Mikä rasia toistaa kaiken oiken?

kaksonen

Hifiharrastaja
Liittynyt
31.7.2006
Viestejä
27 201
Kaupunki
Korvessa
Vai toistaako mikään? Minä olen jo nuorempana pohtinut noita asioita, en ole tullut viisammaksi vieläkään. Jos kerran halvalla ei saa hyvää, niin millä saa? Minulla on kohta jo kolme levysoitinta, tai oikeastaan neljä- siinä on muutama kohtuullinen ja yksi varsin arvostettukin.
Rasioina on käynyt Shure M 97xE, Glanz 310, AT 95E/Shibata, AT 440MLa.
Millään noista rasioista en ole päässyt haluamaani pisteeseen.

Levyiltä tulisi välittyä ne aivan samat asiat kuin esim. digitaalisesta toistosta. Nuo samat kliseet; sointujen soiminen, rytmi/draivi, läsnäolo, sekä tilat. Musiikki niin, että keskittyisi vain musiikkiin ja tulisi selväksi mikä on hyvä levy-eikä niin, että mikä soi tällä rasialla hyvin.

Kaikki nuo käyttämäni rasiat tarjoilevat jotain. Shure/Glanz/AT 95 tekee ison tilan ja bassot kuten rytmikin toistuu moittettomasti. Shure on rehevin ja soinnut nousevat ja laskevat varsin oikein. Glanz on realistisin ja huonokuntoisella 610 neulalla saavutetaan todella hyvä lopputulos-mitä sillä neulalla nyt kuulee. AT 95 tuo läsnäoloa ja soittaa tilat hyvinkin oikein, mutta karu keskiäänialue pilaa musiikin kuuntelun vanhemmilla tallenteilla, tuo rasia on elementissään akustisen jazz musiikin toistajana-ehkäpä rokinkin.
AT 440MLa on herkku, mutta tilat eivät toistu oikein ja bassot jäävät alimmiltaan vajaaksi. Minulla on käytössä malli joka toistaa 20-20000Hz. Tuosta on malli, tai ainakin myyntitiedoissa 5-35000Hz-eikä se ole tätä heikompaa kallimpi.

Nyt saa heittää vinkkejä mikä soittaa musiikin oikein, niin ajelen sitten kuunteleen. Tosiasiassa ei voida millään saada kaikkia levyjä soimaan oikein, koska prässeissä on eroja. Hemmetti.
 
Lisätään vielä pyörittimen ja varren, puhumattakaan riaan merkityksestä. Luulen kuitenkin kuulevani rasaioiden erot noista asioista riippumatta. Eilen vaihdoin tosiaan AT 95 Shibatan Audiomecaan, koska kuulin selvästi jo Thorens/Vincent kokoonpanolla, että tilat ja bassot toistuvat paremmin. Toistuivat ne Audiomeca/Denon kombollakin, mutta keskiäänialue oli yhtä huono kuin Thorenssin varressa. Orkkisneulalla keskiäänialue on parempi, mutta seurattavuus on todella heikkoa tasoa, myös diskantit toistuvat väärin oli se 95 missä varressa vain.

Nyt ei ole Seppo iloinen.
 
Tuskin mikään absoluuttisesti, mutta itse kuulemista se on Transfiguration Orpheus - Täydellinen. Itse asiassa se on keikista kuulemistani äänentoistokomponenteistä täydellisin ja paras.
 
Jotenkin minä arvasin Tawen vastauksen tähän :D

Täytyy kyllä myöntää, että jos alkaa setti olemaan muuten kohtuu kunnossa niin noilla oikeasti hyvillä rasioilla saadaan kyllä musiikki toistettavaksi niin, ettei valitettavasti edullisen hintaluokan rasiat sitä mahdollista. rajat vain tulevat vastaan. Kaikkia vaihtoehtoja en tietenkään ole kokeillut, mutta tälläinen on oma näppituntuna aiheesta aika monen erilaisen demon jälkeen. Hyvillä rasioilla jää kaikki nuo ajatukset "voi kun jos tuokin olisi kunnossa" poies ja voi vain kuunnella sitä musiikkia. Toinen asia sitten on, että ne huippurasiat tietty vaatinee varreltakin jne jo aika paljon, ainakin näin kuvittelisin eli lottovoittoa odotellessa..
 
Mika K sanoi:
Jotenkin minä arvasin Tawen vastauksen tähän :D

Tosta on liki kaksi vuotta kun se oli mulla kuuntelussa - enkä ole voinut sitä päiväksikään unohtaa, se on ihan tajuton.
 
