Autoa vaihdettuani aloin kaipaamaan perustasoa laadukkaampaa äänentoistojärjestelmää. Nykyisessä autossani se kun on ns. "karvalakkimallia" ja isoilla teillä voluumia saa ruuvata tarpeettoman paljon, jotta kuulee ylipäätänsä mitään. Lähtökohdat äänentoiston parantamiselle olivat siis a) autoa ei tarvitse modifioida (johtosarjat jne.) b) alkuperäinen soitin ja siihen integroidut auton omat järjestelmät säilyvät c) järjestelmän käyttöönotto sujuu helposti. Aikaa vievät autohifiasennukset on nähty nuorempana liian useaan kertaan, eikä sellaisiin riitä rahkeet nykyisessä elämäntilanteessa. Auto on Toyota RAV4 Hybrid -16.
Pyörittelin vaihtoehtoja pari viikkoa päässäni ja kaivoin tietoa internetin syövereistä. Etupään kaittimien vaihto automallikohtaiseen erillissarjaan (esim. Focal) kävi ensimmäisenä mielessäni, mutta muiden kokemusten perusteella päättelin alkuperäisen soittimen latistavan ääntä eniten. Kaiuttimien vaihdon yhteydessä olisin mitä luultavimmin halunnut myös vaimentaa ovia kevyesti. Niissä kun ei käytännössä ole mitään äänieristeitä ovipahvin sisäpuolta lukuunottamatta. Kiinnitin huomioni Audiotec Fischerin MATCH-tuotemerkin DSP-vahvistimiin, jotka saa kytkettyä autoon kun autoon mallikohtaisilla adaptereilla. Päädyin tilaamaan Motonetista PP 41DSP malliin, josta löytyy omalle automallille sopivat esisäädöt ja hinta oli houkutteleva (199e). Tämä on vanhaa mallia, jonka säätöihin ei itse pysty vaikuttamaan. Valmistajan uusissa malleissa pystyy käyttäjä itse säätämään kaiken tarpeellisen tietokoneen, tabletin tai puhelimen avulla.
Sitten itse asennukseen, joka kävi todella rivakasti. Katsoin pari soittimen irroitukseen muutaman ohjevideon juutuubista, jonka jälkeen ryhdyin hommiin. Noh, nämä kohdat olisi kyllä pystynyt itsekkin päättelemään. Liian monta tojotaa omistaneena kaikki kiinnitykset jne. tuntuvat toistavan samaa kaavaa. Kojelaudan koristelistan, "infonäytön", keskimmäisten ilmanohjaimien ja soittimen irroituksen jälkeen kytkin vahvistimen mukana toimitetun adapterit kiinni auton johtosarjoihin ja kuljetin kaapelit hansikaslokeron kohdalle. Kytkin vahvistimen tässä vaiheessa kiinni ja testasin toiminnan. Vahvistimen johtosarjojen päälle päätin laittaa samanlaista pehmeää materiaalia kuin mitä on auton omien johtosarjojen päällä. Ajattelin, ettei ainakaan muoviset adapterit jne. pääse elämöimään kojelaudan sisällä. Suurin osa ajasta meni, kun etsin vahvistimille sopivaa asennuspaikkaa. Sille löytyi kun löytyikin paikka hansikaslokeron yläpuolelta, johon sen sai kiinnitettyä tukevasti auton metallirakenteisiin. Kiinnitykseen käytin nippusiteitä, eikä reikiä ei tarvinnut porata. Vahvistimen tilan säätö tai sulakkeen vaihto onnistuu siis helposti. Ainoastaan hansikaslokero on irroitettava ja se onnistuu ilman työkaluja n. 10 sekunnissa.
