Monacor Katana-M1

Joop... pitää katsoa jos jossain vaiheessa jaksaa alkaa suunnitteleen ja tinaileen. Mullakaan ei ole semmosta laitteistoa, että pääsisin impedanssia mittaileen... pitää luottaa siinä asiassa tuohon datalehteen. Ehkäpä komponentein kannattaa ainakin alkuun tavoitella laajaa notchia esim. 1khz ympäristöön ja vastuksella laajiksen yleinen tason säätö. Gradienteilla kuuntelen itsekin nyt. Ajoittain tulee kuunneltua raskaampaa osastoa ( Amorphis jne.) Ja se käy pidemmän päälle rasittavaksi noilla Monacoreilla. Niissä on kyllä mielettömän avoin sointi ja laaja, epäkaiutinmainen äänikuva, mutta taajuusbalanssiltaan ne ei vaan ole yleispätevät. Bassoissa voisi olla enemmänkin napakkuutta. Vaikka basso soikin vailla mitään ylimääräistä, niin silti kokonaisuus muodostuu jotenkin pehmeäksi.
 
Eikös minidsp käy 4 kanava aktiivisuotimesta ? Josko kokeilisit aktiivina , tinaa vain johdon pätkät kelan yli ja sama temppu konkalle.Niin ja tietysti naparuuveja toinen pari
Ainakin jaon saa kokeiltua ylempää .
 
Pistäppä ihan kokeeksi Johanna Kurkelan tuotantoa soimaan.
 
Eikös minidsp käy 4 kanava aktiivisuotimesta ? Josko kokeilisit aktiivina , tinaa vain johdon pätkät kelan yli ja sama temppu konkalle.Niin ja tietysti naparuuveja toinen pari
Ainakin jaon saa kokeiltua ylempää .
Käy. Tämäkin kävi mielessä, et ohitan komponentit ja kokeilen aktiivijakoa. Olisi jo Rotelin 6-kanavainen päätekin mitä voisi hyödyntää. Pääsisi ainakin kokeilemaan erilaisia jakoja.

Kurkelaa ja muitakin kokeilin ja yleisesti kevyempi musiikki toimii noista paremmin. Paljon myös vaikuttaa etäisyys seinistä (basson taso).
 
Tuossa on joku saksankielinen "testi".. lähinnä taitaa olla mainostusta. Videosta jäin ihmettelemään, että miten hemmetin kovaa se noita tuossa soittaa kun tuo laajakaistakin potkii basson tahdissa? Ajaakohan tuo ilman suodin osia noita elementtejä tuossa. Toisekseen on aika siisti taajuusvaste ( vilahtaa videossa pari kertaa ). Lähinnä omaan silmään on monttua 150-250hz välillä ja korostumaa 1-2khz välissä.

 
Nyt olis sit kokeiltu L pad potikka .. ei toimi.
Lausprehter shopissa oli impedanssin tasaus kytkentä kajarin rinnalle .(jos käyttää putkivahvistinta)
Sarjaresonanssi piiri 1,5mH kela 100uF konkka ja 6,8 ohm vastus.
Tilasin nämä ja lisäksi rinnakkaisresonanssi (notch) piirin joka tulee sarjaan laajiksen plusjohtoon (repullinen eri arvoja).
Muutamalla foorumilla (gooogle haulla) olikin sitten eriäviä mielipiteitä kummalle puolen jaon suorittavaa komponenttia
piiri tulisi laittaa , pitänee kokeilla molemmat.
 
Mitä hait tuolla l-padilla? Se kyllä kytkentänä toimii vastaavasti kuin simuloinnissa, kuten myös impedanssin korjaus. Mutta mitä kuulija hakee, sitä ei tiedetä
 
Nyt olis sit kokeiltu L pad potikka .. ei toimi.
Minulla oli tähän asiaan hiukan eri lähtökohta, koska olin lanannut DSP:llä bassoja tasaiseksi, joten bassojen kokonaistasokin laski. Tästä johtuen yläpään taso tuli kokonaisuudessaan turhan runsaaksi. Ja tietenkin makukysymyksiä, että kuinka kirkkaasta soundista pitää.

Tilasin nämä ja lisäksi rinnakkaisresonanssi (notch) piirin joka tulee sarjaan laajiksen plusjohtoon (repullinen eri arvoja).
Tässähän on DSP:llä tehtyyn notchiin erona, että DSP ei tiedä sitä, vaimentaako se bassoelementtejä vaiko laajakaistaa. Vaikutus on todennäköisesti komponentein vähän erilainen.
 