Rasia ei yksin ratkaise soittimen hyvyyttä. Olen itse vinyylipuolella niitä "varsi+pyöritin"-first-miehiä. Laiteinvestointi-mielessäkin olen mieluummin hankkinut hyvän pyöritin+varsi -kokoonpanon ennen kallista rasiaa. Edukkaampikin rasia voi soida todella hyvin kunnon setupissa. Laaturasiaa en ole hankkinut ennenkuin olen uskonut, että perusta on ollut kunnossa.
 
anttiruha sanoi:
Rasia ei yksin ratkaise soittimen hyvyyttä. Olen itse vinyylipuolella niitä "varsi+pyöritin"-first-miehiä. Laiteinvestointi-mielessäkin olen mieluummin hankkinut hyvän pyöritin+varsi -kokoonpanon ennen kallista rasiaa. Edukkaampikin rasia voi soida todella hyvin kunnon setupissa. Laaturasiaa en ole hankkinut ennenkuin olen uskonut, että perusta on ollut kunnossa.

Kyllä, juuri näin! Vastasin vain otsikon kysymykseen. Mun hierarkia levarin set-upissa on pyöritin (virtalähteineen), varsi, rasia, riaa (virtalähteineen) ja johdotus. Huippurasioita on turha sovitella kaiken maailman rimpuloihin ja kieputtimiin.
 
Moottoripään linjoilla, soittimessa kiinni Transfiguration Spirit mk3 ja pesee kevyesti kaikki tähän mennessä kiinni olleet ( esim 10X5 ja Koetsu Black ). Täsmällisen kaunis koko taajuusalueen tasaisesti kattava soundi jossa pienimmätkin kuiskaukset ja instrumenttien äänet tulevat läpi ja dynamiikka tarvittaessa säikäyttävän nopea.

Ketjun avauksessa tökkäsi pahasti silmään "Levyiltä tulisi välittyä ne aivan samat asiat kuin esim. digitaalisesta toistosta.". ??? Jos verrataan päittäin cd/lp vaikkapa Nirvanan unplugged-levyä, niin lp:ltä erottuu asioita joita ei cd:ltä yksinkertaisesti tule läpi. Esim bändin ja taustahenkilöiden/yleisön keskustelua kuuluu biisien välillä enemmän, mikeistä kuuluu läpi pari kertaa erittäin korkea viheltävä ääni, yleisön asettuminen äänikuvaan jne jne...

Ja silti olen siinä uskossa, että cd-soittimeni ( Copland CDA-822 ) on cd-soittimena parempi kuin levysoitinhässäkkä ( Clearaudio Solution+RB250+Spirit+Clearaudio Balance ) on lp-soittimena. Jolla tarkoitan, että lp:ltä saa kaivettua vielä parempaa ääntä esim paremmalla varrella.
 
Minun investoinnin kestävyys -opin mukaiseti ainoana erona Moottoripään listaan on että RIAA ennen rasiaa.
 
Täytyy vielä kertoa tosta Orpheus -asiasta sen verran, että se meni minun jälkeen Mutasen Petrille kuunteluun, jolla myöskään se toistopää ei ole pullonkaula. Petrin kommentit oli, etttä "nyt on jotain outoja matoja mahassa - toistaiseksi paras kuulemani riittävällä marginaalilla". Anyway, toikin rasia tuottaa erilaisen lopputuloksen erilaisissa kokoonpanoissa ja joku voi haluta jotain muuta. Mutta itse rasiana se on sellainen joka kaivaa vinyyliltä aivan tajuttoman paljon juurikin musikaalista informaatiota, subjektiivisesti siihen mitään lisäämättä tai poisjättämättä.
 
AT 440MLa on herkku, mutta tilat eivät toistu oikein ja bassot jäävät alimmiltaan vajaaksi. Minulla on käytössä malli joka toistaa 20-20000Hz. Tuosta on malli, tai ainakin myyntitiedoissa 5-35000Hz-eikä se ole tätä heikompaa kallimpi.

