Mistä rele kaiuttimien/vahvistimien kytkentään?

  • Keskustelun aloittaja DIA
  • Aloituspäivämäärä

DIA

Käyttäjä
Liittynyt
26.7.2006
Viestejä
1 260
Minulla on setissä AV vahvistin ja stereoputkivahvistin. Normaalisti kuuntelen putkivahvistimella, mutta kun katson leffoja, käytän AV vahvistinta.

Olen tehnyt releboksin, joka on suurin piirtein kuvan mukainen. Releet vetävät kun AV vahvistimen laittaa päälle ja sen takana olevaan 230 V lähtöön kytkeytyy jännite (siihen on kytketty 24 VDC jännitelähde, joka ohjaa releitä).

Ongelmana on se, että käytössäni olevat releet eivät ole sopivia pienten virtojen kytkemiseen. Minulla on myös pari kappaletta Amplimon kunnollisia releitä, mutta ne ovat tyyppiä on ON-OFF ja minä tarvitsen vaihtokytkimiä kuten kuvasta näkyy. Mistä ihmeestä vaihtoreleitä löytyisi.



[ylläpito on poistanut liitteen]
 
Tämä ei ole vastaus kysymykseesi. Minulla on 12/24v vaihtoreleita verkkojännitteen kytkemiseen, joista olen ajatellut laittaa kaiuttimien väliin vaihtokytkimen, koska olisi tarkoitus ohjata niitä ainakin kahdella vahvistinparilla.

Kerrotko vähän tarkemmin kytkentäongelmasta ?
 
Arto Kolinummi selitti ongelman minulle pari vuotta sitten. Hän oli mittaillut releitä. Ongelmana on kai se, että tavallista relettä käyttämällä pienillä virroilla kontakti on huono. Kultaus tekee kontaktista merkittävästi paremman. Valitettavasti en muista yksityiskohtia. Täytyy katsoa, jos meili löytyisi arkistoistani. Releen tehtävä on tässä melko vaativa. Esim. 97 dB herkillä Druideillani käytän normaalisti vain watin murto-osan eli virtaa menee tällöin releen läpi vain joitakin kymmeniä milliampeereja. Toisaalta pitäisi kestää useiden ampeerien virtoja toisia kaiuttimia ja suurempia äänenvoimakkuuksia käytettäessä.

Tilattiin sitten amplimon releitä:
http://www.bmm-electronics.com/Product.asp?Product_ID=4469

Mun releboksi oli ainakin vuoden käyttämättä ja tänä aikana yksi tavallinen rele oli jotenkin kärsinyt, sillä sen resistanssi oli luokkaa 2 ohmia. Paukuttelin relettä ja laitoin läpi virtaa oikein kunnolla, niin läpimenovastus pieneni mittaustarkkuuden alapuolelle.
 
Hyvä juttu, täytyy mitata releiden vastukset. Ne on otettu vanhoista tietokoneista, virrankesto on ainakin riittävä, toivottavasti kärkien kunto ja laatu on kunnossa.

Eikös tuo tilaamasi rele ole juuri off-on , ei vaihto.
 
Tilasin noita releita pari vuotta sitten. Arto mittaili releitä kunnollisilla vehkeillä kuten oskilloskoopilla tms. Tavallisella mittarilla ei varmaan löydy mitattavaa vastusta.
 
Jos epäilee koskettimien kuntoa, niin ne voidaan hioa. Käyttämällä ohutta kosketintimanttiviilaa, jos ei ole, niin jokin 400 vesihiontapaprukin käy. Olisi hyvä säilyttää alkuperäinen kosketinpinnan profiili. Jos on kaareva, niin hiotaan kaarevaksi. Hionnan jälkeen kosketinpinnat pitäisi kiillottaa jollain ohuella, sileällä teräksellä. Sitten kontaktien putsaus ohuella, puhtaalla paperilla ja rasvattomalla puhdistusspraylla. Myös kosketinpaineen pitää olla/ pidettävä riittävänä. Lopuksi mittaus. Verrokkivastusarvon saa mittaamalla mittajohdot keskenään. Esimerkin mukaisia releitä löytyy tolkuttomasti eri valmistajilta. Piirilevylle juotettavia, tai juotoskorvakkeilla. Ei siinä mitään kummallista ole. Kun vaan löytää myyjän. ELFA:sta ainakin löytyy. Tai jostain käytetystä härvelistä purkamalla. Huom! Aina voi käyttää kahtakin kosketinta/relettä rinnan, jolloin kontakti senkun vaan paranee.
Tämä neuvo pätee yleensä kaikkiin koskettimiin!
nimim: "relekosketinspesialisti"
Ps. Mitattessa alhaisia vastusarvoja kannattaa mittarin banaanireiät/ -pistokkeet putsata em. spraylla ja pumpulipuikoilla.
 
Vanha ketju, mutta itselleni ajankohtainen aihe. Rakensin taannoin Uraltonen rakennussarjasta putkivahvistimen ja ongelma on sama kuin ketjun aloittajalla. Eli kaksi vahvistinta pitäisi saada kytkettyä yksiin kaiuttimiin releboksilla, josta sitten valitaan kumpi vahvistin on käytössä.

Erilaisia releitä on tullut selailtua, mutta vaikeaa tuntuu olevan sopivan löytäminen ja valinta. Miten kestäisi melko pienille virroille speksattu rele, kun ei kuitenkaan ole tarkoitus vaihtaa vahvistimia lennosta (mikä ei varmasti muutenkaan ole suotavaa)?

