Musiikin tulkinta

  • Keskustelun aloittaja terae
  • Aloituspäivämäärä
T

terae

kkoskela sanoi:
Näinkö nautitaan hyvistä tulkinnoista.
???

On sekin toki mahdollista;
tulkinnathan tekee kapellimestari ja merkkauttaa kunkin soittajan nuotteihin... lisäksi saadaan niitä käsin nuotteihin merkattuja tulkitsemalla varmasti paljon irti siitä, mitä kaikki ne aikaisemmat soittajat ja tämä nykyinen ovat laatuaan... Eikös nuo väitä että käsiala kertoo paljon? ;)

Niin jotta nehän sitten (no ainakin klassisessa) soittelevat kutakuinkin sen mukaan mitä ovat nuotteihin lopulta merkanneet, ellei sitten tuo mestari edessä ala huitomaan tutulle katsomoon kesken meiningin... ;)
 
terae sanoi:
Niin jotta nehän sitten (no ainakin klassisessa) soittelevat kutakuinkin sen mukaan mitä ovat nuotteihin lopulta merkanneet, ellei sitten tuo mestari edessä ala huitomaan tutulle katsomoon kesken meiningin... ;)

Täysin pieleen. Erittäin paljon on varaa tulkinnalle vaikka nuottien mukaan soitetaankin.
Nuottien mukaan oppii soittamaan melkein kuka vaan. (ehkä jopa minä saattaisin) Suureksi tulkitsijaksi, tunteiden välittäjäksi, ei ole monestakaan.
 
kkoskela sanoi:
Täysin pieleen. Erittäin paljon on varaa tulkinnalle vaikka nuottien mukaan soitetaankin.
Nuottien mukaan oppii soittamaan melkein kuka vaan. (ehkä jopa minä saattaisin) Suureksi tulkitsijaksi, tunteiden välittäjäksi, ei ole monestakaan.

Kyllä terae on mielestäni oikeassa. yksittäiset soittajat sinfoniaorkesterissa eivät tulkitse muuta kuin mitä kapelimestari sanoo, tai on soittajan nuotteihin merkinnyt.
Esim. jos kaikki viulut alkaisivat tulkitsemaan omiaan, ei sitä kuuntelisi pirukaan. Kaikkien pitää soittaa samalla tavalla ja tulkinnan päättää kapellimestari. Orkesterissa ei ole suuria tulkitsijoita, vaan kellontarkkaa työtä ja orjallisesti ohjeita noudattavia ammattilaisia.

Soolo soittimet onkin sitten eri asia. siinä on taiteilijalla tulkinnanvaraa.
Mutta jos soittimia on enemmän kuin yksi, jotka soittavat samaa osaa, ei omalle tulkinnalle ole tilaa.

Enpä oikein usko, että soittajat laajaa ohjelmistoa esittäessään muistaisivat kaikkia nyansseja, jos niitä ei olisi merkitty nuotistoon.
Tämä siis klassisen musiikin kohdalla.

Pienimuotoisemmassa musiikissa on toki toisin. siinä voi jopa improvisoida.
 
holpoti sanoi:
Kyllä terae on mielestäni oikeassa. yksittäiset soittajat sinfoniaorkesterissa eivät tulkitse muuta kuin mitä kapelimestari sanoo, tai on soittajan nuotteihin merkinnyt.

Siitä huolimatta orkestereissa on isoja eroja, luki niissä nuoteissa mitä hyväänsä ja huutakoot se puikkomies vaikka kuinka - jos ei irtoo, niin ei irtoo.
 
Näin on, tässä lienee molemmat oikeassa ja väärässä sillä tuskin ilman toista mitään järkevää saa aikaan. Kyllä ne suuret linjat miten soitetaan on varmastikin vedetty paksulla tussilla kapellimestarin toimesta, mutta jää sinne soittajillekin oma sanansa sanottavaksi. Varsinkin silloin kun teoksessa on sooloja ja muitakin enemmän framilla olevia osuuksia, joissa on mahdollisuuksi lisätä sitä omaa matkaan..
 
Tawe sanoi:
Siitä huolimatta orkestereissa on isoja eroja, luki niissä nuoteissa mitä hyväänsä ja huutakoot se puikkomies vaikka kuinka - jos ei irtoo, niin ei irtoo.

