Mitä tämä kertoo?

tpk_68

Käyttäjä
Liittynyt
14.10.2022
Viestejä
201
Laitetaanpas ensimmäinen viesti ja kysymys. Hankin Umik-1:n ja tässä ensimmäiset kokeilut. All SPL kuvaaja: yhteenveto L+R, subbarilla (vihreä) ja ilman. Mitäänhän en näistä sinänsä ymmärrä, mutta pahinta korostusta ja on kuoppaa bassopäässä, sen sentään näen silmillä. Ja kuuluukin. Vesiputouskin kertoo kai huonoa, kun ei putoa niin ei putoa. Laitteina on Klipshc The Sixtes aktiivikaiuttimet ja Elac 2030 subbari. Sijoitus huono, toinen kaiutin nurkassa, mutta eipä ole tässä kämpässä juuri vaihtoehtoja, ovia on liikaa. Mitä tuolle tekee, jos jotakin lähtee tekemään? DSP? Kiviseinät.
 

Liitteet

  • Näyttökuva 2022-10-14 kello 18.31.11.png
    Näyttökuva 2022-10-14 kello 18.31.11.png
    150,6 KB · Katsottu: 91
  • Näyttökuva 2022-10-14 kello 21.03.37.jpg
    Näyttökuva 2022-10-14 kello 21.03.37.jpg
    109 KB · Katsottu: 93
Viimeksi muokattu:
Kuvaajan y-akseli kannattaa laittaa välille 50-100dB, niin näkee paremmin lukea. RT-kuvaajan voi myös laittaa.

Jälkikaikua näyttäisi olevan riittävästi ja kiviseinien tuomat moodijyräykset ja -vaimentumat. Vaimennuslevyillä ensiheijastuspisteisiin ainakin tuota keskialuetta saa rauhoitettua. 47Hz ja 68Hz moodipiikkejä saa hieman madallettua resonaattoreilla.

Mikäli suinkin mahdollista vaikuttaa subbarin sijoitteluun, niin sen kanssa jumppaamalla voi moodien voimakkuuteen vaikuttaa, jos voit laittaa pääkaiuttimien jaon 70-80Hz.
 
Kuvaajan y-akseli kannattaa laittaa välille 50-100dB, niin näkee paremmin lukea. RT-kuvaajan voi myös laittaa.

Jälkikaikua näyttäisi olevan riittävästi ja kiviseinien tuomat moodijyräykset ja -vaimentumat. Vaimennuslevyillä ensiheijastuspisteisiin ainakin tuota keskialuetta saa rauhoitettua. 47Hz ja 68Hz moodipiikkejä saa hieman madallettua resonaattoreilla.

Mikäli suinkin mahdollista vaikuttaa subbarin sijoitteluun, niin sen kanssa jumppaamalla voi moodien voimakkuuteen vaikuttaa, jos voit laittaa pääkaiuttimien jaon 70-80Hz.
No niin, kuuntelupaikka sama, L+R ja subbari. Kaiuttimia hiukan käännetty enemmän kuuntelupaikkaa kohti ja kuuntelupaikan takana oleva seinä pikaisesti akustoitu petauspatjalla. Jälkikaikuihin vaikutus oli aivan merkittävä, sitten jäisi bassopään siloittelu. Resonaattorit on liian raskas ratkaisu, ei ole oikein tilaa moisille, eli onnistuisiko siloittelu edes jossakin määrin DSP:llä? Subbarin siirrolla ei ollut suuria vaikutiksia, suurin kun oli oviaukossa, mutta eihän se siinä voi olla.
 

Liitteet

  • Näyttökuva 2022-10-15 kello 8.49.00.png
    Näyttökuva 2022-10-15 kello 8.49.00.png
    166 KB · Katsottu: 67
  • Näyttökuva 2022-10-15 kello 8.49.13.png
    Näyttökuva 2022-10-15 kello 8.49.13.png
    140,8 KB · Katsottu: 69
  • Näyttökuva 2022-10-15 kello 8.49.30.jpg
    Näyttökuva 2022-10-15 kello 8.49.30.jpg
    134,8 KB · Katsottu: 71
Viimeksi muokattu:
Yli 200hz ei saa muutoin oikein selkoa kuin mittaamalla L ja R erikseen. Mittamikki ei oikein tykkää samanaikaisesta mittauksesta. Bassoaluetta voi jokseenkin mitata L+R samaan aikaan, esim. Subbaria sovitettaessa.

Mutta... Omaan silmään bassoalue on aika korostunut. 10db voisi tiputtaa alle 100hz bassoja. Onko mahdollista leikata kaiuttimien bassoja pois? Nyt näyttää vähän siltä, että subbarista ei ole oikeastaan mitään hyötyä.
 
