Mitäs löytyy Avantgardeja, tai yleensä torvia ajamassa?

Peter F

Käyttäjä
Liittynyt
26.5.2008
Viestejä
122
Kaupunki
Hanko
Onko 300B SET se ainoa oikea mielestänne, vai löytyykö muita totuuksia.
Itse täytyy myöntää, että yhtä totuutta, joka ylittää kaikki muut ei ole välttämättä löytynyt.
Jossain mielessä on aina kyse kompromissista, ja mikä osa-alue on itselle tärkeä.
oma kokonpano tällä hetkellä löytyy tuosta alta, mutta ei varmasti ole viimeinen.
omia kokemuksia ja matkan varrella opittua peliin
 
Kas hei Audiomania,

Tästä aiheesta on taidettu kirjoittaa jo jossain vahvistinketjussa aikoja sitten. No kertaus on opintojen äiti. Minulla on Uno Nanojen kanssa Yamamoton A08S vahvistin, jossa on siis 45 pääteputket. Ei ole tarvetta vaihtaa, ääni toimii kivasti omaan makuuni ja olen oikein tyytyväinen. Laiskana copy-paste aiemmasta postistani:

Olen demonnut Unojen kanssa kotona seuraavat trankkuvahvistimet: Avantgarde Acoustic Model 5+, Avantgarde Acoustic Model Three, Orpheus Laboratories Three S sekä pieni Lehmannin pääte. Putkivahvistimista olen testannut Amarron A205A mkII, Lebenin 300 & 300X, TRI 300B monot, sekä Yamamoton A08S päätteen. Lisäksi kokeilussa on ollut t-luokan integroitu vahvistin RWA 30.2 (akkukäyttöinen). Muita ei tule nopeasti mieleen.

Lebeneissä oli sävyjä ja nyansseja vaikka muille jakaa, mutta eivät temmanneet mukaansa, jostain syystä ehkä hieman "lällyjä" omaan makuuni, lisäksi oli surina-kohina ongelmaa (luultavasti yksilökohtaista, en ole kuullut vastaavia ongelmia muualta). Kannattaa ehdottomasti testata, jollekin muulle tämä voisi olla ehkä se juttu..

Avantgarden vahvistimet tuottivat sinällään ensiluokkaista ääntä, mutta kokonaisuus on harmittavan "analyyttinen". Toisaalta, jos pitää ns. saksa-soundista avantgarden omat trankut ovat kyllä vahvoilla. Positiivista näissä on yksityiskohdat, käyttötuntuma, bassot ja hiljaisuus. Toimii hienoilla levytyksillä, ei huonoilla. Pidän kyllä räväkästä & erottelevasta soundista, mutta mukana pitää olla tunnetta. Jotain "sitä" jäi vaan uupumaan. Kummatkin olen siis omistanut pidemmän aikaa..

Omaan makuuni parhaat lopputulokset ovat antaneet Yamamoto (EML Hard ja Mesh Plated -putkilla) sekä Amarro A205A mkII (Harman Cryo putkilla), RWAn ollen perässä (aivan pakasta vedetty yksilö – voisiko vaikuttaa?). Yliherkät torvet suosivat selkeästi näitä todella pienen tehon omaavia. Erityisesti näiden kolmen vahvistimen hiljaisuus oli itselleni tärkeää.

Pikkualmarro oli todella tasaisen hyvä suoriutuja, rokkaavuutta piisaasi vahvistimen olematta mitenkään lälly tai ylilämmin. Kiva läsnäolo ja erityisesti rytmit hienosti kunnossa. Ei korostuneen hienoja "juttuja" äänessä, vaan todella realistinen kokonaisuus. Kokonaisuutena ehkä hauskin vahvain jollain tapaa, hymy oli herkässä ja jalka vipatti. Oikoi jonkin verran nyansseissa & timbressä, hieman tumppu saundi. Halpa kuin saippua (1350€!) ja painii monta kertaa kalliimpien vahvistimien kanssa Olin todella lähellä ostaa, ennen kuin kuulin Yammun..

Iso-almarroa en ole kuullut, mutta sen pitäsi nähtävästi olla kontrolli- & räväkkyyspuolella pikkuveljeään paljon edellä. Toisaalta uskon tähänastisten kokemusteni ja kokeneempien harrastajien kanssa käymieni keskusteluiden pohjalta, että yli 100db hetkillä torvilla menetetään juuri niitä keskeisiä itsenäni koukuttavia attribuutteja soundissa (keskialueen nopeus, syttyminen ja sielukkuus) siirryttäessä tehokkaampiin vahvistimiin.

