Monikanavakuume – taas se on täällä

medit

Hifiharrastaja
Liittynyt
1.1.2009
Viestejä
515
Varsinainen asiani on otsikon ”Mielipidekysymyksiä” alla. Sitä ennen on piiiitkä tylsä tarina, joka saattaa luoda valonsäteen siihen, mitä kysymyksilläni ajan takaa.



Oireisto

Edellisen monikanavakuumeen sain lääkittyä lukemalla Hifiharrastajien foorumia. Opin esimerkiksi, että samalla rahalla saan laadukkaampaa stereotoistoa.
Kuumetta alentavana tekijänä toimi myös tila, jossa stereoni tähän saakka ovat olleet. Sinne ei yksinkertaisesti voi sijoittaa useampaa kaiutinta.

Nykyään foorumista ei oikein ole lääkkeeksi. Esimerkiksi Kre:n blogi julistaa monikanavaisuutta jo otsikossaan.
Lisäksi minun on nyt mahdollista vaihtaa kuuntelutilaa.

Olen koettanut opiskella asiaa foorumin keskusteluista sekä tihrustellut laitekauppiaiden poistolistoja ja vähän uusiakin tuotteita.
Matalalla budjetilla pitäisi päästä jonkinlaiseen kuunteluelämykseen.
Viime perjantaina, liekö sään vai alkaneen loman aiheuttamaa, höyrähdin siinä määrin, että löysin itseni paikallisen hifikaupan kynnykseltä.


Asiantuntijan luo

Olen huomannut, että sukupuoleni edustajan, ainakin minun, kannattaa hifikaupassa esittää vielä tyhmempää kuin olenkaan.
Tällä kertaa ei ollut tarvetta: en ollut aikaisemmin kuullut musiikkia monikanavasetillä soitettuna, joten minua tyhmempi ei voinut olla.

Selitin kauppiaalle tilanteen: blondi (minun tapauksessani kuvaannollinen ilmaus) tahtoo kuunnella klassista musiikkia useamman kaiuttimen kautta, mutta ei tiedä mistään mitään. Kerroin, että ennestään minulla on stereo-viritinvahvistin (josta olen luopumassa) ja pari Hifi 12/2 – kaiutinta. Tulossa on käytetty Marantzin SACD-soitin, jonka pitäisi olla monikanavainen.

Minulla oli ennestään ajatus siitä, mitä etupään kaiuttimiksi ehkä tulisi, joten olin kiinnostunut enemmän vahvistinpuolesta. Selitin, että TV:n kytkeminen laitteistoon täytyy olla mahdollista, mutta painopiste on musiikilla. Kauppias halusi kuitenkin ensin tietää kaiutinsuunnitelmistani ja kaiketi hyvä niin. Nykyisten Hifi 12/2 liittäminen uuteen settiin olisi hänen mielestään haasteellista, minkä toki olen ymmärtänyt itsekin.
Niinä hetkinä käyntini rupesi muuttumaan opettavaiseksi.


Kaiuttimista

Referoin kauppiaalle foorumilla lukemaani: Etukanavien tulee musiikkikäytössä olla hyviä, sillä monella levyllä käytetään reippaasti myös keskikanavaa. - - - käytä kolmea identtistä etukanavaa. (jjahifi ketjussa ”Setti Blu-ray audio –käyttöön”)

Kauppias kysyi kokonaisbudjettia. Kerroin, mitä olin harkinnut etukaiuttimiksi. Niihin uppoaisi vähintään 1500 euroa. Kauppiaan mielestä kannatti kolmen etukaiuttimen sijasta satsata kahteen hyvään etukaiuttimeen ja kahteen hyvään, ehkä jopa etukaiuttimien kanssa identtiseen takakaiuttimeen. Sen keskikaiuttimen voisi sitten hankkia vaikka myöhemmin.

Hmm, kelasin, mitäs se jjahifi sanoikaan em ketjussa: älä sorru 4.1/4.2-setin käyttöön.

Sanoin, että kuulemma klasarileyvillä on keskikanavaan usein miksattu tärkeää informaatiota. Kauppias muistaakseni vastasi, että sen voi kytkeä pois päältä, jolloin informaatio jakaantuu muihin kaiuttimiin, enkä menetä mitään. Lisäksi hän sanoi, että tarvitsisin subbarin, koska esimerkiksi pianomusiikissa on todella matalia taajuuksia, joita pienet kaiuttimet eivät kunnolla toista. Sitten mentiin kuunteluhuoneeseen todentamaan tämä kaikki.


