Musiikin myynti USA:ssa jatkaa laskuaan

pirkka

Käyttäjä
Liittynyt
23.7.2006
Viestejä
13 844
Kaupunki
Järvenpää
Uutinen tänään, vai onko tuo nyt mikään uutinen... hälyttävää tässä on tuo mainittu piratismi ulottuvuus. Hauska on puolestaan tuo kahtiajako CD / digitaalinen musiikki. CD:stä on tullut osa analogiaa vai? No oikea termi tuon digitaalisen sijaan varmaan olisi "netistä ladattu musiikki".

Musiikin myynti USA:ssa jatkaa laskuaan
Julkaistu 18.04.2007, klo 12.28
Yhdysvaltain äänilevyteollisuuden tilastojen mukaan musiikin kokonaismyynti putosi viime vuonna 6 prosenttia, 11,5 miljardiin dollariin.
Laskun syynä on erityisesti CD-levyjen huono menekki. Yhdysvalloissa kauppoihin tuli myyntiin viime vuonna noin 615 miljoonaa CD-levyä, eli 13 prosenttia edellisvuotta vähemmän.

Digitaalisen musiikin kauppa sen sijaan kaksinkertaistui. Netistä ostettu musiikki sekä kännyköiden soittoäänet eivät kuitenkaan pystyneet paikkaamaan levymyynnistä johtuvaa vajetta.

Levyteollisuuden mukaan heikot myyntiluvut johtuvat lähinnä piratismista.

Reuters
 
pirkka sanoi:
Uutinen tänään, vai onko tuo nyt mikään uutinen... hälyttävää tässä on tuo mainittu piratismi ulottuvuus. Hauska on puolestaan tuo kahtiajako CD / digitaalinen musiikki. CD:stä on tullut osa analogiaa vai? No oikea termi tuon digitaalisen sijaan varmaan olisi "netistä ladattu musiikki".

Musiikin myynti USA:ssa jatkaa laskuaan
Julkaistu 18.04.2007, klo 12.28
Yhdysvaltain äänilevyteollisuuden tilastojen mukaan musiikin kokonaismyynti putosi viime vuonna 6 prosenttia, 11,5 miljardiin dollariin.
Laskun syynä on erityisesti CD-levyjen huono menekki. Yhdysvalloissa kauppoihin tuli myyntiin viime vuonna noin 615 miljoonaa CD-levyä, eli 13 prosenttia edellisvuotta vähemmän.

Digitaalisen musiikin kauppa sen sijaan kaksinkertaistui. Netistä ostettu musiikki sekä kännyköiden soittoäänet eivät kuitenkaan pystyneet paikkaamaan levymyynnistä johtuvaa vajetta.

Levyteollisuuden mukaan heikot myyntiluvut johtuvat lähinnä piratismista.

Reuters

Miten ääniteteollisuus yleensä arvioi piratismin määrän/osuuden? En löytänyt kuvausta arviointitavasta... Tietääkö joku?

Tuo netistä ostetun musiikin määrän kasvu ei taida oikein tukea piratismiväitettä.

Voipi olla myös niin, että cd-levyjen hinta on yksinkertaisesti liian korkea potentiaalisten ostajien näkökulmasta tarkasteltuna. Klassinen markkinailmiö.

t. jjahifi
 
jjahifi sanoi:
Miten ääniteteollisuus yleensä arvioi piratismin määrän/osuuden? En löytänyt kuvausta arviointitavasta... Tietääkö joku?
Tuo netistä ostetun musiikin määrän kasvu ei taida oikein tukea piratismiväitettä.

En todellakaan tiedä vastausta mutta jos nyt peilaan kysymystä vaikkapa omassa ihan tuikitavallisessa kotipiirissäni, jossa on kaksi murrosikäistä musiikin kuuntelijaa. Molemmilla on mp3 soitin. Vastusteluistani huolimatta 99% musiikista tulee limewire vertaisverkosta ihan ilman sentin ropoa tekijöille tai teollisuudelle.

