Millä levyillä esittelet laitteistoasi?

moi
mä luulen että tasolla jota taarkoitin.epäilen kestäskös.
ter.reiska
 
enpä ole vielä itsekään testannut tai kuullut tuota 1812 levytystä. joten täytyypä se etsiä kirjastosta jossain vaiheessa. itse silloin tällöin testaan vastaavasti master and commander (maailmanlaidalla) dvd ja dts -elokuvan alkutykityskohtaa ison geen 7071a subillani ja kyllä siinä voimaa on aika hirveästi noin 30 neliöisessä olohuoneessani. tuo dvd on kyllä äänirakenteensa puolesta erittäin vaikuttava. elokuvassa kaljuunan sisältä luo myös hyvin voimakkaan intiimin vuorovaikutus olemuksen itse paikanpäällä olemisesta ja laivan keinumisen mukana on havaittavinaan myös tietynlaisen jopa hyvin hyvin lievän huimaamisen nousua, joka on kyllä aika vaikeata simuloida uskottavasti kotilaitteilla yleensäkkään ilman riittävän hyvää kalustoa uskottavasti.


terv. behrelec31
 
ikis60 sanoi:
moi
mä luulen että tasolla jota taarkoitin.epäilen kestäskös.
ter.reiska
Isot Acoustatit kyllä kestäis. Pelkkä pinta-ala hoitaa homman. Sepin setti tuplasubien kanssa ehkä pärjää, muuten ei.

Mun oma setti ei yhtä hyvin kuin sun. :D

t. jjahifi
 
moi
toi kodon heartbeat drummers of japan,sitä jotkut käyttävät bassopuolen testauseen,siinä on biisi missä taso nousee kovemmaksi koko ajan,siihen kun laittaa vähän volaa,enemmän niin jossain vaiheessa huomaa,että erittäin monen kaiuttimen bassoelementti pohjaa.sillä on saatu pohjaamaan todella kallitakin tuotoksia,
ter,reiska
 
^Hyvin suunniteltu systeemi ei pohjaa vaan kompressoi. Silloin kuunneltavuus säilyy, mutta uskollisuudesta tingitään.

t. jjahifi
 
Hassu aihe mutta tietysti tällaiselle harrastuspalstalle sopiva :). No mä annan kyllä kyläilijän valita ainakin aluksi soitettavat levyt joita hänellä on mukanaan tai sitten jos omasta levyhyllystä löytyy jotain kiintoisaa. Toki jos pyydetään jotain soittamaan niin mielelläni soitan sellaista musaa josta itse sille hetkellä pidän. Monesti soittimeen eksyy muniinpuhaltelun sijaan jotakin joka tuo esiin ne setin mielestäni parhaat ominaisuudet eli jotain rytmikästä ja varsin nopeatempoista yleensä soittelen. Vähän tylsäksi käy jos aina samoja soittaa mutta kivahan se on toisaalta kuulla miten ne eri seteissä soivat.
 
ikis60 sanoi:
moi
explosions polka op 43 johan strauss siinä on joku ihan kuin piiskan sivallus ,sivaltas johonkin rumpuun.kunnon laitteilla,kohtuullisella volalla,pelästyttää.
kuuntelian,se alkaa sillä sivalluksella,siinä levyllä on paljon muitakin vastaavia,tekeleitä.ainakin laitteiston dynamiikan pystyy testaamaan,
ter,reiska

Classical archivesin kaksi 60sek testipätkää ei ainakaan valottanut mitä sivallusta tarkoitetaan.
 
Vs: Keneltä lähtee lujiten?

jjahifi sanoi:
Sepin setti tuplasubien kanssa ehkä pärjää, muuten ei.

Hei oonkos mä nyt jo jossain isoojen poikien SPL-kastissa, mainitsin vain pari testilevyä ja en kaipaa edes CD-R:n koko teoreettista dynamiikkaa. En tiedä missä db:ssä ja hz:ssä nuo pelkät plastiikat alkaa kompressoimaan, varmasti jo alta 100 db:n kuitenkin ja veikkaan että satkun Classekin jo leikkaa sitä ennen...

