Musiikin rullaavuudesta

moukkunen

Hifiharrastaja
Liittynyt
31.7.2006
Viestejä
1 262
Kaupunki
Kärkölä
Mistä musiikin rullaavuus on lähtöisin? Onko se hyvien laitteiden ominaisuus? Vai onko kyseinen ominaisuus peräisin laitteiden keskinäisestä toimivuudesta? Vai onko kyse akustiikasta? Vai jostain muusta?
 
Musiikin rullaavuus syntyy muusikoiden ja rumpalien toimesta, jos on syntyäkseen. Tallennusprosessi niistää rullaavuudesta osan, kuten toistolaitteistokin. Se mitä jää jäljelle, joutuu vielä enemmän tai vähemmän epätyydyttävän kuuntelutilan akustiikan mankeloimaksi. Näin esim. eksoottisen verkkojohdon aikaansaama rullauslisä on otettava kiitollisuudella vastaan.

yst.terv: jaffae
 
Voiko rullauslisää omaavila eksoottisila ratkaisuilla onnistua lisäämään rullaavuutta ylitse sen, mitä sitä toistoketjussa muuten menetetään? Joutuuko musiikki tällöin ylirullaavaan tilaan? (Ja iskeekö lopulta rullaati-rullaati-ilmiö?)

:) v-a
 
Rullavuus on mielestäni laitteen ominaisuus. Etupainotteinen allukkeiden nopea, iskevä esiintulo ja koherenssi vie musiikkia eteenpäin "tavainomaista" soitinta vauhdikkaamman tuntuisesti. Tämän ominaisuuden voi helposti pilata "huonolla" johdotuksella.
Se ei mielestäni ole kuitenkaan itseisarvo. Mutta kun siihen on tottunut, musan kuuntelu ei oikein maistu enää "hitaammassa tahdissa."

Rullaati-rullaati-ilmö sopii ainakin minulle oiken hyvin.
 
Jaffae tiivisti kyllä niin hienosti koko asian tuohon, etten osaisi lähteä edes arvailemaan paremmin. Sattuikin niin sopivasti, että mainitunkaltaiseen ratkaisuun ollaan tähtäämässä.

Kaipa tuo ylitserullaavuuskin voisi olla "saavutettavissa", tähän seikkaan huomiota kiinnittävä harrastaja tuskin sitä aikaansaa vahingossakaan.

-svoo-

Ps. Ainakin rhodiumiin yhdistetään usein tuon rullaavuuden lisääntyminen. Tästä johtuen päätin luopua muutamasta rhodium-upgradesta, harmittomasta hintalapusta huolimatta. Kyseessä ovat Furutechin IEC-ottoliittimet.
 
Oikeasti kai musiikin rullaavuus lähtee hemmetinmoisesta komppiosastosta ja on siis lähtöisin muusikoista.

Mutta yli-rullaavuutta (jos se sitten sitä olisi) on kyllä laitetasollakin havaittu. Hyvänä esimerkkinä Trigon recall II cd-soitin (jos tuon "keulimista" ei havaitse niin johan on kumma) mutta ^^tuohon vedoten siihen jää pienen kuunteluajan jälkeen kyllä "koukkuun". Johdotuksilla voi sitten vielä mielestäni vähän painaa lisää kaasua pohjaan (esim. nordost) tai ottaa jarru-kytkin osasto käyttöön (esim. VDH). Yhtä kaikki joskus ihan paikallaan, mutta taaskaan en kyseistä vehjettä raskaammalla tavaralla kokeillut.
 
J kyllä tiivisti hyvin koko homman sieltä komppiosastolta lähtien sinne kuulijan korvaan.

Koko toistoketjun koherenssin seasta kuitenkin omasta mielestäni juurikin source-puolella ja sen ulosannilla on todella merkittävä osuus musiikin rullaavuuteen. Itse arvostan toistossa paljon tätä piirrettä ja kuten mainittu, niin siihen totuttuaan moni kuullostaa aika ..hmm.. mielenkiinnottomalta.
 
