kokonaan musiikkia kuunnellessa, ei kiinnitä huomiota itseensä millään osa-alueella. Ja tämä liittyy jo omiin referensseihin jne.

Sitä en tajua miksi tästä pitää aina kiistellä niinkin se olisi joku vastakkainasettelun paikka. Ja mielenkiintoisinta tuntuu olevan, että suurin osa harrastajist, joilla on on näitä Naim/Lin jne laitteita pärjäävät muiden kanssakin vallan hyvin, kun taas ne joilla ei niitä ole luovat koko ajan tätä vastakkainasettelua. Itsekin tunnen suurta vetos muihin laitteisiin kuin Naimeihin, vaikka sellaiset minulla nyt on esim. EC, Accuphase, McIntosh jne. Tunnen myös vetoa järeämpään Naim-kalustoon.

Laatu kuuluu äänessä, on kyseessä sitten tasamaata tai vuoristoa tai vaikka meren mutaa - Makuja on monia. Miksi ******* tämä on niin hankala asia monille harratajille tajuta ja kaikesta pitää sotia. Juuri tälläisen takia tekisi melkein mieleni lopettaa koko virtuaaliharrastaminen täällä netissä. Onneksi vain melkein.
 
Jyrki_H sanoi:
Vastakkainasettelussa HE vs. FE on mielestäni kysymys harrastajan korvienvälisistä asioista enemmän kuin itse laitteista, niiden merkistä tai valmistusmaasta.

Amen.
Valon voi tietysti nähdä ilman profeettaakin.
 
Mika K sanoi:
.
Ja mielenkiintoisinta tuntuu olevan, että suurin osa harrastajist, joilla on on näitä Naim/Lin jne laitteita pärjäävät muiden kanssakin vallan hyvin, kun taas ne joilla ei niitä ole luovat koko ajan tätä vastakkainasettelua.

Onks tää nyt näin jyrkkä asettelu oikeasti?
 
Mallas sanoi:

Mä en kuitenkaan tunkisi kuilun syventämistä vain ei-tasamaalaiteharrastajien niskoille. Mitään puolta itse ottamatta: kummaltakin tuntuu löytyvän omat lapiomiehensä.
 
Miten äänentoistolaitteista tuli vain musiikintoistolaitteita ja sen mukaan musikaalisia? Mä haluan että toistettava tallenne kuulostaa mahdollisimman aidolta, oli kyse sitten traktorista tai linnunlaulusta viidakossa.

Tässä musikaalisuushypessä laitteet heräävät henkiin ja osaavat eroitella olennaiset asiat tallenteista helpottaen musiikin sanoman vastaanottamista. Tältä se ainakin luettuna vaikuttaa.
 
Sam Other sanoi:
Mä en kuitenkaan tunkisi kuilun syventämistä vain ei-tasamaalaiteharrastajien niskoille. Mitään puolta itse ottamatta: kummaltakin tuntuu löytyvän omat lapiomiehensä.
Tarpeetonta kärjistämistä esiintyy, ja jokaista ideologiaa kaupataan ratkaisuna kaikkeen. Niinkuin on tehty maailman sivu :)
 
Monelle musikaalisuus tuntuu kulminoituvan musiikin soljumiseen, rytmiikkaa ja ossilandiassa vielä melodian seurattavuuteen. Minulle rytmi ja melodia ovat niitä musiikin trivialiteetteja, jotka lähes kaikki laitteistot selvittävät kunnialla. Varsinaiseen musikaalisuuteen päästään kun musiikillisen materiaalin tunnetasot, nyanssit, herkkyys tulee esille ja silloin tasamaan laitteet kuullostavat lähinnä rytmikoneilta :D (läppä, läppä...)

Itse asiassa olen tullut siihen tulokseen että kun musiikkisignaalin (siis analogisen) laatu paranee niin kaikki osa-alueet paranevat lähes samanaikaisesti. Kun musiikin mikrodetaljien toisto tarkentuu, resoluutio ja koherenssi paranevat, syntyy rytmikkyyttä ja nyansseja molempia. Viimekädessä kaiuttimet joko kykenevät tai eivät kykene toistamaan näitä äärimmäisen pieniä musiikin osasia. Siksi oma valintani on herkät baffelit ja putkivahvistin.
 
moi
musikaalisuus, hokama määrätyillä laitemerkeillä,saadakseen myytyä laitteitansa.
ter. reiska
 
Back
Ylös