Minkälaisia kommentteja maallikkovierailta?

Vaikka asia ei ole mustavalkoinen, niin kannattaa tosiaan miettiä voisiko ongelma olla laitteistossa sen sijaan, että syyttää äänitettä. Toki on huonoja äänitteitä ja maallikoiden maku on tyypillisesti loudness-tyyppiseen suuntaan, kuten näkyy oheisesta kaaviosta.
index.php
 
Itellä tosiaan menee näin. Eli jos pakotan jonkun random henkilön kuuntelemaan ja ajattelen että varmana on ihmeissään äänistä ku ei oo harrastaja. No nämä on just niitä kriittisimpiä kuuntelioita koska heillä on ehkä odotuksia, mutta ei silleen reaaliteetteja. Usein nämä henkilöt kommentoivat että mitäs ihmettä mitä tässä pitäs kuunella, paljonko maksaa tai saakos lisää bassoa. Nämä ns nyypat kuuntelee heviä tms musaa jolloin semmonen musa kuuluu muutenkin huonosti tai ei hyödynnä potentiaalia laisinkaan. No sit pistän niille esim jotian musaa missä on mielettömät bassot, niin että kattolamppu ja olkkarin peräseinä heiluu selvästi, niin tässäkin tilanteessa kommentti ettei oikeen lähde ja onko näitä aina pakko kuunella tässä tuolissa, että eikö voi kuunella vaikka tuolla sivussa ja onko noiden kaijjuttimien pakko olla aina tollei symmetrisesti ikään kuin jokin alttari tms... eikös tuota yhtä pikkukajaria vois laittaa tonne kirjahyllyyn ja toi toinen tonne kukan lukse silleen kodikkaasti ja subbarit vois piilottaa vaikka sohvan taakse tai johonkin silleen nätisti ja tämä kommentit hämmentyneellä ja vakavalla naamalla. :) Oon koittanut selittää niiniimutko tuo glm kaliprointi, niin parhaiten kuuluisi tässä tuolissa mihin kaliproitu. Tässätalossa bassot eivät juurikaan kumise ja huonemoodit on enempikin teräviä vaimentumia pahin on 60hz jossa lähes -20db ja Q6 luokkaa. Toi monttu voi tavalliselle kuuntelialle olla kompastuskivi.

Sitku jokin hifistimpi ihminen kuuntelee, niin hänellä saattaa olla hymyä ja yks kommentoi että melkein hänen elämänsä parhaita musa elämyksiä voittaa useimmat livekeikat ja nämä malttavat hyvin kuunnella pitempää.
En tyrkytä saati pakota ketään kotonani kävijää kuuntelemaan laitteistoani. En myöskään musiikkia soita kuin sellaisille, joiden tiedän musiikkia muutenkin kuuntelevan. Isommalla porukalla koossa ollessa tausta-/fiilismusiikki tosin soi ja joku saattaa jopa pyytää jotain erityistä, mutta mitenkään hifi-mielessä ei silloinkaan musiikkia ryhdytä kuuntelemaan. Mikäli jotakuta laitteisto/äänentoisto kiinnostaa, osaa sellainen varmaan ottaa asian puheeksi ja sitten voitaisiin edetä sen mukaan.
 
Pari viikkoa sitten kuuntelulla kävi enempi musiikkiin perehtynyt ihminen. Maallikkoko sitten vai ei, mutta heitti hyvän kommentin.

Miten olet päätynyt näihin laitteisiin ja kaiuttimiin, eli oletko tehnyt jotain taustatutkimusta (hänellä kuitenkin tietoa hifistä ja hifilaitteista). Ihan sillä kysyn jotta miten kaikista olemassa olevista laitteista päädyit Onkyoon ja olemassa olevista kaiuttimista Wharfedaleen, kun tämä kuitenkin kuulostaa näin hemmetin hyvältä.
 
Meillä on mediahuone kuuntelua varten joten yleensä kommentit koskee ensimmäisenä sitä kokonaisuudessaan. "Meillekin tämmönen" on tullut tosi monesti. Lapsia on hypännyt sohvalle ja löytänyt kaukosäätimet itsekseen sanomatta mitään. "Täällä on ihan hiljaista", "kuulostaa tosi hyvälle ihan hiljaisellakin volumella", "teekkö nää jotain musiikkia", "miksi sulla on tämmöinen huone?"

Sitten kun laittaa jotain toivottua musiikkia, niin olen nähnyt aikusen miehen silmäkulmien vettyvän vaikka samalla suu on pienessä hymyssä. Leffa demoilla on pää nyökytelly ja tullut kommenttia, että tämmönen se pitää ollakkin.
 
