Master

^Vaikka 1032:set soi niin mukavasti, niin varmuudeksi melkein pitäisi sitoa tennarien nauhat yhteen, ettei tule otettua enää seuraavia askeleita. Mutta kun noita käytettyjä näkee myynnissä, niin aina vähän sitä pysähtyy haaveilemaan. Siitäkin huolimatta, että ei ole pikkumastereita isompia kuullut saati nähnyt livenä.
 
Joskus siellä poiketessani 1237A malli kuulosti ilmavammalta sekä tasapainoisemmalta ja syvyys informaatioltaan uskottavammalta kuin samassa tilassa seinään upotettu 1234A. Varmaankin enemmälti säätö ja tottumiskysymys. Hyviä kaiuttimia kummatkin ja taipuvat moneen makuun. 🙂
 
^ taisi olla jotain omia säätöjäni 1237 mallissa. Mutta mitä tulee ilmavuuteen ja syvyysinfoon, ei seinään upotettu ole huonompi näiltä osin. Huoneen saa täysin pimeäksi, ja kun ei ole näkemässä ”tasaista seinää” ei huomaa syvyydessä mitään puutteita, eli näköaisti sotkee kuuloaistia hieman :D itseasiassa äänikuva on upotettuna tarkempi joka suuntaan, ja resoluutio parempi kaikilla taajuuksilla.

1234 on parempi kuin alemmat mallit, eli kyllä nämä skaalautuu ylöspäin ihan kuten on suunniteltukin. Ääneltään pienempiin verrattuna 1234 selkeästi isompi, kaikki tulee helpommin ja voimallisemmin, eli sitä auktoriteettia enemmän, sävypuolella toki matalimpia lukuunottamatta samankaltaisia nämä ovat.

Jännä asia on myös se, että näitä vapaasti jalustalla seisovia tulee säädeltyä välillä ja lopputulos hyvä, ok. Mutta sitten kun säädän upotettuja hieman samaan tyyliin, tulen kuitenkin aina takaisin glm ajon tekemiin säätöihin, jotenkin se vaan kuulostaa aina oikeammalta ja luonnollisemmalta.
 
^
Eivät asiat ole sitä miltä näyttävät, vaan sitä miltä kuulostavat.., 😁 Makuusi ja musiikkimieltymyksiisi 1234A on varmaankin osuvampi ja myös makuusi säädetty. Kuuleminen on subjektiivista ja jokaisella on siitä oma mielipide, jota ohjaavat osaltaan myös omat mieltymykset. Kunnioitan kuulemaasi, vaikka se ei vastaisikaan kaikilta osin omaa kokemusta.
 
Nimenomaan kuulostavat, ja edelleen, syvyysvaikutelma ja äänikuva ei ole vapaasti jalustalla yhtään uloitteikkaampi. Näitä on nyt tässä tullut kuunneltua niin monesti. Sävypuolella on eroja mieltymyksien mukaan, ja siksi nämä sam monitorit ovatkin oiva valinta, soundin voi rakentaa itseään varten sopivaksi.

1237 ja 1238 osuvat myös soundillaan omaan makuuni, niistä vaan loppuu puhti kesken joissain tilanteissa omassa tilassani. Varsin maltillisesti sitä kuuntelen toki, mutta välillä se isompi reservi ei ole huono asia. Myös entisaikojen jäänteet mieltymyksissä isoon ääneen ja auktoriteettiin lunastuu isommalla dcw: llä ja kartio pinta-alalla.
 
Koitetaas nyt ottaa hieman rauhallisemmin nämä asiat. Mieltymyksiä on erilaisia ja matka perille kulkee eri reittejä. Jos tietoa asioista löytyy, voi senkin ilmaista enemmän rakentavaan sävyyn, siitä on enemmän iloa kaikille.
 
Ketjua siivottu. Vähän kesti tosin näin tienpäällä, koitetaann jatkaa rauhallisemmin
 
Taas olisi tilaisuus kuulla 1237A. Kyseiset monitorit soivat tovin Audiotuvassa, myös vertailu esim kuvassa näkyvään 1032C malliin onnistuu.

