Mediahuone, ääneneristys ja akustointi.

Laitan tämän tänne itelle muistiin. Tärkeä kohta missä Audysseyn kaveri mainitsee Subbareiden viiveen 10ms DSP:n takia.


Toinen muistiinpano samalta videolta. Tässä subbareista asiaa.
 
Viimeksi muokattu:
Aloin vielä tarkastaan tätä säätöä uudemman kerran. Nyt on jotenkin mahdollista säätää vahvarin puolelta etäisyyttä, eli viivettä aavistuksen enemmän. Jokunen aika sitte tuli uus firmis, niin oiskohan muuttunu tai sitte jostain syystä muistan väärin. Omasta mielestä oon testannu ns tappiin asti ja käyttäny semmosta viivettä. Aiemmin oli 6m max etäisyys. Nyt 7,79m

Testasin REW simuloinnin tälle mitalle ja paremmaksi menee, mutta vielä olisi matkaa optimiin. Alla vielä nykyinen uus max paras säätö, sitte REW antama automaatin laskema paras ja mun manuaalisesti säätämä paras.
 

Liitteet

  • Näyttökuva 2023-01-02 000816.png
    Näyttökuva 2023-01-02 000816.png
    117,6 KB · Katsottu: 28
  • 4subs_align_current_simulated.png
    4subs_align_current_simulated.png
    143,9 KB · Katsottu: 29
  • 4subs_aling_best_simulated.png
    4subs_aling_best_simulated.png
    136,5 KB · Katsottu: 27
  • 4subs_align_best_simulated2.png
    4subs_align_best_simulated2.png
    137,8 KB · Katsottu: 28
Aloin vielä tarkastaan tätä säätöä uudemman kerran. Nyt on jotenkin mahdollista säätää vahvarin puolelta etäisyyttä, eli viivettä aavistuksen enemmän. Jokunen aika sitte tuli uus firmis, niin oiskohan muuttunu tai sitte jostain syystä muistan väärin. Omasta mielestä oon testannu ns tappiin asti ja käyttäny semmosta viivettä. Aiemmin oli 6m max etäisyys. Nyt 7,79m

Testasin REW simuloinnin tälle mitalle ja paremmaksi menee, mutta vielä olisi matkaa optimiin. Alla vielä nykyinen uus max paras säätö, sitte REW antama automaatin laskema paras ja mun manuaalisesti säätämä paras.
*Itse itselleni vastaten. 17,5ms on oikea raja. Se vaan toimii siten, että suurimman ja pienimmän viiveen ero voi olla max 17,5ms. Tässä tapauksessa pienin etäisyys 1,79m vs suurin 7,79m, aikoina 5,22ms vs 22,71ms = 6m / 17,5ms ero käytännössä.

Olen tästä vängännyt toisella foorumilla ja sain sieltä yhden käyttäjän vastauksen. Ihmettelen tosissaan jos on rauta tasolla tämä rajoite, kun otetaan vielä huomioon, että näiden laitteiden pitäisi tukea Diracia tulevaisuudessa. Dirac tarvitsee toimiakseen myös suurempia viiveitä mun ymmärtääkseni. Allpass filttereitä käyttämällä jotain eroa voi saada, mutta impulssit pitää saada samalle hehtaarille, jotta ajoituksen voi sanoa olevan kohdallaan.

It’s not an absolute limit of 17.5ms, it’s a maximum difference from smallest to largest of 17.5ms.

The reason for this is that there has to be dedicated firmware memory that can hold the maximum digital samples in a queue (who knows if it’s 24 bit 48kHz etc) and for every single processed channel (LCR Sub 1 Sub 2 SL SR etc Atmos Fronts and Backs).

They have to start playing from the furthest channel and then delay until the next channel and then finally play the closest channel so that the audio all arrives at MLP at the same time.

Just like the speed of sound rounding issue, D/M decided on some parameters and standard setups decades ago and haven’t touched it since. There’s real cost in tweaking and upsetting customers “if it ain’t broke don’t fix it”, but we all know that it’s not broken but feels limited in 2022.
 