Atl440Ml/OC on ilmoitettu 5-35000, At440mlA ilmoitetaan 20-20000. Mla-mallia arvostetaan sen trackays-ominaisuuden vuoksi aika korkealle. Sen heikkouksiksi yleisesti on luettu liiallinen kirkkaus, itse hankin sen kun luin ylistystä stevehoffman.tv foorumilta. Ehkä joissain äänitteissä bassoa minäkin kaipaisin lisää, ilman että pitäisi tämän saavuttaakseen tracking forcea panna liikoja. (no onneksi on sen verran heppoinen vahvistin että löytyy basso ja treble-säädötkin)
 
Ei mikään ellei alkupää ole tikissä, ja siltikin menee hieman mielipidelinjalle, mikä asia rasioissa toistuu oikein, ja mikä ei. Sepon ajatukset vinyylistä ja rasioista kyllä ymmärrän hyvin.

T.JTH
 
Eli yhteenvetona, Seppo - kaikki on paskaa, osta hyvä cd-soitin.
 
Kas täällähän on taas aherrettu kun minä kävin vain kaupassa. Ei täällä niin huonosti soi että levyjä alkaisin myymään. Vai oli Moottoripään testaama rasia niin kova, hemmetti kun en tuotakaan ole kuullut. Olen kyllä kaikista kuulemistani vinyyliseteistä löytänyt valittamisenaihetta. En missään tapauksessa haluaisi sijoittaa neljännesvuoden tiliä rasiaan. Laitteisiin on nyt jo mennyt liikaa. Onneksi musiikkiakin on kämppä täynnä tallenteiden muodossa ettei pelkkiin laitteisiin...

Olisihan se kiva kuulla tuota Transfiguration Orpheus rasiaa hyvässä setissä. En tiedä olisinko pitänyt Shuren V 15 rasiasta. Sitä koitin tilata ja vastaukseksi tuli Out of stock. Sitten kun en sitä heti saanut ja tieto siitä, että neulojakaan ei ehkä myöhemmin irtoaisi helposti sai minut tutkimaan asiaa enempi. Tuossa V 15 rasiassa on neulahionta kohdallaan.

Olen nyt samaa mieltä pyörittimen merkityksestä kanssanne. Aiemmin ajattelin rasia/riaa yhteensopivuutta. Pyörintin/varsi kombinaatio vastaa läpikuultavuuteen, dynamiikkaan yms, esim. soinnin helppous. Riaa/rasia vastaa sävyihin, sointuihin yms. Voin toki olla tässäkin väärässä, mutta tuollaisia ajatuksia on herännyt eri kokoonpanoja kuunneltuani. Mikäli soittimella on ominaissaundi, niin se on pahasta. Kaikki muu musiikin tieltä tulee raivata pois. Kiitti kovasti kommenteista, heittäkää vain lisää.
 
Olen tuossa tutkaillut nettiä ja keskustellut puhelimessa muutaman kauppiaan kanssa. Esiin on nousut musta hevonen Linn Adikt. Spexeissä ei ole mainittu ollenkaan mistä mihin tuo toistaa. Mutta jos se pornobassoo, eli rytmiä toistaa, niin pakkohan sen on toistaa alas. Onkohan näitä kenelläkään käytössä, tai onko ollut. Netissä on arvosteluja ja meidän kaikkien yllätykseksi ovat laittaneet sen pääosin Linn merkkiseen soittimeen. Mikäli joltakin joutaa kokeiluun, niin voisin kokeilla Audiomecassa. Vahvistusta on 6,5 mV ja tuo voi vaikutta johinkin arvioihin. Kun se soi kovempaa, niin se voidaan mieltää paremmuutena. Sen mitä olen noita Linn sydeemejä kuunnellut, niin eivät ole olleet verhoutuneita. AT 95E on todella verhoutunut Shibatalla, tai ilman. 440 on paremmin auki ja sävylllisesti parempi, mutta 95 toistaa musiikin oikeimmin.


http://www.linn.co.uk/files/886e128f/ADIKT_S_05-02.pdf
 
Jotkut kauppiaat saattavat jopa painottaa, että Linn toistaa rytmiä, melodiikkaa ja nuottien alkuja ja loppuja erityisen hyvin...

öhym :p

Vähän niinkuin jääkiekossa "jalat, jalat", niin ehkä hifipuolella "omat korvat, omat korvat"...
Se mikä kuullostaa alkuun miellyttävältä ei aina ole se paras vaihtoehto.
 
No sepä juuri. En ole yhtään ostamaani rasiaa kuullut ennen ostoa. En varsinkaan omassa laitteistossa. Nytpä en siis osta mitään ennenkuin kuulen. Tuo nykyinenkin toimii tietyssä mielessä oikein, mutta toisto painottuu bassoilla ylemmille ja traivia ei synny.
 
Back
Ylös