Melodian seurattavuus

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja rami
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
rami sanoi:
Miksi "anna vain olla"? Minua ärsyttää termi "melodian seurattavuus", joka ilmiselvästi on vain kuumakalle-hifikauppiaan yritys tuoda lisäarvoa edustamalleen liikeidealle.

Luota vaan omiin korviisi. Siita se lahtee. :)
 
jacqueline.lacan sanoi:
1. sitä pitää kuunnella mistä pitää eli oikein valitsit
2. miksi haluaisin sinun siirtyvän yhtään mihinkäänpäin amerikan yhdysvaltoihin? mitä minulta meni ohi?
3. tämä aihe on provo ja ihan fiksu sellainen ainakin tuo keskustelu melodian luonteesta on tervetullutta; pintaa raapimalla esiin paljastuu mitä monimuotoisempia näkökantoja

1. Näinhän sen pitääkin mennä ;)
2. Lupahakemus pitää tehdä, että täällä saa luopiotkin hengailla. Ehkä sillä on ollut tarkoitus, etten ole kauheasti mielipiteitäni julki tuonut.
3. Juu... Jatkossa mä kirjoittelen sit vaan "mitä spinnaa" ja "mitä mukissa". Tai sit lähen jenkkeihin.
 
Arto sanoi:
Pysyn mieluummin kuopassa ja jätän nahistelun niille joita semmoinen enemmän kiinnostaa :)

Vähän sama juttu. Pojat on perjantaipölskäreissään testosteronit hiukan koholla :D
Harmi että melodian ruttaantumisesta jopa välijohtoon jotain tietävä ei pääse itse enää pelipaikalle. Mulle voi laittaa yv:tä jonka kopioin sitten tähän threadiin ;)

Mun kanta melodian ja rytmin suurimmasta sössimispaikasta on kaiutin + huone. Sinne jää ensin tilatoisto, läsnäolon tunne, pikku nyanssit sävyineen ja lopuksi kakofonia voi sotkea jo nekin asiat jotka pitäisi artistin mielestä tulla jopa auto- ja pöytäradiosta. Jos teos synnyttää tunteita niin se ei saisi olla laitteiston tasosta kiinni. Kauniita unia, hedarittomia aamuja täältä spottipaikalta :D
 
melodian ja musiikin toistokyvyltään tarkka systeemi tuo myös paremmin esiin soittajien epävireen levyllä ja näin olleen vaikutukset kuulijaan voi olla myös negatiivisia. sama juttu prattin suhteen.
 
Tawe sanoi:
melodian ja musiikin toistokyvyltään tarkka systeemi tuo myös paremmin esiin soittajien epävireen levyllä ja näin olleen vaikutukset kuulijaan voi olla myös negatiivisia. sama juttu prattin suhteen.

Juuri noin, mutta miksi käyttää ilmaisua "melodian seurattavuus", kun saman asian ilmaisee tarkka toisto. Nämä "musikaaliset" laitteiden määritelmät ovat pääosin hölynpölyä.
 
rami sanoi:
Juuri noin, mutta miksi käyttää ilmaisua "melodian seurattavuus", kun saman asian ilmaisee tarkka toisto. Nämä "musikaaliset" laitteiden määritelmät ovat pääosin hölynpölyä.

Nyt on pakko sanoa jotain. Tarkka ei ole sama kuin melodian hyvä seurattavuus. Olen päässyt kerran kuulemaan kalliissa ja hyviä laitteita siältävässä HE systeemissä rinnakkain kahta cd soitinta, toinen oli Wadia 860 (tai 861 en ole varma) ja haastajana yli 10kE soitin jonka nimeä en tässä viitsi mainita, ei mitään FE:tä vaan ihan oikeaa tarkkasointista high endiä. Demo alkoi Insomnium bändin kotimaisella kuolometallilla. Levy sisältää paljon hienoja kitaramelodioita ja varmaan ainakin yhtäpaljon äänitysvirheitä. No, haastajasoittimella kuunneltiin ensin levyä, mitä ihmettä, ei sieltä tulvinut korviin tuttuja asioita, paljon ääntä mutta niitä melodioita ei vaan tahtonut tulla, piti oikein kuuntelemalla kuunnella. Vaihdettiin soitinta, avot, Wadia toisti kauniit melodiat tulvivat korviin tutulla tavalla. Tuolla levyllä on paljon kitaroita päällekkäin eikä se ole audiofiililevy. Se tarkka verrokki soitti sitten vain niitä virheitä. Mielestäni tuollainen demo osoittaa todellakin soitinten kyvyn soittaa sitä melodiaa. No, demokone ei sitten jäänyt tuohon kyseiseen settiin, wanha sotaratsu Wadia pesi sen 1-0. Se verrokki on maailmalla erittäin arvostettu vekotin, mutta ainakin tuon demon perusteella erittäin tarkka oheiskalustostaan.
 
