Tervehdys,
Asia koskee MTM rakennetta, bassokeskareidein etäisyyden suhdetta jakotaajuuteen ja sitä miten ne "lobet" muodostuu. Aikani kun surffailin löysin tällaisen kuvan:
Tuosta voisi päätellä että jakotaajuuden pitää olla likimain samaa aallonpituutta kuin elemettien keskipisteiden etäisyyden, jotta eteenpäinsuuntautuva keila olisi jotensakin järkevä. Kuitenkin monasti näkee MTM suunntelmia jossa jakotaajuus on reilusti korkeammalla. Kaiken järjen mukaan tästä seuraa että tuo pääkeila ("main beam"...) on todella kapea. Esimerkiksi Seasin Thorissa bassokeskareiden etäisyys on 30cm ja jakotaajuus noin 2.5kHz (14cm). Linkwitzin Phoenixissa eäisyys on 35cm ja jako 1400Hz (24.5cm). Tässä ollaan jo lähempänä mutta silti keila on reilusti alle 50astetta. Tästä seurannee myös se että noiden sivukeilojen lattia- ja kattoheijastus osuu varsin lähelle arvioitua kuuntelupaikkaa ja silloin nuo nollat ei pahemmin auta?
Kysymykset kuuluvat siis: Mikä on "hyvä" jakotaajuus MTM:n kajarille? Miksi monissa MTM kajareissa on niin kovin korkea jako? Tuleeko sanomista jos laittaa diskantin sivuun keskilinjasta saadakseen bassot lähemmäs toisiaan? Onko tässä jotain lähikenttä/etäkenttä -juttuja joita en ymmärrä?
Kiitos,
Pekka
Asia koskee MTM rakennetta, bassokeskareidein etäisyyden suhdetta jakotaajuuteen ja sitä miten ne "lobet" muodostuu. Aikani kun surffailin löysin tällaisen kuvan:
Tuosta voisi päätellä että jakotaajuuden pitää olla likimain samaa aallonpituutta kuin elemettien keskipisteiden etäisyyden, jotta eteenpäinsuuntautuva keila olisi jotensakin järkevä. Kuitenkin monasti näkee MTM suunntelmia jossa jakotaajuus on reilusti korkeammalla. Kaiken järjen mukaan tästä seuraa että tuo pääkeila ("main beam"...) on todella kapea. Esimerkiksi Seasin Thorissa bassokeskareiden etäisyys on 30cm ja jakotaajuus noin 2.5kHz (14cm). Linkwitzin Phoenixissa eäisyys on 35cm ja jako 1400Hz (24.5cm). Tässä ollaan jo lähempänä mutta silti keila on reilusti alle 50astetta. Tästä seurannee myös se että noiden sivukeilojen lattia- ja kattoheijastus osuu varsin lähelle arvioitua kuuntelupaikkaa ja silloin nuo nollat ei pahemmin auta?
Kysymykset kuuluvat siis: Mikä on "hyvä" jakotaajuus MTM:n kajarille? Miksi monissa MTM kajareissa on niin kovin korkea jako? Tuleeko sanomista jos laittaa diskantin sivuun keskilinjasta saadakseen bassot lähemmäs toisiaan? Onko tässä jotain lähikenttä/etäkenttä -juttuja joita en ymmärrä?
Kiitos,
Pekka