• MTOM rules:
    - When submitting phase opens, you are authorized to upload up to a maximum number of medias (configured by the admin).
    - Once submitting phase ends, voting phase starts and you will be able to vote for your preferred media.
    - At the end of the voting phase, the winner will be awarded !

Musikaalisuuden kahdet kasvot

  • Keskustelun aloittaja Tawe
  • Aloituspäivämäärä
T

Tawe

Seuraava on pohdintaa, jossa yritän löytää laajempaa perspektiiviä käsitteeseen "musikaalinen laite". Pidetään lähtökohtana sitä, että tällainen laite soittaa/toistaa musiikkia hyvin ja uskottavasti, teki se sen sitten miten hyväänsä. Mittari on musiikki ja sen elementit: rytmi, melodia, dynamiikka, harmonia ja sointiväri sekä muoto.

Perinteinen brittityyli ja flat earth (Linn/Naim jne) korostaa melodian, rytmin ja dynamiikan merkitystä ensisijassa. Muusta voidaan nipistää jne.

Aina musikaaliseksi sanottu oikea vintage-kama (Quad II, Ortonfon SPU, Thorens 124 jne), eivät loista PRaT -osioilla, mutta näille ensisijaista tuntuisi olevan timbe (sointiväri) ja harmonia, muusta voidaan nipistää.

Molemmat tyylisuuntaukset edustavat kiistatta musikaalista koulukuntaa, mutta ovat täysin erilaisia, painopisteet musiikin elementeissä ovat toiset.

Kumpiko on oikein? Ei varmasti kumpikaan, jos molemmat kykenevät luomaan kuulijan ja musiikin välille vahvan emotionaatisen yhteyden?

Se kirottu kihisevä perushifi on sitten jotain muuta! Eikö?

Entäs raskas ameriikkalainen High End? Mulla ei ole kokemusta näistä.

Kommentoikaa!
 

Tuomas

Käyttäjä
Liittynyt
5.8.2006
Viestejä
72
Kaupunki
Helsinki
:D Minä jo ihmettelinkin, että onko sananjulistus rajoittunut vaan tuolle toiselle palstalle >:D
 

kaksonen

Hifiharrastaja
Liittynyt
31.7.2006
Viestejä
19 834
Kaupunki
Korvessa
Tawe sanoi:
Seuraava on pohdintaa, jossa yritän löytää laajempaa perspektiiviä käsitteeseen "musikaalinen laite". Pidetään lähtökohtana sitä, että tällainen laite soittaa/toistaa musiikkia hyvin ja uskottavasti, teki se sen sitten miten hyväänsä. Mittari on musiikki ja sen elementit: rytmi, melodia, dynamiikka, harmonia ja sointiväri sekä muoto.

Perinteinen brittityyli ja flat earth (Linn/Naim jne) korostaa melodian, rytmin ja dynamiikan merkitystä ensisijassa. Muusta voidaan nipistää jne.

Aina musikaaliseksi sanottu oikea vintage-kama (Quad II, Ortonfon SPU, Thorens 124 jne), eivät loista PRaT -osioilla, mutta näille ensisijaista tuntuisi olevan timbe (sointiväri) ja harmonia, muusta voidaan nipistää.

Molemmat tyylisuuntaukset edustavat kiistatta musikaalista koulukuntaa, mutta ovat täysin erilaisia, painopisteet musiikin elementeissä ovat toiset.

Kumpiko on oikein? Ei varmasti kumpikaan, jos molemmat kykenevät luomaan kuulijan ja musiikin välille vahvan emotionaatisen yhteyden?

Se kirottu kihisevä perushifi on sitten jotain muuta! Eikö?

Entäs raskas ameriikkalainen High End? Mulla ei ole kokemusta näistä.

Kommentoikaa!

Kuule Tawe, sieltä pitää tulla kakki. Ei raskassa Amerikkalaisessa mitään vikaa ole. Pidän dynaamisesta jenkkityylistä runsaine bassoineen, mutta sen basson pitää olla jäsentynyt. Jenkeillä tuo emotionaalinen voisi onnistua, en ole koskaan noin miettinyt. Eräs hifisti sanoi käydessään, että sulla on jenkkisaundi-höh, jaahas.
 
T

Tawe

Siis monenko laitteisto toistaa lopultakin kaiken! ja vieläpä oikein!
 

Jari

Kaupallinen toimija
Liittynyt
8.9.2006
Viestejä
15 082
Kaupunki
Espoo
Kaikkihan sieltä pitäisi tulla, vaan kun ei välttämättä tule.