Näyte

Kaupassa ei oikein ollut klasaria kuunneltavaksi. No ei se mitään, minulla oli autossa Matthew Wittallin Leaves of Grass, jota olen sieltä täältä kuunnellut stereona (kolisee, väittää Kare Eskola). Kauppias syötti sen jollekin laitteelle, joka taisi hämmentyä SACD- levystä. Se oli lataavinaan tiedot kovalevylleen, mutta hävitti ne saman tien bittiavaruuteen. Stereo-setillä levyä ei siis päästy kuuntelemaan. (Minulle jäi hämäräksi, miksi olisi pitänytkään, mutta varmaan sillä oli tarkoitus demota jokin piirre.)

Blue ray-soitin sen sijaan hyväksyi levyni ja tunnisti sen monikanava-audioksi.
Sitä pianon helinää ja vyöryä!

Demo jatkui kytkemällä keskikaiutin pois päältä. Kuunneltiin myös pelkkiä takakaiuttimia ja pelkkää subbaria. Whittallin musiikki ei juuri tarjonnut sille soitettavaa. Ehkä levyn kakkosraita sopi kehnosti siihen tarkoitukseen. Tai ehkä bassokaiuttimen kytkennässä oli jotain pielessä. Stereonakin levyä soitettiin.

Lopuksi pyysin, että kytkettäisiin kaikki muut paitsi keskikaiutin pois päältä. Tässä taidettiin tulla sen äärelle, mitä olin koettanut alussa tuoda esille. Kauppias totesi, että ”sen täytyy olla erikseen mikitetty”, minkä jälkeen minä nielin hymyä ja hän jatkoi esittelemällä kaiuttimia.

Kauppiaan mielestä kuunneltaviksi olivat osuneet sellaiset kaiuttimet, jotka on suunniteltu minulle mieluista musiikkia varten (nauhadiskantit). Keskikaiuttimen (”makaavaa mallia”) oli määrä tuottaa mahdollisimman samanlaista ääntä kuin pääkaiuttimien. Kauppias ei enää kyseenalaistanut keskikaiuttimen tarpeellisuutta. Etu- ja takakaiuttimien samanlaisuudesta ei enää puhuttu, vaan hän myönsi, että vaikkapa vanhat Hifi 12/2 saattaisivat palvella siinä tehtävässä väliaikaisesti. Subbarista ei ehditty puhua. Ehkä kauppias ei kuitenkaan ollut muuttanut omaa mielipidettään, vaan näki, että hänen demonsa ei ollut pystynyt minun päähänpinttymiini.


Jatkohoito

Kauppias ei tainnut musiikin osalta olla täysin samalla aallonpituudella kanssani, mutta hän oli halukas palvelemaan. Hetki kuunteluhuoneessa teki minussa riehuvan tautibakteerin resistentiksi jokaiselle tietämälleni kuumelääkkeelle, mukaan lukien antibiootti nimeltä Budjettivaje. Vain radikaali hoito saanee taudin asettumaan ja elämän palaamaan raiteilleen.

Uusikin kuuntelutilani on pieni ja vaikea: Nelikulmainen alle 16 m2 huone puutalossa. Huoneen jokaisessa seinässä on reikä, joista kahdesta pitää päästä kulkemaan. Ovien välisessä nurkassa on lämmitysuuni. En ole keksinyt yhtäkään järkevää tapaa sijoitella kaiuttimia (paitsi stereolaitteistossa pitäytymisen, mutta kuumetauti estää sen vaihtoehdon). Materiaalitkin taitavat olla ongelmallisia, kivilattia ja lastulevyseinät. Katto on sentään Halltexia.

Hankinnoissa joutunen etenemään vahvistin edellä, koska nykyinen Harman Kardon saattaa poistua täältä jo ensi viikolla. Jokin vahvistin ihmisellä pitää olla! Etukaiuttimet tulisivat mahdollisimman pian sen jälkeen, mutta lopulliset takakaiuttimet vasta, kun tiedän mihin asentoon setti huoneeseen jää. Joskus aikojen päästä olisi SACD – taitoisen Blu Ray – soittimen vuoro.

