Mitä hifistelit tänään?

Kuunnellut muutaman levyllistä ja verrannut SSR-42:sta Vincentin SP-332:seen paneeleilla. Ohvolainen selvästi kevyempi ja jotenkin pienemmän oloinen kuin Vincent. Diskanttia on jotenkin enemmän Ohvossa, bassot ovat kuivemmat, mutta silti hyvin kontrolloidut. Edelleen Ohvossa semmoinen ehjän oloinen kokonaisuus, vaikka on ohmien suhteen matala kuorma. Ei ole moksiskaan edes alle 4ohm kuormasta. Vincent tosiaan on melko lämmin soundiltaan, aivan kuin olisi tosiaan otettu nyt Ohvolla pari naksua bassoa pois. Liekö Ohvossa johtuvan tuplamonorakenteesta, mutta tällä tuntuisi äänikuva olevan vielä syvempi ja hallitumpi kuin Vincentissä. Näillä Maggeilla saa kyllä aika hurjasti näemmä eroja aikaiseksi oheislaitteista. Enemmän kuin millään aikaisemmilla kaiuttimilla.
 
Kannoin tietokonesetin vierestä LP-levyt Studio Effataan, jossa on niiden soitin. Viel kun ois hilloo ostaa sille suomalainen RIIA-korjain...
 
En tälle foorumille niin mielelläni laita mitään Audiokytkentöjen soundillisia näkemyksiäni.
Syy on tuo yksi ketju täällä,jossa koko ajan haukutaan Audiokaapeleita,kun ne maksaa rahaa.
Täällä ylläpidetään tuollaista ketjua.
Ei sinulla ole mitään todistusvastuuta, jos laitat subjektiivisen mielipiteen asioista. Anna palaa vaan!
 
Harvemmin kai tässä säikeessä on väännetty/kyseenalaistettu? Käärmeöljykeskustelussa ja semmoisissa toki väännetään pitkään ja hartaasti, puolesta, vastaan ja päinvastoin.
 
Näyttää Hofat olevan. Oletko kokeillut ilman ja niiden kanssa?

Itselle kävi niin että Hofat eivät niistäneet vain basson tiukkuutta vaan myös märää. Bassokuviot ehkä tulivat vieläkin selvemmin kuin ilman niitä, mutta vastaavasti keskiäänialue ja etenkin ylemmmät alkoivat toistumaan jopa rasittavasti - Musiikki katosi, alkoi tarkkailemaan ääniä. Toki jos olisi sukeltanut syvemmälle akustointisuohon ja ostanut lisää vaimentimia ylemmille taajuuksille - JA ETENKIN, diffuusiota, jota olisi pitänyt lisätä huomattavasti jotta paletti pysyy musiikkia palvelevana. Päätin sitten että palaan kompromissiin ennen Hofia ja olen nyt tyytyväinen. On toki hienoa että pääsi kuulemaan vaikutuksen kotona.
Ei ole Hofat. Oli kun tilasin Hofalla tummana saamisvaikeuksia. Nämä T.Akustikin, eli Thomanin talon markkiä. Muutaman euron Hofaa kalliimmat, mutta kokoa enemmän. Eli vähän taitaa vielä enemmän siivota. Halkaisijaa näissä oli vähän reilummin. Tuotteena tässä on Thomaninn insinööri katsellut pitkään ja hartaasti Hofaa ennen kuin tehnyt ensimmäisen luonnoksen.

Huomannut samaa näitä pyöritellessä, että ei välttämättä jokaiselle automaattiratkaisu. Osalla sijoittelua syö bassoa melkoisesti. Tulee kärjistettynä kun vetää tappiiin sijoituksen, vähän sama fiillis kuin Geneleccejä kuuntelisi työpöydällä: Eli kaikki sijoittuu uskomattoman tarkasti, mutta "voima" katoaa alapäästä. Vähän sellaista tasapainottelua mihin laittaa. Huomasi omalla kohdalla, että kompromissina toimii sijoittelu, jossa ottaa ansaa irti nurkasta: Tällöin se massa palaa alarekisteriin. Vähän musiikkilajikohtaisesti ja päivän fiiliksen mukaan näitä saa sijoittaa. Selkeästi on kuitenkin parempi näiden kanssa. Tekisi myös mieli kokeilla, että vetäisi melko kuivaksi näillä soundin ja nakkaisi subbaria kotiteatterista kiinni vahvistimeen. Toinen outo havainto akustoinnin jälkeen sointi vähän muuttui eri voluumeilla: Eli vaatii hieman enemmän ääntä tasapainoiseen soundiin. Joku siis tällä saralla vielä vialla.