3621F6DF-72FF-4703-95C1-6E61023DE4D5.jpeg
 
^ Ja muuten onnistuu myös 1234A malliin. Kyllä kun tässä nyt on kaikenlaisia malleja kuunnellut pienen ajan sisään, niin isoa alumiinista eri numerosarjoilla kuin yhden miehen kannettavissa olevia puukotelosiakin, niin kyllä 1234 näyttää sen kaapin paikan joka asiassa. Nyt en tarkoita pelkästään voimaa, vaan musiikin aitoutta, toden tuntua, resoluutiota, rytmiä, helppoutta jne, musiikki kulkee kuten se on taltioitu. Äänikuva on iso joka suuntaan, ja tarkkuus vailla vertaa, kaikki asiat paikantuu pisteen tarkasti ja tilan ”näkee”, se koko musiikki vaan aukee eteen ja keskittyminen on täysin sisällössä. Hyviä tai loistavia noi muutkin ovat, mutta ei näitä isompia turhaan tehdä, aina mennään eteenpäin. Pari pykälää on vielä, mutta tulee välillä ajateltua kuten varmaan moni muukin, vaikkapa 1237/38 omistaja, meniskö muka tästä vielä eteenpäin? Ainakin 1234 alempiin malleihin nähden menee, ja varmasti mallisto skaalautuu tästä ylöspäin samalla kaavalla. Toki panostusta vaaditaan enemmän, mutta ainakin 1234A on vielä kohtuullinen investointi, parasta haluavan helppo valinta :cool:
 
Jälleen kerran sama fiilis kun laitetaan 1234A laulamaan, on tämä vaan ihan omassa luokassaan joka suhteessa. 1237 antaa hieman osviittaa miten asiat tulee olla, mutta se ei välttämättä kaikille riitä. Nyt jos oikeasti halutaan huipputasoa, on 1234A reipas harppaus edellämainitusta, eikä vielä hinnassa mennä kohtuuttomuuksiin.

Vaativa musiikin ystävä nyt miettii vaikkapa sen nykyisen Masterin päivittämistä vieläkin parempaan ja kyvykkäämpään. Ota siis ihmeessä yhteyttä ja sovitaan demo, luvassa huipputarjois 1237 ja 1238 malleista, sekä myös vastaavista analogisista näihin todellisiin HighEnd kaiuttimiin.
 
Joko tänä vuonna kuultaisiin 1238AC tai 1234AC pystyasennossa Audiotuvalla? Olen aika ihmeissäni jos Gene ei järjestä niitä paikalle kotimaan johtavan high end -piirimyyjän pyytäessä...

Koska hifistit uskovat auktoriteetteja, nuohan on pystyssä heti ensimmäisissä promo-kuvissa Genelecin sivuillakin




1234AC jopa Film, Drama & Post -sektion kolmesta esimerkki -Recommended Solutionista julmimpana mainittu



Tilannehan on se, että sylikenttä-etäisyyksien ulkopuolella, sanotaan vaikka kolme metriä leveän AT-kankaan takana huippuluokan LCR-sektoria haettaessa, siitä tehostetusta pystysuuntaavuudesta olisi selvää hyötyä. Ja yhtälailla kaiuttimet-ei-kainalossa -etäisyyksien stereokuuntelussa.

Keväällä kun asiasta oli viimeksi puhetta, tuntui kuin näitä kahta ja varsinkin niiden hyödyntämistä pystyasennossa raskaimman sarjan G-hifistisiin tarkoituksiin ei olisi oikein ymmärretty...
 
Käytännön tasolla saada kahta samanlaista AC mallia stereoparina, ei ole ihan yksinkertainen juttu, ei näitä ole tehtaalla hyllyssä odottamassa tarvitsijaa, eikä demovarastossa välttämättä kahta ainakaan samaan aikaan.

Mutta onhan tämä AC malli kiinnostava aihe, ja tietenkin mielelläni soittaisin näitä jollain demopäivillä. Näihin AC malleihin myös luvassa loistava vaihtotarjous, siispä kenen tulevat kaiuttimet otetaan soittoon? 😉
 
Onkos kukaan miettinyt näitä AC malleja ihan oikeesti? Jos puhutaan 1234AC mallista, on hinta ihan himpun korkeempi kuin perus A malli. 1234A kykenee asioihin joita en ole löytänyt vastaavan hintaisista hifikaiuttimista, puhumattakaan että huippuvahvarin saisi kaupanpäälle, 1234A:n kohdalla vahvistin on paritettu kyseiselle kaiuttimelle ja sen elementeille täysin, näitä ei voi sekoitella keskenään.

1238AC ja 1234AC sopii sisustukseen siinä missä muutkin tolppakajarit mitä näitä nyt on, mutta vaikka joillekkin 1234A on perusmallina on muotoilultaan olohuonetta hylkivä, on siis olemassa myös ratkaisu joka myötäilee hifistin mielikuvaa kaiuttimen muodosta ja mallista.