Joo. orkestereissa on eroja. ja kapellimestareissa.
Jos mestari ei saa kaikkia soittamaan haluamallaan tavalla, tulkinta ei ole homogeeninen.
Eli tulkinnan PITÄISI tulla kapellimestarilta ja orkesterin luottaa johtajaansa niin että soittavat mitä hän haluaa. Ei sitä mitä itse haluaa...
 
holpoti sanoi:
Eli tulkinnan PITÄISI tulla kapellimestarilta ja orkesterin luottaa johtajaansa niin että soittavat mitä hän haluaa. Ei sitä mitä itse haluaa...

Kyse on myös ammattitaidosta. Simon Rattle ei varmasti saisi esim. Joensuun kaupunginorkesterista irti samaa kuin vaikka Lontoon sinfoonikoista, vaikka orkesterit mitoitettaisiin saman kokoisiksi.
 
Kuopion, Tawe hyvä, Kuopion. Ohtaansalmen itäpuolella on kaik´ paremmin...
 
holpoti sanoi:
Kyllä terae on mielestäni oikeassa. yksittäiset soittajat sinfoniaorkesterissa eivät tulkitse muuta kuin mitä kapelimestari sanoo, tai on soittajan nuotteihin merkinnyt.
Esim. jos kaikki viulut alkaisivat tulkitsemaan omiaan, ei sitä kuuntelisi pirukaan. Kaikkien pitää soittaa samalla tavalla ja tulkinnan päättää kapellimestari. Orkesterissa ei ole suuria tulkitsijoita, vaan kellontarkkaa työtä ja orjallisesti ohjeita noudattavia ammattilaisia.

Soolo soittimet onkin sitten eri asia. siinä on taiteilijalla tulkinnanvaraa.
Mutta jos soittimia on enemmän kuin yksi, jotka soittavat samaa osaa, ei omalle tulkinnalle ole tilaa.

Enpä oikein usko, että soittajat laajaa ohjelmistoa esittäessään muistaisivat kaikkia nyansseja, jos niitä ei olisi merkitty nuotistoon.
Tämä siis klassisen musiikin kohdalla.

Pienimuotoisemmassa musiikissa on toki toisin. siinä voi jopa improvisoida.

No eikai sentään kukaan kuvitellutkaan että orkesterissa kaikki esittäisivät omia tulkintojaan.
Kuorossa ja orkesterissa ne laulajat ja soittajat on johtajansa soitin, hän on se kuka soittaa ja tulkitsee.

Itse ajattelinkin enemmän soolosoittajia, pianisteja ja heidän tulkintojaan tullut viime aikoina vertailtua.
 
kkoskela sanoi:
No eikai sentään kukaan kuvitellutkaan että orkesterissa kaikki esittäisivät omia tulkintojaan.
Kuorossa ja orkesterissa ne laulajat ja soittajat on johtajansa soitin, hän on se kuka soittaa ja tulkitsee.

Itse ajattelinkin enemmän soolosoittajia, pianisteja ja heidän tulkintojaan tullut viime aikoina vertailtua.

No, on niitä vastapainoksi toki sellaisiakin bändejä joissa tulkinta on sallittua...mutta itse taas puhuin näistä "perinteisemmistä" orkestereista jotka kävivätkin jo keskustelussa ilmi. :)

Onhan sitä svengaavia bändejä, joissa nuotit ja kapellimestarin heiluttelut ovat lähinnä suuntaviivoja...siellä on sitä tulkintaa riittämiin.

Solo-artistit (tai vaikka taustabändilläkin) ovat taas sekä soitin että kapellimestari samassa paketissa.

Jonkun on leaderina toimittava, eikä jokainen voi oman halunsa mukaan ryhtyä samalla kertaa tulkitsemaan. Paitsi rokissa kaikki on mahdollista, joku voi vaikka soitella koko biisin ajan aivan väärää kappaletta ihan vahingossa...noh, kunhan fiilis on jees, ei kai sen niin väliä ;)
 
Mutta onhan se nyt vaan helvetin tosi, että jos otetaan vaikka jonkun klassien säveltäjän partituuri, jopa sellainen jossa on myös nuotiston lisäksi sanallista selvennystä tulkinnasta, niin kolme orkesteria ei soita sitä samalla tavalla, vaikka tarkoitus olisi soittaa se jurri niin kuin partituurissa seisoo. Ihminen ei ole kone.
 