FE-suuntauksessa *priorisoidaan* musiikillisia 'kvalitatiivisia' osatekijöitä - tämä tarkoittaa sitä, ettei olla valmiita tekemään myönnytyksiä sillä kentällä 'sointivärien' tai 'tilantunnun' takia - tämä taas *ei* tarkoita sitä, etteikö sointiväri ja tila-asiat voi toistua kunnolla, mutta Music First.


Jossain määrin itsekin FE-orientoituneena kuuntelijana voin sanoa, että kauniisti ja siististi ja perinteisessä mielessä ihan hyvinkin soiva 'iso jenkkisetti' voi olla (minulle) aika puisevan tylsä (epäinformatiivinen) - ja silloin, kun ryhdytään puhumaan vaikkapa juuri 'jenkkitylistä runsaine bassoineen' ollaankin jo ihan eri tiellä kuin tässä tarkoitettiin. Eller?


Mutta kysehän on prioriteeteista - onko tärkeämpää kaunis ja hyvä ääni kontra musiikillinen koherenssi.


-m-
 

LongJohn

Käyttäjä
Liittynyt
1.8.2006
Viestejä
3 709
Tawe sanoi:
Joo, monellako tulee, muuta kuin se kakki?
Se on tällä ruokavaliolla kuule hyvä jos tulee edes se kakki. Mutta miten kakki liittyy musikaalisuuden kaksiin kasvoihin? Kakki-kasvot? Hmm, tämä taitaa olla nyt se kääntöpuoli, flipside kuten ulkomailla sanotaan. Ovelaa.

Jussi
 
T

Tawe

Jussi Toivanen sanoi:
Se on tällä ruokavaliolla kuule hyvä jos tulee edes se kakki.
Miten ruokavalio liittyy musikaalisuuden kaksiin kasvoihin? Tarkoitatko ruokavaliolla nyt niitä äänitteitä? Ovelaa.
 

Jari

Kaupallinen toimija
Liittynyt
8.9.2006
Viestejä
15 082
Kaupunki
Espoo
Nythän tämä uhkaa jo mennä p*sk*n puhumiseksi...? ??? >:D
 
T

Tawe

Mallas sanoi:
FE-suuntauksessa *priorisoidaan* musiikillisia 'kvalitatiivisia' osatekijöitä - tämä tarkoittaa sitä, ettei olla valmiita tekemään myönnytyksiä sillä kentällä 'sointivärien' tai 'tilantunnun' takia - tämä taas *ei* tarkoita sitä, etteikö sointiväri ja tila-asiat voi toistua kunnolla, mutta Music First.
Eikö sointiväri voi olla juuri kvalitatiivinen osatekijä? Monissa vintage-seteissä juurikin tonaalinen laatu on tärkeä asia (koska muuta ei ole?). Ymmärtäisin tämän liittyvän sointivärien "oikeellisuuteen". Kyseessä on siis priorisoinnista ja painotuksista. Kumpiko on enemmän "music first"? Molemmissa käsitellään musiikin elementteja, jotka kaikkia ovat kvalitatiivisia. Tämä vain heittona. Itselleni rytmi ja melodia ovat tärkeämpiä.
 
T

Tawe

Vastaan itselleni. Tonaalinen laatu, tonaliteetti tarkoittaa ensisijaisesti melodisuutta, eikä niinkään sointiväriä. Kyse on sävelpuhtaudesta. Eli sointiväri ei missään nimessä ole melodian arvoinen musiikin elementti, IMHO.
 

pirkka

Käyttäjä
Liittynyt
23.7.2006
Viestejä
13 845
Kaupunki
Järvenpää
Siinä olen samaa mieltä että ensin on saatava sävelkorkeus kohdalleen ja sitten voi hioa sointiväriä mutta olen toisaalta sitä mieltä että kaikki audiolaitteet toistavat sävelkorkeudet oikein sellaisella tarkkuudella että ihmoiskorva ei siihen kykene mutta sensijaan sointivärin muutokset havaitsee ihminenkin melko helposti. Totta kai sävelkorkeuksien pitää olla kohdallaan mutta koska näin siis onkin, on tärkeämpää panostaa siihen sointiväriin ja kaikkineen signaalin tarkkuuteen, jotta se toistaisi kaikki musiikin osaset puhtaasti erillisinä. Tämän kautta syntyy koherenssi ja ryhti musiikkiin, kuuntelua kutsuva avaruus, jossa musiikki soi rasittamatta.