1234A on melkoinen tuote luomaan ihan oikeaa livefiilistä tai tarkkaa ja nyanssirikasta toistoa aidosti ilman vääristymiä tai kaunistelua, siis kaikki tulee kuten äänitteen tekijä on onnistunut taltioimaan, kaikki musiikin kauneus tulee esiin siinä missä tuotannon mokatkin.

Otan AC mallin heti demopäiville jos joku haluaa semmoset, jommankumman siis, sanoisin että nyt on jollekkin tilaisuus.
 
Kovin on näiden AC mallien osalta hiljaista kysyntä, siis tämän palstan kautta, mutta vielä muistutan että jollekkin koittaa tilaisuus jos vaan ymmärtää tarttua. 1234AC on varmasti finaalikajari ja muotonsa ansiosta siis istuu ehkä perusmallia nätimmin normaaliin olohuone tms sisustukseen. Tämän kohdalla myös mahdollisuus valkoiseen väritykseen, joskin lisähintaan, ja sama koskee myös 1238AC mallia.

Varmuutta asiaan saa tulemalla kuulemaan 1234A, joka menee reippaasti suositun 1237A mallin edelle joka suhteessa, myös 1238A jää selkeästi tästä isommasta jälkeen. Nämä kyseiset pienemmät mallit on oiva vaihtotuote myös ja reilu hyvitys tiedossa jos AC malli ja se finaali kiinnostaa.

1238AC on varsin solakkana helppo istuttaa normaaliin huoneeseen, erillinen RAM L vahvistinmoduli taas voidaan viedä sinne missä muutkin laitteet sijaitsee, monopäätteet siis käytännössä tulee kajarien mukana, ja nämä on keskenään kalibroitu, ei siis voi sekoittaa keskenään.

Teatteriharrastajalle 3 kpl 1238AC mallia helpottaa asioita solakasta muodosta johtuen jos tilaa on vähän, ja saa suorituskyvyn joka ei jätä kylmäksi.

Tätäkin kirjoittaessa taustalla soi 1234A jota välillä vaan pysähtyy kuuntelemaan ja kirjoittelu keskeytyy, se vaan vie kuulijan musiikin sisään niin että ympäriltä muu tahtoo unohtua, tämänkin voi tulla itse rauhassa kokemaan.
 
Viikon reissu takana, Saariselkä sai uuden iglun.. Hieno tulla takas tänne ja 1234A soimaan. Tätä fiilistä en ole saanut koskaan HE laitteiden ääressä...
Musiikki kuulostaa niin aidolta että ei mitään rajaa, kyllä koko äänentoistohistoriani suurin juttu on Genelec Master!

Monesti miettinyt että olisko isompi ehkä vielä? Niin, ehkä, kokeilematta ei tiedä.. Lähtökohtaisesti mitään G mallia ei ole suunniteltu pitkille etäisyyksille, tosin S360 taipuu siihen. No, 1234A antaa sen mitä tarvin, pienempään en huoneessani voisi enää lähteä, vaikkakin sillä on saatu monesa paikassa huipputuloksia.

Hieman ihmetyttää että tämä 1234A tavallaan unohdetaan? Monesti kirjoitellaan että 1238 välkyttää punavaloa, ja tarttis olla 1236A? No, sitäkin saadaan toki, mutta hiljaista on ollut punavaloista puhujien saralla. 1234A saadaan kyllä vaikka sinne omaan tilaan demoon, jos ei jostain syystä ole käynyt paikanpäällä täällä, ja saa toki vaikka olisikn käynyt. Niitä punavaloja voi sitten siellä omasa tilassa koittaa saada välkkymään😁

Se paineista. Iso suuntain antaa myös parempaa äänikuvaa kuin pienemmät, ja kotelon mitoista ja mallista, sekä niiden mahdollisista haitoista miettiville on tarjolla AC versio. Todelliselle musiikinystävälle lopullinen ratkaisu.
 
Taas pieni reisssu takana, ja mikäs sen parempaa kuin vähän soitella musaa pitkästä aikaa. On tämä 1234A vaan melkoinen toistin, kaikki tulee niin helposti ja vaivattomasti, ja mikä parasta, volumetasoa ei tarvitse nostaa, dynamiikka on heti käsillä.

