menneitä keikkoja

Uskon ja tiedän, että keikka on aivan mainio enkä näkisi miksei olisi.

Esim kun "Gn'R" esiintyi Axl Rosen karaokesirkuksena, niin meno oli parempi kuin tällä uudelleen lämmitetyllä originaalilla :ROFLMAO:
Ja joihinkin bändeihin toimivat henkilönvaihdokset sopii, ei sille vaan voi mitään.

Mutta Rollareiden kohdalla oma raja meni Charliessa :cry:
 
Musiikki oli aivan ihanaa, bändi soitti hyvin ja oli hyväntuulinen.

katso liitettä 209822

Soundeissa oli sanomista, liikaa hengittämättömyyttä. Sellainen yritetäänpä kaikki pintaan tyyppinen miksaus, tiedä minkälaisin sidechain:ein ja multialuekompuroin sellainen tukkoisuus oli siihen saatu mukaan. Tavallaan kaikki kuului, mutta mutta.

t. ' RIF '
Sama fiilis soundeista. Ei hengittänyt. Sisältö pelasti kuitenkin.
 
Olihan tuo eilinen ”Rolling Stones” valtava kokemus - niin musiikin kuin kaiken muunkin suhteen. Jo matkustus faniporukassa keikkapaikalle oli aika erikoista, kun kaikki olivat ”tunnelmissa”
Kuulemma ovat olleet Ruotsissa soittamassa noin 30 kertaa, joten heihin ollaan täällä jo totuttu ja välispiikitkin antoivat ymmärtää molemminpuolisen suhteen olevan kunnossa.
Katselin noita menneiden vuosien settilistoja eikä niissä ole suurempia muutoksia tapahtunut 90-luvun jälkeen (Yyterissä 1965 soitettuja kappaleita ei ollut eilen yhtään).
Kokeneille faneille ilta tuskin toi mitään uutta (paitsi rumpalin…keikan alussa kunnioitettiin/muisteltiin Wattsia) mutta yleisö (varmaankin reilu 50000) piti kaikesta päätellen näkemästään.
En ole bändin suurin fani mutta sellaisia oli paikalla yllättävän paljon. Totta kai osaan kuitenkin nauttia suurista biiseistä.
Alussa ihmettelin vanhuksien energian määrää ja mahtavan areenan puitteita. Let’s Spend the Night Together, lauloi bändi ja yleisö! Angie ja Honky Tonk Women sytyttivät porukan kunnolla. I Miss You ja Midnight Rambler muodostuivat musiikillisesti illan parhaiksi. Ekassa bändin basisti sekä kaksi fonistia pääsivät sooloilemaan ja toin oli kitaristien juhlaa. Samoin Gimme Shelter oli upea, kun solisti duetoi taustalaulajansa kanssa. Encoret Sympathy for the Devil ja Satisfaction olivat tietty kaikkien suurta yhdessäoloa. 🙂
Taas pitää olla kiitollinen, kun pääsi mukaan tuollaiseen tapahtumaan.
 
Viimeksi muokattu:
Kuka oli rummuissa? Bassossa varmaankin Darryl Jones?
Jeps. Jones bassossa, koko kiertueella.
Samoin rummuissa esiintynyt musta jenkki: Steve Jordan. Ei mikään untuvikko lavoilla, mikäli netin tiedot pitävät paikkansa.
 
Jeps. Jones bassossa, koko kiertueella.
Samoin rummuissa esiintynyt musta jenkki: Steve Jordan. Ei mikään untuvikko lavoilla, mikäli netin tiedot pitävät paikkansa.
Keith Richardsin sooloprojektibändin rumpali -80-luvun puolivälistä ja on tehnyt (ja tuottanut) musiikkia Richardsin kanssa siitä lähtien. Ollut studiossa Rollareiden mukana esim Dirty Works albumin tekemisessä.
 
Hiukka off-topic. Osui käsiin muistoa 25 vuoden takaa. Ja ilmeisesti Bonnie Tylerin ns. signeeraus.

BONNIETYLER.jpg

Varsinaisesti etsiskelin sinikeltaista tarraa autonromiskon ikkunaan. Muistelin, jotta espanjalaisen SER-radioketjun tarrat olivat sinikeltaisia, kuten oli mm. jenkkiasema KVI 570:n Seattle [WA] tarra. Pitkään kaivelin vanhoja, eli pahvilaatikoista romusin aikoinaan radioasemilta tullutta promomatskua. Ja pahvilaatikosta löysin kuvan pari konserttilippua, joilla noillakin keikoilla ilimatteeksi kävin. Bonnie Tyler syntyjään Gaynor Hopkins, ilmeisesti oli signeerannut pilettejä etukäteen. Mutta vasta nyt huomasin, 25 vuotta myöhemmin.

No, kuitenkin. Etelä-Karjalan Osuuskaupan ravintolatoimen pomo Pertti Timonen 90-luvulla haali sangen lujia esiintyjiä puulaakin ykkösyökerhoon. Siellä hoilasivat ja musisoivat mm. Manfred Mann,
Jimmy Smith,
The Pointer Sisters ja The Temptations. Nuokin kaikki piti tietty käydä kollaamassa.

-ilkka
 
Eilinen Apocalyptican keikka oli kyllä upea kokonaisuus. Olavinlinna paikkana, katettu katsomo ja hellepäivä🥵. Biisilista sisälti itselleni einiintuttuja biisejä, mutta kyllä toimi. Soundit oli upeat kuten linna miljöönä. Pari tuntia hujahti hetkessä
4A5A5867-E5D0-4BD1-87A7-19C7A3C210DF.jpeg
 
Eilen nähty Thorogoodi Kultsalla ja voin kyllä
sanoa että musiikki on parasta livenä. Get haircut.
 
Flow oli tällä kertaa meikäläisen osalta yhden illan homma koska about kaikki itseäni kiinnostavat artistit koko viikonloppuna olivat kerrankin laitettu samalle päivälle, perjantaina ja lauantaina olisi ollut yhteensä vain muutama kiinnostava joten oli helppo tehdä päätös mennä pelkästään sunnuntaina. Homma meni näin:

-Pepe Willberg & Jukka Eskolan jazzbändi: Olipas hieno aloitus illalle! Pepen ääni ei ole yhtään huonontunut vaan pikemminkin parantunut vuosikymmenten saatossa, nuorempi Pepe inisi enemmän mutta nyt äänessä on reippaasti enemmän syvyyttä, ääni kantaa kerrassaan huikeasti tarvittaessa pitkiin loppuvenytyksiin saakka. Bändi soitti upean elävästi ja lennokkaasti, kertakaikkisen mainio aloitus illalle. Pelkästään vanhaa materiaalia soittivat, Niinpä bändin jäsenillä oli kaikilla yllään asiaankuuluvasti Otto Donner -paidat.

-Black Midi: tämä oli selkeä pettymys. Soittivat kyllä kiistämättömän energisesti - rumpali oli varsinainen sähikäinen - mutta minkäs sille voi kun musa ei puhuttele. Punapaitaisen kaverin kolkko ja monotoninen puhelaulu rupesi puuduttamaan hyvin nopeasti eikä solistin toiseen vaihtaminen kesken keikan kauheasti auttanut eipä ollut kummoinen "laulaja" sekään. Biisitkin rupesivat puuduttamaan aika nopeasti sillä ei niitä liiallisella melodisuudella ollut pilattu. Jälkimmäisen solistin aikana biisit olivat edes vähän parempia kuin ensimmäisen aikana mutta ei sittenkään tarpeeksi omaan makuuni. Ei vain tuollainen änkyräproge ole meikäläisen juttu. Jos sellaista haluan kuulla niin kyllä edelleen 1970-luvun King Crimsonin lätyt ovat genressään lyömättömiä.

-Kiwanuka: oi, korvakarkkia Black Midin jälkeen! Herran vieno soul hiveli tärykalvoja ja livenä tuli Marvin Gayn vaikutus herran musaan vieläkin selvemmin esille kuin levyjä kuunnellessa. Livenä soundi oli orgaanisempi, jotenkin tuossa viimeisimmässä latyssä siellä täällä haiskahtaa häivähdys modernia digidigi-kylmyyttä mutta livenä moista ongelmaa ei ollut. Happea soundissa oli paljon, tätä on oikea soul! Jäin vain miettimään että olisiko toiminut vielä paremmin jossain intiimimmässä tilassa, herran musa kun on kuitenkin enimmäkseen rauhallista, hienovaraista ja sangen introspektiivistä.

-Mdou Moctar: oi oi, lisää herkkua korville! Nigerian pojat pistivät sellaiset bileet pystyyn ettei mitään rajaa! Tämä ei todellakaan ollut mitään ticoticoa vaan superhypnottista aavikkobluesia eikä oikeastaan edes bluesia vaan tanakkaa rokkia. Herra itse on aivan huima kitaranvinguttaja, kuin Afrikan Jimi Hendrix konsanaan! Huippukeikka!