Yamamoto EML putkilla toi Almarron esitykseen lisäksi aika paljon sävykkyyttä, räväkkyyttä, ilmavuutta, seurattavuutta ja yksityiskohtia. Keskialue avautui aivan eri tavalla menettämättä mitään läsnäolosta. Yammun hienoin puoli on sen nopeus soundien syttymisessä ja sammumisessa. Myös basso-osasto toimii tasolla, johon en osaa kaivata mitään lisää. Yamamoto ei ole perinteisen lämmin tai "romanttinen" putkipeli - itseäni tämä ominaisuus miellytti kovasti verrattuna moniin muihin "muhkeampiin" putkipeleihin. Toki puhutaan siis pienistä eroista. Tämä siis oma valintani. Ajan suoraan CD soittimella.

RWA hiljainen, ja todella hyvää ääntä. Paljon täyteläisempi & bodykkaampi soundi kuin Yamamotossa (liian ”paksu” soundi minulle) & tiukka basso. Timbre & sävykkyys taas hieman vähäisemmällä tasolla. Voisi olla jollekin se vahvistin - puhutaan kuitenkin pienistä eroista. Nautiskelijan valinta & kohtuuhintainen.

Suomessa myytävistä vahvistimista kuulematta valitettavasti Luxmanin putkarit sq-38u & sq-n100 sekä Audio Noten vehkeet. Suomen 300B vahvistimien tarjonta on kovin suppeaa. Mitä muita 300B-laitteita maasta mahtaa löytyä Audio Noten ja TRIn lisäksi?

Erityisen mielenkiintoisia tötteröiden kanssa testattavia olisivat Air Tightin ATM-300 sekä Border Patrolin S20, joissa pitäisi olla hunajaisen äänen lisäksi potkua myös bassoissa. Hintaakin sitten löytyy kunnolla.


edit. Millaisia kokemuksia on TT:stä tullut? Mielenkiintoinen tapaus tuokin. Mitä muita laitteita sinulla on on ollut testipenkissä?
 
vai löytyykö muita totuuksia.
Itse täytyy myöntää, että yhtä totuutta, joka ylittää kaikki muut ei ole välttämättä löytynyt.
Jossain mielessä on aina kyse kompromissista, ja mikä osa-alue on itselle tärkeä.

totta joka sana. myönnän.

audio maailmassa totuuksia toki on monia mutta muuri tulee vastaan monen monen tien kohdalla ennemmin kuin sen tahtoo itselleensä hyväksyä, ja siloin kierretään kehää valitettavasti toisasioiden ympärillä. ja rahaa palaa..... ja turhamaisuus syö miestä kun mikään ei sitten etene.

jos etsii äänentoistossa totuutta. täytyy ymmärtää myös rajoitteiden ongelmia. tekniikkakaan kun ei riitä. sekin on tietyjen rajojen sisällä. on oltava jotain muuta joka sotii tekniikkaa vastaan. kiertämällä ongelma joka tuli vastaan.

mikä se sitten on?


se onkin se kysymys joka vie eteenpäin ymmärtävää korvaa. viisaus jota ei haluta kuulla. tieto joka on lähempänä kuin onni.
enkä puhu mistään rakastumisesta musikkiin tai tekniikkaan nyt. ei vaan tiedosta joka on kätketty ilmaan.......... raha ei ole vastaus ongelman poistoon se siirtää toki ongelmaa eteenpäin.

annan vinkin.

jos katsot ulos ikkunasta ja siellä sataa lunta oli se sitten sakeaa tai hyvin ohutta ja harvaa. tämä sama asia on verrannollinen ja tarkoittaa äänentoistossa kohinaa. ja joka kerta kun lumihiutaleita näkyy peittyy maisema piiloon.




kuivaa valoista kesää odotellessa ensin tulee kevät. sekin tie on kuljettava.

btw. en itse ostaisi kaupallisia torvikovaäänisiä rajoitusten takia.


terv: behrelec31
 
behrelec31 sanoi:
btw. en itse ostaisi kaupallisia torvikovaäänisiä rajoitusten takia.

terv: behrelec31

Hei behru, mitäs erityisiä rajoituksia kaupallisilla torvilla on? Kaikki kajarit ovat jollain tapaa kompromisseja - torvista löytynee myös tiettyjä etuja suhteessa rajoituksiin?
 
^Varmaan "kaupallisia rajoituksia" eli liian kalliit. Mulla ei oo itellä Avantgardeja mutta herkät backloaded torvet laajakaistaelementeillä ja pari SE300B-vahvistinta ja yksi 6L6-rööreillä varustettu PP-styrkkari. Kaikki toimii hyvin mutta jotenkin tykkään enemmän 300B:stä. Bassoo tuntuu löytyvän yllättäen paremmin ja stereokuva syvempi.
 