Arto sanoi:
Nyt on pakko sanoa jotain. Tarkka ei ole sama kuin melodian hyvä seurattavuus. Olen päässyt kerran kuulemaan kalliissa ja hyviä laitteita siältävässä HE systeemissä rinnakkain kahta cd soitinta, toinen oli Wadia 860 (tai 861 en ole varma) ja haastajana yli 10kE soitin jonka nimeä en tässä viitsi mainita, ei mitään FE:tä vaan ihan oikeaa tarkkasointista high endiä. Demo alkoi Insomnium bändin kotimaisella kuolometallilla. Levy sisältää paljon hienoja kitaramelodioita ja varmaan ainakin yhtäpaljon äänitysvirheitä. No, haastajasoittimella kuunneltiin ensin levyä, mitä ihmettä, ei sieltä tulvinut korviin tuttuja asioita, paljon ääntä mutta niitä melodioita ei vaan tahtonut tulla, piti oikein kuuntelemalla kuunnella. Vaihdettiin soitinta, avot, Wadia toisti kauniit melodiat tulvivat korviin tutulla tavalla. Tuolla levyllä on paljon kitaroita päällekkäin eikä se ole audiofiililevy. Se tarkka verrokki soitti sitten vain niitä virheitä. Mielestäni tuollainen demo osoittaa todellakin soitinten kyvyn soittaa sitä melodiaa. No, demokone ei sitten jäänyt tuohon kyseiseen settiin, wanha sotaratsu Wadia pesi sen 1-0. Se verrokki on maailmalla erittäin arvostettu vekotin, mutta ainakin tuon demon perusteella erittäin tarkka oheiskalustostaan.

Olen käyttänyt joskus vertausta: "Paraneeko maisema, jos näet kaikki ilman pölyhiukkasetkin?" No ei. Sama pätee kertomaasi soitinvertailuun. Kun puhun takasta toistosta, tarkoitan sillä oikeaa ja nautittavaa ääntä. Olen myös sanonut, etten hae äänentoistolaitteilta totuutta äänitteen sisällöstä, vaan kaunista valhetta. Siis korvalle miellyttävää ääntä. Ihannetapauksessa sellainen on myös tarkka, ja sellaista ole kerran päässyt kuulemaan. Ääni oli tarkka, kuulas, kirkas ja täyteläinen jne.. mutta vailla rasittavuutta.
 
Kerrohan Rami tuosta unelmasetistä, se kiinnostaisi tietää, voisi yrittää kuvitella miltä se kuulostaa! :)
 
Setti piti sisällään mm. seuraavia komponentteja: Cellon päätteet ja Lindemann soitin. En muista enää mitkä kaiuttimet ja muu varustus oli, mutta raskasta highendiä alusta loppuun.
 
Äänentoistosta keskusteleminen on ajoittain hieman samanlaista kuin jos yritettäisiin kertoa miten ekosysteemi toimii. Muuttujia on todella paljon ja koska ns. määritelmätkin ymmärretään eri tavalla, soppa on valmis. Olen varmaankin väärässä, mutta vielä muutama vuosi sitten kuunneltiin musiikkia ja laitteistoja sen sijaan, että väännettiin peistä jonkin termin sisällöstä... :D
 
rami sanoi:
Setti piti sisällään mm. seuraavia komponentteja: Cellon päätteet ja Lindemann soitin. En muista enää mitkä kaiuttimet ja muu varustus oli, mutta raskasta highendiä alusta loppuun.

Mahtoiko pitää sisällään SME:n levysoittimen ja Cellon kaiuttimetkin? Epäilemättä hieno laitteisto.
 
rami, mun mielestä nämä hölynpölytermit on tarkempia kuvaamaan laitteen musiikintoistokykyä kuin enempi äänestä kertovat 'kuulas', 'avoin', 'tarkka', 'neutraali', 'rasittamaton' yms. mua kiinnostaa tietää soiko musiikki, ei se mikä on äänenväri, -laatu ja määrä.
 
soiko musiikki, ei se mikä on äänenväri, -laatu ja määrä.

Mitäköhän eroa käytännössä noilla on??? Voiko ylipäätänsä seurata muuta kun melodiaa???


pappa
 
pappa, voithan sä seurata mitä vain, ei melodiaa ole pakko seurata, voi keskittyä vaikka kuviin ja väreihin tai rytmipuoleen, ei kaikki ole yhtä ja samaa. imho.
 
pappa, voithan sä seurata mitä vain, ei melodiaa ole pakko seurata, voi keskittyä vaikka kuviin ja väreihin tai rytmipuoleen, ei kaikki ole yhtä ja samaa. imho.

Melodiahan voi olla mikä vaan ?? tää on vähän ku Näköispatsas keskustelua , Jokaisella teoksella on joku oma substanssi jota seuraan ; samaa asiaa katotaan monelta kantilta kaikki on sitä samaa joka ilmenee moninaisuutena vataanottajalle .
Jos olisi eri niin missä ne rajapinnat kulkee ??? Joko kuulet tai et !


Pappa
 
Arto sanoi:
Mahtoiko pitää sisällään SME:n levysoittimen ja Cellon kaiuttimetkin? Epäilemättä hieno laitteisto.

Ei ollut Cellon ämyreitä eikä levaria.
 
Takaisin
Ylös