Mitkä ovat kaiuttimen kriteerit? (Trollaus ja ilkeä provosointi kielletty)

aaninen

Harrastajakumppani
Liittynyt
12.9.2010
Viestejä
73
Kaupunki
Joensuu
Tänne kanssaharrastajat ja myös sellaiset, jotka eivät mielestään asiasta mitään tiedä voivat listailla omia kriteerejään kaiuttimista.

Onko se sitten täysi räkytys kaikilla taajuuksilla vai mukavasti kerrostunut fiilis, niin kaikki ovat tervetulleita.

Kerro mitä olet pitänyt tärkeimpänä.

Jos et satu olemaan sohvalla, niin kuvittele itsesi sellaiselle ;)
 
Kaijutin on hyvä jos se soi hiljaisellakin volumella.
Tosin sen pitäisi myös soida kovaa jos tarvis.
Töttöröö hemmot jotka esittelee vehkeintänsä aina täysillä :mad:
 
Puuhis sanoi:
Kaijutin on hyvä jos se soi hiljaisellakin volumella.
Tosin sen pitäisi myös soida kovaa jos tarvis.

Juu ja olisi kiva jos se kuulostaisi hyvältä muuallakin kuin spotissa.
 
JJO: miten arvioisit spotissa kuuntelun ja muualla kuuntelun suhteutettuna toisiinsa? Vaikka abouttia prosentteina...
 
aaninen sanoi:
JJO: miten arvioisit spotissa kuuntelun ja muualla kuuntelun suhteutettuna toisiinsa? Vaikka abouttia prosentteina...

Mulla soi musiikki aika usein. Spotissa nököttämisen määrä vaihtelee kausittain, mutta ei se silti varmaan koskaan yli 50% ole.
 
Hyvät kajarit erottelevat musiikin osa-alueita olematta kuitenkaan "studiotarkat" eli jonkin verran lämpöä saa olla. Soinnin yhtenäisyys instrumenttien korostuminen omikseen ovat hyviä merkkejä.
 
Mielestäni hyvät kajarit ovat kuin niitä ei olisikaan.

Toteutustapaan sen enempää ottamatta kantaa pidän laajakaistojen saundista paljon.

Itsellä spotti / tausta ajallisesti menee about 20 / 80 mutta tarkeydeltään 75 / 25.
Taustamusaaan suuntaavat kajarit ovat mielestäni hyvät koska spotista ulkona saundi pehmenee ja helposti painuu taustalle mikä on sen tarkoituskin.
 
Helponkuuloinen kysymys, mutta minusta yksiselitteistä vastusta ei ole. Tässä muutamia kuvauksia sellaisten kaiuttimien luonteesta, josta olen pitänyt:
1.Sopii kaikenlaiselle musiikille, eikä mikään häritse. Tällainen kaiutin on usein vähän hajuton ja mauton, eikä kuulosta oikeastaan miltään. Saattaa aluksi aiheuttaa pettymyksen, mutta ajanmittaan oppii arvostamaan.
2.Tuo uusia asioita esiin tutuista äänitteistä tai aiheuttaa hämmentävän realismin kokemuksen joillakin levyillä. Tällaisella kaiuttimella parin tutun kappaleen soiton jälkeen hahmottuu heti kuva, millaista musiikkia näillä kaiuttimilla kannattaa kokeilla. Tämä tapaus on vähän ristiriitainen edellisen tapauksen kanssa.
3.Toistaa alimmatkin taajuudet hyvin yksin tai yhdessä subin kanssa. Tämän ominaisuuden puute aiheuttaa pitkän päälle kalvavan epäilyksen.
4.Lattiakaiutin. Jotenkin on vähitellen tullut olo, että dynamiikan aitoon välittämiseen tarvitaan fyysistä kokoa. Huom. panelitkin pystyvät tähän parhaimmillaan, ja mikrodynamiikan osalta oman kokemuksen mukaan aina. Poikkeaminen tästä aiheuttaa myös kalvavan epäilyksen.
5.Toimii siinä ympäristössä (mukaanlukien oheislaitteisto), mihin ovat sijoitetut. Poikkeaminen tästä aiheuttaa pettymyksen ja hyvätkin kaiuttimet saavat tylyn tuomion. Toisaalta tähän vedoten on helppo vähätellä puutteita, vaikka kyseessä olisikin kaiuttimen puutteet. Tarkoitan erityisesti koekuuntelua messuilla ja kaupoissa. Tämä on myös vahvasti maku- ja tottumuskysymys. Automaattisesti hakee samankaltaista soundia, kuin mihin on kotona tyytyväinen - aiheesta tai aiheettomasti.
6.Hyvästäkään kokonaisuudesta huolimatta ei aiheuta ärtymystä suosikkilevyillä.
7.Realistinen tilavaikutelma. En tarkoita niinkään äänikuvan kolmiulotteisia dimensioita, vaan esityspaikalla mukana olemisen tunnetta, kun sulkee silmät. Ilmiö liitetään yleensä esitysakustiikassa tallennettuun klassiseen musiikkiin, mutta olen kokenut ilmiön myös esim. Deep Purplen Lazy-kappaleella. Silloin koin tietysti olevani läsnä studiossa (ja -70-luvun alussa), en konserttisalissa. Vääränlainen kuunteluhuoneen ja kaiuttimien vuorovaikutus pilaa tätä ominaisuutta.
8.Erottelu. Tätä ominaisuutta tunnutaan pidettävän hifisminä (musikaalisuuden vastakohtana), mutta musiikissa on paljon harmonioita ja rytmisiä koukeroita, jotka ansaitsevat tulla kuulluksi.