Eikös se riitä että reserviä on jonkin verran yli normaalin kuunteluvolan vai pitäisikö CD:lle tallennettu tykinlaukaus saada kuulumaan aidosti eli n. 130db(?) vaikka levyn dynamiikkaa on muuten vain max.100db?

Mutta muuten tää on ihan viihdyttävä sivuhaara, jatkakaa... ;)
 
Legis sanoi:
Classical archivesin kaksi 60sek testipätkää ei ainakaan valottanut mitä sivallusta tarkoitetaan.
moi
tolla telarc levyllä löytyy eka biisi,siinä on muitakin vastaavia,en tiedä onko myynnissä,joskus kauanaikaa sitten,kaiuttimet bw 808 asuttiin kerrostalossa,töräytin sen ekan biisin alun en varottanut,vaimo oli jus tuonut kahvit meille.miten ollakkaan kaveri pelästy,kahvit kokolattiamatolla,vaimo ei ollut oikein ilonen.
ter,reiska
 
jjahifi sanoi:
^Hyvin suunniteltu systeemi ei pohjaa vaan kompressoi. Silloin kuunneltavuus säilyy, mutta uskollisuudesta tingitään.

t. jjahifi
toi kodon levy on yllättävän hiipivä se vola nousee pikkuhiljaa,sittenkun se on maksimissaan,ja aloitus vola säädetty vähän liian kovaksi,niin.se pohjaa,väitän suuremman osan kaiuttimista missä on 10-12 tuuman elementti,ja myös isompia elementtejä.jos se tapahtuu hetkellisesti.ja ehtii pienentää volaa,se elementti ei välttämäöttä hajoa,
ter,reiska
 
Kodon levyn popittelin juuri. Akustisesti tuotetusta materaalista varmasti niitä vaikempia. Mun sourcet on nyt sen verran huonolla tolalla, että en tunnu löytävän puhuttuja tykinlaukauksia ja sivalluksia.

Jos haluette kokeilla laitteistonne kapasiteettia sen testeemiseen tehdyllä materiaalilla ja nähdä elementtien ekskursiota, niin Basstronics - Bass, I love you on ihan hyvä millä aloittaa. Refleksiviritteisillä bassoelementeillä kannattaa varoa 8Hz nuottia.

Ihmisen kuulon alaraja on tavallisesti jossain 15Hz tuntumassa, mutta korvan huonon herkkyyden takia äänenpainetta täytyy olla jo noin 90-95dB, jotta ääni alkaa kuulua. Pelkästään toinen omista 4x18" u-frame-linjalähdebassoista tuuttaa kylkiasennuksena seinän vieressä huonemoodin avustuksella 110dB kuuntelupaikalle noin 3 millin liikepoikkeamalla 15 hertsissä. Tuolla tasolla taajuuden kuulee jo selkeästi. Matalimmat bassot ovat salakavalia hiipijöitä, pää- ja korvakivun saa parissa minuutisssa eli kannattaa vähän varoa. Desibelimittari on kätevä apuväline. Radioshackin digimittarilla itse mittailen (nykyään tietoisena siitä, että mittarin herkkyys on laskenut 13-14dB @ 15hz). Jos huvittaa testailla, niin 15Hz-pistetaajuuden generoinnin lisäksi Lil Wyten kipaleessa Hood Run Down alun "bass checkin" viimeinen nuotti on 16Hz, mutta juutuubin video on aivan surkealla laadulla.

Dup step -musiikkityylissä on usein 30-50hz taajuuksia käytetty paljon. Tässä esim. yksi ihan hyvä kipale: http://www.youtube.com/watch?v=w9JEMXmiA3c
 
Vs: Keneltä lähtee lujiten?

sepi_1 sanoi:
Eikös se riitä että reserviä on jonkin verran yli normaalin kuunteluvolan vai pitäisikö CD:lle tallennettu tykinlaukaus saada kuulumaan aidosti eli n. 130db(?) vaikka levyn dynamiikkaa on muuten vain max.100db?

OT: Nyt sekoitat dynamiikan ja äänenpaineen. Vaikka CD:ssä onkin dynamiikkaa 96 dB, niin kaikki riippuu siitä mille tasolle laitteisto on kalibroitu/asetettu. Musiikkitallenteissa ei ole mitään standardia, joten volume säädetään äänitteen mukaan. Elokuvaäänentoisto on standardoitu, eli 20 dB alle maksimiäänenpaine on 85 dB (kuuntelupaikalla). Näin elokuvissa maksimiäänenpaine pääkanavista on 105 dB (ja LFE-kanavassa 115 dB).