-Nick Cave and the Bad Seeds: Jaa että oliko Cave vireessä? Oliko bändi? Hah, ei jäänyt epäilyksille sijaa kun saarnamies tuli ja näytti miten homma hoituu! Cave oli aivan yhtä vakuuttava kuin aiemmin kuten myös Bad Seeds joka oli kasvanut kooltaan. Naispuolinen kiippari oli liittynyt joukkoon sitten viime näkemän jamikä vielä tärkeämpää - nyt oli kolme tummaa mimmiä kuorossa lisäämässä gospel-fiiliksiä musaan. Eihän tässä mitään etelävaltioiden gospelsoulia kuunneltu mutta sinne vain ajatukset ajoittain eksyivät. Onhan Cavelle paljon raamatullisia teemoja ja ne fiilikset vain vahvistuivat taustaköörin takia. Angstinen postpunk - josta Caven ura lähti käyntiin - oli edelleen taustalla - mutta taustaköri toi musaan uuden ulottuvuuden, mentiin tosiaan ainakin fiilisten tasolla jonnekin hyvin syvälle afroamerikkalaisen rytmimusiikin juurille. Bad Seeds soitti jumalaisesti, bändi voi hissutella hiirenhiljaa mutta kun hanat avataan, esiin vyöryy infernaalisen raivokas äänimassa. Nyansseja ja dynamiikkaa siis löytyi. Yhteen virkkeeseen kiteytettynä. Nick Cave ja Bad Seeds on tässä kuosissa yksi maailman parhaista livebändeistä vuonna 2022, ehkä se kaikkein paras. Warren Ellisin ulinat parissa biisissä kertoivat kuinka kosmisissa sfääreissä bändi nykykunnossan parhaimmillaan liikkuu.
 
-Black Midi: tämä oli selkeä pettymys. Soittivat kyllä kiistämättömän energisesti - rumpali oli varsinainen sähikäinen - mutta minkäs sille voi kun musa ei puhuttele. Punapaitaisen kaverin kolkko ja monotoninen puhelaulu rupesi puuduttamaan hyvin nopeasti eikä solistin toiseen vaihtaminen kesken keikan kauheasti auttanut eipä ollut kummoinen "laulaja" sekään. Biisitkin rupesivat puuduttamaan aika nopeasti sillä ei niitä liiallisella melodisuudella ollut pilattu. Jälkimmäisen solistin aikana biisit olivat edes vähän parempia kuin ensimmäisen aikana mutta ei sittenkään tarpeeksi omaan makuuni. Ei vain tuollainen änkyräproge ole meikäläisen juttu. Jos sellaista haluan kuulla niin kyllä edelleen 1970-luvun King Crimsonin lätyt ovat genressään lyömättömiä.
Black Midin keikassa oli ongelma että soundit oli aivan luvattoman paskat. En ole miesmuistiin kuullut livenä noin huonona soundeja. Ilmeisesti Flow'n teltoissa eivät osaa miksata rock-bändejä. Olisi voinut toimia sullekin paremmin jos soitosta ois saanut selvää. :) Mulle materiaali oli ennestään hyvin tuttua ja hädin tuskin edes erotin biisejä toisistaan. o_O
 
Black Midin keikassa oli ongelma että soundit oli aivan luvattoman paskat. En ole miesmuistiin kuullut livenä noin huonona soundeja. Ilmeisesti Flow'n teltoissa eivät osaa miksata rock-bändejä. Olisi voinut toimia sullekin paremmin jos soitosta ois saanut selvää. :) Mulle materiaali oli ennestään hyvin tuttua ja hädin tuskin edes erotin biisejä toisistaan. o_O

Juurikin tämä. Jaksoin hetken kuunnella ja lähdin pois kun oli niin puuroa. Fontaines D.C. kyllä toimi mustassa teltassa lauantaina eli ei ihan paikkaansa pidä etteivät osaisi. Toki niillä saattoi olla oma miksaaja mukana.
 
Joo, minua ällistytti ainakin se että bassorummun soundi oli aivan järkyttävän lussu! Videolta näytetyssä taustakuvassa näytti että kalvo oli tosi löysällä. Olipa syy sitten kalvossa tai miksaajassa niin ero oli aivan valtava siihen mikä oli basarisoundi Mdou Moctarin keikalla paria tuntia myöhemmin pallolavalla. Voi jösses että oli napakka soundi! Potki oikein kivasti rintalastaan mitä ei todellakaan Black Midin keikalla tapahtunut...mutta ei Black Midin musa ole kyllä minua varten, en jaksa uskoa että epäinnostumiseni pelkistä soundeista johtui.
 