Hei behru, mitäs erityisiä rajoituksia kaupallisilla torvilla on? Kaikki kajarit ovat jollain tapaa kompromisseja - torvista löytynee myös tiettyjä etuja suhteessa rajoituksiin?

kyllä kaikki myös omani ovat kompromisseja toki joo...

sanon mitä olen itse kuullut torvikovaäänisiä, niin muutamat asiat joihin kiinitin huomiota silloin.

tarkkuuden puutetta/vajautta. äänen kireyttä ylätaajuuksilla (voi toki johtua lähteestäkin) ja elävyyden latistumista (dynamiikan puutetta). 3d-kuva rajoittuu vain stereokaiuttimien taakse joka on puute.
ja erikoiset sivuäänet torvien heijastuksista johtuen tai korostumat (aaltoryppäät) jotka muovaavat/ taivuttavat äänentoistoa oudoksi väärien kulma asetusten johdosta torvien muotoilukielessä. tai diskantti sovitus/malli on ollut sitten väärä.

myös monessa studiotarkkailu kovaäänisissä ongelmana taas on konemaisuus(monitorimaisuus). eli verrattaen siihen kun jos astuisit isoon vaikkapa siljaline laivaan, niin riippuu kuinka korkealla kannella olet sitä vähemmän disel moottorin äänet kuuluvat läpi seinistä korviisi. joka on luonoton ääni. muistaakseni isoissa torvikovaäänisissä oli tätäkin piirrettä havainnoissani. konemaisuus on siis omaa kaiuttimen astianmakua joka lisääntyy musiikkiin mukana, oli tyyli musiikissa sitten mitä tahansa.

toki tiettyjä etuja saavutetaan kun ja jos torvia käytetään. näinhän itsekkin teen. se vaan ei riitä että torvi on hieno iso tai ihan hyvä musiikintoistoon. kaikki äänet mitä luontokin antaa ja jotka on tallennettu sitten vaikkapa levylle tulisi kopoituna sujahtaa levollisen luontevasti ulos kovaäänisistä. kaikki. tietenkin äänikuvan rajat rajoittuvat mikkien laatuun sekä niiden kuvaan imuroida ympäristöä kalvolle riittävän ehyesti :)


terv: behrelec31
 
behrelec31 sanoi:
kyllä kaikki myös omani ovat kompromisseja toki joo...

sanon mitä olen itse kuullut torvikovaäänisiä, niin muutamat asiat joihin kiinitin huomiota silloin.

tarkkuuden puutetta/vajautta. äänen kireyttä ylätaajuuksilla (voi toki johtua lähteestäkin) ja elävyyden latistumista (dynamiikan puutetta). 3d-kuva rajoittuu vain stereokaiuttimien taakse joka on puute.
ja erikoiset sivuäänet torvien heijastuksista johtuen tai korostumat (aaltoryppäät) jotka muovaavat/ taivuttavat äänentoistoa oudoksi väärien kulma asetusten johdosta torvien muotoilukielessä. tai diskantti sovitus/malli on ollut sitten väärä.

myös monessa studiotarkkailu kovaäänisissä ongelmana taas on konemaisuus(monitorimaisuus). eli verrattaen siihen kun jos astuisit isoon vaikkapa siljaline laivaan, niin riippuu kuinka korkealla kannella olet sitä vähemmän disel moottorin äänet kuuluvat läpi seinistä korviisi. joka on luonoton ääni. muistaakseni isoissa torvikovaäänisissä oli tätäkin piirrettä havainnoissani. konemaisuus on siis omaa kaiuttimen astianmakua joka lisääntyy musiikkiin mukana, oli tyyli musiikissa sitten mitä tahansa.

toki tiettyjä etuja saavutetaan kun ja jos torvia käytetään. näinhän itsekkin teen. se vaan ei riitä että torvi on hieno iso tai ihan hyvä musiikintoistoon. kaikki äänet mitä luontokin antaa ja jotka on tallennettu sitten vaikkapa levylle tulisi kopoituna sujahtaa levollisen luontevasti ulos kovaäänisistä. kaikki. tietenkin äänikuvan rajat rajoittuvat mikkien laatuun sekä niiden kuvaan imuroida ympäristöä kalvolle riittävän ehyesti :)

terv: behrelec31

Öh, eli viittaat eri torvielementtien sovitusongelmiin ja torvien aiheuttamaan äänen värittymiseen? Uudemmissa / laadukkaammissa torvissa em. ongelmat ovat melko pieniä. Dynamiikan puute / kireys ovat aika hauskoja moitteita torville - pitäisin näitä tekijöitä (tai siis niiden puuttumista) pikemminkin vahvuuksina omssa setissä.
 
