Mistä on pienet vinyylit tehty?

sepi_3.0

Hifiharrastaja
Liittynyt
30.10.2006
Viestejä
18 897
Kaupunki
Pjongjang
Tuolla Turun alueen tapaamisissa tuli juttua uusien vinyylien valmistusprosessista. Onko kellään mitään hajua nykyvinyylien teosta, löytyykö levyistä mainintaa onko ne tehty korkeammasta bittivirrasta kuin CD:n 16 bit?

Itellä on -80 luvun alusta oleva tuplavinyyli eli Herbien uudempi versio WSOP:stä jossa komeilee kotelon yläreunassa maininta digistä. Takakannessa lukee Sony PCM 1610 digital mikä viitannee vankasti 16 bit tallentimeen mikäli tulkitsin nappiin? Täten ko. tallenteelta ei irtoa lisäinformaatioita mekaanisluentaisella lisämuunnoksella, mikäli tämäkin tulkinta meni putkeen?
Eikä sitten herneitä, oon just päässyt jalkapuusta ;)
 

Liitteet

  • Hancock10.jpg
    Hancock10.jpg
    24,8 KB · Katsottu: 575
No jos on analogisesti kasiraitanauhurilla äänitetty moderni nykylevy kuten tämä:

n63718puu7v.jpg


...niin ei kai digitaalista muunnosta ole missään vaiheessa tehty? Ei bittejä kiitos. Tämä kyllä puhdasta arvailua mutta ei kai nyt moiseen tuotokseen ole bittejä sotkettu missään vaiheessa?
 
kronos sanoi:
Tämä kyllä puhdasta arvailua mutta ei kai nyt moiseen tuotokseen ole bittejä sotkettu missään vaiheessa?

Ja jos olisi, niin sehän vesittäisi kyseisen autotallistudiotekniikan käytön vielä tänä päivänä, niinkuin markkinointimielessä ja siitähän tuossa on lähinnä kyse. Kuulostaako se levy keskimääräistä paremmalta?
 
sepi_1 sanoi:
Kuulostaako se levy keskimääräistä paremmalta?

Tääpä onkin se ööö..sudenkuoppa. Se kuulostaa retrommalta ja näin ollen musiikillisessa yhteydessään paremmalta. Mutta onko se sitä paremmuutta mitä haet, epäilen.
 
sepi_1 sanoi:
Tuolla Turun alueen tapaamisissa tuli juttua uusien vinyylien valmistusprosessista. Onko kellään mitään hajua nykyvinyylien teosta, löytyykö levyistä mainintaa onko ne tehty korkeammasta bittivirrasta kuin CD:n 16 bit?
...

Noita löytyy ihan joka lähtöön, kokonaan analogisesta lähtien. Kaikkia variaatioita joita voi keksiä ja varmasti muutama sellainenkin mitä ei keksi:D.
Osassa levyistä tuotanto perusteellisesti dokumentoitu, osassa ei mutta mitään "standardia" tuotannon dokumenoinnista ei ole.
Poikkeuksen tehnevät yleensä ne täysanalogiset friikkituotannot joissa nimenomaan halutaan käyttää vaikka tiettyä Studerin pöytää tai jotain tiettyä kelanauhuria:D.
Tälläset sitten onkin yleensä niitä eniten viitteistettyjä.
 
sepi_1 sanoi:
Kuulostaako se levy keskimääräistä paremmalta?

No mulla ei (ainakaan vielä) tuota levyä ole mutta klippien perusteella kuulostaa keskivertoyltiökompressoitua höpöhöpölättyä rutkasti paremmalta. En sitten tiedä näiden AMG:n klippien laadusta mutta lupaavalta vaikuttaa ja tuskin vinyylin soundi ainakaan huonompi on kuin näissä näytteissä:

http://www.allmusic.com/cg/amg.dll?p=amg&sql=10:0pfexztsldse

Ja mitä alkuperäiseen kysymykseesi tulee niin asia lienee juuri niin kuin Miksin tuossa yllä selvitti. Eli kaikkea löytyy maan ja taivaan väliltä (ja varmaan niitä h*lvetillisiäkin soundeja...).
 
sepi_1 sanoi:
Itellä on -80 luvun alusta oleva tuplavinyyli eli Herbien uudempi versio WSOP:stä jossa komeilee kotelon yläreunassa maininta digistä. Takakannessa lukee Sony PCM 1610 digital mikä viitannee vankasti 16 bit tallentimeen mikäli tulkitsin nappiin? Täten ko. tallenteelta ei irtoa lisäinformaatioita mekaanisluentaisella lisämuunnoksella, mikäli tämäkin tulkinta meni putkeen?
Eikä sitten herneitä, oon just päässyt jalkapuusta ;)

Nyt olet ns. asian ytimessä.

Uskon, että tässä tapauksessa vinyyli on huonompi kuin cd.
Yleensä vinyylin paremmuus perustuu siihen, että formaattina se ei merkittävästi heikennä äänenlaatua (jos master on analoginen/24 bit digi).
Cd:n äänenlaatua rajoittaa jo formaatti (16bit/44kHz redbook audio).

Tässä vielä linkki, jossa asiasta kerrotaan paremmin:

http://blog.bowers-wilkins.com/lab/sound-quality-lab/the-definitive-guide-to-24-bit-flac/ (laitoin tämän linkin jo aiemmin toiseen ketjuun).

(minäkään en halua mitään formaatti sotaa)

T:Tomi
 
B&W:n sivulla näköjään jaksellaan toistella näitä samoja väsähtäneitä audiofiiliargumentteja:

No surprise then that in recent years, many hi-fi purists have been turning back to vinyl which – being analogue – offers almost infinite levels of resolution. “Analogue audio systems are limited not by digital bits, but atoms,” argues Hi-Fi World magazine’s Paul Rigby. “Where LP record playback fails is in the mechanical tolerances of the playback equipment, such as bearing friction and so on, rather than the resolution of the format itself. With digital though, it can only be so good and no better.

Analogisella toistolla ei ole missään todennettavassa mielessä ääretöntä resoluutiota, eikä se mene edes lähelle. LP-toisto saattaa hyvinkin failata mm. mekanisiin toleransseihin mutta se tekee sen jo paljon ennen kuin cd-toiston resoluution rajoja aletaan edes kolkutella.

Ja tämäkin vielä:

The trouble is though, the quieter the signal is, the more the system distorts using the PCM digital system, which effectively sucks out the atmosphere – all the subtle ambient details – of a piece of music

Siis vuonna 2010 ;)
 
Tiukkapipo se jaksaa keksiä noita väsähtäneitä audifiilikommenteja.

Eikä hänen kommenttinsa edes mitenkään käsitellyt ketjun alkuperäistä aihetta. Kumma kun pitää vaan silti keksiä jotain negatiivista sanottavaa vinyylistä.

Olisko ihan järkevää olla komentoimatta mitään, jos asenne on tuollainen.

Ja siis edelleen vuonna 2010 hänellä on noin väsynyttä kommenointia...

Minun viestini saa heittää vaikka laivalle jos se loukkaa jotakuta.

Terveisin,
-Sepin Muusa. 8)
 
Back
Ylös