Itse puolestaan aina välillä käyn kirjastossa ja rippaan flaceiksi isolle kovolle ja puristan squeezeboxin kautta soimaan. Prosentuaalisesti tämä on minulla ehkä 5% eli ostan toki suurimman osan mutta suuntaus on varmasti sellainen että maksutta hankitaan enemmän ja enemmän... Itse parhaillaan rippailen pikkuhiljaa ostamiani levyjä ja myyn sitten pois. Ei saa tällöinkään tekijät/teollisuus mitään mutta kuulijakunta laajenee.
 
pirkka sanoi:
Levyteollisuuden mukaan heikot myyntiluvut johtuvat lähinnä piratismista.

Reuters

Olen tästä ennenkin kirjoittanut, mutta kirjoitan taas. :)

Piratismi mörkö. Kas kummaa, kun se mainitaan kyllä aina uutisoinnissa. Toimimattomat kopiosuojaustekniikat, sekä eri maiden aivan älyttömyyksiin ulottuva lainsäädäntö, koskien näitä tekniikoita jää usein mainitsematta.

Jyrki Kasvi, koitti asiaa kansalle jo Karpelan puuhailujen aikaan kertoa. Hei ihmiset! Ei tässä laissa ole nyt kyse vain siitä, että netistä imutetaan ilmaiseksi musiikkia mp3 - muodossa. Tässä on nyt paljon muitakin asioita, mitä pitää selvittää, koska se kostautuu kuluttajan nilkkaan.

Eipä tästä olekaan, kuin parisen kuukautta aikaa, kun emäntä koitti kannelmäen voimistelijoiden konttorilla soittaa tietsikalla lapsosten esiintymismusiikkia. Eipä kajahtanut Christina Aquilera ilmoille ei, ennenkuin "joku teki jotain asian hyväksi", elikkäs saatiin toimiva kiekko aikaan..

Tässäpähän ollaan sitten, kun muksut haluaa Justin Timberlakea joululahjaksi ja isukki ei saakaan levyä kotosalla soimaan soittimellaan. Pikkupräntit kertoo, notta levy ei välttämättä toistu autostereoissa, tietsikoissa, dvd-soittimissa jne..

Tästä ei mainita uutisoinnissa.

Ei.

Se on se piratismi, minkätakia ei levyt myy. Kuluttajahan haluaa ostaa kaupasta levyn, mikä ei soikaan hänen kotosaltaan/autosta löytyvästä kaupasta ostettavasta levysoittimestaan ja mikä parasta?

Palautusoikeuttahan ei ole, jos näin pääsee käymään. Siellä pikkupräntissähän se homma lukee.

Onko levyteollisuus tehnyt tutkimuksia, koskien levymyynnin laskua, ottaen huomioon näitä seikkoja?

Pitäisikö näistäkin seikoista olla vähintään julkista keskustelua, kun pohditaan ratkaisuja levymyynnin nostamiseen?

Lapsiporno hommeli meni sitten läpi myöskin.

Nykyään meidän internet palveluntarjoajilla on sitten pojat ja tytöt oikeus sensuroida meidän nettiliikennettämme. Sulkea pokkana "lapsipornosivut".

Lapsipornoa ei tiedoksenne vaan löydy esim. osoitteesta: www.lapsiporno.com.

Perhana soikoon!

Mä pyörin netissä vaikka hurumykky ja mä en ole vahingossakaan törmännyt yhteenkään lapsiporno - kuvaan ikinä. Hypoteesina esitettynä, jos minua kiinnostaisi nyt mennä hakemaan, oikein tarkoituksella, itselleni lapsiporno - kuvia netistä, niin tiedän jo etukäteen, että hukkareissu tulee hommasta.

Niitä ei löydä sex-hakusanalla googlesta ei.

