Mediasta poimittua

Iiro Rantala ja Jukka Perko keskustelevat musiikista monipuolisesti sekä keskenään että yleensä mainion vieraan kanssa podcastissa Podi ilolle. https://iirorantala.fi/
Löytyy myös helposti Google-haulla.
Olen kuunnellut sitä lenkkeillessä ja pääasiassa tykännyt. Siitä saa erinomaisia musiikki- ja levyvinkkejä, hauskoja tarinoita ja jopa motivaatiota itse musisoida. Kaikki eivät varmasti pidä kavereiden (Kuusisto ja Perko) maneereista mutta ne voi hyvin suodattaa toisesta korvasta ulos. Suosittelen monenlaisille kuuntelijoille, etenkin ennakkoluulottomasti (jazz-/klasari)musiikista kiinnostuneille ja innostuneille.
 
"OLIN muistaakseni reilu kymmenvuotias saadessani ensimmäiset omat stereoni. Tarkennuksena kaikille, jotka eivät tiedä, mitä äskeinen lause tarkoittaa kerrottakoon, että stereot olivat sellainen aparaatti, joka koostui yleensä virittimestä, jolla kuunneltiin radiota, lp- ja/tai cd-levysoittimesta, c-kasettisoittimesta eli dekistä sekä vahvistimesta, josta lähti piuhat kahteen kaiuttimeen, vasempaan ja oikeaan."

 
Olen miettinyt tuota rumpujen hiukan jäljessä tulevaaa iskua jo Hurriganes Roadrunnerin aikoina:

"Kun rummut ovat esimerkiksi noin 30 millisekuntia kitaran jäljessä, se saa kitarat kuulostamaan energisiltä, räyhääviltä ja aggressiivisilta. Rummut sitten puolestaan rauhoittavat sitä tilannetta."

Panin merkille juuri sen levollisen, jopa arvokkaan vaikutuksen mikä Ruoadrunnerin biiseissä on. Tuollaisen efektin voi luoda levyn miksaaja, jos rummut on äänitetty omalle raidalle. Mutta en tiedä, tehdäänkö sitä studio-teknisesti, vai hallitseeko rumpali itse 30 millisekuntia viivyttelyn vaistonvaraisesti. Epäilen, että Remu hallitsisi noin tarkan peruskompin, hänhän ei ole rumpalina mikään ihmelapsi, vaikka oma svengi hänenkin soitossaan on.

Hieno asia tämä tutkimus - en olekaan kuvitellut olemattomia. :)
 
Viimeksi muokattu:
AC/DC -rumpalin vaikuttavasta iskusta ovat puhuneet myös suomalaisetkin muusikot jo kauan sitten, mm. Ismo Alanko, ja ihmetelleet minkä ainutkertaisen svengin rumpali tuo koko bändin soundiin.
 
^
Ei todellakaan.
Jotain tehdään oikein suomalaisessa kapukoulutuksessa.

T: Vesku
 
Tuon firman nimi muussa kuin urheiluasioissa ei innosta, asia kiinnostanee kuitenkin foorumilaisia.

 
Tämähän uutisoitiin jo jonkin aikaa sitten, että levy-yhtiöt keskittyvät jatkossa enemmän myymään vanhoja klassikoita kuin promoamaan uutta musiikkia. Tämä on alkanut näkymään (kuulumaan) eri TV-sarjoissa, joihin ympätään vanhaa musiikkia. Aikaisemmin rojaltit olisivat luultavasti olleet sitä luokkaa, ettei moisia olisi voitu sarjoissa käyttää kovin laajalti.
 
Tämähän uutisoitiin jo jonkin aikaa sitten, että levy-yhtiöt keskittyvät jatkossa enemmän myymään vanhoja klassikoita kuin promoamaan uutta musiikkia. Tämä on alkanut näkymään (kuulumaan) eri TV-sarjoissa, joihin ympätään vanhaa musiikkia. Aikaisemmin rojaltit olisivat luultavasti olleet sitä luokkaa, ettei moisia olisi voitu sarjoissa käyttää kovin laajalti.
Mikä noita royalteja nyt sitten pienentää?

(Musiikkia tosin lisensoidaan käsittääkseni leffoihin ja sarjoihin yleensä kertakorvauksella.)
 
Royaltithan tulivat ennen suoraan levymyynnin mukaan. Nykyäänhän se on vähäistä ja streamilla tulevat rahamäärät ovat paljon pienemmät. Tosin sitten tv- ja elokuva lisensseistä ei ole tietoa ovatko korvaukset pysyneet kuinka samoina... ja niistä tässä taisikin olla kysymys eikä niinkään levyhommeleista tai streamauksesta.

Mutta sellainen on tapahtunut tässä vuosien kuluessa, että artistin tekijänoikeuspalkkioista on lohkaistu yhä suurempi osa levy-yhtiölle, kun levymyynti on pienentynyt. Ainakin näin Suomessa. Kivasti musiikkineuvos Danny on siellä TEOSTOSSA pelannut levy-yhtiöiden piikkiin. :cautious:

Edit. Eikun Danny oli siis Gramexin hallituksessa.
 
Viimeksi muokattu:
Länsimaalainen taide aallonpohjassa kun pitää hautoja lähteä kaivelemaan.
 
Radiossa päivällä toimittajat puhuivat musiikin merkityksestä ihmiselle. Niin siinä samalla tulivat puhuneeksi musiikin vaikutuksesta kasveille. Useampi tietää sen vanhan mainoksen jossa todetaan rakkautta ja subraalia. Ja kasveille puhumisesta...
Oli tehty koe jossa oli 6 kasvihuonetta. Yhdessä oli kasveille puheltu ystävällisesti ja rakkaudella. Toisessa puhuttu ja huudeltu vihapuheita. Kolmannessa soitettu hevimetallia. Neljännessä soitettu klassista. Viides oli täysin hiljainen ja kuudes ns normaali.
Ja yllättäen parhaat kasvutulokset oli saatu niissä kasvihuoneissa joissa oli soitettu musiikkia. Hevillä ja klassisella ei ollut eroa.
 
Back
Ylös