*Itse itselleni vastaten. 17,5ms on oikea raja. Se vaan toimii siten, että suurimman ja pienimmän viiveen ero voi olla max 17,5ms. Tässä tapauksessa pienin etäisyys 1,79m vs suurin 7,79m, aikoina 5,22ms vs 22,71ms = 6m / 17,5ms ero käytännössä.

Olen tästä vängännyt toisella foorumilla ja sain sieltä yhden käyttäjän vastauksen. Ihmettelen tosissaan jos on rauta tasolla tämä rajoite, kun otetaan vielä huomioon, että näiden laitteiden pitäisi tukea Diracia tulevaisuudessa. Dirac tarvitsee toimiakseen myös suurempia viiveitä mun ymmärtääkseni. Allpass filttereitä käyttämällä jotain eroa voi saada, mutta impulssit pitää saada samalle hehtaarille, jotta ajoituksen voi sanoa olevan kohdallaan.

It’s not an absolute limit of 17.5ms, it’s a maximum difference from smallest to largest of 17.5ms.

The reason for this is that there has to be dedicated firmware memory that can hold the maximum digital samples in a queue (who knows if it’s 24 bit 48kHz etc) and for every single processed channel (LCR Sub 1 Sub 2 SL SR etc Atmos Fronts and Backs).

They have to start playing from the furthest channel and then delay until the next channel and then finally play the closest channel so that the audio all arrives at MLP at the same time.

Just like the speed of sound rounding issue, D/M decided on some parameters and standard setups decades ago and haven’t touched it since. There’s real cost in tweaking and upsetting customers “if it ain’t broke don’t fix it”, but we all know that it’s not broken but feels limited in 2022.
Tuohon ei taida käytettävien kanavien määrä vaikuttaa eli raja on tuo 17.5ms oli sitten stereo tai tuo sun esimerkin 14 kanavaa? Vaikuttaa joo melko rajoittuneelta näin nykypäivänä.
 
Eiköhän se ole puskurimuistin määrä joka rajaa viiveen eli muistikapasiteettia kuluu enemmän suuremmalla viiveellä ja käytettävällä resoluutiolla.
Muistipiirit ovat olleet ajoittain hinnoissaan ja saatavuudeltaan rajoitettuja mikä myös voi olla vaikuttanut valmistajan ratkaisuihin.
 
Vähä luin tota data sheettiä ko piiristä, niin nopeasti tulee selväksi, että taitaa olla reippaasti ylimitoitettu piiri AVR käyttöön. Kellot, timerit ja bufferit mitä tuolla mainitaan vaikuttaa kyllä siltä näin maallikon silmin, ettei tuo 17,5ms limitti ainakaan DSP piiristä tuu. Oma arvaus on, että kyse on puhtaasti historiallinen speksi mikä on jäänyt ajansaatossa päivittämättä nykyajan vaatimuksiin.

dsp.jpg
 
Kyllä kai tää on järjetöntä hommaa näin kuluttajan näkökulmasta. Ettiä nyt netistä speksejä eri piireistä ja arvailla mikä tässä mättää.

No löysin infoa, että MiniDSP SHD käyttää sisar piiriä tuosta mikä on Cinema 50 käytössä. MiniDSP antaa sitten 30ms maksimissaan viivettä. Eli meikäläisen tapauksessa ei sekään riittäis. Jos tässä nyt sitte samat speksit about ois.

SHD piiri https://www-analog-com.translate.go...l=auto&_x_tr_tl=fi&_x_tr_hl=fi&_x_tr_pto=wapp
 

Liitteet

  • Näyttökuva 2023-01-02 143054.jpg
    Näyttökuva 2023-01-02 143054.jpg
    79,9 KB · Katsottu: 12
  • ADSP-2148x-fbl.png
    ADSP-2148x-fbl.png
    171,4 KB · Katsottu: 11
  • adsp-sc59x-fbl.png
    adsp-sc59x-fbl.png
    178,8 KB · Katsottu: 11
Jatkan..

Elikkä manuaalista kateltua. Kajareiden / subbareiden etäisyydelle on nyt tiukat rajoitukset. Sitten esim Auron asetuksissa vois säätää viivettä vapaasti 0-300ms. Eiköhän tässä tuu selväksi, että DSP pystyy ja kykenee, muttei edellytetä.