Luulenpa, ettei minusta ole kiertämään hifiliikkeiden kuunteluhuoneita vertailujen merkeissä saati pyytämään kalustoa kotiini kuunneltavaksi. Se on ihan liian jännittävää ja hermoja raastavaa – ellen sitten saa värvätyksi jotakuta ”oikeaa” ihmistä näyttelemään puolestani asiakasta. Itse kulkisin perässä niuhottaen ulkonäköseikoista.

Niinpä koetan tehdä valinnat varman päälle ja etsiä sitten omia aikojani oikeat paikat kullekin kapineelle.


Mielipidekysymyksiä

Mikä alla esitetyistä kaiutinvaihtoehdoista voisi tulla kysymykseen musiikkiin painottuvassa kuuntelussa - vai voiko mikään?

1) Hifikaupassa kuulemieni pääkaiuttimien merkki oli DALI, mutta minulta meni ohi niiden malli (ehkä Dali IKON 6 MK2).
Keskikaiuttimen täytyi olla Dali IKON Vokal 2 MK 2 ja takakaiuttimien Dali IKON On-Wall MK 2.

2) Foorumilla olisi myynnissä Dalin vanhemman mallin etukaiuttimet.

3) Oma ajatukseni ”kolmeksi identtiseksi pääkaiuttimeksi ” olisi Forvoice 9.9.
Mitä silloin takakaiuttimiksi? Forvoicet myös?

Kuvittelen, ettei Forvoicen kanssa ainakaan kovin pahasti voi mennä pieleen. Olisi siis helppo vaihtoehto sille, että lähtisin jännittämään hifikauppoihin kaiutinvertailujen merkeissä.

4) Mitä sinä ehdottaisit etukaiuttimiksi 1500 euron budjetilla?


Mitä sanotte vahvistimista?

1) Hifikauppias suositteli Marantzin AV-viritnvahvistinta SACD-soittimen kaveriksi. Hänen ehdoton ehdotuksensa oli tämä.

2) Mitä häviäisin, jos hankkisin sen sijasta halvemman?

3) Oma ehdotuksesi ottaen huomioon että pääpaino on monikanavamusiikin kuuntelulla ja budjetti max 1000 euroa?

4) Entäpä käytetty? Mitä pitäisi ottaa huomioon? HDMI-liittimiä pitää olla, mutta kuinka paljon vähintään? Minkä ikäinen laite voi maksimissaan olla? Entä muuta?

[size=-2](Muuten, mikään Hifi Studioista ei ollut se kauppa, jossa kävin)[/size]
 
Palaan asiaan paremmalla ajalla mahdollisimman pikaisesti, mutta tässä muutama pikainen kommentti:

a) Minä miettisin niitä Forvoicen kajareita pieneen puuseinäiseen tilaan. Ne ovat niin pienet, että voisi kaikki etukanavat olla samanlaisia ja saisi vielä jollain tolkullisella tavalla sijoitettua normaalin töllönkin tilaan. Konsertteja ja oopperoita levyllä ollessa kuva on hieno asia. Kysyisin jopa Lankiselta itseltään mitä olisi mieltä. Kyljellään makaavista keskikajareista en ole oikein tupannut hyvää ääntä kuulemaan. Paremman äänen saa kun ottaa keskelle ihan normikajarin.

b) En äkkiseltään ymmärtänyt osaako tuo vahvistin ottaa sisään SACD-signaalin HDMI:n ylitse. Sellainen kyky olisi kiva, sillä esimerkiksi edulliset Sonyn Blue-Ray -soittimet osaavat lähettää kaiken digitaalisena HDMI:n ylitse. Itse katselisin myös Onkyo TX-NR1010 -mallia tai sen edeltäjää TX-NR1009 (jonka voisi saada aika edullisesti kun uusi on tulossa). Onkyossa mukana Sopitify, jota voi ohjata Applen vehkeillä tai Android-värkeillä.

c) Noiden vahvistinten ongelmana on usein se vahvistusaste. Mutta jos kajarit eivät ole hankalat, niin ei syytä miksi homma ei toimisi noin tonnin hintaluokassa.

