Melodian seurattavuus

esuko sanoi:
Olisiko kaiuttimestasi kuvaa, mielenkiintoiselta vaikuttaa. Minne olet laittanut rajataajuuden? Tuossa kuvailemassani kaiuttimessa pyrkisen tekemään jaon dynaamisilta elementeiltä ESL 800Hz, loivat jaot olisivat varmaan hyviä tasaamaan siirtymistä näiden elementtien välillä.

ärphk, kirotusvihre, u-pahveliahan nuo edustaa,

mutta http://jasu.kicks-ass.net/kupari/displayimage.php?album=lastup&cat=0&pos=0 tossa vimonen versio(+seuraava kuva),

jotain höpinää suunnitelmasta löytyy:
http://jasu.kicks-ass.net/kajarit/TheLine.html


tuolta kuvagalleriasta löytyy aikaisempiakin kehitysmalleja.

jako on nyt 250Hz, sitä on pyöritetty 100-350Hz, hirmu alas en sitä laita (tuo 100 oli niiltä ajoilta, kun oli vain behrun analoginen jakari, enkä saanu dipolia equtettua kunnolla) kun tuon tb:n liikeradan määrä nyt on mitä on. toistaalta,jos ajattelee laittavansa jaon tuon baffelin rajataajuuteen(siis dipolitoiminnon ylärajataajuus, oliks tää nyt flare-taajuus), niin silloin joku 200-250 väli tais natsata kohilleen. Mutta behrulla kun säätelee (mulla dcx2496), niin ei mitään merkittävää äänieroa huomaa jakotaajuuden säädössä.

jaot taitaa mulla olla nyt 12db/okt linkkareita, sitten on pientä korjailua tangbandille, ja dipolille sitten hieman rajumpaa korjailua.
 
Hienot kaiuttimet, jakotaajuutesi ovat mitä luultavimmin hyvät. Sain muutaman hyvän vinkin tuosta projektistasi, kiitos.
Jos melodiset kuulokkeet kiinnostaa, kokeilisin ainakin AKG K340 ja Audio-Technica ATH-A900, parhaimmat mitä vastaan tulleet.
AKG ovat siitä mielenkiintoinen tapaus että basso-keskiäänialueen tuotetaan dynaamisella ja passiivisilla elementeilla. Korkeat äänet tuotetaan elektrostaatilla. Audio-Technica on perinteinen suljettu dynaamisella elementillä, svengiä löytyy, muttei ehkä omaa kaikista hifistyneintä ääntä. K340 sen sijaan handlaa kaiken, resoluutiota, balanssia ja sitä melodisuutta/slämmiä. Basson määrä jäänee ainoaksi miinukseksi kyseisessä kuulokkeessa ja tosiasia että parhaimpiin kuuluvan kuulokkeen tuotanto on lopetettu jo kauan aikaa sitten :mad:
 
hyvä että tuli ideoita, siis mun värkkäilyllä on jotain apua muillekkin ... kiva.

jotku naukeat kuulokkeet kyllä kiinnostaisi itseäkin, ja kun tekasis ite kuulokevahvarin vielä(SE, A-luokka, trankuilla, nojaa, vois putkia kokeilla.)
 
Autolla ajellessani, kun tuppaa nuo häiriöäänet olemaan niin kovia, niin tutunkin kappaleen melodiat kyllä hukkuvat ja kappale kuulostaa jopa ihan erilaiselta :).

Kyllä, luulen tajuavani mistä tässä on peistä taivuteltu, siis eri laitemerkkien/-kokoonpanojen kyvystä nostaa esille kokonaisuudesta tiettyjä asioita. Kuulen ne toki itsekin, mutta jos ei huone tai esim. kajarien huono sijoittelu täysin sotke toistoa (jonka se useimmissa tapauksissa normaaliharrastajan kuuntelutilassa tekee), puhutaan aika merkityksettömistä asioista musiikista nauttimisesta puhuttaessa.. :-X

jouni
 
Pahinta tässä on että alan pikkuhiljaa tajuta mitä puhutte.
 
Ai että kun joku hifikauppias myisi musikaliisia tiloja! Asiaan, olen ennenkin kuullut tuon suuntaisia kommentteja MLsta, onko kukaan keksinyt, että millä oheislaitteistolla alapää nopeutuisi ja kiinteytyisi, vai vaatiko se kädentaitoja omistajalta?
 