Tawe sanoi:
Kyse on myös ammattitaidosta. Simon Rattle ei varmasti saisi esim. Joensuun kaupunginorkesterista irti samaa kuin vaikka Lontoon sinfoonikoista, vaikka orkesterit mitoitettaisiin saman kokoisiksi.

Niin ei se pelkästään halusta ole kiinni. soittotaito on tärkeää. Ihan rivisoittajallekin.
Väitetään, ettei yksi soittaja voi pilata esitystä, mutta voi se. ainakin jos sekoittaa vierustoverinkin.

Noh. Tällä nyt ei ole paljoakaan tekemistä tulkinnan kanssa. Väärin soittaminen ei ole tulkintaa.

kkoskela sanoi:
No eikai sentään kukaan kuvitellutkaan että orkesterissa kaikki esittäisivät omia tulkintojaan.
Kuorossa ja orkesterissa ne laulajat ja soittajat on johtajansa soitin, hän on se kuka soittaa ja tulkitsee.

No minäpä taisin kuvitella :D

Samaa mieltä tuosta.

Tawe sanoi:
Mutta onhan se nyt vaan helvetin tosi, että jos otetaan vaikka jonkun klassien säveltäjän partituuri, jopa sellainen jossa on myös nuotiston lisäksi sanallista selvennystä tulkinnasta, niin kolme orkesteria ei soita sitä samalla tavalla, vaikka tarkoitus olisi soittaa se jurri niin kuin partituurissa seisoo. Ihminen ei ole kone.

Ei ole kone ei. Mutta jotta soittaja pystyisi soittamaan samalla tavalla viikon tai kuukauden päästä, tekee hän tai kapellimestari nuotteihin riittävän hyvät merkinnät, että soittaja siihen pystyy.
Ja kyllä se toinen orkesteri samalla kapellimestarilla yhtä suurella ammattitaidolla siihen pääsee.
 
Tawe sanoi:
Mutta onhan se nyt vaan helvetin tosi, että jos otetaan vaikka jonkun klassien säveltäjän partituuri, jopa sellainen jossa on myös nuotiston lisäksi sanallista selvennystä tulkinnasta, niin kolme orkesteria ei soita sitä samalla tavalla, vaikka tarkoitus olisi soittaa se jurri niin kuin partituurissa seisoo. Ihminen ei ole kone.

Mä olen tässä asiassa kyllä Tawen kanssa samaa mieltä. Ei tarvitse ottaa kuin esimerkiksi Carmina Burana. Se voi olla joko tosiaan se Carmina Burana tai sitten se Carmiva Ruprana. Eli vaikka partituuri olis 3 orkesterilla sama niin lopputulos ei sitä kyllä ole. Toinen hyvä esimerkki tästä on se että mulla on hyllyssä 2 eri versiota Dance Macabresta. Ero löytyy mm. temposta. Toinen versio kestää hieman pidempään kuin toinen ja on erilainen.

Tuli mieleen et tuollaiset erot voivat johtua paljolti siitä että, viakka nuotissa lukee ohjeena esim. molto espressivo, niin miten kukin tuon ohjeen käsittää. Toinen hyvä esimerkki näistä eroista on se että jos nuotissa lukee andante niin soitattaako kapellimestari sen juuri tuolla tempolla vai onko hänellä oma käsitys siitä millainen tempo tuohon andanteen kuuluu. Hyvinkään kaupunginorkesterin kapellimestarin kanssa mä voisin olla todellakin eri mieltä noista merkintöjen tarkoituksesta. Tuo orkesteri kun pitää mun mielestä välistä vähän liian kiirettä. No heidän kunniaksi on sanottava et kun soittavat prestoa niin se kans sitten on sitä. ;)

Sooloa soittaessa sitten pääseekin tulkitsemaan ja riehumaan niin paljon kuin lystään. Etenkin viulussa on kiva soittaa cadensseja kun ne saa vetää miten mieli tekee. Tai jos mulle tulee vastaan pianonuotissa fermaatti jonka kohdalla on merkintä et trilli mielen mukaan niin mikä estää mua soittamasta vaikka minuutin pituista trilliä sinne? Siinähän oli merkintä et mielen mukaan. ;) Joten en mä voi olla varma et mä soitan saman kappaleen joka ikinen kerta just samalla tavalla ja just nuotilleen niinkuin se on sinne nuottiin kirjoitettu.
 
holpoti sanoi:
Mutta jotta soittaja pystyisi soittamaan samalla tavalla viikon tai kuukauden päästä, tekee hän tai kapellimestari nuotteihin riittävän hyvät merkinnät, että soittaja siihen pystyy.

