TapsaS
Käyttäjä
- Liittynyt
- 5.8.2006
- Viestejä
- 2 159
Mallas sanoi:Mistä tiedät? No tietenkin sinulle on demottu sama(nlaist)a runkoa huippu-powerilla ja -varrella ja -rasialla ja olet eron itse kuullut. Sitten olet hankkinut tuon 'step one' -ratkaisun. Näin se menee.
Noinhan se varmaan menee. En kuitenkaan ole kiinnostunut valmiista ratkaisuista. Tämä threadi on DIY-alueella ihan tietystä syystä. Olen yrittänyt nyhtää tietoja tietävämmiltä siksi, että olen suunnittelemassa ja rakentamassa levysoitinta ja yritin saada tiettyjä asioita selville, ettei kaikkea tarvitsisi itse kantapään kautta kokeilla. En tässä kylläkään juuri onnistunut, joten täytyypä sitten ponnistella tämän asian kanssa enemmän itsekseen.
Olen päätynyt unipivot-ratkaisuun ja itse asiassa jo pivotinkin rakentanut. Se koostuu volframikarbiditapista, jonka kärki on erityisen huolella terotettu ja kiillotettu. Tämän varassa lepää laakeripronssista sorvattu muhvi tai huppu jonka sisäpuolelle keskelle yläpintaa on istutettu rubiini. Tähän tuttu jalokiviseppä hioi pienen upotuksen (kolon) johon volframikarbiditapin pää tulee. Vartta tai vastapainoa ei vielä ole pronssimuhviin kiinnitetty. Täytyy ensin perehtyä paremmin varsien resonansseihin ja niitten vaimennukseen. Myös varren ja vastapainon kiinnitykohdat ovat vielä avoinna. Lisäksi on epäselvää mm. se pitäisikö vastapaino kiinnittää varteen (muhviin) mahdollisimman kiinteästi vai jonkun vaimennuksen avulla. Molempiahan näkyy kaupallisissa sovelluksissa. Täältä ei ilmeisesti tämän tyyppistä tietotaitoa löydy. Luulen kuitenkin, että tuohonkin maailmalta vastaus löytyy. Tuota pronssimutikkaa muuten kun hiukan pyöräyttää tuon kovametallitapin nokassa, niin tuntuu kuin se jäisi siihen ikuisesti hyrränä pyörimään. Taitaa kitka olla todella pieni. Ja tuo mutikka on vaimenettu sisäpuolelta raskasbitumilla. Ilman sitä se soi kuin kello kun sitä kilautti. Nyt ei juurikaan. Sen voisi sitten myöhemmin pinnoittaakin jollain materiaalilla, jolla on värähtelyjä vaimentava vaikutus. Ei kuitenkaan bitumilla. En usko, että massan lisääntyminen on tässä ongelma, kun se tulee hyvin lähelle laakerointipistettä. Ennemminkin päin vastoin. Ja antiskating on jo pähkäilty, ei kuitenkaan vielä toteutettu. Se lienee ongelmista pienimpiä.
Tuota vartta visaisempi taitaa olla pyörittimen ja rungon rakenne. Olen mielessäni päätynyt hyvin painavaan levylautaseen, joka kuitenkin lepää suurimmaksi osaksi magneettikentän varassa. Tällöin laakeriin kohdistuva rasitus saadaan pieneksi ja lautasen "eristys" rungosta hyväksi. Olen tähänkin miettinyt tuota volframikarbidi/rubiinilaakeria nyt vähän toisella tavalla toteutettuna. Veto tulisi 120 asteen välein sijaitsevilta kolmelta moottorilta jolloin edelleen laakeriin kohdistuva sivuttaisvääntö saataisiin periaatteessa nollaksi. Lisäksi kolmella itsenäisellä virranlähteellä moottorien käyntihäiriöt ainakin osittain kumoaisivat toisensa. No tässä on vielä paljon pohtimista ja kokeilemista. Mutta jotakin tähän suuntaan.
t. Tapsa