EDIT: löyty vielä toinenki viive joka on 500ms saakka.

Näyttökuva 2023-01-02 143713.pngNäyttökuva 2023-01-02 143823.jpg
Näyttökuva 2023-01-02 145801.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Vähä luin tota data sheettiä ko piiristä, niin nopeasti tulee selväksi, että taitaa olla reippaasti ylimitoitettu piiri AVR käyttöön. Kellot, timerit ja bufferit mitä tuolla mainitaan vaikuttaa kyllä siltä näin maallikon silmin, ettei tuo 17,5ms limitti ainakaan DSP piiristä tuu. Oma arvaus on, että kyse on puhtaasti historiallinen speksi mikä on jäänyt ajansaatossa päivittämättä nykyajan vaatimuksiin.

katso liitettä 229617
Kaverillani on Marantz AV7005 ja siinä onnistui kyllä yli 10 m viive takakaiuttimelle. Muistan tämän, koska hänellä oli ensin halpis-Denon AV-virva, jossa ei riittänyt säätö kaukana olevalle ja langattoman lähettimen viivästämälle takakaiuttimelle. Sitten kun tuo Marantz tuli taloon, niin säätöalue riitti. Viive oli muistaakseni 13 metriä etäisyytenä.
Yksi syy saattaisi olla, kuten MPS jo sanoikin, muistipiirien globaalissa puutteessa. Moni elektroniikkavalmistaja on joutunut optimoimaan tuotteitaan juuri mustin suhteen.
 
Kaverillani on Marantz AV7005 ja siinä onnistui kyllä yli 10 m viive takakaiuttimelle. Muistan tämän, koska hänellä oli ensin halpis-Denon AV-virva, jossa ei riittänyt säätö kaukana olevalle ja langattoman lähettimen viivästämälle takakaiuttimelle. Sitten kun tuo Marantz tuli taloon, niin säätöalue riitti. Viive oli muistaakseni 13 metriä etäisyytenä.
Yksi syy saattaisi olla, kuten MPS jo sanoikin, muistipiirien globaalissa puutteessa. Moni elektroniikkavalmistaja on joutunut optimoimaan tuotteitaan juuri mustin suhteen.
Onhan se tuossa manuskassa kans, että 18m saakka voi säätää. Ainoastaan ero min/max rajattu 6m. Järjetöntä. Yamahaa ikävä tässä suhteessa.
 
Neljä vuotta vanhassa Denon AVC-X8500H-laitteessa samankaltainen tilanne. Maksimi on 18m saakka, mutta ero kuitenkin enintään 6m. Itsellä takasurround 1.51m päässä ja subbarin viiveen/etäisyyden voi sitten laittaa max 7.51m päähän.

Taitaa olla Sound Unitedin yhteinen ominaisuus. Mitäköhän sitten olisi vaatinut enemmän valmistajalta raudan tai softan puolelta tuoda tuo säätövara 18 metriin minimistä riippumatta, vaikka varmasti 99.9% ei tuota tarvitse.
 
Neljä vuotta vanhassa Denon AVC-X8500H-laitteessa samankaltainen tilanne. Maksimi on 18m saakka, mutta ero kuitenkin enintään 6m. Itsellä takasurround 1.51m päässä ja subbarin viiveen/etäisyyden voi sitten laittaa max 7.51m päähän.

Taitaa olla Sound Unitedin yhteinen ominaisuus. Mitäköhän sitten olisi vaatinut enemmän valmistajalta raudan tai softan puolelta tuoda tuo säätövara 18 metriin minimistä riippumatta, vaikka varmasti 99.9% ei tuota tarvitse.
Hyvä tietää. Oispa jännä nähä sun subbarin impulse response data suhteessa pääkajareihin.
 
Hyvä tietää. Oispa jännä nähä sun subbarin impulse response data suhteessa pääkajareihin.
Voin laittaa joskus mittauksia. En ole vieläkään saanut aikaiseksi tuota valmista huonetta mitata, mutta ehkä innostun nyt talvella.

