Miten mahdollisimman iskevää bassoa subbarista?

Tangband32 sanoi:
No minä olen varma, että on todellakin vika ostos. Miksi me mennään kokoajan metsään 250km/h, en suosittele kokeilemaaan. Voin taata että tulee käymään todella huonosti.

Rauhoitutaas nyt vähän. Taajuuskorjain on todella hyvä väline nimenomaan subbarille ja tarvittava lisävaruste lähestulkoon jokaiseen huoneeseen. Taajuuskorjainta voi toki käyttää pitkin v*ttuja, mutta se on eri kysymys.
 
Exhorder sanoi:
Ei ole vielä hetkeen varaa ostaa uutta subbaria siksi taajuuskorjain subbarille eka. Olen aika varma ettei sekään ole vikaostos.
Voi olla ettei ole vikaostos, muta turha se ainakin on!

Nimittäin, jos korostat yhtään korjaimellasi toistokaistan alapäässä olevia taajuuksia (elementin koteloidun resonanssitaajuuden alapuolella), huononnat elementin tehonkestoa, eli siis leikkaat niitä paljon kuuluttamiasi äänenpainevaroja!!! Ja se jos mikä on vaan yksinkertaisen tyhmästi tehty, jos kerta riittävät äänenpainevarat on hakusessa...

Ihan yhtä fiksua olisi virittää Porscheen kapeammat renkaat pienemmän ilmanvastuksen takia, että pääsisi ajamaan lujempaa!
 
Kyllä OR:n kanssa ainakin iskevyys erottui ihan selvästi kun olin taajuuskorjaimella korostanut 30 ja 60 hz taajuuksia runsaasti. Juurikin tuon kokemuksen perusteella ajattelin ostaa sen Rechornin.

Vaikea kuvitella että hiljaisilla voimakuuksilla subbaria saa kuulumaan tarpeeksi ilman mitään taajuuskorjainta. 12" tietenkin pystyy toistamaan matalemmalle, mutta kun sen pitää erottua selvästi jo vaikka kuuntelisi hiljaa eli subbaritaajuuksia on tälöin korostettava aika paljon. Sitten kun pistetään volat kaakkoon niin ei enää uskallakkaan välttämättä pitää niitä subbaritaajuuksien kotostuksia päällä.

SVS on aivan liian kallis mulle, Peerless edelleen ellei halvemmalla saa parempaa subbaria tarkoituksiini. Jopa 15" on käynyt mielessäni.
 
Menee kai tämäkin vanhan kertaamiseksi, mutta yritän nyt kuitenkin :)

En ymmärrä miksi subbarin pitäisi kuulua ja erottua. Yleinen pyrkimys hifilaitteistoja rakennettaessa on saada kaikki laitteet toimimaan yhteistyössä ja parhaimmillaan häviämään siten ettei mikään yksittäinen ääni tai taajuus paikallistu kaiuttimiin tai muihin ääntä toistaviin laitteisiin. Itse en omissa kokeiluissani ole saanut subbareita integroitua muuhun laitteistoon niin hyvin, että olisin voinut musiikkia kuunnella. Leffakäytössä subbareilla on omat etunsa.

Moneen otteeseen Exhorder on todennut, että kaiuttimet toistavat matalalle ja muutenkin sointi on mieleen. Lueskelin vähän noista kaiuttimista ja uskoisin (en siis ole kuullut) että oikealla sijoittelulla noista saa kyllä bassoa ulos. Paljon ja iskevää. Jää mieitityttämään, että ollaanko tässä hankkimassa/rustaamassa subbaria vain subbarin takia, ei niinkään oikean tarpeen takia?

Exhorder, voisitko ajatella kuuntelevasi uusia kaiuttimiasi pari viikkoa tai kuukauden ilman subbaria? Näin saisit totuteltua niiden sointiin ja kaiuttimetkin sisäänajautuisivat mukavasti samalla. tuon ajanjakson jälkeen pohtisit rauhassa, että puuttuuko soundista jotain. Jotain sellaista, jonka korjaamiseen subbari voisi auttaa.
 
Mites "toimisiko" nuo kaiuttimet hyvin lähellä seinää, jos sillä saisi basson boostaukset tai vastaavan ilmoille ilman subbaria?
 
^Eikös ne ole jo nyt nurkissa...

Ymmärrykset hyvästä äänestä ovat niin erilaiset, että ei tästä neuvomisesta taida tulla mitään ellei Exhorder käy kylässä jonkun paikallisen harrastajan luona...
 