d) Jos löytyy tonnin hintaan esimerkiksi käytetty vähän isompi massamerkkejä (Denon, Marantz, Onkyo, Yamaha, Sony, Pioneer) edustava vahvistin, niin kannattaa miettiä. Mielellään tuolla sacd:n yli HDMI:n lähettämistuella. Mutta jos löytyy jokin HDMI 1.4a -liitäntää tukeva isompi käytetty, niin tuosta kannattaa harkita myös sitä vaihtoehtoa, että laittaa soittimen muokkaamaan SACD:n DSD-signaalin PCM-muotoon, niin vanhemmatkin vahvistimet osaavat sitä käsitellä.

e) Subbari tulee ajankohtaiseksi jossain vaiheessa, ei voi mitään.

t. jjahifi
 
Valitettavasti en osaa oikein mitään suosituksia antaa kun noita monikanavajuttuja juuri ymmärrä, mutta kiitän kuitenkin erittäin mielenkiintoisesta ketjun avauksesta Meditiä ja jään jännityksellä odottamaan miten homma etenee. Klasarin ystävänä tunnen kyllä itsekin tiettyä mielenkiintoa monikanavaista äänentoistoa kohtaan. Forvoicen uskoisin olevan laadukas kaiutinvalinta eikä Marantz varmaan äänellisesti ole huonoimpia monikanavavahvistia, pikemminkin luultavasti päinvastoin. Tämä on kyllä mutua.

Lisään vielä sen verran, että ainakin aluksi pitäisi nuo Hifi 12/2 -kaiuttimet ja laittaisin ne takakaiuttimiksi. Luulen, että saattaisivat olla siinä roolissa ihan pätevä pysyväkin ratkaisu.
 
Viimeksi muokattu:
Itse kommentoin sen verran, että suunnitelmasi kuulostaa järkevältä ja hyvin harkitulta. Forvoice on varmasti hyvä kaiutin ja sen saanee refleksiputket tukkimalla toimimaan pienehkössä tilassa. Subbarin ei käytössäsi tarvitse olla mikään äänenpainetykki, joten äänenlaadultaan hyvän voi löytää kohtuulliseen hintaan.

Yksi mahdollinen kattaus voisi olla 5 kpl Genelec 6010 kaiutinta ja 5040 subbari. Kokonaisuuden pitäisi irrota n. 1500 euron hinnalla. Systeemin äänenvoimakkuutta pystyy säätämään subbarin kautta, jolloin pienimuotoisimmillaan monikanavaisen SACD-soittimen voisi kytkeä siihen suoraan ilman AV-vahvistinta. Tällöin systeemiin ei voisi kytkeä muita äänilähteitä ja kaiuttimet pitäisi sijoitella yhtä kauas kuulijasta. Tämä voisi kuitenkin toimia väliaikaisena ratkaisuna, kunnes koko laitteisto on päivittynyt. 6010 on tarkoitettu kuunneltavaksi erittäin läheltä, joten parhaan lopputuloksen saamiseksi ne pitäisi sijoitella huoneen keskellä olevan tuolin ympärille n. metrin säteelle. Tämä voisi olla hyvä ratkaisu haasteellisessa tilassasi, mutta varaa kyllä koko huoneen musiikkipyhätöksi.
 
Kiitokset vastauksista!

Jyrki_H,
Genelec-tyyppinen ratkaisu on kyllä häivähtänyt mielessä. Mutta siellä pitäisi kuitenkin olla jokin palikka, jolla saisi useamman äänilähteen systeemiin kiinni. Minulla on nimittäin menossa vanha putkitöllökin vaihtoon. Pätkii mokoma, siinä määrin, ettei sitä jaksa katsoa, enkä ole varma, johtuuko se töllöstä, digiboxista vai antennista. Joka tapauksessa boxin kovaley on hajoamaisillaan tai hajonnut, eli sitä puolta on pakko hoitaa myös (uutta tallennuslaitetta ei kuitenkaan tule). En katso paljon TV:tä, mutta nämä viikot sitä ilman ovat osoittaneet, että olishan se kiva. Ja kuulemma nykytöllöjen omat kajarit ovat niin kelvottomia, että tarvitsevat jotain avukseen.