Itsellä tila haastava, aika pienessä työhuoneessa mennään tällä setillä. Tuo laajakkaista, vaikka huonekorjausta ajoi oli melko hallitsematon. Otan jossakin vaiheessa sellaisen kokeilun ansalle, että sijoittelen ihan muualle. Kerännyt motivaatiota vaan kun saa päivän varata tuolle jumpalle aikaa. Vähän pohtinut koko järjestyksen muuttamista ja se työläs. Tekisi mieli kokeilla todella lähellä seinää ja ansoittaa muuten huonetta. Voisi olla parempi ratkaisu.

Tehnyt myös vaimennusta noilla T.akustikin levyillä. Eli 120*60*5 cm tauluja nyt neljä tässä koirankopissa. Aiemmassa viestissä taisinkin tuumata, että näitä voisi vielä lisätä. En ole ammattilainen ja tämä mutuilua ja toisen käden tietoa. Tässä huoneessa omat haasteensa tekee se, että takaseinälle diffuusori ei välttämättä oikein pelitä. Ilmeisesti niin lyhyt matka. Tai näin myyntimiehet suositteli parissakin paikassa. Kokeilla ensin paksulla levyllä.

Ajatellut kun sattuu sellainen viikonloppu, ettei kimpoilua harrastusten parissa edestakaisin tehdä vaihtoa ja kokeilla pikku Gradientteja tässä huoneessa. Subbaria kotiteatterista Gradienttien kanssa ja näiden laajakaistojen parina. Veikkaan, että voisi jopa olla parempi kun nakkaisi kaiuttimet huoneissa ristiin. Voisi laajakaista toimia paremmin tuossa suuressa olkkarissa.

Perheen arjessa vaan tykännyt, että huone jossa saa ihan rauhassa toisinaan iltaisella kuunnella musiikkia. Sen takia vähän ahtaaseen tilaan laitteita vienyt. Tahtoo häly ja liike ympärillä viedä itsellä fiiliksen musiikista.

Edit. Toisaalta kun katselee uusia kerrostaloasuntoja, eipä niissä tämän pidempää kuunteluetäisyyttä saa olkkarissakaan. Jos haluatte masentua niin googlettelussa kun laittaa "akustiikan hoitoa pieniin huoneisiin", esimerkkinä on usein yli 50 neliön tila ;)

Edit 2. Toinen havainto joka saattaa jollekkin palstan lukijalle olle oleellinen ja mikä ei itsellä tullut mieleenkään ennen urakkaa on seuraava. Äänestä tuli akustoinnilla todella paljon suuntaavampi ja ns. Sweet-spot on tiukka. Tästä nojatuolista kun liikkuu äänenlaatu romahtaa oleellisti huoneessa. Toki varmaan ennen akustoinnin aloittamista, koko tila soi yhtä huonosto, niin tällä ei niin väliä.

Edit. 3. Alkanut myös kuuntelemaan Yamahaa ilman huonekorjausta yhä enemmän kun saanut akustointia taloon.
 
Viimeksi muokattu:
Ei ole Hofat. Oli kun tilasin Hofalla tummana saamisvaikeuksia. Nämä T.Akustikin, eli Thomanin talon markkiä. Muutaman euron Hofaa kalliimmat, mutta kokoa enemmän. Eli vähän taitaa vielä enemmän siivota. Halkaisijaa näissä oli vähän reilummin. Tuotteena tässä on Thomaninn insinööri katsellut pitkään ja hartaasti Hofaa ennen kuin tehnyt ensimmäisen luonnoksen.