Putkihörhö sanoi:
^Varmaan "kaupallisia rajoituksia" eli liian kalliit. Mulla ei oo itellä Avantgardeja mutta herkät backloaded torvet laajakaistaelementeillä ja pari SE300B-vahvistinta ja yksi 6L6-rööreillä varustettu PP-styrkkari. Kaikki toimii hyvin mutta jotenkin tykkään enemmän 300B:stä. Bassoo tuntuu löytyvän yllättäen paremmin ja stereokuva syvempi.

Kerro toki vähän 300B vahvareistasi - taisi olla DIY? Tai pistä linkki aiempaan postiin, jos olet jo kirjoittelut niistä. Mitäs tuollaisen tinkimättömän 300B vehkeen rakentaminen suunnilleen kustantaa?
 
Mulla on sekä pääte että integroitu, kumpikin DIY. Putkina päätteessä Shuguang mesh plate 300B, Sovtek 6SN7 ja Sovtek 5U4G, integroidussa KR300BXLS, NOS Sylvania 6SN7 ja Sovtek 5U4G. Kumpikin on laadukkaista komponenteista rakennettu, integroidussa mm. Audio Noten päätemuuntajat, Mundofin suodatuskondensaattorit, Hammondin suodatuskela, pääteputkien katodikonkat Solenilta ym. Laite on ollut esillä DIY kuulumisia palstalla. Jos olet seurannut trv:n blogia niin se mun laite on aikalailla samanlainen. Olen tehnyt trv:n vahvistimen johdotuksen suurelta osalta. Kytkentäkaavio löytyy myös sieltä. Tosin hän käytti vielä laadukkaampia osia, mm. Lundahlin päätemuuntajat ja suodatuskela. Kyllähän toi rakentelu maksaa. Pelkästään KR Audion 300BXLS putkipari 600 euroa. Eli mitään ei säästä itse kasaamalla.

http://www.arzrecords.com/images/audio07.jpg
http://www.arzrecords.com/images/audio16.jpg
http://www.arzrecords.com/images/audio15.jpg
 
behrelec31 sanoi:
sanon mitä olen itse kuullut torvikovaäänisiä, niin muutamat asiat joihin kiinitin huomiota silloin.

tarkkuuden puutetta/vajautta. äänen kireyttä ylätaajuuksilla (voi toki johtua lähteestäkin) ja elävyyden latistumista (dynamiikan puutetta). 3d-kuva rajoittuu vain stereokaiuttimien taakse joka on puute.

Hyvin ristiriitainen arvio verrattuna mun vajavaiseen kokemuksiin torvikonstruktiosta. Itse olen kuullut parasta dynamiikkaa juurikin (kaupallisella) torvikaiuttimella toistettuna. Laita nyt ihmeessä jonkinlaista listausta siitä minkälaisilla laitteistoilla olet mainitsemaasi huomioon päätynyt.

Ketjun aloittajalle vielä... Mielenkiintoinen vahvistin sulla on Avantgardeja ohjaamassa! Olis kiva kuulla miten päädyit tuohon. Itsellä on tuosta myös erittäin hyviä kokemuksia ja vieläkin tuo TT on korkealla omalla toivelistalla.

-N-
 
Aiheesta on tosiaan kirjoiteltu jo aiemminkin. Kertausta siis vähän. Tuhottoman määrän kokeilin vahvaimia omien A Nanojeni kanssa myöskin. Oli Graaf (GM50), Avantgarden oma integroitu, Leben 300X Mullardeilla, AN Meishu Silver, RWA, Almarro (pieni/myös triodiksi modattuna,iso 318B), Sun Audio 2A3 (modattuna), Sugden A21, oli muitakin..en enää muista :).

Parhaat kokemukset jäivät tosiaan noista pienitehoisista (Almarro triodina varsinkin oli ehkä kaikkein smoothein, intiimein ja viekoittelevin ;), Sun Audion tullessa piirun verran takana - ehkä) vehkeistä ja RWA:sta (yleispätevin ja ei varsinaisesti nautittavuuasteikolla hävinnyt - hävisikö ollenkaan? - noille pienille). Isot vahvaimet olivat jotenkin sen kuuloisia, että saundi 'kompressoitui' ja muuttui mekaanisen kuuloiseksi. Pienitehoisista vahvaimista tuo hterhon mainitsema Yammu jäi tosiaan kokeilematta, mutta itseäni ainakin äkkiseltään 45-putken nopeus ja ehkei niin täyteläisen tarjonnan yhdistelmä ainakaan paperilla viehättänyt..olisi voinut toki toimiakin. Ultimaattisesti en saanut torvia koskaan toimimaan haluamallani tavalla.