Juurikin tämä. Jaksoin hetken kuunnella ja lähdin pois kun oli niin puuroa. Fontaines D.C. kyllä toimi mustassa teltassa lauantaina eli ei ihan paikkaansa pidä etteivät osaisi. Toki niillä saattoi olla oma miksaaja mukana.
Toi miksaajien kyvyttömyys oli vain arvaukseni joka sai vahvistusta tästä arvostelusta:

"Mallan soundien täydellisyys sai myös pohtimaan sitä, miksi molempien telttojen soundimaailma on räätälöity juuri elektroniselle musiikille, kun niissä kuitenkin kuullaan myös paljon rockia. Erityisesti Bikini Killin keikan ensimmäinen puolisko kuulosti siltä, ettei miksauskopissa oltu koskaan bändiä kuultukaan."


Mutta joo itse en tänä vuonna nähnyt muita rockbändejä teltoissa niin ei ole vertailupohjaa. Soundit oli joka tapauksessa hirveät.
 
Joo, minua ällistytti ainakin se että bassorummun soundi oli aivan järkyttävän lussu! Videolta näytetyssä taustakuvassa näytti että kalvo oli tosi löysällä. Olipa syy sitten kalvossa tai miksaajassa niin ero oli aivan valtava siihen mikä oli basarisoundi Mdou Moctarin keikalla paria tuntia myöhemmin pallolavalla. Voi jösses että oli napakka soundi! Potki oikein kivasti rintalastaan mitä ei todellakaan Black Midin keikalla tapahtunut...mutta ei Black Midin musa ole kyllä minua varten, en jaksa uskoa että epäinnostumiseni pelkistä soundeista johtui.
En toki väitä että olisi rakastunut Black Midiin virheettömillä soundeilla, mutta tuskin se ainakaan olisi mahdollisuuksia pienentänyt. :)
 
Huvilateltalla ensin Pekko Käppi bändeineen. Oli todella ilahduttava tapaus, jotenkin kuvittelin että olisi jotain eteeristä meininkiä (joka sekin olisi ollut hyvä juttu jos vain olisi toiminut) mutta eihän tämä ollut ollenkaan sellaista. Oli paljon suoraviivaisempaa kuin etukäteen kuvittelin, kitara pörisi sangen mehukkaasti monessakin biisissä eikä tämä todellakaan ollut mitään hippifolkkia vaikka Käppi on tullutkin tunnetuksi jouhikostaan. Todella positiivinen kokemus, paljon rosoisempaa meininkiä kuin etukäteen kuvittelin. ja voi kuinka yllättävää, kun kitaristia zoomasin niin kelasin että eikös tuo kaveri ole Daven Lights-kokoonpanosta tuttu? Kyllä vain, Tommi Laine epäherooisine ruumiinrakenteineen (mutta sitäkin taitavampine slide-vingutuksineen) siellä hoiti tonttinsa suvereenisti. Todella hyvän fiiliksen keikka jätti!

Ruotsissa on kaksi maailmanmainetta saanutta bändiä joilla on lyhyt nimi, joka alkaa g-kirjaimella ja joiden soittajat ovat maskien takana live-esiintymisissä. Toinen on Ghost josta tässä ei sen enempää. Kiinnostavampi on Goat joka oli illalla pääesiintyjänä. Ja olipas mielenkiintoinen! Vievät kuulemma keikoilla kuulijoidensa sielut ja ehkä näin kävi tälläkin kertaa. Musa oli hypnoottista junnausta, Afrikka oli kaikkein eniten minusta taustalla polyrytmisten systeemien takia. Afrikkalaisen pohjan päälle bändi rakensi kaiken sen minkä länsimaiden populaarimusiikki on rakentanut viimeisen 50-70 vuoden välillä; 1960-luvun psykedeelinen rock, 1970-luvun kraut, 1970 luvun disko/funk, 1970-luvun/1980-luvun postpunk, myöhempien vuosikymmenten trancetekno-hässäkät.

Kaikki oli imetty muualta. ja silti kokonaisuus oli oma. Ikivanha afrikkalainen musa, 1960-luvun hippihapporock, 1970-luvun iloinen disko/funk ja ahdistunut neuroottinen funk a la Talking Heads yhdistyneenä seitkytlukulaiseen kraut-jumitukseen tuotti lopputuloksena rytmisesti ällistyttävän tiukan keikan. Tällainen musiikki ei tietenkään ole soveliasta nille jotka eivät jumituksesta pidä. Itselleni laadukkaan jumituksen ystävänä keikasta ei jäänyt muuta nillitettävää kuin vokalisten kolkot kailotukset. B52's ei tosiaan ole koskaan kuulunut lempibändeihini ja tässä mentiin kutakuinkin samoilla ásetuksilla. Muuten perfetto.
 
Risto oli kova Tavastialla viime torstaina. 20-vuotisjuhlakeikka. Hyvä meininki.
 
Back
Ylös