Ahaapalainen,
kiitos kannustuksesta. Vanhoista kajareista en kyllä malta luopua, on vissiin tunnearvoa;) Ovat sitä paitsi sen verran kolhuiset, ettei niitä kukaan edes huolisi. Jos takakajareiksi löytyy jotain muuta, nämä pääsevät makkariin soittamaan radiota ja migreenihetkiin Pärtin Alinaa.


Jjahifi,
b) tässä sitä ollaan: jos sinä et äkkiseltään ymmärrä, osaako vehje ottaa SACD-signaalin HDMI:n yli, niin minulle se asia ei valkene, ennen kuin joku tulkitsee. Mutta se olisi kyllä vaatimus. Miten se yleensä ilmaistaan noissa spekseissä? Pelkkä HDMI ei siis vielä takaa yhtään mitään?
Spotify Premium löytyy, mutta Applen tai Androidin värkkejä ei...

d) taitaa se vanha HK pysyä täällä sittenkin, kunnes löytyy asiallinen laite, joka tekee sen, mitä laitteen pitää tehdä. Muuten pääsee kulttuurikeripukki iskemään.

e) vai niin... no sitten tulee :D

-medit-
 
Setin sijoittelemiseen olisi helpompi antaa vinkkejä, jos huoneesta saisi tarkemman käsityksen. Jos pohjakuvan liittäminen ei ole mahdollista, niin mitat ja aukkojen tyyppi (ovi, ikkuna) sekä sijainti seinällä olisi hyvä tietää. Lisäksi olisi hyvä tietää onko huoneella muita funktioita kuin musiikin kuuntelu ja TV:n katselu.
 
b) tässä sitä ollaan: jos sinä et äkkiseltään ymmärrä, osaako vehje ottaa SACD-signaalin HDMI:n yli, niin minulle se asia ei valkene, ennen kuin joku tulkitsee. Mutta se olisi kyllä vaatimus. Miten se yleensä ilmaistaan noissa spekseissä? Pelkkä HDMI ei siis vielä takaa yhtään mitään?
Ei todellakaan takaa. Tuo on vähän sama juttu kuin se, että moni monikanava SACD-soitin ei sekään osaa antaa signaalia missään ymmärrettävässä digitaalisessa muodossa ulos. Vähän fiksummat soittimet osaavat kääntää SACD:n DSD-signaalin PCM:ksi, mikä kulkee sitten näppärästi vaikka optisella kaapelilla. Järkevämmät sitten osaavat antaa DSD:n HDMI-piuhaa pitkin.

HDMI-standardi (versio 1.4a?) muistaakseni sanoo, että DSD voidaan lähettää piuhaa pitkin. On sitten eri asia ymmärtääkö prosessori (eli siis virinvahvistimen "tietokonepuoli") asian. Suuri osa isojen merkkien paremmista vahvistinvärkeistä osaa prosessoinnin, mutta ei kaikki mallit edes kalliimmissa. Minun mielestäni paras ratkaisu on se, että soitin sylkee DSD:n HDMI-piuhaa pitkin vahvistimelle, joka sitten hoitelee tarvittavat muokkaukset miten haluaa.

Subbarin joutunet joka tapauksessa hankkimaan, sillä osa konserttitaltioinneista (Blue Ray) noudattaa elokuvapuolen standardeja. Toisin sanoen patarummun parhaa jytkeet menevät LFE-kanavaan eli sinne subbarille. Onneksi pienessä huoneessa ei tarvitse mitään pesukoneen kokoista kapistusta.

Mutta tosiaan, huoneen mitat L x S x K olisi kiva tietää. Jos väkerrät vaikka jonkinsorttisen kuvan esimerkiksi Paint-ohjelmalla, niin neuvonta helpottuu.

Kajareiden osalta Forvoice olisi minusta parempi vaihtoehto kuin minimalistinen Gene-setti. Syynä se, että pystyy hyödyntämään kunnolla modernin AV-viritinvahvistimen ominaisuuksia. Erillinen prosessori (eli AV-etuvahvistin) kun pomppaisi hinnaltaan rajusti.

t. jjahifi
 
Te ette sitten tiedä, mitä pyydätte, kun toivotte minun piirtävän jotain. Minä en osaa sitä tasapuolisesti millään välineellä.

Jonkinlainen kuvatus liitteenä. Veikkaan että siitä on enemmän haittaa kuin apua.

Huoneen mitat on jotakuinkin näin 400 x 390 x 240.