Jos minulla olisi nyt torvet, saattaisin kokeilla niiden kanssa Vaughn Audion Carinaa (www.vaughnaudio.com), EL84 SETti, jossa myös triodikytkin. En tosin tiedä, poikkeaako paljoakaan Almarrosta noin saundillisesti. Hienon näköinen peli kylläkin ja käyttäjäkokemukset tuntuvat olevan poikkeuksetta ylistäviä.

jouni
 
Kuka Avantgardeja edustaa Suomessa ja pk-seudulla. Itseäni nuo Avantgarde Solot kiinnostaa kovastikin.
 
moi
kyllä hiukan ihmetyttää mitä torvikaiuttimia,ja minkälaisessa akustiikassa behrelec31 on kuunnellut mulla ainakin omissa on dynamiikka erittåin hyvä,riippuu levystä kaiuttimethan ei pysty lisäämään dynamiikkaa.
samoin tarkkuus ja erottelykyky,nopeus ja musiikin seurattavuus,kireys riippuu paljon äänitteestä.ilmeiseti huono akustiikka aiheuttaa samaa ilmiötä kova petoni huone,
esim kokonaisdynamiikka et muunlaisella systeemillä pääse sille tasolle mitä,hyvillä torvisysteemeillä päästään verrataan vaikka live esitykseen.
ter.reiska
 
Ohessa mitä olen itse kokeillut omien torvien kanssa ja täytyy sanoa, että yllättävän samana tyyppisiä kokemuksia
vahvistimien äänellisistä perusolemuksista löytyy esim. hhterhon kokemuksien kanssa.

Pathos Logos hybridi ( Oma, sittemmin myyty)
Audionote Meishu Silver
Graaf GM -50
Leben 300
Leben 300X ( mullard putket)
Leben 300Xs ( Oma, sittemmin myyty )
Leben 600
Dared 300B
Copland CTA 405
Melody AB22
Trafomatic 2A3
Almarro 318B ( Oma, sittemmin myyty )
Accuphase E- 213 ( Oma, sittemmin myyty )
Pathos Inpol 2
Nyt tällä hetkellä sisäänajettavana uusi Pathos TT Anniversary n. 80 tuntia takana. On muuttunut sen verran paljon tässä alussa, että vielä liian aikaisin sanoa mitään ratkaisevaa,
mutta ihan lupaavalta vaikuttaa.
P.S. upea DIY -tulosta putkihörhöllä
 
htero. sä oot hjuumori miehiä :) ;)


niin juu....
mitä olen joskun kauan aikaa sitten kuulut noita avangardeja hifimessuilla. siitä olen tehnyt äänikuva analyysit. jos sitä pidetään lyhyenä arviointi aikana, niin mikäs siinä.

voi olla että nykyään ne soivat jo aika tasokkaastikkin. mutta soivatko ne yhtä hyvin taijopa paremmin kuin omani olisi kiva tietää. no jokatapauksessa sitten diy tapahtumassa jos se järjestetään suht lähelle pääkaupunkiseutua toki voin tulla esittämään omaa näkemystä toisenlaisista torvista. ja nolaamaan itseni jos sitä oikein halutaan.

rohkea rokan syö :)



terv: behrelec31
 
pahoittelut kaikista kirjoitusvirheistäni. kirjoitan yleensä niin nopeasti että ajatukset liitää ja sormet savuaa..heh. enkä tarkkaa aina tekstisisältöni oikeinkirjoitustani ennen sen lähettämistäni. mutta tehän oottekin niin rakkaita tovereita että ymmärrätte yskän ja suotte armon minulle :)


terv: behrelec31
 
behrelec31 sanoi:
mitä olen joskun kauan aikaa sitten kuulut noita avangardeja hifimessuilla. siitä olen tehnyt äänikuva analyysit. jos sitä pidetään lyhyenä arviointi aikana, niin mikäs siinä.

terv: behrelec31

Analyysit oikein messujen perusteella?
 
Ennen kuin keskustelu lämpenee, niin muistuttaisin kaikille, että tämä on Näin minä harrastan -osio, eli turha kritisointi ja vääntäminen pois tästä osiosta. Vääntäminen vaikkapa tuonne Hifi-osiolle. Kiitos.

t. jjahifi
 
Back
Ylös