Muitakin kriteereitä varmasti keksisi, jos jatkaisi miettimistä. Koska kaiutin/huoneyhdistelmä on aina kaukana ideaalista, olen jo jonkin aikaa ollut sitä mieltä, että halvimmalla pääse, kun hankkii kaksi toisiaan täydentävää kaiutinparia tai kokonaista systeemiä, joita voi halutessaan vuorotella. Yhden täydellisen kokonaisuuden metsästykseen jatkuvalla päivytyksellä menee tolkuttomasti rahaa. Kaikkein halvimmalla pääsee, kun on harrastajakavereita, joiden luo pääse halutessaan kuuntelemaan toisenlaista näkemystä. Aiemmin vannoin suuntaavuuden nimiin, mutta parin viimevuoden aikana olen oppinut, että suuntaavuuden vahvuuksiin liittämiäni äänellisiä piirteitä löytyy myös ei-suuntaavista kaiuttimista.
 
Oikeasti hyvät kajarit ovat sellaiset, jotka toistavat äänitteen siten, kuin se on tarkoitettukin. Tosin tätä ei oikein kukaan voi tietää, miten se on tarkoitettu soimaan, mutta studiomonitorit(hyvät) ovat sellaisia.
Jos musa kuullostaa huonolta, niin vika on äänitteessä. :p

Hyvät kajarit ovat sellaiset, jotka antavat hieman armoa kuuntelupaikan suhteen. Eli vetävät musiikkiin mukaan ilman suurempaa keskittymistä ruuvipenkissä.

Hyvät kajarit ovat sellaiset, jotka soivat tilassa, kuin tilassa tarkoitetulla tavalla(mm. Gradient Evidence MKII *kokemus*).

hyvät kajarit ovat yksinkertaisesti sellaiset, jotka tarjoavat heti ensimmäisellä kuuntelulla sen, jota olet aina äänentoistolta hakenut, eivät vedä huomiota liikaa puoleensa, vaan antavat musiikin toistua musiikkina, eikä äänitteenä, eikä varsinkaan laitteiston vertailuun tarkoitettuna materiaalina. Hyvä kaiutin tietää, mitä kuuntelija on hakemassa ja kuuntelemassa ja pysyy muusikin suhteen taka-alalla.
 
Onko siis perushyvä neutraali kaiutin se paras? Toki yritän miettiä tähän niittenkin mielipidettä, jotka pelkäävät jo ketjun otsikkoa...


Cadimefin studiolla Joensuussa joskus kävin ja siellä äänentoisto toimi kyllä. Kotikäytössä vaan tulee erinäiset kompromissit väkisin eteen rankemmin mitä tarkkaamoa tehdessä. Mitkä ovat ensimmäisenä listalla luovuttavista asioista?
 
Jos äänitteelle uskollista toistoa voi sanoa neutraaliksi, niin sitten omasta mielestä kyllä.
Eikös se musiikki siellä studiolla ole miksattu siihen muotoon, kuin sen on haluttu kuullostavan?
Toki himassa akustikka vaikuttaa erittäin paljon, mutta hyvät kaiuttimet, kuten aikaisemmin mainitsin, eivät paljoa siitä välitä :)
 
Hannes H sanoi:
Oikeasti hyvät kajarit ovat sellaiset, jotka toistavat äänitteen siten, kuin se on tarkoitettukin. Tosin tätä ei oikein kukaan voi tietää, miten se on tarkoitettu soimaan, mutta studiomonitorit(hyvät) ovat sellaisia.

Entä jos naapuristudiolla on erilaiset monitorit? Pitääkö jokaisen studion tuotantoa kuunnella heidän käyttämillään monitoreilla?
 
Ei nyt sekoiteta naapurien välisiä kiistoja tähän :)

No jos kuvitellaan tilanne, että levy on miksattu vaikka Genelegin tietyllä mallilla, niin silloin se kuullostaa(pitäisi) oikealta sillä mallilla myös himassa.
 
kimmosto sanoi:
Entä jos naapuristudiolla on erilaiset monitorit? Pitääkö jokaisen studion tuotantoa kuunnella heidän käyttämillään monitoreilla?
Toivottavasti eivät sentään jokaisessa studiossa equta monitoriensa vastevirheitä viivasuoriksi äänitykseen.
 
Monen ymmärtämä realiteetti lienee, että eri studioissa ja eri tuottajilla syntyy erilaista ääntä (puhutaan nyt äänestä niin ei levitä eri tyylilajeihin :). Tämän takia kotihifiltä voisikin olettaa vaadittavan enemmän kuin tarkkaamon kaiuttimilta. Tarkkaamossa monet normaalin elämän asiat voidaan jättää kompromisseistä pois.

Itse haen kaiuttimista kultaista keskilinjaa vaikka se onkin vanha ja tylsä termi. Gradientin tuotokset ovat olleet mielestäni lähtökohdiltaan erinomaisia, koska niissä pyritään jättämään kuuntelutilan kompromissit pois. Toki hyvällä tilalla saa myös suuntaavillakin kaiuttimilla toteutettua settiä parannettua, mutta aina on tietyt lähtökohdat.

Erään DI:n kanssa keskustelin hifiexpoilla ja kyseenalaiseksi tuli mm. se onko lattiaheijastus ilkeämpi tekijä kuin sivuheijastukset. Kumpi on helpommin "hoidettavissa" normaalissa kuuntelutilassa? Entä alta 100-150 hertsin taajuudet huonemoodeina? Kuinka tällaiset asiat voi ratkaista hyvillä kompromisseillä?
 
aaninen sanoi:
Monen ymmärtämä realiteetti lienee, että eri studioissa ja eri tuottajilla syntyy erilaista ääntä (puhutaan nyt äänestä niin ei levitä eri tyylilajeihin :). Tämän takia kotihifiltä voisikin olettaa vaadittavan enemmän kuin tarkkaamon kaiuttimilta. Tarkkaamossa monet normaalin elämän asiat voidaan jättää kompromisseistä pois.

Itse haen kaiuttimista kultaista keskilinjaa vaikka se onkin vanha ja tylsä termi. Gradientin tuotokset ovat olleet mielestäni lähtökohdiltaan erinomaisia, koska niissä pyritään jättämään kuuntelutilan kompromissit pois. Toki hyvällä tilalla saa myös suuntaavillakin kaiuttimilla toteutettua settiä parannettua, mutta aina on tietyt lähtökohdat.

Erään DI:n kanssa keskustelin hifiexpoilla ja kyseenalaiseksi tuli mm. se onko lattiaheijastus ilkeämpi tekijä kuin sivuheijastukset. Kumpi on helpommin "hoidettavissa" normaalissa kuuntelutilassa? Entä alta 100-150 hertsin taajuudet huonemoodeina? Kuinka tällaiset asiat voi ratkaista hyvillä kompromisseillä?

