Mistä hyvää klassista

mkutvonen

Hifiharrastaja
Liittynyt
31.7.2006
Viestejä
4 198
Kaupunki
Orimattila
Tämmöinen rupesi askarruttamaan, että mistä porukka kerää klassista musiikkia, sellaisina tulkintoina vieläpä, että niitä kehtaisi kuunnella? Tietysti mieluiten vinyylinä.

Usein noissa klassisen musiikin halppiskokoelmissa on mielestäni ongelmana liian mekanistinen tulkinta, hyvänä esimerkkinä eräs minulle päätynyt Bach-kokoelma, jossa Air tulkitaan raksaduunarin herkkyydellä.
 
No jos puhutaan vaan vinyylistä formaattina, niin ostospaikkoina ovat kirpparit, kirjaston poistot ja eBay, josta tulee ostettua lähinnä isompia kokoelmia jotta postikulut per levy olisivat järjellisiä. Käytetyt levyt ovat yllättävän usein hyväkuntoisia. Sellaisiakin on tullut vastaan, joita ei ole soitettu kertaakaan (!). Levydivarit ovat nostaneet käytetyn vinyylin hinnat niin korkeiksi, että olen lopettanut niissä ravaamisen kokonaan.

Uusia vinyylilevyjähän ei klassisesta musiikista julkaista käytännössä ollenkaan, toisaalta ei niille ole kysyntääkään. Myöskin huippuluokan remasteroinnit nykytekniikalla jättävät vanhat vinyyliversiot varjoonsa.

Mikä sitten on hyvä tulkinta? Sen selvittäminen on pitkä, kallis ja antoisa projekti. Minulla se on vielä pahasti kesken. Kannattaa aloittaa suurista levymerkeistä, esim. DG, Decca, RCA, Philips jne.
 
Monta kertaa on kuullut väitettävän ettei nykyään klassista julkaista vinyylinä. Väite ei ihan ole totta. Esim. tuolla 2484 nimikettä klassista vinyylinä:

http://store.acousticsounds.com/search_results.cfm?category=all_5&field_cat=5&searchtext=10&field=Genre+&adv=true&genre=10&genre=10&OrderBy=Products.Rank

Okei, siellä on samassa läjässä myös käytetyt enkä osaa sanoa kuinka iso osa prosentuaalisesti tuosta määrästä niitä on (koska en jaksanut klikkailla niin tolkutonta määrää sivuja - tuolla on 20 lättyä/sivu) mutta ihan random-selailulla huomasin että pakko uusiakin on ainakin satoja olla.

Aika monenmoista tarjontaakin tuolla näytti olevan. Ehkäpä tuolta edistyneemmätkin harrastajat jotain ennestään hyllystä löytymätöntä huomaavat, kaltaisistani noviiseista puhumattakaan.
 
Käytettyä collector-vinyyliä Britanniasta, hinnat ovat välillä luokkaa "uskomaton":

http://www.classicrecords.co.uk/index.html

Levyt tulevat pestynä ja uudelleen pussitettuna, hyvä palvelu ja nopea toimitus. Päivitetyn levylistan saat kuukausittain sähköpostilla. Suosittelen, jos vain lompakko kestää. Olen ostanut tuolta pääasiassa 50-60-luvun "edition 1" levyjä eli ensijulkaisuja, joten hinnat ovat olleet sen mukaisia. Ihan halpiksiin en ole koskenut, joten en tiedä miten alemmat kuntoarviot pitävät paikkansa. "NM"-levyt rapisevat joskus aika miehekkäästi, koska kuntoarvio on tehty vain silmämääräisesti ja tod.näk. vasta pesun jälkeen, jolloin levy saattaa näyttää paremmalta kuin onkaan. Joten pieniä pettymyksiäkin mahtuu ostoslistalleni. Yhden uraansa jumivan levyn vaihdatin.

