Mdf-levyn taivutus

camerondz

Käyttäjä
Liittynyt
1.9.2007
Viestejä
48
Onko kenelläkään vinkkejä miten mdf-levyä kannattaa taivuttaa?
Olisi tarkoitus tehdä lattiakaiuttimien sivuseinät (20 mm) hieman kaareviksi.
Kannattaako tehdä uria ja kastella levyt kuumassa vedessä?
Miten paksu levy vielä taipuu?
Vai kannattaisiko seinät kasata esim. viidestä neljän millin levystä jolloin taivuttaminen olisi helpompaa?
 

Sella

Käyttäjä
Liittynyt
31.7.2006
Viestejä
405
Kastelun voit unohtaa. Mistä tuollaista olet kuullut?

Parhaan lopputuloksen saat laminoimalla 4-5mm MDF levyjä. Urissa on se huono puoli, että hiontatyö on aivan ruokoton, sillä levy ei taivu urien välillä. Lopputuloksena on siis suorista pätkistä (urien väli) muodostuva kaari. Laminoimalla muoto on jatkuva ilman hiomista.
 

kkoskela

Hifiharrastaja
Liittynyt
31.7.2006
Viestejä
1 375
Kaupunki
Pyhäjokilaakso
Sella sanoi:
Kastelun voit unohtaa. Mistä tuollaista olet kuullut?

Parhaan lopputuloksen saat laminoimalla 4-5mm MDF levyjä. Urissa on se huono puoli, että hiontatyö on aivan ruokoton, sillä levy ei taivu urien välillä. Lopputuloksena on siis suorista pätkistä (urien väli) muodostuva kaari. Laminoimalla muoto on jatkuva ilman hiomista.
Riippuu kaiuttimien kaaresta, mutta ei se hiontatyö minulla ainakaan ollut laisinkaan paha. Eikä lopputulos ollut ollenkaan huono.
Urat tein niin tiheään ettei ne painuneet kiinni, ja täytin ne sen jälkeen hartsilla (epoksi).


EDIT: Säätöä kuvan kanssa
 

iik

Käyttäjä
Liittynyt
13.12.2006
Viestejä
43
Sella sanoi:
Kastelun voit unohtaa. Mistä tuollaista olet kuullut?
Juu, olen (testaamatta asiaa millään tavalla) samaa mieltä. Voisin kuvitella, että MDF -levyä voi verrata melko läheisesti pahviin ;) Olettaisin, että ainakin levyn mittatarkkuus kärsii kastelusta melko pahasti.

Mutta samaan asiaan liittyen: Onko jollain edes valistunutta arvausta, että kuinka ohut levy taipuisi nätisti tuollaisen säteeltään 10 cm kulman (180 astetta) yli ?
 

Sella

Käyttäjä
Liittynyt
31.7.2006
Viestejä
405
180o on oikokulma, joten siihen kelvannee mikä vain.

Jos kuitenkin tarkoitat 90o niin sanoisin, että 3mm on passeli.
 

iik

Käyttäjä
Liittynyt
13.12.2006
Viestejä
43
Sella sanoi:
180o on oikokulma, joten siihen kelvannee mikä vain.

Jos kuitenkin tarkoitat 90o niin sanoisin, että 3mm on passeli.
Kun sanon 180o, niin tarkoitan 180o. Tuskin siihen paksumpi levy taipuu hajoamatta, kuin 90 asteen yli... ;)

Mutta tuollaista 3 (tai oliko se joku standardi 3.2) mm levyä itsekin ajattelin. Perhananmoinen liimausoperaatio, jos haluaa 25 mm seinämävahvuuden. Autocad käyntiin taas...
 

DIA

Käyttäjä
Liittynyt
26.7.2006
Viestejä
1 260
3 mm mdf levy ei taivu tuollaiselle kaarelle. Murtuu poikki. Ehkä min säde noin 20 cm.
 

Sella

Käyttäjä
Liittynyt
31.7.2006
Viestejä
405
Niin no. Itse nokkeluudessani ymmärsin väärin.

Ainoa vaihtoehto taitaa olla liimata itse viiluja tuollaiselle kaarelle. Tai sitten lämmittämällä vaneria, niin että viilujen välinen liima plastisoituu, jolloin voi väännellä sitä.
 

ealab

Käyttäjä
Liittynyt
3.8.2006
Viestejä
1 084
3mm:n vanikka ei olisi hassumpi. Se kun taittuu paremmin toiseen suuntaan, kuin toiseen suuntaan. :)Pitäisi vaan ensin rakentaa muotopuristin. Miks´ei hienobetonista valamalla/ täyttämällä/ hiertämällä metalliverkon/ verkkojen päälle. Näinhän mm. "sementtipaatteja" tehdään. Muotoilukin olisi vapaampaa.
 

camerondz

Käyttäjä
Liittynyt
1.9.2007
Viestejä
48
Miten mdf ja vaneri eroavat kotelon rakennusmateriaalina?
Onko toinen selvästi parempi äänisempi tms?
 