Jos CD:lle on tallennettu tykinlaukaus, jonka maksimiäänenpaine on 130 dB, niin muun CD:llä olevan musiikin pitäisi olla tasoltaan suhteessa tätä matalampia. Jos musiikin keskimääräinen äänenpaine olisi vaikkapa 80 dB SPL, niin musiikki pitäisi keskimäärin olla 50 dB alemmalla tasolla kuin tykinlaukauksen huippu. CD:n dynamiikkaa siis varattaisiin tykinlaukausta varten ja kohinaetäisyydeksi jäisi vielä 46 dB (96 dB - 50 dB = 46 dB). Jos -50 dBFS taso soisi kuunteluhuoneessa 80 dB:n äänenvoimakkuudella, niin kohinataso olisi 34 dB:n tasolla, eli vielä normaalin olohuoneen taustamelun paikkeilla, mutta alkaisi varmaan jo kuulumaan varsinkin hiljaisemmissa huoneissa. /OT

Itse olen myös sillä kannalla, että settiä demotaan vieraiden tuomille levyillä tai heidän toivomallaan musiikilla. Hifistä ymmärtämättömät musiikinkuuntelijat eivät edes käsitä ns. "demolevyjen" ideaa ja äänikuvabongarit osaavat tuoda itse omat referenssilevynsä.
 
Vs: Keneltä lähtee lujiten?

Jyrki_H sanoi:
OT: Nyt sekoitat dynamiikan ja äänenpaineen.

No niinpä, sekä unohdin että eihän kuulokynnyskään ala 0db:stä. Silti kotioloissa toistetun tykinlaukauksen ei tarvitse ylittää kipukynnystä, ellei ole tulpat varoilla. Esim. virvelirummun luja kanttilyönti on 115db:tä ja eihän se ole mikään nautinto ainakaan ilman suojausta.
 
kyllä se on niin että moni kovaäänisratkaisu on parhaimmillaan useinkin vain tietynlaisten musiikkilevyjen toistossa se vaan voi olla hyvin monelle hifistille monesti vaikeata sulattaa/myöntää itselleensä. jos etsii supertarkkaa resoluutiokylläistä ja hyvin intiimiä stereosettiä hyvällä dynamiikalla ja tilantunnulla. niin silloin on oltava aika perillä muiden systeemien rajatapauksista/kyvyistä eli mihin ne soveltuvat luontevimmin. näin ero omaaan valintaan perustuu siis harrastuksen kulutettuun aikaan kerätä tietoa, kuulon ymmärtämisen mittasuhteiden ja äänenlaadun rakenteista vastaaviin kylläisyys/tarkkuus kuvaan äänestä, eli äänikuvanperustuviin rakenteen painotuksiin, sekä omiin ponnistuksen tahtotilaan pyrkiä etsimään syitä vielä tehokkaammin laadukkaamman saundin metsästykselle. huomiota herättävää on tajuta itsellensä että kovaäänisten kapasiteetti/kyvyt useinkin rajaa monen musiikintyylin kehikot omaan karsinaansa tai puolimatkaan. on myös esim. äänitteitä kymmenien vuosien takaa joiden tilainformaatio on aivankäsittämättömän upeaa. kun vaan systeemit saavat mahdollisuuden ne aikanaan purettua useimpiin kerroksiin ja äänikuva rikastuu kuin uraania pilkkois.