Säätömahdollisuudet ovat heikot, subbarista voi pudottaa leveliä ja säätää jakotaajuutta. Siinäpä ne, eli tarvitaan joku purkki tulojen ja aktiivikaiuttimien väliin sitten. Erikseen mitatut kanavat:
 

Liitteet

  • All SPL.jpg
    All SPL.jpg
    175,7 KB · Katsottu: 49
  • RT60_VASEN.png
    RT60_VASEN.png
    140,2 KB · Katsottu: 47
  • RT60_OIKEA.png
    RT60_OIKEA.png
    137,3 KB · Katsottu: 46
Yli 200hz ei saa muutoin oikein selkoa kuin mittaamalla L ja R erikseen. Mittamikki ei oikein tykkää samanaikaisesta mittauksesta. Bassoaluetta voi jokseenkin mitata L+R samaan aikaan, esim. Subbaria sovitettaessa.

Mutta... Omaan silmään bassoalue on aika korostunut. 10db voisi tiputtaa alle 100hz bassoja. Onko mahdollista leikata kaiuttimien bassoja pois? Nyt näyttää vähän siltä, että subbarista ei ole oikeastaan mitään hyötyä.
Jep, subbarin vaikutus on pieneksi huomattu. Jossakin biiseissä antaa hiukan lisää makua ja leffoissa. Usein on offilla.
 
Tulppaa Klipschien refleksit alkajaisiksi (sukat/villasukat putkiin).
Kokeiltu ja jostakin syystä mitä en tiedä, vaikutusta ei oikein ole.Ja sitte, etten tässä mene hakoteille. Lähetän singnaalin Klipscheille BT:n yli (aptX) ja olin ymmärtävinäni jostakin, että on ok. Saa sen sinne USB:llä myös mutta sitten pitää asennella REW läppäriin.
 

Liitteet

  • L+R, subbari ei, villasukat kyllä.jpg
    L+R, subbari ei, villasukat kyllä.jpg
    165,6 KB · Katsottu: 34
Tuossa tapauksessa moodit kenties niin vahvat että ne herää suljettunakin. Ei itelläkään juuri mitään merkitystä onko 18" tulpattuna vai putket auki.
 
Olisiko järkeä siis suodattaa Klipscheistä alataajuudet kokonaan pois? En mitään tiedä mutta arvailen, että olisi, kun kyllä tuo subbari (10" suljettu) tähän huoneeseen riittäisi bassot antamaan ja sen paikkaa voi kyllä siirrelläkin kun ostaa pidempää kaapelia ja olisi bassot pois korostumasta nurkassa ja seinän lähellä.
 
Kokeiltu ja jostakin syystä mitä en tiedä, vaikutusta ei oikein ole.Ja sitte, etten tässä mene hakoteille. Lähetän singnaalin Klipscheille BT:n yli (aptX) ja olin ymmärtävinäni jostakin, että on ok. Saa sen sinne USB:llä myös mutta sitten pitää asennella REW läppäriin.
Kyllähän tuo 50 Hz piikki laski tulpattuna noin 5 db, kun vertaa 300-400 Hz alueeseen. Ja se 5 db on juurikin refleksin boostaama määrä. RT-aika tekee tyypillisen kummun 800-4000 Hz alueelle, mikä on se kuuluisa tärykaiun alue. Onneksi tämän vaimentamiseen riittää 50 mm paksuja akustiikka-levyjä oikeisiin paikkoihin.
 
Kyllä vain mutta L+R yhdessä mitattuna ja taas näkyy se 10 db korostus, oli sukat putkessa tai ei. Kuvassa mitattu sukat putkessa. Putoaa tosiaan sen 5 db erikseen mitattuna vaan syystä tai toisesta L+R ja ei vaikutusta... 🤷‍♂️
 

Liitteet

  • sukat putkessa.jpg
    sukat putkessa.jpg
    145,3 KB · Katsottu: 30
Refleksin viritystaajuus ja huonemoodi on eri asia.
 
Varma lääke tähän olisi akustoinnin lisäksi vaikkapa minidsp 2x4 hd etuvahvistimeksi ja dsp:ksi. Mutta tässä on ilmeisesti tarkoitus pitää setti mahdollisimman simppelinä.
 
Varma lääke tähän olisi akustoinnin lisäksi vaikkapa minidsp 2x4 hd etuvahvistimeksi ja dsp:ksi. Mutta tässä on ilmeisesti tarkoitus pitää setti mahdollisimman simppelinä.
MiniDSP hankittu, 500 Hz saakka korjattu MiniDSP:llä. 40 mm:n Kontoa 40 mm:n ilmaraolla seinille jonkin verran. Klipscheistä leikattu alle 65 Hz:n taajuudet pois. Lopputulos jotensakin nyt tyydyttävä, subbarikin integroituu varsin hyvin. Mutta parempaa kun hakee, niin Meze Classicit päähän.
 