Kokeilin pistää kaiuttimet nurkkiin, mutta ei korvinkuultavaa eroa. Olen tulpannut nuo Dynavoicet. Enemmän niistä nyt se iskevyys erottuu ilman taajuuskorjainta kuin OR:sta joita soitin taajuuskorjaimen kanssa. Subbarista kyllä kuului huomattavasti paremmin, mutta nyt jos korostan taajuuskorjaimella vaikka vain pelkkää bassoaluetta niin se tuntuu vaikuttavan keskiääniin ja diskantteihinkin. Keskiääni pehmenee eli ei kuulosta niin hyvältä.

Vielä ei silti tule tarpeeksi iskevää hiljaisilla voimakkuuksilla kuunneltaessa. Kuitenkin huomaa selvästi jos subbari ei ole käytössä. bassoa siis ei ole vain yksinkertaisesti tarpeeksi.

Edellenkin suunnitelmissa on käydä erään hifistin luona kuuntelemassa.
 
Jyrki_H sanoi:
^Eikös ne ole jo nyt nurkissa...

Ymmärrykset hyvästä äänestä ovat niin erilaiset, että ei tästä neuvomisesta taida tulla mitään ellei Exhorder käy kylässä jonkun paikallisen harrastajan luona...

Ahaa no sitten, mietin vaan kun tuntuu hakusessa olevan sellanen BOOM meininki.. :p Noh jokainen tykkää omasta jutustaan.
 
Exhorder sanoi:
Vielä ei silti tule tarpeeksi iskevää hiljaisilla voimakkuuksilla kuunneltaessa. Kuitenkin huomaa selvästi jos subbari ei ole käytössä. bassoa siis ei ole vain yksinkertaisesti tarpeeksi.

Olisiko tässä kyseessä sellainen perustavaa laatua oleva ominaisuus, ettei mistään systeemistä tulee iskevää ja/tai muhkeaa bassoa alhaisilla kuunteluvoimakkuuksilla. Kuunteluvälineiden (korvat) herkkyys ei ole paras mahdollinen taajuuskaistan ääripäissä, etenkään alhaisilla voimakkuuksilla. Ja jos virittää setin niin, että bassoa tulee hiljaa kuunnellessa "tarpeeksi", niin volaa nostettaessa se taas peittää kaiken alleen.

Mutta tämäkin on hyvin subjektiivista ja henkilökohtaista, mikä on alhainen, normaali ja kova voimakkuus.
 
Itse itseäni toistaen: Kun kuuntelen lujenpaa niin korostukset aina pois ettei elementti/pääkajarit hajoa.

Mutta nyt tosiaan en käytä enää taajuuskorjainta ollenkaan. Sitten kun homaman sen rechornin niin hyvä sillä on korostaa subbaritaajuuksia kun kuuntelee hiljempaa. Kun luukutetaan niin korostukset pois sitten tietenkin.
 
Exhorder sanoi:
Itse itseäni toistaen: Kun kuuntelen lujenpaa niin korostukset aina pois ettei elementti/pääkajarit hajoa.

Mutta nyt tosiaan en käytä enää taajuuskorjainta ollenkaan. Sitten kun homaman sen rechornin niin hyvä sillä on korostaa subbaritaajuuksia kun kuuntelee hiljempaa. Kun luukutetaan niin korostukset pois sitten tietenkin.

Itsellä on asetukset niin että myös pienemmillä volumeilla alapää soi sopivassa suhteessa muuhun taajuuskaistaan nähden. Volumen tasoa nostettaessa meno vain paranee korvien sietorajan äärilaidoille asti. Ei siis tarvitse rämpätä välissä mitään säätimiä keskenkaiken. Yksinkertaisesti kokonaisuus vain toimii erittäin hyvin. Elokuvilla voi sitten aavistuksen laittaa viritinvahvistimesta sub-tasoa ylöspäin n.1,5dB, mikäli haluaa.

Ajankanssa saa siis äänen toistumaan juuri niinkuin jlaakso yrittää rautalangasta sulle Exhorder vääntää. Itsellä toimii juuri kyseisellä konseptilla kokonaisuus. Saa tarvittaessa luukuttaa mikäli haluaa, mutta en itse koe sitä tarpeelliseksi. Itselle riittää tieto, että tarvittaessa lähtee niin kovaa että taju lähtee ja ikkunat hajoaa >:D

Toistan edelleen ettei niitä kaiuttimia rikki saa, kun kaikki on tehty oikein. Jätetty siis ne 12dB korostukset pois siitä ääniketjusta kokonaan. Taajuuskorjaimessa häslätessä saa tietämätön kaveri aikaan vaan huonomman äänenlaadun.