Huomannut samaa näitä pyöritellessä, että ei välttämättä jokaiselle automaattiratkaisu. Osalla sijoittelua syö bassoa melkoisesti. Tulee kärjistettynä kun vetää tappiiin sijoituksen, vähän sama fiillis kuin Geneleccejä kuuntelisi työpöydällä: Eli kaikki sijoittuu uskomattoman tarkasti, mutta "voima" katoaa alapäästä. Vähän sellaista tasapainottelua mihin laittaa. Huomasi omalla kohdalla, että kompromissina toimii sijoittelu, jossa ottaa ansaa irti nurkasta: Tällöin se massa palaa alarekisteriin. Vähän musiikkilajikohtaisesti ja päivän fiiliksen mukaan näitä saa sijoittaa. Selkeästi on kuitenkin parempi näiden kanssa. Tekisi myös mieli kokeilla, että vetäisi melko kuivaksi näillä soundin ja nakkaisi subbaria kotiteatterista kiinni vahvistimeen. Toinen outo havainto akustoinnin jälkeen sointi vähän muuttui eri voluumeilla: Eli vaatii hieman enemmän ääntä tasapainoiseen soundiin. Joku siis tällä saralla vielä vialla.

Itsellä tila haastava, aika pienessä työhuoneessa mennään tällä setillä. Tuo laajakkaista, vaikka huonekorjausta ajoi oli melko hallitsematon. Otan jossakin vaiheessa sellaisen kokeilun ansalle, että sijoittelen ihan muualle. Kerännyt motivaatiota vaan kun saa päivän varata tuolle jumpalle aikaa. Vähän pohtinut koko järjestyksen muuttamista ja se työläs. Tekisi mieli kokeilla todella lähellä seinää ja ansoittaa muuten huonetta. Voisi olla parempi ratkaisu.

Tehnyt myös vaimennusta noilla T.akustikin levyillä. Eli 120*60*5 cm tauluja nyt neljä tässä koirankopissa. Aiemmassa viestissä taisinkin tuumata, että näitä voisi vielä lisätä. En ole ammattilainen ja tämä mutuilua ja toisen käden tietoa. Tässä huoneessa omat haasteensa tekee se, että takaseinälle diffuusori ei välttämättä oikein pelitä. Ilmeisesti niin lyhyt matka. Tai näin myyntimiehet suositteli parissakin paikassa. Kokeilla ensin paksulla levyllä.

Ajatellut kun sattuu sellainen viikonloppu, ettei kimpoilua harrastusten parissa edestakaisin tehdä vaihtoa ja kokeilla pikku Gradientteja tässä huoneessa. Subbaria kotiteatterista Gradienttien kanssa ja näiden laajakaistojen parina. Veikkaan, että voisi jopa olla parempi kun nakkaisi kaiuttimet huoneissa ristiin. Voisi laajakaista toimia paremmin tuossa suuressa olkkarissa.

Perheen arjessa vaan tykännyt, että huone jossa saa ihan rauhassa toisinaan iltaisella kuunnella musiikkia. Sen takia vähän ahtaaseen tilaan laitteita vienyt. Tahtoo häly ja liike ympärillä viedä itsellä fiiliksen musiikista.

Edit. Toisaalta kun katselee uusia kerrostaloasuntoja, eipä niissä tämän pidempää kuunteluetäisyyttä saa olkkarissakaan. Jos haluatte masentua niin googlettelussa kun laittaa "akustiikan hoitoa pieniin huoneisiin", esimerkkinä on usein yli 50 neliön tila ;)

Edit 2. Toinen havainto joka saattaa jollekkin palstan lukijalle olle oleellinen ja mikä ei itsellä tullut mieleenkään ennen urakkaa on seuraava. Äänestä tuli akustoinnilla todella paljon suuntaavampi ja ns. Sweet-spot on tiukka. Tästä nojatuolista kun liikkuu äänenlaatu romahtaa oleellisti huoneessa. Toki varmaan ennen akustoinnin aloittamista, koko tila soi yhtä huonosto, niin tällä ei niin väliä.

Edit. 3. Alkanut myös kuuntelemaan Yamahaa ilman huonekorjausta yhä enemmän kun saanut akustointia taloon.