Jos mahdollista niin kannattaa vielä käyttää minidsp:tä sekä kaiuttimien että subbarin suodattamiseen. Lähtökohtaisesti laittamalla sama suodintyyppi ja jyrkkyys molemmille voisi olla hyvä parasta integroituvuutta tavoitella. Minidsp:ssä myös erittäin tarkka viive ( vaihe ) säätö.
 
Jos mahdollista niin kannattaa vielä käyttää minidsp:tä sekä kaiuttimien että subbarin suodattamiseen. Lähtökohtaisesti laittamalla sama suodintyyppi ja jyrkkyys molemmille voisi olla hyvä parasta integroituvuutta tavoitella. Minidsp:ssä myös erittäin tarkka viive ( vaihe ) säätö.
Muutamasta vaihtoehdosta valitsin sen mikä parhaalta kuulosti, jyrkkyydet on sanat ja jakotaajuudet MiniDSP:llä. Onhan siinä (bassossa) ongelmia, ei tässä betonikopissa taida valtavia ihmeitä ikaan saadakaan, mutta parannus on huomattava, kumina on poissa. Mutta korvakuulolta ja MiniDSP:n mittauksenkin mukaan kaiuttimet ja subbari istuvat aika hyvin, olikohan kolmen desibelin vaimentuma "rajakohdassa." Ei ole oikein mahdollista vaihdella kaiuttimien paikkoja ja se on sitten vaan niin. Toimii siinä yhdessä kohtaa, metrinkin siirtymä ja bassot puskee päälle. Ja sille ei taida millään mitään voida edes tehdä.
 
olikohan kolmen desibelin vaimentuma "rajakohdassa."
Mittaileppa vielä ja ala säätämään viivettä vaikka 1ms kerralla minidsp:stä. Oikeassa vaiheessa oleva subbari pitäisi korostaa rajakohtaa ja tästä ylöspäin vasteen muoto pitäisi pysyä samanlaisena mutta korostua hieman. Subbaria voi säätövaiheessa laittaa vaikka hieman lämpöiseksi, niin näkee paremmin.
 
Mittaileppa vielä ja ala säätämään viivettä vaikka 1ms kerralla minidsp:stä. Oikeassa vaiheessa oleva subbari pitäisi korostaa rajakohtaa ja tästä ylöspäin vasteen muoto pitäisi pysyä samanlaisena mutta korostua hieman. Subbaria voi säätövaiheessa laittaa vaikka hieman lämpöiseksi, niin näkee paremmin.
Aha, täytyypä kokeilla kun ehtii rassata,
 
Subbarin mittaaminen (REW) L+R yhdessä ja mielenkiintoinen tulos: subbarista ei kuulu pihaustakaan. Erikseen mitattuna sekä vasen ja oikea kuuluvat. MiniDSP:ssä subbarin vasen ja oikea kanava on yhdistetty yhteen lähtöön.

Subbarissa on vasemmalle ja oikealle kanavalle omat tulonsa, mutta kytketty vain oikeaan tuloon, ei ole siis Y-haaraa. Toista subbarikaapelia ei tässä nyt ole, että voisi kytkeä kahdella kaapelilla. On kuitenkin Y-haara ja MiniDSP:ssä bassojen jako vasen ja oikea omiin lähtöihin ja Y-haaralla lähtöjen yhdistäminen MiniDSP:n päässä monokaapeliin ja lopputulos on, että L+R antaa signaalin subbarille molemmista kanavista. Mitä kummaa? Kun musiikkia soittaessa subbari tuuttaa kuitenkin tavaraa ulos vasen ja oikea kanava MidiDSP:ssä yhteen lähtöön yhdistettynä ja monokaapelilla. Ja kuten kuuluukin, jomman kumman kanavan vaimentaminen vaimentaa subbarin tasoakin. REW taitaa temppuilla?

EDIT

Tallensin tiedostoon 50 Hz:n siniaaltoa ja MiniDSP toimii kuten kuuluukin, molemmat kanavat kuuluvat subbarista. Eli ok, REWissä jotakin hämärää (Mac-versio). Mutta jos tuota subbaria vielä koittaisi hieroa, niin onko ok kytkeä Y-haara MiniDSP:n kahteen lähtöön ja yhdistää signaali subbarille menevään kaapeliin vai pitäisikö hankkia toinen kaapeli?
 
Viimeksi muokattu:
Back
Ylös