Pisteet kyllä sourcelle, mutta tärkeimmäksi tekijäksi nostaisin dynamiikan. Iskevä ja napakka dynamiikka saa jalan vipattamaan ja musiikin eloon. Tähän toki vaikuttavat source, vahvstin ja varmaan kaiuttimetkin sikäli, että niistä lähtee tarpeeksi miellyttävää ääntä.
Kuullostaapa flättäritouhulta. :-X
 
Dynamiikka? Missä sitä on? Eikös se poistettu äänitteiltä jo kauan sitten. Samoihin aikoihin kuin radioiden soittolistat ja kompressori keksittiin. Koko käsite taitaa elää vain harrastajien haaveissa:)

yst. jaffae
 
No nythän mä hiffasin!
Sehän on just sitä mikrodynamiikkaa millä tuo käytössä oleva muutama desibeli saadaan kuulostamaan isolta.
Joskus kun kirjoitetaan, että jossain on "hyvä mikrodynamiikan toisto".
Menikö tää nyt oikein? :p
 
Itsehän kuuntelen lähinnä vanhoja levyjä juuri sen takia, että niissä dynamiikkaa vielä on. Harvemmin loudness war -ajan listahittejä tulee fiilisteltyä. Toki nykyäänkin löytyy hyvää dynamiikkaa omaavia levyjä/musiikkia, mutta niitä pitää sitten vain vähän osata etsiä. Oma musiikkimaku on kyllä vahvasti muokkautunut levyjen teknisen tason perustellaa. Yllättävän usein soittimesta löytyy hyvin soiva levy vs. kompressoitua puuroa. Täydellisessä maailmassa kaikki olisi kuten ennen :D

Mikrodynamiikkaan en mene sanomaan mitään :p
 
Äänilähteen merkitystä ei tosiaankaan kannata kyseenalaistaa, mutta kyllä kaiuttimet ja niiden huono sopivuus huoneeseen/sijoittelu pystyvät hyvin helposti tappamaan koko musiikkinautinnon. Mitä on sitten nuotin pituus, pedaalien käyttäminen yms. ja sen toistuminen toistoketjun läpi - Fiilis ja traivi, mistäs tuota ja miten?
 
Rytmipuoli rullaa hyvin, eikä tempon hidastumiselta kuulostavaa yläbasson ja alakeskialueen viivästymistä tai hajoilua esiinny häiritsevästi. Nopeutta pystyy säätämään kaiuttimien ja etuseivän välimatkalla. Toisto nopeutuu, ohenee ja muuttuu paukuttavammaksi välimatkan kasvaessa. Rullaavuusmielessä riuskempiakin - lähes kiilaavia - on olemassa, mutta vastaavaan etuiluun ei noinkin paljon taaksepäin säteilevällä ole edellytyksiä jos etuseinään on selvästi alle 2 m.
http://kimmosaunisto.net/KS-160-21/KS-160-21.html ;)
 
Herkillä kaiuttimilla varustetuissa seteissä olen itse yleensä törmännyt semmoiseen "rullaavuuteen." Esim. tänään viimeksi, milesdaviksen luona, WLM La Scalojen ääressä..
 
moi
jaska tule käymään kylässä jos sulla on dynamiikka hukassa. :)
ter,reiska
 
ikis60 sanoi:
moi
jaska tule käymään kylässä jos sulla on dynamiikka hukassa. :)
ter,reiska

OK, tullaan tullaan, mutta Reiska, olethan ymmärtänyt käsitteiden dynamiikka ja dynamiitti eron? Soundi kun voi olla räjähtävän tymäkkä, vaikka dynamiikkaa ei olisi nimeksikään...

terv: jaffae
 
moi
en ole varma mutta mikään laitehan ei pysty lisäämään dynamiikkaa,jos jätetään ne vanhat dynamiikan laajentimet pois,valaise vähän tarkemmin sana dynamiitti.tässä tarkoituksessa,
ter,reiska
 
ikis60 sanoi:
moi
en ole varma mutta mikään laitehan ei pysty lisäämään dynamiikkaa,jos jätetään ne vanhat dynamiikan laajentimet pois,valaise vähän tarkemmin sana dynamiitti.tässä tarkoituksessa,
ter,reiska

Se taitaa olla jotain semmosta, kun joutuu jälkeen päin luuttuamaan kahveja pois teikäläisen kuunteluhuoneen lattialta? :D
 
Huoneakustiikalla on varsin hyvät mahdollisuudet lisätä dynamiikkaa. Jos ei takerruta yksittäiseen säveleen, voi yhden tasaisen latteaksi kompuroidun soittimen eri sävelten välille syntyä parinkymmenenkin dB:n tasoerot. Ja sehän on ilmiselvää käytännön dynamiikan lisääntymistä. Heijastuksilla ja resonansseilla on vain se paha tapa että ne hidastavat toistoa ja tärvelevät alukkeita, joten em. makrodynamiikan lisääntyminen vaikuttaa rullaavuuteen käänteisesti.
 
Back
Ylös