Huom. yo. linkki on "vanhalle" sivustolle, jossa on minun mielestäni parempi hakukone, muttei online-maksumahdollisuutta. Uusi secured server (ja huonompi hakukone) löytyy osoitteesta: http://www.classicalvinylrecords.com/

_________________________________________________

Skotlannissa, hakukone vähän kökkö, hinnat samaa luokkaa kuin yllä. Levyjä EI ole pesty:

http://www.watsonrecords.co.uk/

_________________________________________________

Pari halvempaa saksalaista saittia:

http://www.33rpm.de/33rpm/indexgb.html
http://www.klassik-schallplatten.de/

Palvelu oli asiallista, mutta toimitus oli aika hidas. Levyjä EI ole pesty.
 
mkutvonen sanoi:
Tämmöinen rupesi askarruttamaan, että mistä porukka kerää klassista musiikkia, sellaisina tulkintoina vieläpä, että niitä kehtaisi kuunnella? Tietysti mieluiten vinyylinä.
Vinyylistä en tiedä, mutta muuten kiinnitän ainakin kolmeen juttuun huomiota:

- säveltäjä (tärkein kriteeri)
- esittäjä/orkesteri/kapellimestari
- levymerkki

Moni levymerkki kuten vaikkapa BIS takaa lähes poikkeuksetta korkean laadun sekä teknisen tallennuksen että esityksen osalta. Säveltäjä taas menee käytännössä täysin omien mieltymysten mukaan... :D

t. jjahifi
 
Muuten samaa mieltä, mutta eka kriteerinä tietenkin säveltäjä JA teos. Eihän saman säveltäjän kaikkia teoksiakaan jaksa kuunnella.

Kapuun kiinnitetään mielestäni vähän liikaa huomiota, vrt. myynti-ilmoituksessa mainitaan Karajan, ja levy menee kaupaksi kuin häkä. Antaahan se tietysti jonkinlaisen laatutakuun, mutta tuokin hemmo on ollut johtamassa aika hengettömiä seurakuntia ja esityksiä, imo.

Osta Gramophonen (tai mikä se toinen kirjakustantaja nyt olikaan?) Classical music guide, sieltä löytyy kasa suositeltavia levytyksiä. Tämä nyt jatkokommenttina tuohon jja:n ajatukseen.
 
^Totta. :D Ei edes parhaiden säveltäjien kaikkia teoksia jaksa kuunnella. Eli se toiseksi kohdaksi listaa...

Kyllä kapulla voi olla melkoinen merkitys. Olen joskus kuunnellut venäläistä orkesteria, joka tuntui soittavan jonkun venäläistä perinnettä edustavan Beethovenskin teoksia vaikka käsiohjelma puhui itselleni tutummasta Beethovenista... :p

t. jjahifi
 
kuzma sanoi:
Kapuun kiinnitetään mielestäni vähän liikaa huomiota, vrt. myynti-ilmoituksessa mainitaan Karajan, ja levy menee kaupaksi kuin häkä. Antaahan se tietysti jonkinlaisen laatutakuun, mutta tuokin hemmo on ollut johtamassa aika hengettömiä seurakuntia ja esityksiä, imo.

Tarina kertoo suomalaisesta kontrabasistista, joka ammoin pääsi Berliinin filharmonikoihin. Ensimmäisessä harjoituksessa hän ihmetteli, kun Karajan vaan johtaa, eikä harjoituta ollenkaan. Kysyi sitten pulttikaverilta, että miksi ihmeessä. "Tämä on levytys", oli vastaus.

Onko tarina tosi, se onkin toinen juttu. Mutta kertoo kyllä jotain Karajanin levytystahdista. Ja kyllä, joukkoon mahtuu myös kuraa.
 
En sanonutkaan etteikö kapulla olisi merkitystä, vaan että kaikki ei riipu kapusta, joskus on vaan köyhä joukko johdettavana :D.
 
Back
Ylös