Nämä hommelit pyörii suljetuilla keskustelupalstoilla, jäsenten välisten jakojen välityksellä ja niihin ei todellakaan pääse edes vahingossa käsiksi.

Näin se homma on käytännössä.

Mediassa lanseerataan nettisensuuri meidän maassa läpi lapsipornon avulla, tuosta noin vain.

Me päivitellään miten esim. Kiinassa sensuroidaan nettiä ja holhotaan.

Täällä tehdään nyt sitten ihan samaa ja kellään meistä ei ole asiaan muuten enään mitään sanottavaa.

Tämä laki sovellettiin meillä lapsipornon takia, mutta nyt kun se on olemassa, niin sitähän voi sitten soveltaa vaikka mihin muuhunkin rikolliseen toimintaan. Tanja kertoo sitten uutisissa varmasti lisää vastauksia näihin kysymyksiin, jos kysytään vaan..

Sen minkä piti olla hyvä asia, niin se on mielestäni saanut ikäviä piirteitä, liian hätäisten ratkaisujen, sekä keskustelun takia.

Kukapa ei tuomitsisi varastamista, tai esim. lapsipornoa?

Minä ainakin tuomitsen!

Asiat eivät kumminkaan olleetkaan niin suoraviivaisia, kuin annettiin ymmärtää ja liian hätäisellä toiminnalla ilman riittävää keskustelua, homma on kussut ns. omiin nilkkoihin ja pahasti.

Muistatteko esim. miten sukkelasti siirryttiin kännyköissä gsm - aikaan nmt:stä?

Minä muistan. Äkkiäkös tuo kävi, notta pysty sillä puhelimellaan soitella lissabonista kangasniemelle, tuosta noin vain.

Nyt on hommat pahasti solmussa. Kauankos tuota 3G-tiedonsiirto hommelia on tässä väännelty?

Koskakohan DVB-H standardista saadaan selkoa?

Meinaan, että kattelisin puoli - yhdeksän uutiset mielelläni, sitten iltasella siellä Firenzessä..

Tarjolla olevat tekniikat ja niiden kehitys ei mielestäni töki mistään muusta asiasta, kuin näiden eri maiden häsläyksestä R.I.I.A:n ym. Tahojen kera.

Olen sitä mieltä, että meillä olisi eri medioiden ja niiden saatavuuden suhteen jo tänä päivänä paljon enemmän tarjontaa, ilman näiden tiettyjen tahojen painostusta.

P.s. Suomessa viime vuonna tehty tutkimus, muistaakseni Helsingin Yliopistolle, kertoi, notta netistä laittomasti musiikkia lataavat henkilöt ostavat myöskin enemmän musiikkia, kuin henkilöt, jotka eivät lataa netistä laittomasti musiikkia.

Otanta oli muistaakseni parintuhannen henkilön luokkaa kyseisessä tutkimuksessa, mihin osallistuin itsekin.

Näin kertoi yksi tutkimus. Yksi tilasto, tässä maassa.

Matti.
 
Fundeeraaja sanoi:
Ota Matti kalja :D ja piraatti vinyyli :D

asiallista vuodatusta

Zshih. Gluk glu glu.. Ah.. :)

Vinyyli se muuten onkin maan mainio. Sitä kun soittaa, vaikka pienillä käden taidoilla, paperitötteröllä ja ompeluneulalla. :D

Oli juu purskaus meikäläiseltä. Hieman naivi ja suoraviivainen omaltakin osaltani. Toivottavasti syntyy jonkinnäköistä keskustelua. Se on vähän hankala tuoda esille kaikkia näitä hommia yhteen viestiin.

Pähkinänkuoressa, tämä homma on mielestäni taas sitä keppiä, porkkanan sijaan..

Mä oon semmonen, notta mä uskon, että porkkana toimii paremmin pidemmällä juoksulla.

Sitä vaan kovin moni katsoo nykyään vain siihen seuraavaan vuosineljännekseen.

