Musiikin tulkinta

  • Keskustelun aloittaja terae
  • Aloituspäivämäärä
eihän tarvitse kakofoniaa olla, mutta miksi jäljitelle kun on aitokin olemassa. perinteisten ja koneiden hybridit ovat usein toimivimpia ratkaisuja musiikissa elektrovempaimia ajatellen, imo.
 
Tawe sanoi:
eihän tarvitse kakofoniaa olla, mutta miksi jäljitelle kun on aitokin olemassa. perinteisten ja koneiden hybridit ovat usein toimivimpia ratkaisuja musiikissa elektrovempaimia ajatellen, imo.

hiukan ehkä menee ohi sikäli että mellotron on akustiselektroninen instrumentti mutta siis kysymykseen miksi tehdä kun on aitokin: sinfonia orkesteri / kuoro on kallis ja hankala ottaa keikalle mukaan eikä niitäö joka säveltäjällä kotonaankaan ole. Siksi esim mellotronin käytön ja aidon jäljittelyn sillä kyllä ymmärtää. Mello on aika rajoittava ja kait aika kranttukin soitin, joten on ymmärrettävää että sen kernaasti korvaa kompaktilla elektronivimpaimella jos voi. Eri asia sitten on jäljitellä jollain koskettimella / midivehkeellä yksittäistä muuta soitinta. Luulisin sellaisen aidon muusikon, jostain löytyvän...
 
Mellotrontm / Novatrontm on / oli aika mainio instrumentti, mutta aika aikaa kutakin - ja eiköhän mellotronin kulta-aika jäänyt tuonne 60-luvun lopulle / 70-luvun leveälahkeiselle alkupuolelle >:D

Nykyisinhän voi ostaa mellotronia mallintavan softasyntikan, eli huojakasta mello-soundista itsestään tuli se juttu.

70-luvun lopulla jo samplerit (mm. Emulator) ja myöhemmin mallintavat syntikat hoitivat tuon aidon korvikkeen roolin kyllä sitten kertaluokkaa tai kahta paremmin.


http://en.wikipedia.org/wiki/Mellotron
http://en.wikipedia.org/wiki/E-mu_Emulator

http://en.wikipedia.org/wiki/Physical_modelling
 
Eilen tuli todella hieno ohjelma, "Äänen löytyminen" Ylen Teemalta Maria Piresistä. Perusta hyvään tulkintaan on että on sinut olemisensa kanssa, että on esiintyessään elävä itsensä vailla jännitystä toisarvoisiin seikkoihin kuten yleisön oletettuun suosioon. Yrittäminen olla parempi pilaa kaiken. Mielen liikkeet näkyvät ja kuuluvat, koska olemme herkkiä psykofyysisiä olioita.

Itse olen tykännyt viimeisten kuukausien aikana kuunnella usein pianoa, ja hankkinut parisenkymmentä pianolevyä, mutta vain muutama helmi - ehkä vain yksi - on ainoastaan löytynyt. Ilmiselvästi kyse on samasta.
 
K J Manner sanoi:
Itse olen tykännyt viimeisten kuukausien aikana kuunnella usein pianoa, ja hankkinut parisenkymmentä pianolevyä, mutta vain muutama helmi - ehkä vain yksi - on ainoastaan löytynyt.

No kerro toki, mikä tuo levy on?!
 
Varsinkin kun olen kuullut aivan karmean reippaan 'pianokilpailutulkinnan' Tchaikovskin Romance in F moll:sta tämä oli mielessä. Harmittavasti levy on pilalle soitettu forte-kohdissa, mutta äänitys on loistelias, erittäin sävykäs ja hyvin dynaaminen.

index.php

index.php


index.php



[ylläpito on poistanut liitteen]
 
Täytyy myöntää etten ole tuosta pianistista koskaan kuullutkaan (olen kuullut aika monesta). Tosin minullakin on muutama tuollainen puotituntemattoman pianistin kokoelmalevy, joka on lähes puhkisoitettu ja soi edelleen viikoittain.

Ohjelmisto tuolla levyllä on venäläisromantiikkaa parhaimmillaan, no ehkä tuo keskikauden Skrjabin ottaa jo askeleen modernimpaan suuntaan. Olen joskus vuosia takaperin veivannut pianolla tuota Tsaikovskin romanssia, mukava kappale. Täytyypä kaivella nuottikaappia ja verestää muistoja...
 
kre sanoi:
Olen joskus vuosia takaperin veivannut pianolla tuota Tsaikovskin romanssia, mukava kappale. Täytyypä kaivella nuottikaappia ja verestää muistoja...

Oma tulkinta on paras tulkinta! :)

Sain juuri sähköpostin että eilen illalla antamani kaksi tarjousta on hyväksytty! 8) XENIA PROCHOROWA, kaksi kertaa - ja toinen on ilmeisimmin juuri tuon levyni promo/testiversio - pressing date: 19. Mai 1957!

http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=140145781939&ssPageName=ADME:B:EOIBSA:UK:11
http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=140145781958&ssPageName=ADME:B:EOIBSA:UK:11

55,2 euroa kaikkineen. Aika kallista. Kalliimpaa on onneksi musiikki.
 
Olisi hauska tietää tuon Prochorowan taustaa. Liekö itäsaksalainen? Olisiko ollut peräti Neuhausin opissa Moskovassa? Nuo levytysajat sijoittuvat sellaiseen aikakauteen, jolloin Neuvostoliitossa osattiin soittaa pianoa. Se on varmaa.
 
Tuo pianisti on minullekin tuntematon. Yritin löytää jotain tietoa, mutta mitään järkevää en löytänyt. Moskovan konservatorion sivuilla on lista entisistä ja nykyisistä oppilaista, niiden joukosta ei Prochorowaa löytynyt. En tiedä kuinka paikkansapitävä lista tuo on.
 
Puuttuupa tuolta listalta sellainenkin nimi kuin Emil Gilels, joka oli Moskovassa Neuhausin luokalla 1935-37. Tosin se, että on virallisesti hyväksytty konservatorioon, ei kai aina tarkoita sitä ettei voisi saada opetusta. Ja kyllähän Richterkin sai sieltä kahdesti kenkää, kun ei suorittanut mitään tutkintoja. Soittamaan oppi silti, ja hyvin.
 
Back
Ylös