^Kaikillehan tuollainen kelpaa, kunnes aletaan puhumaan hintalapusta, jolloin löytyykin muita asioita korkeammalla prioriteetilla. ;)
"Olisihan tällainen kiva, mutta..."
 
Vaikka asia ei ole mustavalkoinen, niin kannattaa tosiaan miettiä voisiko ongelma olla laitteistossa sen sijaan, että syyttää äänitettä. Toki on huonoja äänitteitä ja maallikoiden maku on tyypillisesti loudness-tyyppiseen suuntaan, kuten näkyy oheisesta kaaviosta.
index.php
Siis kyllä on todella paljon liian kompressoituja ja latteita äänitteitä, missä mikään laitteisto ei kykene ääntä parantamaan. Yleensäkin hyvät hifilaitteet ovat valtaosaan musiikkiin nähden liian hyvät. Vaikka itselläni on kaiuttimina kuuluisat säröpöntöt, niin en ole säätänyt vastetta liian suoraksi, sillo ei jaksaisi enää mitään kuunnella. Oma vaste on säätynyt pikkuhiljaa aika pitkälti tuo kuvan näköiseksi! Kuvassa basso on elokuvia varten suht kovalla. Tuo 55-60hz kuppa vähän saattaa latistaa tunnelmaa?
 

Liitteet

  • rew.jpg
    rew.jpg
    145,8 KB · Katsottu: 79
^Tuollainen kapeakaistainen kumoutuma ei monestikaan kuulu, ellei siihen osu jonkin soittimen perussävel.
 
Siis kyllä on todella paljon liian kompressoituja ja latteita äänitteitä, missä mikään laitteisto ei kykene ääntä parantamaan. Yleensäkin hyvät hifilaitteet ovat valtaosaan musiikkiin nähden liian hyvät. Vaikka itselläni on kaiuttimina kuuluisat säröpöntöt, niin en ole säätänyt vastetta liian suoraksi, sillo ei jaksaisi enää mitään kuunnella. Oma vaste on säätynyt pikkuhiljaa aika pitkälti tuo kuvan näköiseksi! Kuvassa basso on elokuvia varten suht kovalla. Tuo 55-60hz kuppa vähän saattaa latistaa tunnelmaa?
Asian voi ajatella myös niin että valtaosa musiikista on liian hyvää hifilaitteisiin. ;)

Laitteisto alkaa olemaan kuosissaan kun musiikki herättää tunteita ja kuuntelemisen halua, huolimatta äänitteen laadusta.
Kun musiikki itsessään vetää puoleensa, ei äänitteen laatu.
TAI sitten voi olla aika myös tarkastella omaa asennettaan musiikkiin?
 
Asian voi ajatella myös niin että valtaosa musiikista on liian hyvää hifilaitteisiin. ;)

Laitteisto alkaa olemaan kuosissaan kun musiikki herättää tunteita ja kuuntelemisen halua, huolimatta äänitteen laadusta.
Kun musiikki itsessään vetää puoleensa, ei äänitteen laatu.
TAI sitten voi olla aika myös tarkastella omaa asennettaan musiikkiin?
Nyt ei pidä sekoittaa itse musiikkia ja sen ääntä toisiinsa. Se mikä musiikki on kenestäkin hyvää on ihan makuasia. Sen sijaan vähemmin subjektiivista on se miten musiikki on äänitetty ja kuinka se on tuotettu. Tämä työnlaatu on selvästi kuultavissa äänellisesti lopputuloksessa. Itse kuuntelen paljon hyvää musiikkia joka on sellaista ettei sen äänenlaatua voi sanoa hifiksi, mutta silti siitä voi nauttia! Kun laitteisiin on panostettu rahallisesti, niin on sen etuja kivaa joskus kuunella ja nauttia ihan pelkästään äänenlaadusta. Toki ei sitäkään ihan millä tahansa musiikilla jaksa kuunella. Oon löytänyt hifiharrastuksen myötä paljon uutta musiikkia ja musiikkimaku on pakon edessä myös laajentunut. Parhaita nautintoja on hyvä musiikki jonka tuttamiseen ja äänittämiseen on myös panostettu. Tämmöinen esitys vetää vertoja ihan mille tahansa live kokemukselle.