Harmaa alue on lämmitysuuni.
Ruskea suorakaide markkeeraa massiivista säilytyskalustetta, leveys 140, korkeus 200, alhaalla laatikoita, ylhäällä hyllyjä. Se on lisähaaste. Se ei oikein sovi mihinkään toiseen huoneeseen täällä (nimim ei ikinä enää makkariin kirjahyllyä), mutta en ole siitä valmis luopumaankaan. Harkitsen tekeväni siitä levyhyllyn. Kunpa se olisi edes 10 cm kapeampi!

Ja mitä muuta tuohon huoneeseen pitäisi saada... No toinenkin nojatuoli. Pari rehua jommankumman ikkunan lähettyville ja jonnekin pieni pöytä tietsikalle.

-medit-
 

Liitteet

  • olohuone.jpg
    olohuone.jpg
    21,9 KB · Katsottu: 52
^^Vahvistimen tietokonepuoli sitten muuntaa DSD:n PCM-signaaliksi, jotta sitä voidaan prosessoida ja muuntaa analogiseksi. En välttämättä pitäisi DSD:n siirtämistä HDMI:n yli kynnyskysymyksenä. Tärkeämpää on se, että monikanavainen ääni siirtyy soittimesta vahvistimelle digitaalisena, oli se PCM tai DSD.

Genelec-settiin voi myös laittaa AV-vahvistimen eteen, koska jo suhteellisen edullisista löytyy pre-outit. 6010 on vain niin pieni kaiutin, että Forvoice saattaisi olla järkevämpi, mikäli kuunteluetäisyys kasvaa reilusti yli metrin. Isommissa Geneissä taas hinnat pomsahtaa melko reilusti.
 
No jaa. Minä luotan tällä hetkellä enemmän vahvistimen muunnokseen kuin soittimen. Mutta tosiaan, tuo digitaalinen siirto on täysin must. Ei toimi ilman sitä kunnolla monikanava jos soitin lähettää vain analogisia kanavia. Tai no, vahvistin tekisi ylimääräisen ADDA-muunnoksen ja kaikenlaiset analogipuolen häiriöt voisivat päästä mukaan.

Nopeasti heitin ehdituksen siitä miten kajarit, "sohvan" tms ja tietokonepöydän voisi tilassa järjestellä. Ei itse asiassa mikään mahdoton tila, nuo ovet lisäksi vuotavat moodeja pois samoin kuin ikkunat. Karkea ehdotus ohessa.
Monikanava1.png
Tietokoneen (läppäri tms) paikka on sohvan edessä. Eli hamottelin kunnon monikanavapyhäkön, jossa ollessa voi myös roikkua palstalla.

Kuuntelumatka menee yli pikkugenen toimivuuden, siksi ehkäpä Forvoice. Lisäksi olen piirtänyt kajarit kauemmas seinistä kuin ehkä on realismia. Mutta silloin(kin) pitää vain harkiten laittaa paikoilleen. Subbarin tungin nurkkaan. Laitehyllyä en miettinyt.

Ei mikään innojärjestely, mutta ajateltu äänen ehdoin. Piuhat lattialistoja nuollen kajareille.

Televisio joko keskikajarin ylä tai alapuolelle. Etukanavat samalla tasolla jos on ensisijaisesti musasta kyse. Olen monta kertaa kuunnellut settiä, jossa miehenkorkuisten kajareiden (keskikanava kanssa moinen) edessä on vain 25" töllö pikkuisen lattiatasoa ylempänä. Setin omistaja on järjestelyyn tyytyväinen, ei ole edes miettinyt kangasta.

Nyt sitten haukkumaan ehdotukseni. :D

t. jjahifi
 
Eikös sen signaalin prosessoinnin voi hoitaa siellä soittimessa ja siirtää signaalin analogisena vahvistimelle? Se tietysti tarkoittaa muutamaa ylimääräistä (joka kanavalle omansa) piuhaa, mutta haitanneeko tuo.
 
Eikös sen signaalin prosessoinnin voi hoitaa siellä soittimessa ja siirtää signaalin analogisena vahvistimelle? Se tietysti tarkoittaa muutamaa ylimääräistä (joka kanavalle omansa) piuhaa, mutta haitanneeko tuo.