Esim. tällainen https://www.elfadistrelec.fi/fi/teollisuusrele-dc-24v-dc-24v-releco-c9a4224d/p/13707866?q=*&filter_Category4=Pistoliitett%C3%A4v%C3%A4t+ja+DIN-kiskoasennettavat+teollisuusreleet&filter_Koskettimen+materiaali=AgNi+%2BAu&filter_Category3=Teollisuusreleet&filter_Buyable=1&page=7&origPos=274&origPageSize=50&simi=98.9

Tuossa olis virtakesto 5A ja vaihtokoskettimia neljä, jolloin pärjäisi yhdellä releellä. Koskettimet kullattu ja jos oikein tulkitsin datalehteä, niin tuossa mallissa 10 mikronin kultaus. Pitäisi siis olla hyvä pienille virroille, mutta onko virtakestoa tarpeeksi?

Toisaalta sitten olen katsellut myös Amplimon releitä. Varmasti hyviä, mutta niissä on vain yksi sulkeutuva kosketin. Eli tarvitaan kahdeksan relettä ja tarvitsee aina sähköä oli sitten kumpi vahvistin tahansa käytössä.

Kokemuksia tai mielipiteitä aiheesta?
 
On oikeastaan kaksi perusvaihoehtoa

1. Kullatut kontaktin ja hermeettinen kotelo. Tämä isoille virroille kallis mutta täydellinen.
2. perinteinen missä kontaktipinnat likkuu myös pintojen suuntaan releen vetäessä ja päästäessä. Tuo liike pitää pinnan puhtaana. Voi silti vaatia puhdistamisen silloin tällöin.

Jo pienikin lika tai valokaaren tekemä kökkö tuo tullessaa epälineaarista impedanssia ja lisää mitattavasti säröä.
Kannattaa katsoa jonkin vahvvin huoltomanuaalista millaisia releitä on käytössä ja ostaa saman sarjan. Jos kyseessä on kunnollinen 2-kanava vaffin jonka manuaalia tavaa, mitä ilmeisemmin valmistaja on huomioinut ongelmat valinnut hyvän releen. Perustason AV-vaffeissa releet on helposti perinteisiä piirikorttireleitä verkkosähkön kytkemiseen.
 
Tuli noita releitä surffailtua ilta jos toinenkin. Yllättävähän hankalaa löytää kyllä vahvistimen huoltomanuaaleja :mad:

Päädyin kuitenkin tilaamaan Amplimon releitä ja niistä nyt pitäisi sitten askarrella releboksi. Olen vielä kahden vaiheilla tekisikö piirilevyn vai johdottaisiko vaan releet suoraan.

Piirilevyn suunnittelu täytyisi sitten opetella jos sille tielle lähtisi. Joskus 15 vuotta sitten tuli muutama piirilevy suunniteltua Eaglella, mutta ne opit on jo kauan sitten unohtunut. Ja piirilevytkin tuli silloin itse tehtyä, valotus, kehitys ja syövytys. No siihen nyt ei tänä päivänä enää onneksi tarvitse ryhtyä, kun Kiinasta saa halvalla tilattua levyt.

CircuitMakerin tuossa jo kyllä latasin, että jos sitä vähän kokeilisi saako sillä jotain aikaan :D
 
... Olen vielä kahden vaiheilla tekisikö piirilevyn vai johdottaisiko vaan releet suoraan.

Piirilevyn suunnittelu täytyisi sitten opetella jos sille tielle lähtisi. ...

Ammattikoulussa tehtiin yksinkertaisimmat levyt niin että porattiin reiät ja piirrettiin kuparialueet mahdollisimman isoina jonka jälkeen viivoja pitkin erotettiin alueet toisistaan Dremelillä tai vastaavalla jyrsimällä. Rumiahan niistä tuli kun siinä vaiheessa oli useimmiten tavoitteena saada nopeasti valmista. Mut ei tuhraantunu aikaa valotuskalvojen tekoon. Meillä ei muistaakseni ollut käytössäkään mitään suunnittelusoftaa ennen kuin ihan loppuvaiheessa ja tais sekin olla internetistä löydetty ja usealle korpulle pakattu... Eli käytettiin lehdissä olevia valmiita kuvia tai piirrettiin itse tussilla.
 
Ammattikoulussa tehtiin yksinkertaisimmat levyt niin että porattiin reiät ja piirrettiin kuparialueet mahdollisimman isoina jonka jälkeen viivoja pitkin erotettiin alueet toisistaan Dremelillä tai vastaavalla jyrsimällä. Rumiahan niistä tuli kun siinä vaiheessa oli useimmiten tavoitteena saada nopeasti valmista. Mut ei tuhraantunu aikaa valotuskalvojen tekoon. Meillä ei muistaakseni ollut käytössäkään mitään suunnittelusoftaa ennen kuin ihan loppuvaiheessa ja tais sekin olla internetistä löydetty ja usealle korpulle pakattu... Eli käytettiin lehdissä olevia valmiita kuvia tai piirrettiin itse tussilla.

Onko joku kokeillut miten 3D-tulostimella FR4:n kuparipintaan tulostettu muovikerros toimisi resistinä syövytyksessä? Vai onko nykyään harrastepuolella jotakin uusia metkuja?

Joskus olen käyttänyt Positiv-lakkaa, tussia ja lasertulosteen mustekin toimii jotenkuten kun sen painaa silitysraudalla kiinni kupariin.
 
taitaa nykyään kiinasta saada niin edukkaasti levyjä, että itse turaaminen vähenee, etenkin kun saa läpiviennit yms kans.
 
Back
Ylös