Ei sitä maailman tappiinkaan pidä katsoa, mutta vähän on kyllä vinksahtanu nämäkin hommelit.

Röyh.

Matti.
 
Matti Lehtinen sanoi:
Piratismi mörkö. Kas kummaa, kun se mainitaan kyllä aina uutisoinnissa. Toimimattomat kopiosuojaustekniikat, sekä eri maiden aivan älyttömyyksiin ulottuva lainsäädäntö, koskien näitä tekniikoita jää usein mainitsematta.

Tuo voi selittää isonkin osan myynnin laskusta. Musiikki on kuitenkin suurimmalle osalle kuluttajista aika joustava hyödyke, eli homman hankaloituessa musiikin korvaavat leffat, pelit, lehdet, ym. iPodin menestys suhteessa muihin soittimiin kuvaa aika hyvin sitä mihin päästään kun tuotteen kuluttaminen on tehty helpoksi.

Pelimaailmassa netin kautta toimivat lisäpalvelut alkavat olla yhä vahvempi piratismin estokeino: tarjotaankin jotain lisää laillisille kuluttajille, eikä vain hankaloiteta laillisen tuotteen ostajien elämää, vrt. laillinen versio VS nocd-kräkätty. Musiikkipuolella pitäisi keksiä jotain samaa.
 
Länsimaista hapatusta että on muka katastrofi jos kaikki ei kasva julmasti ja julmetun tuottavasti jokaisella pörssineljänneksellä.

Hyvä vaan että tulee välillä "takapakkia" IMHO
 
Eilisen lehdessä oli otsikko...

Cd-levyjen myynti rajussa laskussa
ESS 4.1.2008


Lähde: ESS

Pitäisiköhän jonkun kertoa noille kuinka laaduttomia uudet levyt ovat (sekä äänenlaadullisesti kompressoituja että musiikillisesti huonoa, ainakin ns. hittimusiikki)? Voisikohan Hifiharrastajat ry ajaa äänitteiden laatuasiaa suomessa eteenpäin? Yhteystiedot löytyvät tuolta.
 
Nyt pitäisi puhua musiikin laillisesta kulutuksesta, eikä yksittäisen median myynnistä irroitetuna kaikesta muusta.
Eli se oikea prosentti, jota pitäisi käyttää, ja josta otsikoita vääntää, on 4%:
"Gramex keräsi vuonna 2006 korvauksia 15,8 milj. €" ; "Gramex keräsi vuonna 2005 esittäville taiteilijoille ja tuottajille korvauksia noin 16,5 miljoonaa euroa. Se on vajaa miljoona euroa edellisvuotta enemmän". Lainaukset Grameksin vuosikertomuksista.

2004 -> 2005 tuli siis selvä musiikin laillisen kulutuksen nousu. Ja viimeisen kahden vuoden jaksolla (2004 -> 2006) tarkasteltuna ollaan edelleen 0,2 miljoonan nousussa, ei laskussa. Tästä en ole nähnyt ainoatakaan otsikkoa. Miksi?

P.S. Ehdotus iltasanomien lööpiksi:
C-KASETTIEN JA VHS-VIDEOIDEN MYYNTI ROMAHTANUT, GRAMEX HUOLISSAAN PIRATISMISTA
 
jjahifi sanoi:
Voipi olla myös niin, että cd-levyjen hinta on yksinkertaisesti liian korkea potentiaalisten ostajien näkökulmasta tarkasteltuna. Klassinen markkinailmiö.
Juuri näin. Kertakäyttömusiikista ei kukaan järkevä ihminen maksa kestokulutushyödykkeen hintaa. Alkaisivat tuoda MTV:lle ja muille markkinointikanavilleen monipuolista laatutavaraa, niin eiköhän maksukykyiset asiakkaat availisi lompakkoaan vähän tiuhempaan. Hyvää musiikkia on maailma pullollaan, ja koko ajan tehdään lisää.