Toivottavasti voi, sillä niin olen kuvitellut sen hoituvan sillä SACD-soittimella, joka on tulossa. HDMI tulisi kysymykseen sitten sillä seuraavalla Blue Ray -vehkeellä.

-medit-
 
Eikös sen signaalin prosessoinnin voi hoitaa siellä soittimessa ja siirtää signaalin analogisena vahvistimelle? Se tietysti tarkoittaa muutamaa ylimääräistä (joka kanavalle omansa) piuhaa, mutta haitanneeko tuo.
Ei voi mikäli ei ole mahdollista tehdä tilasta optimaalista etäisyyksien yms kannalta. Paremmat vahvistimet osaavat säätää kajareiden ja subin etäisyydet suhteellisen oikein ihan itse. Tuo taas tarkoittaa ylimääräistä analoginen -> digitaalinen -> analoginen -muunnosta kaikille kanaville ja kriittiseksi paikaksi jälleen päätyy vahvistimen AD- ja DA-piirit. Normaalissa kuuntelutilassa kajareiden etäisyydet ja tasonsäädöt on helpompi hoitaa digitaalisesti kuin muuten. Tietenkin jos voi laittaa kaikki optimietäisyyksien päähän (vaikka ITU:n suositus) ja subbarikaan ei ole kaukana nurkassa, niin miksipä ei.

Toisin sanoen analogiamuunnos soittimessa tarkoittaa joko ylimääräistä ADDA-muunnosta tai sitten sitä, että tilaan pystyy sijoittelemaan värkit aika lailla optimaalisesti ja jokainen kajari on vertailukelpoisessa paikassa akustisessa mielessä.

t. jjahifi
 
No jaa. Minä luotan tällä hetkellä enemmän vahvistimen muunnokseen kuin soittimen. Mutta tosiaan, tuo digitaalinen siirto on täysin must. Ei toimi ilman sitä kunnolla monikanava jos soitin lähettää vain analogisia kanavia. Tai no, vahvistin tekisi ylimääräisen ADDA-muunnoksen ja kaikenlaiset analogipuolen häiriöt voisivat päästä mukaan.

En tosiaan ymmärrä näitä monikanavakujeita joten kysyn, että miksi se soittimen lähettämä analoginen signaali pitää taas vahvistimessa muuttaa digitaaliseksi?

Edit. Jaahas, tähän tulikin vastaus. Onpa monimutkasta hommaa tämä monikanava :(
 
En tosiaan ymmärrä näitä monikanavakujeita joten kysyn, että miksi se soittimen lähettämä analoginen signaali pitää taas vahvistimessa muuttaa digitaaliseksi?
Mikäli kajarit ovat optimaalisesti ympyrän kehällä kuuntelijan sijaintipaikasta laskettuna, niin viiveitä ei tarvita. Usein tuollainen sijoittelu ei ole mahdollista, minkä vuoksi vahvistin lisää viivettä sopivan määrän tarvittaville kanaville. Tuo taas tarkoittaa digidigiä. Tasonsäätö ja kanavakohtainen ekutus on mahdollista tehdä myös analogisesti. Käsittääkseni ekvalisointia ei ole nykyaikaan analogisena missään vahvistimessa. Toisin sanoen äänen säätäminen käytännössä edellyttää digitaalisen signaalin käsittelyä.

Ilman säätämistäkin pärjää jos tila mahdollistaa optimisijoituksen ja on akustisesti tasapainoinen.

t. jjahifi
 
Onpa monimutkasta hommaa tämä monikanava :(
Ei monikanava sinänsä ole monimutkaista. Monimutkaista on pyrkiä tuottamaan konserttisalin tilailluusio normaalissa olohuoneessa. Mikäli tiloissa ei tarvitsisi tehdä rahan ja elämisen vuoksi kompromisseja, niin alkuperäinen konsepti SACD-soittimesta lähtevästä analogisesta signaalista olisi mitä todennäköisemmin lyönyt paremmin läpi. Omat kokemukseni aikoinaan olivat SACD-monikanavasta huonoja, vasta digidigi teki siitä todella toimivan jutun.