Ongelmaa varmasti aiheuttaa melodisuutta hakevalle oheislaitteiden vaihdolla, seikka että kaiutin sisältää omaa aktiivielektroniikkaa. Oheislaitteet vaikuttavat todennäköisimmin ESL-osaan, basso-osan laahatessa vielä pahemmin. Dynaamisen elementin on vaikea pysyä vaimenemisnopeudessa ESL mukana, dipolina saati sitten koteloituna. Taidetaan päästä taas siihen hallittuun p**********, ESL maksimaalista kykyä pitäisi hillitä jottei siirtymä dynaamiselta elementiltä olisi liian raju, mielellään vielä ihmiskorvalle epäherkällä alueella.
 
esuko sanoi:
Dynaamisen elementin on vaikea pysyä vaimenemisnopeudessa ESL mukana, dipolina saati sitten koteloituna. Taidetaan päästä taas siihen hallittuun p**********, ESL maksimaalista kykyä pitäisi hillitä jottei siirtymä dynaamiselta elementiltä olisi liian raju, mielellään vielä ihmiskorvalle epäherkällä alueella.

Onhan meillä ihmisen toteutettavissa oleva, bassoalueella kardioidimaisesti suuntaavaa tekniikka, joka tuottaa likimain Qm=0.8 ja Qt<0.4. Toisinsanoen vaimennuskyky on vahvistimesta irtikytkettynäkin suurempi kuin monella kaiutinelementillä vahvistimen perässä. Tuolle eivät todennäköisesti eslutkaan pärjää, ainakaan resonanssitaajuudellaan.
 
Paino/pinta-alan ollessa erillainen dynaamisen ja ESL välillä, vaikutuksen pitäisi näkyä vaimenemisessa. Olet varmaankin oikeassa tuossa kardioidissa, sehän on spesialiteettiasi. Oletko muuten pystynyt mittailemaan/teoretisoimaan dipolin ja kardioidin vaimenemisnopeutta huoneessa? Entä mitä korvasi sanoo?
 
esuko sanoi:
Paino/pinta-alan ollessa erillainen dynaamisen ja ESL välillä, vaikutuksen pitäisi näkyä vaimenemisessa. Olet varmaankin oikeassa tuossa kardioidissa, sehän on spesialiteettiasi. Oletko muuten pystynyt mittailemaan/teoretisoimaan dipolin ja kardioidin vaimenemisnopeutta huoneessa? Entä mitä korvasi sanoo?

Edellinen vertaukseni koski lähinnä resonanssitaajuutta. Sen yläpuolella taitaa sähköisellä Q-arvoilla (joka myös sisältää painon ja ilmakuorman) olla vielä jotain merkitystä.

Ilmeisesti tarkoitat huoneessa mittailulla huoneresonanssien vaimenemisen tutkimista? En ole vertaillut dipolien ja kardioidien kykyä vaimentaa yksittäisiä huoneresonansseja. Erilaisen suuntakuvion vuoksi ne painottavat eri moodeja, joten paremmuuden selvittämiseksi pitäisi huomioida koko kaista, tutkia erilaisissa tiloissa, laskea tilastollisia tunnuslukuja ym. musiikkiin aika löyhästi liittyvää hömppää. Helpoimmalla selviää kun mittaa huonevasteen eri sijoituksilla, ja sellaista hommaa on tullut tehtyäkin.

Oma mikki ja korvat ilmaisevat että kardioidi on suvereeni vastaavan kokoiseen dipoliin verrattuna. Samalla tasapainotuksella kardioidi on integroituneempi, hiukan iskevämpi ja tiukempi, melodisesti seurattavampi ja rytmisesti nopeampi kuin dipoli. Lisäksi kardioidi on lähes vapaasti sijoiteltava, tuottaa tasapainoisen äänen erilaisissa tiloissa ja laajalla alueella huoneessa - jopa etu- ja takanurkissa.
Dipolien ongelmista olikin jo aiemmin. Niiden lisäksi etu-taka-suuntaisten resonanssien voimakkuudessa on isoja tilakohtaisia eroja. Jossakin toimii hienosti, ja toisaalla taas huonosti.

No, hiukan oli aihettakin seassa, mutta en haluaisi tätä enää jatkaa. Kaikki on tullut kirjoitettua kohta sataan kertaan.
 
Melodian seurattavuus voisi olla kielikuva sille hybrikselle joka hifissä piilee; äänen toistaminen hyvillä laitteilla on usein detalji-rikkaampaa kuin lavalla esitetty. Lainaus: "keeping things performative energetically and capturing the details often lost in the club PA.". Kamari-musiikki kunniaan - se ei tarvitse sähköistä vahvistusta ja intimiteetti toimii.
 
Back
Ylös