Sitä paitsi CD kärsii pahasti ikääntymisen tuomasta naaman kulumisesta ja siitä aiheutuvasta kiinnostuksen puutteesta. Samalta näyttäviä levyjä jaellaan ilmaiseksi lehtien mukana ja jokaisen tietotekniikkapaketin sisältä löytyy sellainen.

Markkinointimiesten pitäisi nyt panna CD plastiikkakirurgille ja vaihtaa pakkelit. Jos minä törmäisin kaupassa Emerson Lake & Palmerin Pictures at an Exhibition 24/96 Blu-Ray levyyn, jossa olisi tarinaa levyn teosta, viitteitä Mussorgskin alkuperäiseen teokseen, hi-def still-kuvia, finninaamat soittamassa livenä 1080p-pätkiä ym., niin enköhän maksaisi siitä kiltisti 25€. Ja kuvittelisin vielä tehneeni hyvät kaupat. Mutta uutta Digitally Remastered from... CD-levyä en enää osta. CD alkaa olla jo kuopan reunalla. Odotan rahoineni uusia SISÄLTÖinnovaatioita musabisnekseltä. Lisäksi musabisnes hyötyisi itsekin pienesta ulkoisen olemuksen ehostamisesta. Nyt on kuluttajan lompakolla syöty vuosikymmenet sellaista tahtia, että BMI on takuulla jo päälle 40. Muutama vuosi pientä dieettiä ei varmastikaan tekisi huonoa. Päinvastoin, sieltä voisi löytyä uusi ja notkeampi neito, jolla olisi uudet kujeet ostajan hurmaamiseen.
 
LaJazz sanoi:
Juuri näin. Kertakäyttömusiikista ei kukaan järkevä ihminen maksa kestokulutushyödykkeen hintaa. Alkaisivat tuoda MTV:lle ja muille markkinointikanavilleen monipuolista laatutavaraa, niin eiköhän maksukykyiset asiakkaat availisi lompakkoaan vähän tiuhempaan. Hyvää musiikkia on maailma pullollaan, ja koko ajan tehdään lisää.

Sitä paitsi CD kärsii pahasti ikääntymisen tuomasta naaman kulumisesta ja siitä aiheutuvasta kiinnostuksen puutteesta. Samalta näyttäviä levyjä jaellaan ilmaiseksi lehtien mukana ja jokaisen tietotekniikkapaketin sisältä löytyy sellainen.

Markkinointimiesten pitäisi nyt panna CD plastiikkakirurgille ja vaihtaa pakkelit. Jos minä törmäisin kaupassa Emerson Lake & Palmerin Pictures at an Exhibition 24/96 Blu-Ray levyyn, jossa olisi tarinaa levyn teosta, viitteitä Mussorgskin alkuperäiseen teokseen, hi-def still-kuvia, finninaamat soittamassa livenä 1080p-pätkiä ym., niin enköhän maksaisi siitä kiltisti 25€. Ja kuvittelisin vielä tehneeni hyvät kaupat. Mutta uutta Digitally Remastered from... CD-levyä en enää osta. CD alkaa olla jo kuopan reunalla. Odotan rahoineni uusia SISÄLTÖinnovaatioita musabisnekseltä. Lisäksi musabisnes hyötyisi itsekin pienesta ulkoisen olemuksen ehostamisesta. Nyt on kuluttajan lompakolla syöty vuosikymmenet sellaista tahtia, että BMI on takuulla jo päälle 40. Muutama vuosi pientä dieettiä ei varmastikaan tekisi huonoa. Päinvastoin, sieltä voisi löytyä uusi ja notkeampi neito, jolla olisi uudet kujeet ostajan hurmaamiseen.

Mieti huviksesi kuinka moni infantiili on edes kuullut Emerson'ista? Nykynuorille musa on kuin suklaapatukka, kun sen on kerran nauttinut, niin roskat voi heittää veks. Ja se vanha sanonta, jos tarvitsee lasin maitoa, miksi ostaa koko lehmä, taitaa pitää nuorten kohdalla paikkansa.
Syksyllä uutisoitiin levyliikkeiden kurjasta tilasta ja lopetuksista. Samassa yhteydessä todettiin erikoistuneiden (mm. jazz, vinyyli) kaupojen myynnin kasvaneen. Mielestäni meidän harrastajien kannattaisi profiloitua aktiiviseksi kuluttajakunnaksi ja markkinoida itseämme yhtenäisenä ryhmänä. Siis moniformaattisena, monimusiikkisena, aktiivina ostajana ja vieläpä suht runsas ostaja yhteisönä. Jotta se olisi edes mahdollista niin siihen tarvitaan enempi kuin me 40-50 aktiivia HHRY:n jäsentä.
 
Fundeeraaja sanoi:
Mieti huviksesi kuinka moni infantiili on edes kuullut Emerson'ista? Nykynuorille musa on kuin suklaapatukka, kun sen on kerran nauttinut, niin roskat voi heittää veks. Ja se vanha sanonta, jos tarvitsee lasin maitoa, miksi ostaa koko lehmä, taitaa pitää nuorten kohdalla paikkansa.
Syksyllä uutisoitiin levyliikkeiden kurjasta tilasta ja lopetuksista. Samassa yhteydessä todettiin erikoistuneiden (mm. jazz, vinyyli) kaupojen myynnin kasvaneen. Mielestäni meidän harrastajien kannattaisi profiloitua aktiiviseksi kuluttajakunnaksi ja markkinoida itseämme yhtenäisenä ryhmänä. Siis moniformaattisena, monimusiikkisena, aktiivina ostajana ja vieläpä suht runsas ostaja yhteisönä. Jotta se olisi edes mahdollista niin siihen tarvitaan enempi kuin me 40-50 aktiivia HHRY:n jäsentä.
Näinkin. Mutta nuoriso ostaa kyllä kiltisti sitä mitä mainostetaan ja hypetetään netissä. Musiikkiteollisuuden ja median ohjausfunktion merkitys on todella suuri. Henki on ollut liian pitkään pikavoittojen tekeminen. Otetaan uusi 'artisti', tuotteistetaan nopeasti, tehdään 1-2 hyvin myyvää levyä/videota, vähän roiskitaan tuotedifferentointia mukaan (samasta piisistä 5 eri versiota). Mutta kun oikein tehokkaasti kalutaan, niin luuhan myös loppuu nopeasti. Sitten otetaan seuraava pritnispiörsi ja homma alkaa taas alusta. Musiikin ja kulttuurin kanssa tällä ei ole mitään tekemistä. Kyseessä on vain ja ainoastaan voiton maksimointi.
 
Nettimusiikin myynti/muu imurointi syö tietenkin cd-levyjen myyntiä, ei kai se ole yllätys. Tilaa on kuitenkin molemmille, kuten pienten levyliikkeiden yllättävä menestys osoittaa. Kertakulutusmusiikin siirtyminen nettiin ei ainakaan minua suuremmin häiritse. Levy-yhtiöt saavat kyllä syyttää täysin itseään siitä, että ovat netissä jääneet piratismin jalkoihin. Kuka hitto maksaa kympin aineettomasta levystä, joka on äänenlaadullisesti puutteellinen ja ei edes sinun omasi (saat kopioida sitä esim. vain viisi kertaa)? Nuoret ja varattomat imuroivat sen mielummin vertaisverkosta ja varakkaammat maksavat vitosen tai kympin enemmän cd:stä. Yksittäisten kappaleiden ostoon netti voi olla kätevä.

LaJazz kirjoitti todellista asiaa siitä, mitä levy-yhtiöiden pitäisi tehdä. Niiden pitäisi tehdä tuotteesta houkuttelevampi. Jos cd ei enää oikeasti kiinnosta, lätkäistään HD-levy täyteen materiaalia. Sen määrän imuroiminen netistä vie nopeallakin yhteydellä niin kauan, että kompakti aineellinen levy alkaa taas kiinnostaa. CD-levyn markkinoiminen äänenlaadulla voisi myös kannattaa, jos yhtiöt eivät itse tuhrisi tätäkin mahdollisuutta kompressointeineen kaikkineen.
 
Suurin osa ihmisistä on perusluonteeltaan materialisteja, vain pieni vähemmistö ei välitä siitä omistaako vai ei. Vinyylin jatkuva suosio puhuu myös tämän puolesta: komea iso kiekko, mekaaninen ja hienon näköinen soittolaite, lisäksi tulee manuaalista puuhastelua soittimen säätämisessä ja levyn soittamisessa, sekä tietenkin komeat levykannet ja ekstravihkoset.

Ostajat haluavat konkreettisia asioita, eivätkä suostu maksamaan samaa hintaa näkymättömistä biteistä tai soitto-oikeuksista. Niitä on hankala hypistellä.
 
Eipäs nyt taas sysätä koko keskustelua tuon myyttisen "nuorison" syyllistämiseksi ja analysoimiseksi. Kun nyt kerran ollaan huomioitu, että musiikki on kansallisella tasolla kertakäyttöhyodyke, niin voitaisiinko tunnustaa ihan avoimesti myös se, että suurin osa kansasta, ikään tai sukupuoleen katsomatta, ei oikeastaan kuuntele vaan kuulee musiikkia. Turha väittää, että vain nuorisolla olisi näitä taipumuksia, kun väitteellä tuskin on juuri pohjaa.

Jos katson vaikkapa työpaikkaani, joka on otoksena suht' hyvä, en ole törmännyt siellä yhteenkään keski-ikäiseen ihmiseen, joka todella kuuntelisi musiikkia. Ei ainakaan enää, joskus nuorena osteli levyjä. Radio kyllä pauhaa. Sama se, mitä sieltä tulee ja monettako kertaa tunnissa. Sen sijaan ne musiikista todella välittävät ja ymmärtävät tahot, joita sieltä tunnen, ovat kaikki kaksissakymmenissä. Keskimääräinen keski-ikäinen ei vain tunnu enää jaksavan innostua musiikista, varsinkaan uudesta musiikista. Kuunnellaan kyllä ehkä edelleen autossa tai mökillä niitä levyjä, jotka kaks'kymppisinä hankittiin. Ehkä.

Se, että musiikkiteollisuus elää hetken hiteillä ja tähdenlennoilla on sen oma valinta. Onhan tietysti huomattavasti kalliimpaa tuottaa artisteja, joiden musiikki ei ole sitä mitä kaikkien muidenkin. Kun siihen tulee se riski, etteivät kaikki tykkääkään. Purkkapoppia taas ei oikein voi edes kutsua musiikiksi tätä nykyä. Ja sitä paitsi mitä halvatun järkeä ostaa mitään Anna Apröön levyä, kun ne biisit soivat kuitenkin radiossa. Jos ei satu soimaan yhdellä radiokanavalla niin kääntää kanavaa. Kyllä se sieltä löytyy. Eikä sitä tarvitse kuunnella. Riittää kun kuulee. Ei vaadi ajatusta se.

Itse en juuri piraatteja tue. Vielä vähemmän ostaisin laillisia ämpeekolmosia. Ilmaiseksi saa helposti parempaa laatua eikä tarvitse miettiä DRM:ää. Vielä parempi tilanne on, kun ostaa vinyylin. Se ainakin toimii! En ole aiemmin juuri perustanut Radioheadista, enkä ollut juuri tuotantoonsa tutustunutkaan. Nyt ostin tuon In Rainbowsin, ihan vaan hatunnostona sille, kun niillä oli munaa tarjota sitä ilmaiseksi netissä, vinyylinä. Ja kah pirua! Sehän on todella hyvä levy! En muuten ladannut sitä nettiversiota...

Levyjen hinnat eivät tosin juurikaan helpota riskiostoksien tekoa. 20 euroa levystä on paljon. Varsinkin jos se on massatuotantoskeidaa. Kaikissa muissa tuotteissa yksittäiskappaleen hinta laskee tuotantomäärien kasvaessa, mutta CD-levy ei vaan suostu tätä markkinatalouden lakia noudattamaan. Hinta ei laske, levyt ei myy, nostetaan hintoja eikä levyt vieläkään myy... Eikä tunnusteta tosiasioita.

Mutta yhtä kaikki. Ei tästä pelkkää nuorisoa sovi syyttää. Se tosiasia, että me hifiharrastajat saatamme ostella levyjä hieman vanhemmallakin iällä, ja ehkä jopa innostua uudesta musiikista, ehkä jopa täysin uudesta genrestä, ei muuta sitä tosiasiaa, että suurin osa ihmisistä unohtaa musiikin kolmenkymmenen vuoden korvilla. Ja alkaa kuuntelemaan iskelmää...
 
Eiköhän tässä päde sama kuin mihin tahansa muuhunkin harrastamiseen. Tarjontaa on valtavasti, töllöä, DVD:tä, nettiä, lisäksi kaikki harrasteet. Kaikki syö huomiota. Nuorille tulee perheet. Muksut ja etenkin vaimo syö aikaa ja huomiota. Musiikki on vai meteliä taustalla. Sitä saadaan pelkästään kaupassa liiankin kanssa.
Mutta on meillä harrastajillakin. Yksi vannoo vinyylin nimeen. Toinen CD:n. Kolmas haikaa Blue-Ray kiekkoja. Ja on niitäkin joille ei maistu kuin MP3. SACD on myös vielä kuvioissa. Vielä kun pannaan soppaan mastertasoiset netistä ladattavat, niin alkaa siinä levy-yhtiön sedätkin olla ymmällään. Mitä pitäisi tarjota ja mistä katteet.
Pannaas untuvikko 30:nen tekemään päätöksiä Markantaloon. Mitäköhän hän ostaa, varmaan sen multimediasoittimen jonka kauppias tyrkyttää. Ei ole hääviä hänellä löytää laatua. Ja kun laatu on peleillä mitä on, niin ei ihme ettei osteta kuin Texasin moottorisahamurhaajaa. Ja pennuille Nalle Puhia. :p
 
Kyllä minä nautin musiikista ihan autoni vakiokajauttimista ja Pioneer CD-soittimestakin. Tottakai enemmän siitä saa irti kotona. Kyse lienee aika pitkälti siitä, että musiikki ei tosiasiassa montakaan ihmistä kiinnosta. Varsinkaan kun sitä tööttää joka lävestä koko ajan. Joulun alla oli muuten yhtä helvettiä käydä kaupassa...

Joskus on hyvä istua alas ja kuunnella kellon tikitystä.
 
Kyllä kai on niin, että CD:n hiipuminen edustaa ns. luonnollista poistumaa. Tosin suuret levy mogulit itse tekivät näyttävän loppu kiihdytyksen pitäymällä ylihinnoittelussa ja syyttämällä kuluttajia lähes kaikista omien skenaarioidensa virheistä.

Aivan viime aikoina tosin on yhtiötasolta kuulunut itsekritiikkiä, mutta pelihän on jo menetetty ja musiikki businekseen on tullut uusia pelureita, joilla alunperin ei ollut asian kanssa mitään tekemistä.

Kyseessä on siis paljon enemmän kuin vain yhden formaatin hiipuminen. Elämme mielenkiintoisia aikoja ja paluuta vanhaan ei enää ole.
 
Back
Ylös