sinffoniat/teatterit/oopperat sun muut sen kaltaiset on aika vaikeata saada kuullostamaan siten että tuon stereotilan leveys/syvyys/korkeus eli kokonaisuusmitta scaala vastaisi keskimäärin aidon hallin kokoa sen läpikuultavassa raikkaudessaansa jos ymmärrätte mitä tarkoitan. samoin näiden erilaisten soittimien puuroutuminen samaksi mössöksi ilman tarkkaa paikantamista on monellekin kovaääniselle hyvin hyvin haastavaa pureksittavaa (muttei mahdotontakaan tosin aina). mutta myös esim jazz vaikkapa tuo miles davis musiikki. niin myös nämä saksofonit sun muut torvisoittimet on aitoon soittimen verrattuna aika haasteellista hyvin hyvin monille kaiuttimille ja vielä jos yhdistetään siihen muiden puhallinsoittajien etäisyydet toisiinsa, niin tuo niiden välinen ilmatila tulisi olla melko hiljaista/äänetöntä. muuten soittajat olisivat kuin siamilaiset kaksoset keho liimattuna kiinni toisiinsa mutta naamavellit erillään pienen pienen etäisyyden päässä. eli tämä vain rakeinen havainto kahden soittajan väliltä. yhtähyvin siamilaisia kaksosia voisi todeta useamman henkilön asuvan samassa kehossa mutta puhaltavan hiukan eri kulmista torvisoittimiinsa. näin syntyy suklaamousse(mössö) sterokuva. silti tämän toistettavan saundin jälki tai maku voi kuulijan korviin olla hyvinkin palkitsevaa. riippuen omista rajoista hyväksyttää itsellensä tiettyjä puutteita musiikissaansa.



terv. behrelec31
 
Setit on yleensä viritetty omistajansa musiikkimaun mukaisesti. En silti näe tarpeelliseksi erityisesti demota asiaa joillakin "referenssilevyillä", ellei tarkoituksena ole juurikin keskustella laitteston toiminnasta jollain musiikkityypillä.
 
kyllä tietenkin oma musiikimaku on oleelisin asia ja juuri sen tyylille on uskostettu laitteistonsa. mutta huomaako musiikin kuluttaja niitä etuja tuoda esiin ja puutteita joita settiänsä muille edustaa. muutenhan täällä tämä keskustelu hajoaa kuin pilvet tuulisella taivaalla. jos mitään määrellistä mitta asteikkoa ei saisi käyttää /hyödyntää tai tuoda esiin. musiikki on niin henkilökohtaista kuin aviovaimo joka on tietenkin täysin oma. eikö vain. juuri tämä asia laiteiston tuomasta äänenlaadusta on hiukan vaikea tuoda rehellisesti esiin toisista systeemeistä, kun pitäisi sitten melkeinpä nuollavarpaita ettei toinen kilahda kaverilleensa. tietenkin soveliaissa rajoissa asiosta tulee puhua.

terv. behrele31
 
moi
tarkotin sitä että,noilla kolmella levyllä,mitä esittelin,niin jos laitteisto,selviää sanotaan piikit 105db tasoilla niistä,niin se selviää mistä vaan,teknillisesti,musiikki kuuntelu levyt on eri juttu.
legis jos haluat voin polttaa sulle sen paukuttelulevyn,ja lähettää sen sulle,jos nappaa ota yhteyttä yv.
ter,reiska
 
^Reiskan levyillä on kyllä mielenkiintoisia dynamiikkoja :D. Onko Explosions-Polkan alku ja loppu varmasti tehty bassorumpua läiskäyttämällä, vai kentien jollain kiväärillä räkäpääammuksella? Pamaus ei heilauta kartioita niin paljon kuin neljännen kipaleen eli Bandit's Galopin rumpujysäytykset ja kilautukset. Galopin bassarissa kuuluisi olevan matala komponentti jossain kuulon alarajoilla, lienee olevan melkoinen tynnyri mitä läimivät. Mahtava kipale kunnella volat kaakossa.

Tšaikovskin 1812 Overturessa tuli tykin laukasia täristellessä elävästi mieleen V for Vendettan loppukohtaus. Huikean mahtava kipale!

Suurkiitokset levyistä, Reiska.
 
moi
tosta ekasta biisistä,se onkuin joku ruoskan sivallus lujempaa kuunnellessa.en ole varma millä se tehdään.
ter.reiska
 
ikis60 sanoi:
moi
tosta ekasta biisistä,se onkuin joku ruoskan sivallus lujempaa kuunnellessa.en ole varma millä se tehdään.
ter.reiska

Reiska, et viittis polttaa mulle tota samaa settiä niin koitan miten Scintillat juttelee sen kanssa. Mä vaikka poikkean hakemaan tässä jonain päivänä jos sopii?
 
Back
Ylös