Muutos alkuperäiseen on valtava. Nyt laulaja asettuu keskelle kuljettajan paikalta kuunnellessa. Erottelu on aivan eriluokkaa ja jopa radion ääni kuulostaa mainiolta. Katsotaan saisinko puhelimella jotain järkevää videota nauhoitettua. Kävin testaamassa moottoritiellä, eikä voluumia enää tarvitse ruuvata tarpeettoman kovalle. Tässähän on toki vaarana, että myös kaiuttimet tulee vaihdettua jossain vaiheessa Nyt mennään näillä. Suosittelisinko tuotetta muille, myös erimerkkisten autojen omistajille? Aivan varmasti. Toivottavasti tästä on kanssaharrastajille hyötyä ja kysykää ihmeessä lisää.
Pyörittelin vaihtoehtoja pari viikkoa päässäni ja kaivoin tietoa internetin syövereistä. Etupään kaittimien vaihto automallikohtaiseen erillissarjaan (esim. Focal) kävi ensimmäisenä mielessäni, mutta muiden kokemusten perusteella päättelin alkuperäisen soittimen latistavan ääntä eniten. Kaiuttimien vaihdon yhteydessä olisin mitä luultavimmin halunnut myös vaimentaa ovia kevyesti. Niissä kun ei käytännössä ole mitään äänieristeitä ovipahvin sisäpuolta lukuunottamatta. Kiinnitin huomioni Audiotec Fischerin MATCH-tuotemerkin DSP-vahvistimiin, jotka saa kytkettyä autoon kun autoon mallikohtaisilla adaptereilla. Päädyin tilaamaan Motonetista PP 41DSP malliin, josta löytyy omalle automallille sopivat esisäädöt ja hinta oli houkutteleva (199e). Tämä on vanhaa mallia, jonka säätöihin ei itse pysty vaikuttamaan. Valmistajan uusissa malleissa pystyy käyttäjä itse säätämään kaiken tarpeellisen tietokoneen, tabletin tai puhelimen avulla.
Sitten itse asennukseen, joka kävi todella rivakasti. Katsoin pari soittimen irroitukseen muutaman ohjevideon juutuubista, jonka jälkeen ryhdyin hommiin. Noh, nämä kohdat olisi kyllä pystynyt itsekkin päättelemään. Liian monta tojotaa omistaneena kaikki kiinnitykset jne. tuntuvat toistavan samaa kaavaa. Kojelaudan koristelistan, "infonäytön", keskimmäisten ilmanohjaimien ja soittimen irroituksen jälkeen kytkin vahvistimen mukana toimitetun adapterit kiinni auton johtosarjoihin ja kuljetin kaapelit hansikaslokeron kohdalle. Kytkin vahvistimen tässä vaiheessa kiinni ja testasin toiminnan. Vahvistimen johtosarjojen päälle päätin laittaa samanlaista pehmeää materiaalia kuin mitä on auton omien johtosarjojen päällä. Ajattelin, ettei ainakaan muoviset adapterit jne. pääse elämöimään kojelaudan sisällä. Suurin osa ajasta meni, kun etsin vahvistimille sopivaa asennuspaikkaa. Sille löytyi kun löytyikin paikka hansikaslokeron yläpuolelta, johon sen sai kiinnitettyä tukevasti auton metallirakenteisiin. Kiinnitykseen käytin nippusiteitä, eikä reikiä ei tarvinnut porata. Vahvistimen tilan säätö tai sulakkeen vaihto onnistuu siis helposti. Ainoastaan hansikaslokero on irroitettava ja se onnistuu ilman työkaluja n. 10 sekunnissa.
Muutos alkuperäiseen on valtava. Nyt laulaja asettuu keskelle kuljettajan paikalta kuunnellessa. Erottelu on aivan eriluokkaa ja jopa radion ääni kuulostaa mainiolta. Katsotaan saisinko puhelimella jotain järkevää videota nauhoitettua. Kävin testaamassa moottoritiellä, eikä voluumia enää tarvitse ruuvata tarpeettoman kovalle. Tässähän on toki vaarana, että myös kaiuttimet tulee vaihdettua jossain vaiheessa Nyt mennään näillä. Suosittelisinko tuotetta muille, myös erimerkkisten autojen omistajille? Aivan varmasti. Toivottavasti tästä on kanssaharrastajille hyötyä ja kysykää ihmeessä lisää.
Liitteet
Viimeksi muokattu: