kyllä kaikki myös omani ovat kompromisseja toki joo...
sanon mitä olen itse kuullut torvikovaäänisiä, niin muutamat asiat joihin kiinitin huomiota silloin.
tarkkuuden puutetta/vajautta. äänen kireyttä ylätaajuuksilla (voi toki johtua lähteestäkin) ja elävyyden latistumista (dynamiikan puutetta). 3d-kuva rajoittuu vain stereokaiuttimien taakse joka on puute.
ja erikoiset sivuäänet torvien heijastuksista johtuen tai korostumat (aaltoryppäät) jotka muovaavat/ taivuttavat äänentoistoa oudoksi väärien kulma asetusten johdosta torvien muotoilukielessä. tai diskantti sovitus/malli on ollut sitten väärä.
myös monessa studiotarkkailu kovaäänisissä ongelmana taas on konemaisuus(monitorimaisuus). eli verrattaen siihen kun jos astuisit isoon vaikkapa siljaline laivaan, niin riippuu kuinka korkealla kannella olet sitä vähemmän disel moottorin äänet kuuluvat läpi seinistä korviisi. joka on luonoton ääni. muistaakseni isoissa torvikovaäänisissä oli tätäkin piirrettä havainnoissani. konemaisuus on siis omaa kaiuttimen astianmakua joka lisääntyy musiikkiin mukana, oli tyyli musiikissa sitten mitä tahansa.
toki tiettyjä etuja saavutetaan kun ja jos torvia käytetään. näinhän itsekkin teen. se vaan ei riitä että torvi on hieno iso tai ihan hyvä musiikintoistoon. kaikki äänet mitä luontokin antaa ja jotka on tallennettu sitten vaikkapa levylle tulisi kopoituna sujahtaa levollisen luontevasti ulos kovaäänisistä. kaikki. tietenkin äänikuvan rajat rajoittuvat mikkien laatuun sekä niiden kuvaan imuroida ympäristöä kalvolle riittävän ehyesti
terv: behrelec31