Palaan aiheeseen tuntumattomuus: Jos signaali luodaan äänilähteestä oikein ja signaali toistuu signaalitiellä tarkasti muuttumattomana saavutamme musikaalisuuden, sävelkorkeuden, rytmin, tilantunnun ja sointivärin kaiken yhtaikaa. Jotkin komponentit eivät tästä selviydy ja tuloksena on vääristymä, jossain tai joissain osa-alueissa. Minusta näitä asioita ei voi priorisoida yksiselitteisesti. Kaikkea tarvitaan hyvän kuuntelu sensaation aikaansaamiseksi.
 
T

Tawe

Pirkka, tuo laitteiden sävelpuhtaus ja sävelkorkeus ei ole itsestään selvä asia. Monet vain eivät suostu usko, että tämä voisi olla milläänlailla mahdollista. Itse en ole harrastanut paeelikaiuttimia, mutta olen kuullut sanottavan, että joissakin suurissa malleissa sävelpuhtaus voi olla kyseenalainen asia, tässä on havaittu tietynlaista alavireisyyttä tietyillä alueilla. Esimerkkejä on varmasti muitakin. Olen kuullut samantaista itsekin erityisesti äänirasioiden, mutta vahvistimien kohdalla jossakin määrin.
 

layeroid

Käyttäjä
Liittynyt
1.8.2006
Viestejä
431
On se nyt jo p*****e, kun tätä musikaalisuutta joka paikassa viljellään.. Eikä siinä mitään, MUTTA KUN MUSIKAALISUUDELLA JA JOLLAIN LAITTEELLA EI OLE VARSINAISESTI MITÄÄN TEKEMISTÄ KESKENÄÄN, nih!

! http://www.havanto.fi/Musiikki/musikaalisuus.html !

anteeksi kuohahdukseni mutta kun tätä tuubaa vaan tuntuu tulevan joka tuutista nykyään..
 
T

Tawe

Layeroid, ymmärrän kuohahduksesi, mutta kun tuo musiikki sattuu vain olemaan monelle harrastajalle SE juttu, niin ei ole ihme, jos ollaan kiinnostuneita niistä laitteista, jotka soittavat tuota musiikkia hyvin. Näitä nyt vain satutaan kutsumaan musikaalisiksi laitteiksi, vaikkeivät ne mitään älyllistä toimintaa omaakaan.

Hmm... siirry Mikrobitin sivuille, siellä on tuutti jos ei musikaalisuudesta puhuta.
 

layeroid

Käyttäjä
Liittynyt
1.8.2006
Viestejä
431
Tawe sanoi:
Layeroid, ymmärrän kuohahduksesi, mutta kun tuo musiikki sattuu vain olemaan monelle harrastajalle SE juttu, niin ei ole ihme, jos ollaan kiinnostuneita niistä laitteista, jotka soittavat tuota musiikkia hyvin. Näitä nyt vain satutaan kutsumaan musikaalisiksi laitteiksi, vaikkeivät ne mitään älyllistä toimintaa omaakaan.
Siinähän se virhe juuri tuleekin että niitä satutaan sanomaan musikaalisiksi.

Kyllähän musiikki on minullekin SE juttu.. eipä siinä, mutta alkaa mennä aika överiksi ajoittain tämän aihe, kun aletaan puhua laitteiden äänentulkinnasta yms. sheissesta.
 

LongJohn

Käyttäjä
Liittynyt
1.8.2006
Viestejä
3 709
Layeroid sanoi:
Kyllähän musiikki on minullekin SE juttu.. eipä siinä, mutta alkaa mennä aika överiksi ajoittain tämän aihe, kun aletaan puhua laitteiden äänentulkinnasta yms. sheissesta.
Eikös se tarkkaanottaen sitä juuri olekin? Tulkitaan enemmän tai vähemmän kun ei ole mahdollista prikulleen samanlaisena toistaakaan. ;)

Se on sitten toinen juttu mihin suuntaan sitä tulkitaan, lisätäänkö jotain, jätetäänkö jotain pois. Mutta se nyt ei kiinnosta ketään niin kauan kun lopputulos tyydyttää omaa korvaa.

Jussi
 

Kutv0ned

Käyttäjä
Liittynyt
3.8.2006
Viestejä
3 636
Layeroid sanoi:
On se nyt jo p*****e, kun tätä musikaalisuutta joka paikassa viljellään.. Eikä siinä mitään, MUTTA KUN MUSIKAALISUUDELLA JA JOLLAIN LAITTEELLA EI OLE VARSINAISESTI MITÄÄN TEKEMISTÄ KESKENÄÄN, nih!

! http://www.havanto.fi/Musiikki/musikaalisuus.html !

anteeksi kuohahdukseni mutta kun tätä tuubaa vaan tuntuu tulevan joka tuutista nykyään..
Layeroid, joskus voi tulla väärään paikkaan, ja joskus kaikki tulee väärään paikkaan.
 
Ylös