Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Joo, tämä voisi itsellä olla syy ostaa useampi kappale samaa levyä. Joku vähän marginaalisempi julkaisu josta tietää että painos menee melko varmaan loppuun eikä uutta välttämättä tule.Itsehän säilön osan levyistä vain sen takia jos tunaroin levyn itse pilalle. Lisäksi on kiva jos omista "aarteista" on toinen kopio, koska ne kuluvat eniten käytössä tiheän soittokierron takia. Säilööhän monet viiniäkin. Ei siinä sen kummempaa.
Myönnän tekeväninäin joidenkin artistien kohdallaEikö kukaan muu muka osta tuplakappaleita harvemmista tai pienempien erien levyistä kerralla. Toinen kuunteluun ja toinen avaamattoma säilöön
Jep. Ehdotan että levyjen myyntiä rajoitetaan niin et voi ostaavain yhden kappaleenJa se ärsyttää että "flipperit" ostavat (tai siis kahmivat) niputtain rajoitettuja painoksia (esim. Record Store Day-julkaisuja) odottavat sitten jonkin aikaa ja yrittävät rahastaa kiskurihintoja vielä niistä. Samaa touhua tapahtuu kokoajan oli sitten lp tai cd kyseessä.
Itsellänikin on kalliita julkaisuja discogsin käytyjen kauppojen mukaan, mutta enpä ole vielä kuitenkaan luopunut levyistä vaikka useampaa satasta per levy voisin saadakin.
Tuli mieleen, että on tietysti myös nuorempaa sukupolvea, jotka eivät ole eläneet vinyylin valtakaudella lainkaan ja kokevat sen ennemmin kulttuurisena ikonina kuin muuna. Tai siis olen itse tavannut useita nuoria, jotka ovat ostaneet levyn nimenomaan esineenä, koska soitintakaan ei ole ainakaan vielä hankittuna.
Itse en osaa tätä paheksua kyllä mitenkään, koska pidän oikeastaan hyvin mielenkiintoisena ilmiönä miten asioihin ja esineisiin liitetään niiden alkuperäisen kontekstin ulkopuolisia arvoja ajan myötä. Vinyyli on siis itsessään esineenä niin tunnettu ja merkitsevä, että sen alkuperäinen käyttötarkoitus, äänen toistaminen, jää sivuseikaksi.
Itsehän säilön osan levyistä vain sen takia jos tunaroin levyn itse pilalle. Lisäksi on kiva jos omista "aarteista" on toinen kopio, koska ne kuluvat eniten käytössä tiheän soittokierron takia. Säilööhän monet viiniäkin. Ei siinä sen kummempaa. Kyllä moni keräilijä varmasti on ollut mielissään, kun joku on laittanut esim. jonkun harvinaisen Beatlesin aikanaan sattumalta sivuun minttinä. Siitäkin huolimatta että hinta on pilvissä.
Miten noista StillSealed pakatuista voi tarkistaa että eivät ole väärennettyjä?Ostin muutama päivä sitten LP:n, Doors - The Soft Parade 70-luvun US-press SS (=still sealed),
cut-out tuplamuoveissa, jotta alkuperäinen pysyy myös ehjänä.
Ei ole tarkoituskaan avata, koska menee hyllyyn osastolle keräilylevyt.
Täytyy lukea TM.n kirjoitus, kunhan saan postilaatikosta tulleet lajiteltua.
Miten noista StillSealed pakatuista voi tarkistaa että eivät ole väärennettyjä?
Varmasti ei voi sanoa koskaan, etteikö olisi kopio ja muovituskoneet ovat halpoja. Etu- ja takakannen kuvat, painatus ja värit ovat kuin orginaalissa. Helppo verrata, kun muutama jo hyllyssä. Lisäksi tuo levy ei ole koskaan ollut ns. keräilylevy, jo 70-luvun lopulla alelaareissa, tuskin kannattavaa bisnestä tehdä lisää kopioita. Nyt vain lisä hyllyyn, koska vanhoja vaikea löytää. Tämä maksoi vain xx euroa, ehkä vuosikymmenien kuluttua hinta vähän enemmän,.
Tuossa edellämainitsemassani kontekstissa mielestäni kyllä. Se musta lakupitsa on itsessään se tärkein elementti. Kyse kun ei ole vain isosta kansitaiteesta, vaan siitä mitä vinyyli edustaa. Pitää ymmärtää, ettei konteksti ole "kuuntelin tätä nuorena vinyyliltä", vaan ennemmin se DJ:n levylautasella kieppuva musta esine, jota on samaan aikaan hieman mystinen ja toisaalta olennainen osa kulttuuria. Vinyylin hankkiminen voidaan kokea jopa jonkinasteisena kapinana vallitsevaa formaattia vastaan. Tai kuten yllä toin esiin, vinyyli ei ole välttämättä kuuntelua varten vaan sen hankkiminen on enemmän statement. Bändin tai artistin toimintaa tuetaan hankkimalla tuotantoa fyysisenä esineenä aikana jolloin fyysistä esineistä pyritään pääsemään enenevissä määrin irti.