Mitä hifistelit tänään?

Uutta Pro-Jectia tulille, ja korvat hörölle. Jännä etteivät Pro-Ject Pick It DS2 asetuksia viitsi ilmoittaa tuotetiedoissa kun saman valmistajan DS3 B säädettävissä liiankin monella kytkimellä omaan makuun…hyvin se soi (20ohm, 150pF, 60dB).
 
Eikö vain olekin mielenkiintoinen havainto huomioon ottaen sen, että ne NCoret todennäköisesti peittoavat tuon nelkyt vuotta vanhan Luxin kaikilla mahdollisilla tunnetuilla mittaustavoilla.
Tai ehkä justiin siksi. Nykyisin koitetaan minimoida säröjä jo lähes järjettömyyksiin + yritetään saada paperilla laite näyttämään mahd.hyvälle. Sitten joku keski-ikään ehtinyt rohjake vetää noita nykypiirejä kuitenkin narussa 😆

Tällä hetkellä soi 40 wattinen vs hypex 420w. Paremmin soi 40 wattinen. 8ohm.
 
Hieroin Choruksien soundia kääntelemällä sekä fiilausta DSP:ssä. Onhan noi nyt aika hitokseen napakat ja tarkat kaiuttimet, varsinkin noiden suljettujen subbareiden kanssa. Ohvon päätteestä ja Choruksesta löytyi täydellinen kaksikko. Lintoneiden kanssa menee jatko mietintään...

Samalla yritin voidella tuota idle-katkaisijaa SSR42:sta, mutta eihän siihen pääse mitenkään käsiksi kuin purkamalla koko katkaisija... Ei siinä muuta, mutta kun vahvistin on kuuma, niin jää joskus tuo kytkin pohjaan ja tuntuu muutenkin vähän nihkeältä.
 
Mittasin huolella kunnostamieni Trinec TR200 -kaiuttimien taajuusvasteen Studio Effatassa koko syksyn kestäneen harrastajatoverin maltillisen sisäänsoiton jälkeen. On nää ihan uskomattomat kaiuttimet, vaste menee alas huolella 20 Hz ilman mitään vaimentumia! Ja ulottuu 20 000 Hz!

Tarkkuutta eli resoluutiota on enempi kuin sillä, tällä ja tolla. On näiden torvidiskantti vai mikä lie, ihmeellinen. Sävyjä soittaapi nämä suloisesti, testasin lempikappaleilla. Soinniltaan nämä ovat tummuuteen taipuvaiset, eivät siis tumput vaan tummat vs. kirkkauteen taipuvaiset kuten esimerkiksi Aurealia Ambera II, jossa myös on on torvimainen diskantti.

Päätteenä oli kuuntelussa ja mittauksessa NAD 2400, joka on RADin (https://www.instagram.com/radikal_akustik_design/?hl=fi) uudeksi ehoksi tekemä. Parempi kuin uusi aikoinaan. Ihmeellinen peli tämäkin.

Trinec TR200 ääni on makutajuntani ulkopuolella, koska se on tummuuteen taipuvainen kuten esimerkiksi Wharfedale Denton ja Jade 7. Mutta heille jotka pitävät moisesta, niin tämä voi olla unelmakaiutin ääneltään. Ulkonäkönsä puolesta näistä voipi kitistä, ihan aiheesta, mutta pintakäsittelystä johtuen sitä kuuluisaa kukkapurkkia tai viidakkoa voi huolella pitää näiden kaiuttimien päällä koska ne kestävä kosteutta ja pinta on tarvittaessa helppo uudistaa. Se on, on ne kalkkimaalit ja niiden suojat ihquja. Näiden väri on noin liituvalkoinen.

Toinen moinen sopimattomuuden aihe minulle@Studio Effata tästä ihqusta kaiuttimesta on alarajaulottuvuus. Yksi syy Penaudio Sara S -kaiuttimieni myyntiin oli, että kaiutin toistaa liian alas Studio Effatassa, joka taas jättää sen alimman taajuuden sotkemaan ylempiä taajuksia eli verhoaa niiden sointia. No, Trinec TR200 toistaa vielä alemmas, huomattavasti alemmas, tämän kanssa ei tarvitse erillistä subbaria, jos ei ehdoin tahdoin halua niitä alle 20 Hz taajuuksia. No minä en halua 20-30 Hz taajuuksia asuintilaan, koska hallitusrauha on hallitusrauha eli rakkaani huomioden kaiuttimet on valittava@Studio Effata.

Lisäksi pähkäilin Studio Effatan kattolämmitysten kanssa, Elzrtrip E5 (500W) ja E8 (800W). Nykyään Elztrip on firma nimeltä Frico. Pyysin sieltä eilen ehtoolla asennusohjeen, ja sain sen tänään, jo vain oli nopiaa heidän toimintansa. Ohje on juuri näistä tasolämmittimistä eli nyt voin ajan myötä purkaa ne pois katosta. Sitten pääsen vähän akustoimaan kattoa, mutta ihan ensiksi on hommattava ikkunan alle Enston Beta10-MP, jolloin ikkunan yläpuolelta tuleva raitisilma sekoittuu tehokkaasti lämpimään ilmaan ja sähkönkulutus pienenee sekä Studio Effatan ilmanlaatu paranee. Elztripit ovat moitteettomassa kunnossa, niiden seinällä oleva säädin ei. Tohon jos hommaisi digisäätimen, niin se korjaisi osan ongelmasta, mutta ei se sitä kattopinta-alaa tyhjennä lämmittimistä. Joten, koska raha on roskaa, eikä sen kierto lopu koskaan, niin jahka saan sitä roskaa, niin Ensto Beta10-MP (1000 W) kaupoille mars mars.