Edit: Käsittääkseni kre käyttää analogista signaaliketjua soittimelta alkaen. En ole koskaan hänen syhteemiään kuullut, mutta tyytyväiseltä vaikuttaa. Joten ei sekään mahdotonta ole.

t. jjahifi
 
Tietokoneen (läppäri tms) paikka on sohvan edessä. Eli hamottelin kunnon monikanavapyhäkön, jossa ollessa voi myös roikkua palstalla.

- - -

Ei mikään innojärjestely, mutta ajateltu äänen ehdoin. Piuhat lattialistoja nuollen kajareille.

Televisio joko keskikajarin ylä tai alapuolelle. Etukanavat samalla tasolla jos on ensisijaisesti musasta kyse. Olen monta kertaa kuunnellut settiä, jossa miehenkorkuisten kajareiden (keskikanava kanssa moinen) edessä on vain 25" töllö pikkuisen lattiatasoa ylempänä. Setin omistaja on järjestelyyn tyytyväinen, ei ole edes miettinyt kangasta.

Nyt sitten haukkumaan ehdotukseni. :D

t. jjahifi

Minulla ei välttämättä ole palstalle mitään kerrottavaa sen jälkeen, kun tämä infektio on taltutettu :D Mutta luettuahan sitä toki tulee!

Joku (olisko ollut Kre) sanoi, että "päätä voi vähän kääntää" eli töllö voisi olla myös keskikajarin sivussa. Toisaalta sen voisi kiinnittää seinään, jolloin olisi monessa mielessä pois tieltä. Minun töllö tulee kai olemaan 32". Tuskin isompi, mutta en usko, että pienempikään.

Vai haukkumaan...
Olin itsekin arvellut, että setti pitäisi panna kulmittain, tosin keskikajarin paikan olin ajatellut eri kulmaan (siihen, jossa sinun ehdotuksessasi on subi). Siinä vaihtoehdossa takakaiuttimien paikka tuottaisi enemmän päänvaivaa. Tässä sinun vaihtoehdossasi ongelmana on se, että oikeaa takakajaria pitää siirtää, että saa avattua sen säilytyshuonekalun laatikot. Mutta jokin ongelma on aina. Ehkä tuo on se asia, jonka kanssa pitää elää.

TAI! Jospa siirrän sen säilytyshuonekalun 2m seinälle (nurkkaan, johon sinä piirsit subbarin) ? Takakajarit voisivat olla siinä, mihin sinä ne piirsit.
Mihin siinä tapauksessa subbari? Hyllyn paikalle sinne nurkkaan?
Sinne jonnekin voisi saada minimalistisen työskentelypöydänkin.

-medit-

By the way, on toki olemassa kaiuttimia ja laitteita, joiden ulkonäkö ei minun silmääni miellytä. Mutta innointa minusta on silloin, kun musiikki soi.
 
Jonkin verran on nyt väärää tietoa heitetty ilmaan, yritän kirjoittaa paremmalla ajalla näkemyksiäni. Stay tuned.
 
Mikäli kajarit ovat optimaalisesti ympyrän kehällä kuuntelijan sijaintipaikasta laskettuna, niin viiveitä ei tarvita. Usein tuollainen sijoittelu ei ole mahdollista, minkä vuoksi vahvistin lisää viivettä sopivan määrän tarvittaville kanaville. Tuo taas tarkoittaa digidigiä. Tasonsäätö ja kanavakohtainen ekutus on mahdollista tehdä myös analogisesti. Käsittääkseni ekvalisointia ei ole nykyaikaan analogisena missään vahvistimessa. Toisin sanoen äänen säätäminen käytännössä edellyttää digitaalisen signaalin käsittelyä.

Ilman säätämistäkin pärjää jos tila mahdollistaa optimisijoituksen ja on akustisesti tasapainoinen.

t. jjahifi

Pitäisikö siis etsiä jostain vähän vanhempi laadukas AV-vahvain, jossa homman voisi hoitaa analogisesti?

Hienoa kun monikanavaisen musiikin asiantuntija kre tuli viimein keskusteluun mukaan :)
 
Tuota vahvistinkeskustelua joudun seuraamaan ihan sivusta -kiitos että vaivaudutte pohtimaan sitä!

Nyt nousi esiin uusi kysymys kaiuttimista.
Sain nimittäin Forvoicen vaihtoehdoksi suosituksen tällaisista: Elac BS243.
Mitä sanotte niistä?

-medit-
 
Back
Ylös