Näitä sinun viestejä kun olen lukenut, niin aika vahvasti on tullut sellainen olo, ettei Denon/Audyssey parhaita parametreja saa asetettua, mutta sanoisin korvakuulolta 90% hyvä.
 
Joo jos otat mittaukset niin acoustic reference päälle ja sitte vaan pyhkäsee subbarit / päät. Ei muuta. Mua kiinnostais katella filut.
 
Vieläki jatkuu..

Aloin uudemman kerran vielä katsomaan mikä sitä impulssia vaivaa. Tässä dataa. Taas olisi viisaampien apu tarpeen.

Tossa siis pääkajareiden phantom centeri referenssinä. Muut on sitte kaikki 4 subbaria mitattuna nolla etäisyydellä ja ilman equa. Viiveet menee kohtuullisen pieneen nippuun.

All 4 subs no EQ, zero distance..jpg

Tässä nuo neljä subbaria on aikakohdistettu toisiinssa time alingment toolilla. Vieläki ollaan kohtuullisessa viiveessä.
All 4 subs no EQ, zero distance + aligned and summed.png

Tässä on sitte laitettu useampi mittaus samassa. Kohdistettu ja summattu yhteen. Toinen viiva missä lisätty EQ myös. Kolmas ja se merkittävin löytö on nyt kun lisätään mittaus sisältäen jakotaajuudella 80Hz tehty mittaus missä siis vaste tippuu +80 ->. Ymmärtääkseni tämä on nyt se mun todellinen ongelma. Impulssi on muodoltaan epämääräinen ja siksi viivettä tulee mitatuksi enemmän.

All 4 subs no EQ, zero distance + aligned and summed and comparison.jpg

Tässä vasteet noista kahdesta. Phantom centeri ja sitte toi ylemmän kuvan punanen viiva.
Mains+4subsSPL_raw.png
 
Tuo oli hyvä selitys.

Katoin vielä uusin silmin Group delay dataa. Tämä lienee käyttökelpoisempi ajoituksen mittaukseen. Ylempi näistä nyt käytännössä se mitä käytän, vaikka mittauksen time alignment toolin simuloituja ovatkin. Alempi olisi mun optimi.
4_subs_all_GD_inuse.jpg
4_subs_all_GD_optimal.jpg
 
Tein testiä miltä tuo jakotaajuus kuulostaa. REWillä generoin 50-110Hz Lineaarisen testiäänen 1s kestolla ja jatkuvalla loopilla. Eli idea ajaa jakotaajuuden yli ja muuttaa subbareiden viivettä kuunnellen miltä se kuulostaa. Säädin viiveet min/max rajoille nyt, jotta ero olisi mahdollisimman selkeä.

Tallensin nuo vielä mun kännykällä tässä huoneessa mitaten ja itse ainakin kuulen eron aika selvästi. Kumpikaan ei ole mun mielestä vielä paras mahdollinen, johtuen juurikin ajoituksen ongelmasta.

Linkistä pitäs pystyä lataan flac filut.


Alla vielä kuvat testiäänen generoinnista ja sitten Audacityssä normalisoinnin jälkeinen. Peitin filun nimet, niin voi sitte arvailla kumpi on kyseessä.
testtone.jpgsweeps.png
 
uuden kämpän akustointia, sivuseinät ja takaseinä. Varmaan käännän vielä tuon järjestyksen harmaat hofien taka, koska parempi akustointi niillä. Tulee kaiuttimien kohdalle. 390x480x255cm huone ja noin 700cm pisin seinä koska avautuu eteiseen. Kaiuttimien takana n. 170cm ja sivuseiniin mukavat 120cm. Näin tosin aika lähellä kuunteluetäisyys, naapuriystävällinen 135cm :unsure: 😅
 

Liitteet

  • IMG_20230103_143611_854.jpg
    IMG_20230103_143611_854.jpg
    81,5 KB · Katsottu: 54
  • IMG_20230103_142717_6052.jpg
    IMG_20230103_142717_6052.jpg
    91,9 KB · Katsottu: 53
Back
Ylös