Jos ois kasvihuone, niin ois ton jälkeen tiedossa Elztripit sinne ja autotallista kaksi lisää kun ei niitä tarvita, autotallin säädin on moitteettoman hyvässä kunnossa. Jo vain kasvaisi tomaatti ja kurkku kasvihuoneessa kun nuilla niille säteilylämpöä tarjoaisi.
 
Kun kaikki toimii , niin mitä niitä laitteita vaihtamaan tai kaiuttimia turhaan liikuttelemaan. Nyt vain musaa soimaan toisensa perään. Tulen keväällä piipahtamaan , kun ajokelit paranee , nyt on hengen vaarallista ajaa pikku kotterolla. Ajourat on ollut motarillakin ihan sohjossa , kun aurat eivät ole ajaneet teitä kuntoon. Näkee mitä olet saanut aikaan ja miltä setti kuulostaa.
 
Jotkut kaiuttimet ovat nirsoja suuntauksesta, toiset ei niinkään. Ehkä mitä suuntaavampi kaiutin, sen tarkempi se on suunnata. Akustiikka tietty vaikuttaa.
 
Itse korjasin kans toisen kaiuttimen matkaa 5mm etuseinästä! Tosin pitäisi ensin mitata huoneen suoruus, jotta noi saisi luotettavasti... Seinissä voi olla jopa sentti tolkulla vinoutta.
 
Itse korjasin kans toisen kaiuttimen matkaa 5mm etuseinästä! Tosin pitäisi ensin mitata huoneen suoruus, jotta noi saisi luotettavasti... Seinissä voi olla jopa sentti tolkulla vinoutta.

Sepä tässä onkin, kun kyseessä on yli 100v vanha hirsirakennus missä suoruudet on vähän sinnepäin. Paree mitata kuuntelupaikalta kaiuttimeen etäisyydet, koska seiniin ei voi täysin luottaa.
 
Jotkut kaiuttimet ovat nirsoja suuntauksesta, toiset ei niinkään. Ehkä mitä suuntaavampi kaiutin, sen tarkempi se on suunnata. Akustiikka tietty vaikuttaa.
Aika pienilläkin akustisilla muutoksilla tuntuisi tosiaan olevan väliä. Esim. poikkihuilun sointi tuntui muuttuvan siitä onko kaappi aivan vähän raollaan vai kiinni, vaikka kaapilla muutama metri etäisyyttä kaiuttimiin. Kokeilujen kautta olen päätynyt pitämään yhtä vetolaatikkoa sivulla korvien tasalla vähän auki (muutamia senttejä) ja kaikkia muita laatikkoja ja kaappeja kiinni. Kun pidin laatikon lisäksi toista isohkoa kaappia aivan aavistuksen auki (pari senttiä), poikkihuilu soi luonnottomammin ja liian terävästi ylärekisterissä.

Poikkeuksena on muuten myös muutamia metrejä spotin takavasemmalla oleva iso osaksi hyllyllinen peilikaappi kiskolla, joka pitää olla auki juuri tietyllä tavalla. Tällä kaapilla on vielä isompi vaikutus ääneen.
 
Eiku nyt ollaan uudella tasolla! Mittailin kaiuttemesta korvaan matkat ja huomasin, että oli sentin ero. Ei ole enää.
Mittaapa vasen, oikea ja summavaste. Summan pitäisi olla vasen-oikea-keskiarvo ylimmille taajuuksille asti, jos ovat muutaman millin tarkkuudella.
Tosin mikinkin pitää olla keskellä.
 
^Yritän vain sanoa, että summavastetesti on rullamittaa ja laseria tarkempi tapa mitata kaiuttimien etäisyydet samoiksi. Harvassa laserissa on jalustakierre optisessa keskipisteessä, eli yleensä laserin paikka ei pysy millilleen samana, kun sen kulmaa kiertää jalustassa, käsivaramittauksesta puhumattakaan.
 
^Yritän vain sanoa, että summavastetesti on rullamittaa ja laseria tarkempi tapa mitata kaiuttimien etäisyydet samoiksi. Harvassa laserissa on jalustakierre optisessa keskipisteessä, eli yleensä laserin paikka ei pysy millilleen samana, kun sen kulmaa kiertää jalustassa, käsivaramittauksesta puhumattakaan.
Pitäis olla kaks samanlaista laseria, jotka laitetaan kaiuttimen etulevyyn kiinni ja kohdistetaan kuuntelupaikkaan
 
Viimeksi muokattu:
Back
Ylös