Tosiaan laitteiston laadun voi jakaa 6 tasoon.
Ensimmäinen taso on joku pieni kannettava mankka tai bt kajari. Toka taso on pieni stereosarja tai laadukas mankka. kolmastaso on isohkot halvat stereot joissa uk350/ jamot/ radiotehnicat. Neljäs taso on ihan aito hifi systeemi jossa 12/2, jamo consert 8/ amphionit/ pikku genelecit ja joku suht laadukas dacci tai vahvari. Viidestaso on jo kova ja laaja luokka raskasta hifiä isommat genet tai muut laadukkaat tarkat kajarit. Kuudestaso on highend jossa on putkilaitteita voi olla jokin selvä filosofia täys analogisuus tai täys digitalisuus, torvikaiuttimet ehkä isoimmat genelecit, ehkä paneli kaiuttimet jne. Highend luokassa ei asioiden mittaustulokset tai teknisyys ratkaise, tässä mennään pitkälti luottaen omaan korvaan ja tunteeseen.

Näissä 2 ja 3 systeemeissä ääni ja musiikin nautittavuus paranee selvästi isoin harppauksin 1 nähden koska äänitteiden ongelmat eivät vielä tule esiin.

Neljännessä tasossa ääni paranee selvästi 3 nähden koska erottelevuus paranee ja ehkä kuullaan stereokuvaa ja muita uusia pikkuääniä, mutta ei vaadita isoa potkua ja kumisevaa bassoa mitä oli 3 tasolla, joten eka tietämätön voi jo kitissä, että missä bassot?

Tasolla 5 tulee mukaan jo vasteen flättäys, pikkasen jo raskasta hifiä ehkä subbari hifistyneesti ehkä toinenkin subbari. Tässä luokassa jo tietyt kajarit ja systeemit tietyissä olosuhteissa alkaa jo erottelemaan äänitteitä toisistaan ja itse asiassa tää 5 luokka on jopa kaikkein autenttisin toistamaan sitä ääntä mahdollisimman alkuperäisenä ja tarkkana jolloin väkisinkin osa kuunneltavasta musasta kärsii ja menettää mielenkiintoa.

Luokka 6 on jo hyvin korkea ja kallis siinä on mukana toi 5 luokan vaativuus, mutta annetaan sille äänelle myös vähän anteeksi, että se kuulostaa mahdollimman hyvälle, mutta äänen laatu ei silti parane aivan yhtä paljon mitä hinta nousee. Eli äänen laadun paraneminen on melkolailla logarytmistä ja kalleimmassa päässä myös äänityksen laadun sanelemaan.

Tämän koko kirjoituksen voi helposti verrannoida kuvan laadun kehitykseen joka on koettavissa huomattavasti selvemmin. Aatelkaa esim. perus sd laadun tv kuvaa uudessa isossa 4k huippu telkussa. Siinä 720 × 576 resoluutioinen kuva on skaalattu isolle näytölle jolloin kaikki virheet kuvassa ja koko tekniikan rajallisuus tulee helposti esille. Silti tämä 720 × 576 lomitettuna näyttää analogisella putkitelkkarilla ihan hyvälle. Jos vieressä ei ole 4k leffa pyörimässä isolla 4k oled näytöllä!
 
Viimeksi muokattu:
Asian voi ajatella myös niin että valtaosa musiikista on liian hyvää hifilaitteisiin. ;)

Laitteisto alkaa olemaan kuosissaan kun musiikki herättää tunteita ja kuuntelemisen halua, huolimatta äänitteen laadusta.
Kun musiikki itsessään vetää puoleensa, ei äänitteen laatu.
TAI sitten voi olla aika myös tarkastella omaa asennettaan musiikkiin?
Tympäseehän se kun hyvä poppi on tallennettu huonolla laadulla tai omituisella soundilla.
 
Tympäseehän se kun hyvä poppi on tallennettu huonolla laadulla tai omituisella soundilla.

Jos se on hyvää poppia niin ei mua tympäse.
Sen kun nauttii siitä itsestään.

Jos hyvän musan jättää kuuntelematta huonojen soundien takia niin kannattaa istahtaa alas hetkeksi ja palata itse asian äärelle.
Tai tietty jos tykkää vaan ihastella hyviä soundeja musan sijaan niin mikäs siinä, kukin tavallaan.

Toki hyvä musa hyvillä soundeilla on herkkua mutta ei ole edellytys mun omalle nautinnolle.
 
Hyviä näkökulmia! Tuo logaritminen ajattelu pitänee paikkansa nyt, kun rupeaa miettimään omaa tietään tähän päivään.
Silloin, kun kaikki on kohdillaan: fiilis, sille sopiva äänite, äänite hyvin tehty, laitteet jiirissä…Silloin se magia tapahtuu. Silloin kaikki se on ollut sen arvoista. Sanokoot mittarit, reviewt tai muut mitä tahansa!
 