No, ajatellaan vaikka että Itzhak Perlman kävisi soittamassa jonkun teoksen viitenä peräkkäisenä päivä studiossa nauhalle, niin niistä yksikään ei olisi identtinen toisen kanssa. Näin uskon.
 
Tawe sanoi:
No, ajatellaan vaikka että Itzhak Perlman kävisi soittamassa jonkun teoksen viitenä peräkkäisenä päivä studiossa nauhalle, niin niistä yksikään ei olisi identtinen toisen kanssa. Näin uskon.
En tarkoittanut soolo soittajia.

No, minä ymmärrän tulkinnan eritavalla:
Tulkinta on tietoista tunteiden välittämistä. Tulkitaan sävellystä. Annetaan sille jotain itsestä, mutta teos on silti päähenkilönä. Ei soittaja. Siihen ei päivän kunto tai fiilikset saisi vaikuttaa. Mutta toki se vaikuttaa. Ihmisiä kun ollaan.

Pelkät nuotit ovat suuntaa antavia. Siihen taiteilija antaa oman tulkintansa.
Sinfonia orkesterissa yksittäinen soittaja ei voi antaa omaa tulkintaansa, vaan se on orkesterin johtajan hänelle annettava ja tehtävä riittävän selväksi, miten hän sen haluaa soitettavan.

Tämä oli siis alkuperäinen argumenttini. Se mitä säveltäjä on säveltänyt, antaa paljon tulkinnan varaa.
Se mitä kapellimestari antaa soittajilleen, pitää olla riittävän yksiselitteistä, että soittaja voi sen soittaa tarkoitetulla tavalla. Ja uskon että ne ohjeet ovat kirjallisessa muodossa.
 
Tawe sanoi:
No, ajatellaan vaikka että Itzhak Perlman kävisi soittamassa jonkun teoksen viitenä peräkkäisenä päivä studiossa nauhalle, niin niistä yksikään ei olisi identtinen toisen kanssa. Näin uskon.

Voin sanoa, että myöskään samana päivänä soitetut eivät ole identtisiä. Ja isossa orkesterissa on muuttujia (lue: hermoilevia soittajia) enemmän, joten sieltä voi tulla ihan mitä vaan!

Siinä punnitaankin sitten kapun taidot, saako tsempattua soittajat sen tasoiseen suoritukseen kuin haluaa.

Noin tulkinnasta ylipäätään, minulla on ollut mahdollisuus aikoinaan kuulla esmes parinkymmenen pianistin versioita samoista kappaleista putkeen. Laput olivat samat kaikilla ja silti tunnelma oli jokaisessa omanlaisensa. Ja tässä ei puhuta vivahteista, vaan kappaleen luonteesta.
 
juuri näin, sam. mutta eipä tässä näköjään toinna alkaa asiasta väittämään nuottiuskovaisten kanssa.
 
Tawe sanoi:
juuri näin, sam. mutta eipä tässä näköjään toinna alkaa asiasta väittämään nuottiuskovaisten kanssa.

Nuottiväelle voin antaa esimerkin vaikka henk.koht. Takaan, että en soita kertaakaan biisiä samalla tavalla samasta lapusta!
 
pompula nuoteista en osaa soittaa pätkääkään,se olisi kyllä sellainen taito minkä mieluusti osaisin,mutta ei vanha opi enää
Sam Other sanoi:
Nuottiväelle voin antaa esimerkin vaikka henk.koht. Takaan, että en soita kertaakaan biisiä samalla tavalla samasta lapusta!
yleensäkään kaikki mikä on ihmisen tekemää ei onnistu kahta kertaa identtisesti,jos tarkkoja ollaan,eikä edes tarvitse.
paitsi kraftwerkiltä"we are the robots"diu diu diu diu
 
japanin keisari sanoi:
pompula nuoteista en osaa soittaa pätkääkään,se olisi kyllä sellainen taito minkä mieluusti osaisin,mutta ei vanha opi enääyleensäkään kaikki mikä on ihmisen tekemää ei onnistu kahta kertaa identtisesti,jos tarkkoja ollaan,eikä edes tarvitse.
paitsi kraftwerkiltä"we are the robots"diu diu diu diu

Niinpä. Voin myös muotoilla edellisen viestini muotoon "soitan joka kerta eri tavalla paskasti".
 
Back
Ylös