Hyvää pohdintaa. Itse huomasin myös että äänenvoimakkuutta tulee lisätä jos haluaa tasapainoisen äänen Hofan bassoansojen kanssa - En jaksa kaiken aikaa huudattaa. Vähän siis oli itselle pettymys, mutta jos noista eroon pääsisi - Ei ole Thomannilla pidetty kiirettä.
 
Hyvää pohdintaa. Itse huomasin myös että äänenvoimakkuutta tulee lisätä jos haluaa tasapainoisen äänen Hofan bassoansojen kanssa - En jaksa kaiken aikaa huudattaa. Vähän siis oli itselle pettymys, mutta jos noista eroon pääsisi - Ei ole Thomannilla pidetty kiirettä

Varmaan kannattaa vähän potkia takaisin jos ei vastaa. Tahtoo tuossa tuotteessa rahti näytellä melkoista roolia.

Jos käy katastrofi niin aika hyvin tuntuu no ansat myös käytettynä liikkuvan. Logistisesti vaan koon puolesta hankalat kaupata pois. Ostin itse sillä mentaliteetillä, että menee köynnöskukille telineeksi, jos ei tuohon hifikäyttöön.

Se täytyy sanoa jos akustointikikkailuja jaksaa, että selän takana olevan seinän vaikutus yllätti. Maksoiko tuo 120 euroa ulkomuistista kun laittoi kaksi 120*60*5 senttistä levyä tuonne.

Oppinut myös tuota gradientin suunnittelufilosofiaa arvostamaan tässä kikkailussa.

Vähän olen kahden vaiheilla jatkaako tätä puuuhastelua katon pariin vai lopettaako kun on vielä voiton puolella.

Näitä saisi 120*60*5 koossa 82 eurolla. 180*120*5 koossa 219 eurolla. Parilla suuremmalla saisi varmaan tässä huoneessa melkoisesti aikaan.

16981634_800.jpg

16503536_800.jpg
 
Vaihdoin subbareista pois nuo Emotivan PA-1:t ja laitoin tilalle DIY tuplamono SymaSym 5.3 AB-luokkalaisen ( 2x100w/4ohm ). Hämmentävän erilainen alemmissa kuin D-luokkalainen. Pehmeät, mutta samalla jotenkin tymäkämmät alimmat. Kontrolli ei ole yhtä hyvä, mutta silti jotenkin ehkä D-luokkalaista hauskempi soundi. Kevyemmässä musiikissa jopa jotenkin luonnollisempi alin bassokitara. Tulee jotenkin ajatus, että onko tuommoinen kuiva ja ultra kontrolloitu bassosoundi välttis aina se paras kuitenkaan...
 
Hei tämä analyysi puhuttaa minua. Itse ollut eriitäin vaikuttunut Audioquest Type 6+kaapeleista. Haluaisin kuitenin kuulla käyttäjien kokemuksia Transparentin vanhemmista kajarikaapeleista. Vallankin esim 2000-l alun Plus ja Super kaapeleista. Sinällään on melko kriittinen asenne siihen, että kaapelivalmistajat uusii mallistoaan tiheästi. Äänellisesti koen, että uudet kaapelipäivitykset ovat aina vain kirkkaampia ja kuivempia.
Minulla oli Transparent Ultra kaiutinkaapelit, jotka olivat XL-teknologiaversiota. Kaapeleissa on se kantikas alumiininen suodatinkotelo. Vahvistin oli joko Mark Levinson 335 tai 332 ja kaiutin Martin Logan ReQuest. Siinä yhdistelmässä Ultra toimi ihan hienosti ja muistan esim rumpusetin saaneen lisää resoluutuota. Siitä lähtien olen ollut Transparent -leirissä.
Vertailukohtana oli aiemmat Cardas Golden Cross kaapelit, jotka mielestäni soi liian pehmeästi siinä setissä. Audio Questin ja Cardasin rakenteessa on jotain samaa. Oliko joku Liz-rakenne tms? Joskus oli esim AudioQuest Diamond RCA välikaapeli, mikä oli muistaakseni myös hiukan pehmeään päin ääneltään.
 