jlaakso

Hifiharrastaja
Liittynyt
22.8.2008
Viestejä
8 762
Kaupunki
Espoo
Nostataanpa vanhaa aihetta, kun sellainen sattui löytymään. tarkoitus olisi tehdä kaarevakylkiset kaiuttimet, kaaren säde 600mm. Kyljestä tulee yhteensä 24mm paksu. Ensimmäinen kerros uritettua 12mm MDF:ää, urat ulospäin ja täytetään hiekkakitillä ja tasoitetaan. Näiden päälle olisi tarkoitus laminoida 3mm MDF:ää 4 kerrosta. Kysymys kuuluukin, kestääkö liimaus tuolla säteellä ja materiaalivahvuudella? Tarkoitus olisi välttää ruuveja tms. lisäkiinnityksiä. Kannattaako laminoinnoissa käyttää jotain tehokeinoja (höyrystys, lämmitys tms) vai reilusti vaan liinoilla kerros kerrallaan?
 

jlaakso

Hifiharrastaja
Liittynyt
22.8.2008
Viestejä
8 762
Kaupunki
Espoo
^vastaavaa prässiä olen itsekin suunnitellut käyttäväni, mikäli päädyn tekemään kaarevakylkiset pöntöt. Kysymys koski lähinnä liiman kykyä pitää nuo kiinni tulevaisuudessakin, eli kuinka nopeasti alkaa rakoilemaan. MDF elää joka tapauksessa, mutta ylimääräiset jännitteet (levyn pakottaminen muotoon) varmasti lisäävät tuota efektiä. Eipä sillä muuta väliä, mutta kun tarkoitus olisi maalata nuo pinnat ja silloin rakoilu näkyy selvemmin.

Miten muuten teit tuon prässin? jyrsimällä x määrä palikoita vierekkäin tms? aluperin olin ajatellun laminoida kerrokset suoraan tukilevyjen päälle, mutta taitavat painua lommolle kun jänneväli on noin 150mm. alapuolen säde varmaankin seinämäpaksuuden verran isompi?
 

camerondz

Käyttäjä
Liittynyt
1.9.2007
Viestejä
48
Olen tehnyt nuo kuvissa olevat kyljet neljä vuotta sitten ja ei ole alkanut mitenkään rakoilemaan. Ovat edelleen kuin yhtä kovaa levyä. Liimoina toimii ihan perus Erikeeper tai puuliima. Kokeilin ensin myös tehdä suoraan tukilevyjen päälle, mutta painuvat herkästi lommoille, joten en suosittele. Tein prässin vannesahalla sahaamalla samanlaisia palikoita jotka liimasin vierekkäin ja lopuksi hioin niiden muodostaman pinnan sileäksi. Nyt en muista ulkoa millainen säde noissa on.

Jalustakaiuttimet tekisin niin, että jyrsisin samanlaisia paloja vain päällekkäin, kuten vaikka tästä http://www.troelsgravesen.dk/Cyclop_JB.htm linkistä kuvissa 11 ja 12 näkyy. Lattiakaiuttimeen ehkä turhan paljon vaivaa, mutta silloin saa ainakin kyljen kaaresta aivan millaisen haluaa.
 

mhelin

Käyttäjä
Liittynyt
28.8.2006
Viestejä
295
Nuo taivutukset on väärässä paikassa, etulevyn reunojahan pitäisi pyöristää että saundi paranisi...
 

Jylhis

Käyttäjä
Liittynyt
1.7.2011
Viestejä
4
Kaupunki
Vartsala
Itse kyllä käyttäisin Cascol 1809 Polyuretan Puuliimaa. On eri yhteyksissä tullut testattua suurinpiirtein kaikki puun tai vast. liimaukseen soveltuvat liimat ja tuon havainnut parhaaksi. Päälle maalattavissa, hiottavissa (hankalaa), täyttävyytensä ansiosta liimattavissa pinnoissa olevat pienet skrubut ym. eivät haittaa.
 

Jyrki_H

Moderaattori
Liittynyt
6.8.2006
Viestejä
19 353
Kaupunki
Oulunsalo
Nuo taivutukset on väärässä paikassa, etulevyn reunojahan pitäisi pyöristää että saundi paranisi...
Genelecin tehdasvierailulla näyttivät tietokonesimulaation diskanttiäänen difraktiosta ja yllättävän paljon sitä tuli myös kotelon takanurkista.
 

jjahifi

Käyttäjä
Liittynyt
24.2.2007
Viestejä
16 016
Kaupunki
Kaarina
^vastaavaa prässiä olen itsekin suunnitellut käyttäväni, mikäli päädyn tekemään kaarevakylkiset pöntöt. Kysymys koski lähinnä liiman kykyä pitää nuo kiinni tulevaisuudessakin, eli kuinka nopeasti alkaa rakoilemaan. MDF elää joka tapauksessa, mutta ylimääräiset jännitteet (levyn pakottaminen muotoon) varmasti lisäävät tuota efektiä.
Isot pojat suosittelevat käyttämään liiman lisäksi myös vaikkapa tuollaista työvälinettä:
41nfgRhbZ3L._SL500_AA300_.jpg
Sopivilla nauloilla ei kyllä irtoile. Itse olen kiinnittänyt vaneria tuollaisella mitä ihmeellisimpiin pysyväisluontoisiin muotoihin ja hyvin kestää. Naulojen määrää ei kannata ujostella.

t. jjahifi
 

jasu

Moderaattori
Hifiharrastaja
Liittynyt
26.10.2006
Viestejä
5 838
Kaupunki
Oulu
tuo JJaHifin naulain toimii joo, mutta päällimmäinen pitää liimata ilman :). Mitens noiden taivutettavien levyjen mitat? kaikki samanmittaisia (-levyisiä), vaiko niin että ulkokaarre levein ja sitten kapenee? Vai miten noiden reunojen tasaisuus hoidettu?
 
Ylös