Juu , tuli soitettua Within Temptationin levyjä jokunen , olipahan aikalailla karmivan kuuloista .
Stratovarius menee kyllä jotenkuten.
L pad kytkentää kokeilin kun sellaiset löytyi laatikosta , erillis diskanteille se kyllä toimii mutta laajakaistalle ei .
Taso kyllä tippuu mut riipivyyteen ei vaikutusta toki nuo bassot kuulostavat soivan kovempaa .
Tarkoituksena on vaimentaa tuo korostuma jota vaimensin kokeeksi jo tuolla alpinen equlla , ihan toimiva ratkaisu sinänsä mut jotain pitää tehdä ettei aivan tylsisty ( alkaa kohta tulla mökkihöperöksi )
Sen sisäänsoiton tein melkein sillä teholla mikä oli siinä videolla (tietysti kuulosuojaimet päässä) edellä kuvatulla tavalla.
Mut ei se laajakaista ihan niin vipattanu.
Osien saanti näyttää vain hitaanlaiselta , no ompahan aikaa suunnitella elektrostaateille uusia kehyksiä kun nuita on jo 23 vuotta kattellu mutta se onkin eri tarina.
 
Viimeksi muokattu:
Oikeastaan se avplus lehden mittauskin kertoo sen ongelman siinä sivusta (olikohan 30 astetta) mitatussa vasteessa. Diskantin taso tippuu ja bassonkin hieman, mutta keskialueelle jää korostumaa. Tehovasteessa siis todennäköisesti on möykkyä keskialueella mikä kuuluu honotuksena ja räikeytenä. Tämä on vissiin ihan yleinen dipolin ominaisuus. Mitä nettiä selailin dipolien osalta, niin hyvin monesti näissä on resonanssipiiri hillitsemässä keskialuetta.
 
Siivoilin vaatehuonetta ja tuli vastaan vanhat subbarikotelot Peerless xls10:llä. Pakkohan niitä oli kokeilla... putket tukkoon ja siis kokeiluun suljetut tuplamonot.. nehän toimii hurjan hyvin! Näköjään dipoli tykkää suljetusta subbarista (ja ehkä vielä enemmän tuplista). Suora vaste 15hz asti... noh mitään refleksin rinnassa tuntuvaa jyrinää ei tule, mutta nämä vastaa hyvin dipolin nopeuteen alimmilla. Mukavasti narahtava basso ihan kuulon alarajalle.
 

Liitteet

  • 20210502_194138.jpg
    20210502_194138.jpg
    184,3 KB · Katsottu: 88
Vinkiksi muille rakentajille: noita laajakaistoja kannattaa ajaa sisään ilman tuota kondensaattoria laittamalla tulemaan musiikkia muutaman tunnin niin reippaasti, että kartiot selvästi liikkuvat. Toinen vaihtoehto jyrisyttää pinkkiä kohinaa tai laittamalla taajuuspyyhkäisy looppina soimaan. Vaikuttaa aika paljon noiden sointiin, kun kartiot vähän herkistyvät. Nuo bassotkin saa samalla vähän jumppaa.
 
Onhan tullut viime illat veivattua näiden kanssa :D ensin keskialueen vaste suoraksi (ja bassokorostumat pois) kuuntelupaikalta mittamikkiä apuna käyttäen ja sen jälkeen sitten armotonta kuuntelua ja korvin toistobalanssin säätö. Ihan parasta neutraaliutta tai yleispätevän lämmintä soundia näihin ei taida saada millään, vaatisi ehkä laadukkaamman laajakaistan tai miksei tuohon kävisi jopa tilalle laadukas diskantti? :unsure: Aika hyväksi nämä kuitenkin sain säätämällä DSP:stä eri alueita laajoilla korjaimilla/hyllykorjaimilla. Tämmöisiin säätöihin päädyin: -5db 1.5khz Q0.7, -1.5db 4khz Q0.7, lisäksi diskantin säätö hyllykorjaimella (high shelf) -1db 5khz ja lopuksi vielä bassotason säätö hyllykorjaimella (low shelf) +1.5db 250hz. Näillä eväillä soundiin jää vielä terve, dipolimaisen irtonainen soundi, eikä mikään hypi heti ekan minuutin aikana silmille. Varsinkin se purkkimainen honotus on poissa. Jaksaa kuunnella pitkäänkin.
 