Nyt Mastertyypit, ne säästetyt matkarahat käyttöön ja päivitetän 1237 tai 1238 malli pro puolen highendiin. Itsellenihän kävi aikoinaan 1238A mallien aikaan se vanhanaikainen, menin sitten kokeilemaan 1234A malleja, ja ensimmäinen reaktio oli että voi video... Kaikki äänessä kasvaa suuremmaksi, ja tulee ulos helpommin, tarkemmin. Eipä siiitä ollut enää pieniin paluuta.

Tosiostaja tietenkin poikkeaa paikanpäällä, ja kokeilee myös siellä omassa tilassaan. Kysy vaihtotarjous (kaikilla herkuilla)😎
 
Nyt alkaa myös Masterilla toimia uusi glm4. Pieniä pugeja on ollut ja kolmosella siis menty, mutta jonkin aikaa jo 4.0.1 on ollut käytössä. Muutamia hyviä muutoksia, ja eritoten että yli kilon filsat nyt siis myös toimii Master sarjan ja 8260 kanssa. Tämä onkin jännä juttu koska ihmettelen ettei kukaan ole asiaa ottanut esiin esim genelec ketjussa yleisellä puolella.

Eipä silti, en ole säätänyt mitään vaan kahdella eri mittaustavalla mennään demoissa, Individual ja symmetrical, ja rietenkin siis single point. Suurempaa eroa tosin ei juuri ole näilllä mittaustavoilla koska huone varsin symmetrinen.

Asiaan.... On se vaan aina hieno kokemus laittaa iso Master soimaan kun aikansa on kuunnellut pienempiä malleja. Se vaivattomuus ja helppous alusta alkaen on jotain mitä ei alemmilla mallisarjoilla saada. Soittelin siinä Billy Cobham - Drum ’n’ voice vol4 albumia, ja biisissä Psychologic huomaa mistä se kana pissii.

Suorastaan houkuttelee hieman kahvaamaan, kaikki tuntuu rintakehässä, iskubasso lyö niin että tuntuu. Samalla se huikea basson erottelu ihan matalimpia myöten kyseisessä biisissä joka usein menee puuroksi tai muminaksi, hyvä huone ja upotusasennus toki tämän mahdollistaa. Upotusasennus parantaa stereokuvan tarkkuutta sekä basson tarkkuutta selkeästi.

Tätä voi tulla kuulemaan ihan turvallisesti, ja tietenkin toiveiden mukaan myös muita malleja, vaikkapa vertailun vuoksi vapaasti jalustalla olevaa pienempää Masteria tietyin varauksin. Mutta oli se sitten upotettu taikka vapaasti, ei ole ihme miksi niin monet ovat päätyneet Master sarjan kajareihin, kuten kävi itsellänikin vuosien veivaamisen jälkeen. Yhteyksiä vaan ja katotaan sopivaa ajankohtaa päästä sinne finaaliin!
 
Jos on Masteria kokeiltu, niitä pienempiä malleja, eikä tunnu hönkä piisaavan, kannattaa tulla kuulemaan 1234A.
Oma tilani ”syö” tehoja, ja kuten eräs sanoikin aikoinaan demopäivien jälkeen että 100db on vielä ihan levollista kuultavaa, joten hönkää siis tarvitaan.
On ollut mainintaa näistä spekseistä, että olisivat lähellä toisiaan tämä 34 ja pienempi 38? No jos katotaan niitä speksejä niin eivät ole. Tietenkin jos vaan tarkastellaan basson alarajataajuutta ja sen mukaan tehdään päätelmiä niin ovathan ne, käytännössä basson voima on kuitenkin kertaluokkaa kovempi näissä suuremmissa. Samoin muut asiat, äänikuvan koko, tarkkuus jne (isompi suuntain)
Genelecin mallit skaalautuu joka mallisarjalla tasaisesti ylöspäin siten että erot on selkeästi havaittavissa (poislukien Ones sarjan 8341a joka on ”liian hyvä” siinä kohtaa ja normaalia lähempänä seuraavaa mallia)
1235A on myös vasteeltaan samankaltainen kuin 34 ja 38, mutta sanoisin ihan kuulematta että taas mennään ylöspäin joka asiassa kolmeneloseen nähden, senverran näitä eri malleja on tullut veivattua ettei varmaan tämäkään malli poikkea linjauksesta. Eli jos kolmekasi ei riitä, pitää kuulla kolmenelonen, ja täällähän se onnistuu vaivattomasti. Yhteyksiä vaan ja sovitaan hetki!
 
Back
Ylös