Halvin vaihtoehto, mikä se korjain nyt väkisin pitää ostaa.
http://www.thomann.de/fi/behringer_fbq3102_ultragraph_pro.htm
hieman kalliimpi vaihtoehto
http://www.thomann.de/fi/behringer_deq2496_ultracurve_bundle.htm
tai sitten
http://www.thomann.de/fi/behringer_dcx2496_ultradrive_pro_lautsprechermanagement.htm

Legis eniten minua huolettaa se EQ:n oikea käyttö kuin sen kyseenalaistaminen yleisesti. Oikein käytettynä varmasti toimiva ratkaisu tietyssä tilanteessa.
 
Tuntuu ihan siltä, että Exhorder on oikeilla jäljillä, mutta kaipaa sitä , ennen niin yleistä, loudness säätöä.
Eikös sen pohjalla ollut sellainen ajatus, että hiljaa kuunneltaessa korostetaan matalia, koska korvan herkkyys sillä alueella saa "passot" häviämään, vaikka ne oikeasti soivatkin samalla suhteellisella tasolla muihin äänialueisiin verrattuna kuin kovempaa kuunneltaessa ja bassojen selvästi kuuluessa.

Itse muistan tuskailleeni tuota samaa basson hukkumista sallituilla äänenvoimakkuuksilla.
Kaikenlaisia korostuksia myös yritin pa-budjettipohjalta käyttää, mutta toimivaa en saanut aikaiseksi.
Nyt on homma hanskassa, mutta en enää odotakaan kropassa tuntuvia bassoja normaalivoimakkuuksilla.

Minulla asian ymmärtämiseen meni pitkähkö aika, mutta minä olenkin hiukan yksinkertainen.
 
^Loudness-säätö on oikeasti todella hyvä keksintö. Ongelma on vaan siinä, että korjauksen suuruus riippuu käytetystä äänenpaineesta. Laitteisto pitäisi siis kalibroida siten, että tietty volumesäätimen asento vastaa tiettyä korjausta. Tämäkään ei tosin toimi, kun itse tallenteiden keskimääräiset äänenvoimakkuudetkin vaihtelevat (vaikka suurin osa nykylevyistä onkin limitoitu ns. tappiin).
 
^ entisaikaan mm. Yamahan vahvistimista löytyi säädettävä loudness, jonka käyttölogiikka oli sellainen että ensin (L:n ollessa nollassa) hait volume-säätimellä oikean 'voimakkaan voimakkuuden' ja sitten säädettävällä loudnessilla vaimensit volan hiljaiseksi (korostuksen kasvaessa voimakkuuden pudotessa). Kätevää, mutta niin helppoa käyttää väärin.

poor%20copy%20of%20wilson%20photo.jpg

^ kuvassa loud nessin hirviö
 
^Säädettävä loudness toimisikin, mikäli musiikin taso olisi CD-levyllä määritelty. Esim. 85 dB äänenpaine olisi -20 dBFS. Referenssitasoa hiljempaa kuunnellessa olisi sitten loudnessia mukana sopivassa suhteessa. Kotiteattereihilaitteisiin on viime aikoina tullu Dolby dynamic volume tjsp. joka on käytännössä loudness-korjaus.
 
Exhorder sanoi:
Subbarista kyllä kuului huomattavasti paremmin, mutta nyt jos korostan taajuuskorjaimella vaikka vain pelkkää bassoaluetta niin se tuntuu vaikuttavan keskiääniin ja diskantteihinkin. Keskiääni pehmenee eli ei kuulosta niin hyvältä.

Siitä se lähtee :).

Minkälainen se sun equsi on? Eli minkälaisia q-arvoja se tarjoaa taajuuskorjaukseen, vai onko samalla q-arvolla? Jälkimmäisessä tapauksessa luultavasti taajuus"korjaus" vaikuttaa niin laajalle kaistalle, että ei sillä saa irti iskevää bassoa ja keskialuekin menee ihan tukkoon. Tämä selittäisi myös, että miksi sait 0-60hz bassoja korostamalla sait niistä OR:sta iskevämpää bassoa ulos. Koska ne tai vahvistin heittää hanskat tiskiin noiden matalien taajuuksien kanssa ja epätoivoisesti korostavat 80-120hz taajuuksilta sen mitä taajuuskorjaimen luoma toinen harmooninen kerrannainen tekee ääneen (esim. 40hz -> 80hz ja 60hz -> 120hz). Noilta taajuuksilta se iskevyys yleensä löytyykin.

Tarpeeksi kun lisäät sitä bassoa taajuuskorjaimesta, niin joku komponentti yliohjautuu ja diskantithan sieltä silloin ensimmäiseksi katoaa, koska sen bassoaaltomuodon harjat lyö laitteen maksidynamiikan kattoon ja lattiaan bassotaajuuden tahtiin ja kun ne diskantit on siinä "bassoaallon"-päällä olevaa väreilyä, niin sinnehän litistyy kattoa ja lattiaa vasten.

Kolmanneksi kannattaa myös huomata se, että et ole kone. Kuuloaistimus toimii eri tavalla kuin DSP+mikrofoni. Kuuloaistimus perustuu aika pitkälti eri taajuuksien välisiin voimakkuussuhteisiin, eikä jotain aluetta voi kasvattaa loputtomiin vaikuttamatta koko yleissävyyn.

Eri taajuuksien välisiä suhteita voi muuttaa kahdella tavalla: lisäämällä jotain tai vähentämällä toista. Nyt kun olet jo aikasi kohkannut tuon pelkän lisäämispuolen kanssa ja tuntuu laitteiden rajat tulevan vastaan kokoajan, niin kannattaisiko harkita jos vähentäisitkin jotain toista? Sillon ei raja tule vastaan niin nopeasti.

Exhorder sanoi:
Vielä ei silti tule tarpeeksi iskevää hiljaisilla voimakkuuksilla kuunneltaessa. Kuitenkin huomaa selvästi jos subbari ei ole käytössä. bassoa siis ei ole vain yksinkertaisesti tarpeeksi.

Ootkos muuten kokeillut jollain muunlaisella musiikilla kuin rockilla/metallilla? Meinaan kun meitä näissä hifipiireissä on viimevuosikymmeninä harmittanut sellainen ilmiö kuin loudness war. Etenkin rock ja metal on tällä vuosituhannella niin tukkoon kompressoitua keskialuesotkua, että ei niistä mitään livekeikkabassoja ulos enää saa ilman, että itse luo ensin sitä headroomia keinotekoisesti ja sitten pistää sieltä jonkun sopivan taajuuden tykittämään basaria. Toista se oli 70-luvun ja 80-luvun Rock/Metal meininki (tosin nekin remasteroitiin sittemmin pilalle) ja vielä 90-lukukin osittain.

Onko Exhorder sinusta iskevää bassoa "TUK TUK TUK!!!!" vai "VUM VUM VUM!!!!"? Tuo ensimmäinen kuulostaa iskevältä hiljaisellakin, jälkimmäinen ei.
 
Mä en käsitä, miksi tässä vouhkataan niin paljon EQ:n käytöstä, eli taajuuskorjauksesta. Eikös tässäkin tapauksessa subille ole käytössä säädettävä tasonsäätö ja jakosuodin? Sopivalla jakotaajuudella (sen 60Hz +/- puolen oktaavia) saa tasonsäätö potikkaa kiertämällä myötäpäivään korostusta ihan riittämiin. Vaikuttaako se EQ myös pääkaiuttimien toimintaan?

En ole topicia kovinkaan tarkkaan jaksanut seurata. Kai sen subin vaiheistus on kohdillaan? En muista tästä puhuttaneen. Jos ei ole, niin vaihevirheelläkin sen napakkuuden saa hukattua bassotoistosta kivasti.

- F
 
Subin vaihe tuskin on ihan kohdillaan koska Simexin subbarivahtimesta saa vain 0 tai 180 astetta valittua. Eipä pelkällä jakotaajuuden säätämisellä tarpeeksi saa niitä subbarin bassoaja kuuluviin.

En minäkään käsitä miksi valitetaan taajuuskorjauksesta jos kerran meikäläinen

A: Säästää sillä rahaa
B: Saa OMASTA mielestä paremman äänenlaadun

Itse en ole käynyt haukkumassa muita siitä etteivät käytä taajuuskorjainta jne.
 
^ ei tässä mitään haukuta, mutta kun sä ymmärrät koko taajuuskorjaimen tarkoituksenkin lähtökohtaisesti väärin. Jos haluat lisää bassoa niin ET tarvitse siihen taajuuskorjainta vaan ison, järeän subbarin jonka level-säädön väännät ihan tappiin. Taajuuskorjainta käytetään muusta syystä. Hyvää lopputulokseen me yritetään neuvoa, mutta sä yrität kiertää ongelman ja hankit sillä lisää huonoa ääntä.
 
Tiedän taajuuskorjaimen käyttötarkoituksen. Omasta kokemuksesta voin kertoa että HUONOT kajarit suorastaan vaativat taajuuskorjainta soidakseen edes siedettäväksi. Bassoa ja diskanttia joutuu korostamaan. Kirkastuu soundi.

Peerlessin 12 XXLS subbari maksaa uutena 200e+pk:t. Uuden loodan tekeminen myös ja uusi subbarivahvistinkin pitäisi ostaa
Rechornin subbarin taajuuskorjain alle 100e+ pk:t.

Kummalla saa halvemmalla bassoa?

En sano etteikö isommalla subbarilla saisi enemmän bassoa, iskevyyttä ja painetta, MUTTA ENSIn köyhän pitää ostaa jotain muuta jolla pääsee alkuun bassoasiassa.
 
Back
Ylös