Hyperliz taitaa olla osassa Audioquesteissa se rakenne, mutta on muitakin. Minusta muuten Type 6+ on hyvä Audioquest, ei taida olla liz. Siihen olisi aate etsiä verrokisi vanhempia myös ennen 2000-luvun taitteen Transpan kajariletkuja. Type 6+ on mulla vaan lainassa
 
Varmaan kannattaa vähän potkia takaisin jos ei vastaa. Tahtoo tuossa tuotteessa rahti näytellä melkoista roolia.

Jos käy katastrofi niin aika hyvin tuntuu no ansat myös käytettynä liikkuvan. Logistisesti vaan koon puolesta hankalat kaupata pois. Ostin itse sillä mentaliteetillä, että menee köynnöskukille telineeksi, jos ei tuohon hifikäyttöön.

On tullut sen verta jaeltua akustiikkaa ilmaiseksi kun noista ei tunnu pääsevän eroon, mm. muutama diffuusori ja bassoansa joista ei oikeastaan rahaa saanut, mutta lähes ilmaiseksi menivät. Ajattelinkin jotta jos eivät Thomannilta vastaa niin otan yhteyttä Pay Palliin niin eiköhän rahat tule tilille, sitten varmaan sama mitä niille tapahtuu.

Toki tässä mitään kiirettä, eihän tuosta ole kuin 5pv kun ilmoitin jotta haluan palauttaa.
 
Onhan tuolla thomannilla mainittu 30pv rahat takaisin palautus, sen puitteissa kannattaa vastaus takaisinlähetystavasta koettaa saada.
 
Onhan tuolla thomannilla mainittu 30pv rahat takaisin palautus, sen puitteissa kannattaa vastaus takaisinlähetystavasta koettaa saada.

Kyllä, kaveri sanoi jotta sinne voi myös soittaa - Suomenkielinen palvelu vastaa Helsingistä puheluihin.. Viestittelen vaikka viikon päästä uudelleen. Laitoin eilen viestiä että viallinen on merkitty laittamalla paketin kanteen teipillä X.
IMG_20230327_141803.jpg

Yksi noista oli 'epämuodostunut', eli pönötti yläreunasta ja pientä painumaa sen alla. Kaikki laatikot on ehjiä, eli lähteissä jo yksi viallinen pakattu matkaan. Tuskin tuolla käytännön merkitystä on kun bassoansan voi pyöritellä niin että tuo virhe ei näy.
 
Eihän nuo ikinä oo täysin jiirissä, oliko näissä joku ohkanen verkko kankaan alla ? Kuvissa ainakin paistaa verkko läpi.
 
Eihän nuo ikinä oo täysin jiirissä, oliko näissä joku ohkanen verkko kankaan alla ? Kuvissa ainakin paistaa verkko läpi.

Kädellä tuntui että verkon alla olisi 'siivekkeet'/jms. Täyttä hintaahan tuollaisesta vaurioituneesta ei tarvitse maksaa, ne rihlat olivat osin painuneet.
 
Toinen Wireworldin Matrix 2 jakoblokki, Regan Reference virtakaapelilla tuli laitettua cd-soittimelle ja banskutkin kaiutinpiuhojen päihin.
Vähän vielä sisäänajoa noille, sitten tämä setti on valmis:)
 
Vahvistinkokeilua. Symasym yllättää Maggien kanssa. Ihmeen nätisti ja napakasti soi. Äkkiä sanoisin, että laittaa jopa hieman kampoihin Vincentille 2x100 wattisena 4ohmiin
20230328_162148.jpg
 
Kädellä tuntui että verkon alla olisi 'siivekkeet'/jms. Täyttä hintaahan tuollaisesta vaurioituneesta ei tarvitse maksaa, ne rihlat olivat osin painuneet.
Niin joo, villa ei varmaan siinä tapauksessa tuu suoraan verkkoa vasten. Onkohan ne juuri tuollasia viallisia mitä oon nähny, selkeästi eriste pullottaa. Ei näytä erityisen hyvältä sellanen muhkura tuubi.
 
Back
Ylös