Eri tyylilajeihin ei oikein voi levitä, kun puhuu studiotallennuksesta. Kaiken pitää kuullostaa juurikin siltä, mitä se oli tallennusvaiheessa(kuvittele live-tilanne).

Itselläni on kotona käynyt ties minkälaisia kaikattimia, mutta nyt tuntuu siltä, että ne pysyvät ovat löytyneet. Nimittäen (yllättäen) Genelec S45YA_kajarit. Pohjautuvat Yamaha NS1000-kajareihin, jotka on aktivoitu Genelecin toimesta. Säätöinä löytyy tasonsäädöt joka elementille rikseen ja se riittää mulle. Olen saanut nämä toimimaan niin perkuleen hyvin tässä semiakustoidussa kämpässä, kuin on mahdollista.

Ylipäätään tunnen, että musiikki soi tässä taloudessa siten, kuin se on ikinä tarkoitettu studiossa ja olen siihen tyytyväinen.
En puutu mihinkään välikkaapelikeskusteluun, tai muuhun henkimaailman hommaan tässä vaiheessa.
 
Välikaapeleista ei tässä ketjussa tarvitsekaan keskustella. Oma mielenkiintoni on lähinnä kaiuttimissa ja niiden erilaisissa hyvissä ominaisuuksissa.
 
Hifivastaus:
Kaiuttimen pitää olla neutraali ja toistaa esim. akustiset instrumentit luonnollisella äänensävyllä. Dynamiikkaa ja tehoreservejä pitää olla riittävästi mutta myös hiljaa pitää soida hyvin. Transienttien pitää tulla pakottomasti, myös kovaa soitettaessa. Kaiuttimet eivät missään tapauksessa saa olla liian suuntaavat, vaan eri puolella huonetta pitää pystyä kuuntelemaan vaivatta. Myös ääripäiden olisi hyvä toistua ilman ongelmia, mutta mieluummin särötön alakeskialue kuin liian pienestä elementistä väkisin väännetty basso ja karhea alakeskialue.

Musiikkivastaus:
Kaiuttimen pitää hävittää itse itsensä eikä se saa ottaa kantaa musiikkiesitykseen.
 
LaJazz sanoi:
Hifivastaus:


Musiikkivastaus:
Kaiuttimen pitää hävittää itse itsensä eikä se saa ottaa kantaa musiikkiesitykseen.

Se on jokaisen omakohtainen juttu, että onko tämä harrastus nimensä mukaisesti hifiharrastamista, vai musiikkiharrastamista.
Aikaisemmin tuossa mainitsit transienteista ja voisin myös omaan toteamuksen lisätä, että sitä varaa on hyvä olla.
Eli siis tiivistettynä mielestäni hyvä toisto vaatii:
-Alkup. äänitteelle uskollisuutta
-Akustiikan salliessa myös järjetön revittely sallittua
-Soi myös hiljaa hyvin(tällöin tosin itsen en vaadi yhtään stereokuvaa)
 
Entäs kaiuttimien mukana tuleva palvelu?

Takuuasioiden toki on oltava kunnossa ja laadun priimaa, mutta kuinka tärkeää on henkilökohtaistaminen ja yksilöllinen palvelu?

Katsotteko paremmaksi tuotteen, joka edes jossain määrin räätälöidään itselle sopivaksi ulkoisilta seikoiltaan? Varsinkin, kun kyseessä on melko kallis ostos?

Entä avaimet (kaukosäädin) käteen -periaate, onko kiinnostusta kaiutinparin henkilökohtaiselle toimitukselle sovittuna ajankohtana ja samalla reissulla tilan akustiikan mittaukselle? Mittauksen perusteella saa hyvät lähtökohdat tarvittavaan akustointiin sekä näkee myyjän naamakkain.

Mitä pidätte kohtuullisena toimitusaikana sanotaanko 5000 euron kaiutinparille, joka on pintakäsitelty juuri haluamallanne tavalla?
 
Back
Ylös