Mitä musiikkia kuuntelet nyt?

Upea etenkin tuo vävypojan Fantasia.

761195127957.jpg
 
David Bowie, Aladdin Sane (PD83890, 1973/1984) [CD]

Bowieta on joskus nimitetty popin kameleontiksi. Itse hän ei ollut tästä mielissään: omien sanojensa mukaan hän yritti aina erottua ympäristöstään, toisin kuin kameleontti, joka pyrki sulautumaan siihen. Oikeassahan Bowie tavallaan oli. Toisaalta, puhtaasti musiikilliselta pohjalta asiaa tarkasteltaessa voidaan kameleonttirinnastukselle kyllä perusteitakin löytää. Bowiella oli ilmiömäinen muuntautumiskyky, jonka turvin hän löysi itsestään kuhunkin musiikilliseen ympäristöön sopivimman Bowien. Juju ei ollut siinä, että oli ensimmäisenä paikalla; riitti, että oli siellä huippuhetkien aikana ja että ymmärsi viheltää pelin poikki, kun oli vielä voitolla, ennen vääjäämätöntä laskusuhdannetta, joka teki kaikista murenevalle huipulle jääneistä auttamattomasti häviäjiä vailla sijaa uudessa, tulevassa maailmanjärjestyksessä.

Bowie ei ehkä keksinyt ruutia, mutta hän onnistui tavallisesti tuottamaan ruudikkaampaa ruutia kuin moni muu. Bowie ei ehkä keksinyt glam rockia, mutta hän osasi ilmentää sen maailmankuvaa osuvammin kuin moni muu - ja ymmärsi siirtyä eteenpäin ennen kuin glam rockista oli tullut pelkkä eilispäivän uutinen.

Tällä en millään tavoin halua väheksyä Bowieta tai hänen saavutuksiaan - päinvastoin. Arvostan Bowieta taiteilijana, ihailen hänen muuntautumiskykyään ja pidän hänen musiikistaan - jopa hänen paljon parjatuista 60-luvun levytyksistä minulta löytyy hyvää sanottavaa. Jos johonkin osaan hänen tuotantoaan en ole saanut otetta, vika ei ole Bowiessa, vaan omassa rajoittuneisuudessani ja kyvyttömyydessäni sopeutua musiikissa ajan myötä tapahtuviin muutoksiin.

Aladdin Sane on yksi suurista Bowie-suosikeistani, yksi monista miehen levyistä, jotka tuntuvat omalla tavallaan liki täydellisiltä.

Aladdin Sane.jpg
 
Jackson Browne: Late for the Sky (1974) LP

Aurinkoista, mutta kieltämättä hieman viileää keliä mökillä yritän kompensoida lämpimän Etelä-Kalifornian vuoden 1974 musiikkitarjonnalla. Late for the Sky on kyllä upea levy. Ei nuo muutkaan ihan surkeita ole.

20210508_163933.jpg
 
R-495937-1304117171.jpeg.jpg


Tidal

Kovatasoinen muusikkkokaarti , mm Ben Webster, Harry Edison, Barney Kessel ja Red Mitchell. BH:n tulkinta kulkee omissa sfääreissään.


Pertti
 
Jeff Beck, There and Back (EK 35684, 1980/1986) [CD]

Blue Wind radiossa joskus vuonna 1976 - siinä oli minun jazz-rock-herätykseni. Monenmoista fuusioyrittäjää on sen koommin tullut kuultua, mutta Jeff Beck sijoittuu yhä kärkisijoille jazz-rock-rankingissani. Blow By Blow on yksi genren parhaista levyistä, eikä tämä There and Back paljon huonompi ole.
 
Dr. Feelgood, Private Practice (GRANDCD 01, 1978/1988) [CD]

Private Practice on yksi suosikki-Feelgoodeistani ja vankka näyttö siitä, että tiukka R&B-tohtorointi bändiltä sujui vallan mainiosti ilman Wilkoakin. Sparko ja Figure olivat ainutlaatuisen tiukka rytmiryhmä (ottakaapa tästä vinkki ja kuunnelkaa vaikka tämän levyn Take a Tip esimerkiksi) ja oivallinen osoitus siitä, että tosi kovaan bändiin tarvitaan muutakin kuin pätevä nokkamies ja huippukitaristi.
 
Viimeksi muokattu:
Back
Ylös