Minusta nuo Katanat soi oikein hienosti Yamaha YPAO säätöjen jälkeen ihan musiikkilajista riippumatta. Oikeassa kaiutimessa on tällä hetkellä pieni mutta sitäkin ärsyttävämpi resonanssi kuultavissa tietyillä taajuuksilla. Etenkin klassisella musiikilla sen kuulee liiankin hyvin. Luulen, että se tulee siitä jakosäätimen kelasta. Jumppaan sen kanssa kunhan ehdin.

Bassoissa ehkä on hieman parantamisen varaa. Siirsin subbarin hieman irti seinistä ja se jo tuntui parantavan tilannetta. Niinkuin toisaalla kirjoitin niin subbarin rakentaminen odottaa vielä vuoroaan.

Säröstä puhuen, maalasin Katanat valkoiseksi hellasärön välttämiseksi. Olohuoneen pöytä kun on valkoinen...
 

Liitteet

  • Katana.jpg
    Katana.jpg
    129,2 KB · Katsottu: 66
Ohita hyppypiuhalla se konkka ja soittele sitä laajista niin että elementti selvästi liikkuu. Minulla ainakin se laajakaista piti sivuääniä. Poikkeuttamalla kartiota sivuäänet katosivat. Kannattaa ajella sisään niitä ainakin jokunen tunti. Myös niiden orkkisten tassujen tilalle jotain kovempaa, jotta kontakti lattiaan on tukeva.

Itse juuri odottelen jakariin komponentteja, joilla saa niitä korostumia ja piikkejä pois. Noissa on muutoin hauska soundi. Bassotoisto yllättää.

Edit:
Ja se kela kannattaa tosiaan kiristää kunnolla, piti itsellä räminää jossain tietyssä taajuudessa.
 
Viimeksi muokattu:
Otin kelan irti ja laitoin takaisin paikalleen. Ehkä hieman tarkempana olin kiristäessä. Nyt ei ole ylimääräisiä ääniä.

Joo, bassotoisto on hämmentävän hyvä. Odotusarvo oli lopputulosta huomattavasti kehnompi.
 
Kun saan kasattua omani uudestaan, niin kerron, parantaako tämä niiden sointia entisestään. Noissa on todellisuudessa aika piikikäs diskantti ja keskialueella korostumaa. Tuossa on imupiiri diskantilla keskialueen rauhoittamiseksi ja kela laskemassa ylimmän vastetta. Tuo bassossa oleva kytkentä jää teknisesti itseltä hämärään... jonkinlainen imupiiri sekin on, mutta en ole varma, hyödyntääkö se tuota jo olemassa olevaa kelaa?

Edit: hyödyntääkin kaiuttimen impedanssia, josta muodostuu imupiiri bassopiiriin.

katana-ob-final-XO-schema-1.png
 
Viimeksi muokattu:
Kun saan kasattua omani uudestaan, niin kerron, parantaako tämä niiden sointia entisestään. Noissa on todellisuudessa aika piikikäs diskantti ja keskialueella korostumaa. Tuossa on imupiiri diskantilla keskialueen rauhoittamiseksi ja kela laskemassa ylimmän vastetta. Tuo bassossa oleva kytkentä jää teknisesti itseltä hämärään... jonkinlainen imupiiri sekin on, mutta en ole varma, hyödyntääkö se tuota jo olemassa olevaa kelaa?

Edit: hyödyntääkin kaiuttimen impedanssia, josta muodostuu imupiiri bassopiiriin.

katso liitettä 262234
Ei tuossa bassossa mitään imupiiriä ole, se on ihan normaali sähköisesti toisen asteen alipäästö suodatin. Vastuksella vain tuossa on loivennettu jaon jyrkkyyttä. Kai se sovittaa sen paremmin laajakaistaan (mutua), jossa on sähköisesti ensimmäisen asteen ylipäästö (22 uF konkka)
 
Ei tuossa bassossa mitään imupiiriä ole, se on ihan normaali sähköisesti toisen asteen alipäästö suodatin. Vastuksella vain tuossa on loivennettu jaon jyrkkyyttä. Kai se sovittaa sen paremmin laajakaistaan (mutua), jossa on sähköisesti ensimmäisen asteen ylipäästö (22 uF konkka)
Joo... tuo jako jyrkkenee vasta korkeammilla taajuuksilla. Jäin hieman ihmettelemäänkin tuon vastuksen tarkoitusta tuossa. Nyt selvisi.
 
Back
Ylös