Pari viikkoa sitten kuuntelulla kävi enempi musiikkiin perehtynyt ihminen. Maallikkoko sitten vai ei, mutta heitti hyvän kommentin.

Miten olet päätynyt näihin laitteisiin ja kaiuttimiin, eli oletko tehnyt jotain taustatutkimusta (hänellä kuitenkin tietoa hifistä ja hifilaitteista). Ihan sillä kysyn jotta miten kaikista olemassa olevista laitteista päädyit Onkyoon ja olemassa olevista kaiuttimista Wharfedaleen, kun tämä kuitenkin kuulostaa näin hemmetin hyvältä.
No mitä vastasit? Minuakin kiinnostaa.
 
No mitä vastasit? Minuakin kiinnostaa.

Pekka heitti niin hyvän tarjouksen vahvistimesta että ostin... Ei vaan, vaan vastasin jotta katselin laitteiden ja kaiuttimien mittaustuloksia alan lehdistä ja tuumailin jotta saattasivat kaiuttimet sopia tilaani/sopia toisilleen ja tein ostopäätökset sitten. Ajattelin jotta en tipahda kauas vaikka ei toimisikaan ja melkein saisi omansa pois jos heti pitäisi hukata. Olen ollut kohtuu tyytyväinen ostoksiini ja kiva vaan jos lopputulos on kartalla.



Vahvistintesti suomalaisesta hifijulkaisusta.

Luin myös tämän testin ja pitäisi olla cd sopiva vahvistimelle, taisi tosin olla tuossa cd- soitin testissä maininta asiasta - Mutta ostin tuolloin järeimmän A 9755 mallin koska halpaa kuin saippua.

 
Viimeksi muokattu:
Kaveri kävi naisystävänsä kanssa kylässä. Nainen ihasteli akustiikkaa ja kaveri sanoi jotta soita jotain.

Soittelin sitten cdeeltä semmareita ja Loiria. Malliksi sitten vielä Chris Jonesia lp- levyltä jonka olin hommannut aikoinaan Kouvolalaisia harrastajia varten jotka tulivat vierailulle. Olin itse tuolloin valmistanut äänivarren ja huomasin jotta eivät mielellään demonneet omilla levyillään, luotto siis tekemääni äänivarteen oli hyvällä tasolla - Not.

NO, tänään kaverin naisystävä oli ihmeissään kuinka hyvin soi ja kysäisi jotta vieläkö noita lp- levyjä saa...
 
Kai tässä jotain on tehnyt oikein, kun eräskin rumpalimies tuumasi, että tätä täytyy saada lisää, että milloin seuraavan kerran, kun kuunneltiin vähän kasaria, ysäriä sekä progea.
 
Kaveri kävi naisystävänsä kanssa kylässä. Nainen ihasteli akustiikkaa ja kaveri sanoi jotta soita jotain.

Soittelin sitten cdeeltä semmareita ja Loiria. Malliksi sitten vielä Chris Jonesia lp- levyltä jonka olin hommannut aikoinaan Kouvolalaisia harrastajia varten jotka tulivat vierailulle. Olin itse tuolloin valmistanut äänivarren ja huomasin jotta eivät mielellään demonneet omilla levyillään, luotto siis tekemääni äänivarteen oli hyvällä tasolla - Not.

NO, tänään kaverin naisystävä oli ihmeissään kuinka hyvin soi ja kysäisi jotta vieläkö noita lp- levyjä saa...
Vieläkö sinulla on itse tekemäsi äänivarsi käytössä? Minä en kai ole sitä nähnytkään muuten kuin kuvissa.
 
Sain eniten positiivista palautetta koskaan kahdelta vähän musiikinkuuntelua harrastavalta (toisella jonkinlaiset autostereot ja toisella Polkin kaiutinsetti).

"Sun ei tarvi enää livekonsertissa käydä"
"Iho menee kananlihalle, sitä tapahtuu mulla musiikissa äärimmäisen harvoin (toisella kerralla sanoi jotain samaa ja näytti käsivartta)"
"Ääntä tulee niinku joka paikasta ja (tässä vähän kauempanakin) voi seurata mistä tulee päätä kääntelemällä diudiudiudiu"
"(Queenin Bohemian Rhapsody CDltä): On hienosti tehty äänet, tulee niin joka taholta ja vuorotellen kaiuttimista, tuo oli hyvä"

Oli hieno kuunteluilta. Kun on pientä kiinnostusta musiikkiin niin juttuakin riittää eri tavalla.
 
Back
Ylös