Mankka pätkähtää sähkölaitteita lisättäessä

MikaHupa

Käyttäjä
Liittynyt
10.4.2021
Viestejä
7
Moi,

mulla harrasteautossa pieni ongelma. Mankka toimii muuten moitteetta, mutta kovemmalla volumella ”pätkäisee”, ts. mankka sammuu ja käynnistyy uudelleen. CD-soitolla käy näin, pelkällä radiolla en oo huomannut moista. Tämä tapahtuu sitä herkemmin, mitä enemmän sähköä kuluttavia vipstaakeja on päällä (esim. etu/takasumuvalot, tai kun käyttää kattoluukkua). Oon koittanu eri kombinaatioilla, eikä mikään yksittäinen virtapiiri näytä aiheuttavan tätä, vaan tapahtuu aina, kun riittävän monta sähkölaitetta on päällä. Mikähän tuon voi aiheuttaa? Laskeeko jännite liian alas? Huono maadoitusliitäntä akulta? Ideoita? 😊
 
Vaikuttaa siltä, että akku voi olla huono. Kannattaa tarkistaa se huollossa, jossa tekevät sille kuormituskokeen. Samalla voi tarkistaa lataako laturi kunnolla ja maadoitusjohdon akulta auton runkoon.
 
Vaikuttaa siltä, että akku voi olla huono. Kannattaa tarkistaa se huollossa, jossa tekevät sille kuormituskokeen. Samalla voi tarkistaa lataako laturi kunnolla ja maadoitusjohdon akulta auton runkoon.
Joo… laturilta tulee kyllä yli 14V… ja auto lähtee hyvin käyntiin. Eiks akku oo vaan kuorma laturille moottorin käydessä, eli miten huono akku vaikuttais enää silloin. Mut tarkistetaan, kiitos neuvoista. 😊
 
Ei nyt ole tietoa harrasteauton tyypistä, mutta vähän vanhemmissa vaunuissa voi lataus olla hieman alakanttiin mitoitettu, jolloin akulla on suuri merkitys hetkellisten kuormahuippujen tasaamisessa. Tämä nyt kuulostaa uudemman pään laitteelta (sähkökattoluukku), mutta olihan niitä jo ”paremmissa piireissä” 70-luvun alussa.

On siinä semmoinenkin juttu, että jos soitinta syöttää alkuperäinen johtosarja, niin voi olla että loppuu potku kesken. Edelleen auton iästä riippuen, voi radion syöttö olla mitoitettu perinteiselle 2x6W tai sinnepäin soittimelle, ja nyt jos on joku ”puusterivehje” hakkurivirtalähteineen, niin voi vaan loppua sähkö kesken sieltä piuhasta.

Xanan vinkit myös relevantteja, ja kannattaa myös sen soittimen maadoitus tsekata.
 
Ei nyt ole tietoa harrasteauton tyypistä, mutta vähän vanhemmissa vaunuissa voi lataus olla hieman alakanttiin mitoitettu, jolloin akulla on suuri merkitys hetkellisten kuormahuippujen tasaamisessa. Tämä nyt kuulostaa uudemman pään laitteelta (sähkökattoluukku), mutta olihan niitä jo ”paremmissa piireissä” 70-luvun alussa.

On siinä semmoinenkin juttu, että jos soitinta syöttää alkuperäinen johtosarja, niin voi olla että loppuu potku kesken. Edelleen auton iästä riippuen, voi radion syöttö olla mitoitettu perinteiselle 2x6W tai sinnepäin soittimelle, ja nyt jos on joku ”puusterivehje” hakkurivirtalähteineen, niin voi vaan loppua sähkö kesken sieltä piuhasta.

Xanan vinkit myös relevantteja, ja kannattaa myös sen soittimen maadoitus tsekata.
Kyseessä -87 bmw… mankalle tulevat johdot näyttää alkuperäisiltä. Miten tarkistan soittimen maadoituksen? Tarkoitat siis sitä maadoitusjohtoa? Mankka on 2000-alun Pioneer, ei ylimääräisiä vahvistimia. Kesällä panin merkille, että soitin on cd:tä soitettaessa aika kuuma sieltä päältä (mankka vielä irrallaan siinä kolossa, niin pääsee kädellä koittamaan)… liekö normaalia?
 
Joo, sitä soittimen ”miinussähköä” tarkoitin. Luulisi tuon ajan autossa jo olevan lataus riittävästi mitoitettu, toki onhan sillä ikää, eli voi jännitettä hävitä sinne-tänne. Ja tosiaan, maajohdossa menee saman verran virtaa kuin plussassakin, eli tärkeä homma että on kunnossa.

Voihan se soitinkin olla tiensä päässä jos kovin kuumenee. Ei ole helppo homma ”kaukoparantaa” :)

Edit lisäys. Niin, tuon ikäisissä soittimissa monesti on ns booster-vahvistin, jossa on virtalähteenä hakkuri, ja tehoa se joku 4x15 tai enemmän. Joku viisaampi voi selittää, itse en osaa, mutta siis pitkä ohut johto on hakkurivirtalähteelle ”hankala” muistakin syistä kuin pelkästään siitä minkä verran virtaa mahtuu kulkemaan perinteisten taulukoiden tai laskukaavojen perusteella. Tai sitten on bemariin laitettu älyä sen verran, että jos on radio täysillä ja avaa ikkunat tai kattoluukun, niin pannaan radio pienemmälle :D
 
Viimeksi muokattu:
Joo, sitä soittimen ”miinussähköä” tarkoitin. Luulisi tuon ajan autossa jo olevan lataus riittävästi mitoitettu, toki onhan sillä ikää, eli voi jännitettä hävitä sinne-tänne. Ja tosiaan, maajohdossa menee saman verran virtaa kuin plussassakin, eli tärkeä homma että on kunnossa.

Voihan se soitinkin olla tiensä päässä jos kovin kuumenee. Ei ole helppo homma ”kaukoparantaa” :)

Edit lisäys. Niin, tuon ikäisissä soittimissa monesti on ns booster-vahvistin, jossa on virtalähteenä hakkuri, ja tehoa se joku 4x15 tai enemmän. Joku viisaampi voi selittää, itse en osaa, mutta siis pitkä ohut johto on hakkurivirtalähteelle ”hankala” muistakin syistä kuin pelkästään siitä minkä verran virtaa mahtuu kulkemaan perinteisten taulukoiden tai laskukaavojen perusteella. Tai sitten on bemariin laitettu älyä sen verran, että jos on radio täysillä ja avaa ikkunat tai kattoluukun, niin pannaan radio pienemmälle :D
Perus iso-liittimeen kolvasin auton johdot… about samanpaksuista näytti olevan auton ja liittimen johdot. Voishan sitä tietysti mittailla mankan maajohdon ja akun miinusnavan välistä vastusta…varmaan luokkaa 1ohm tai alle kelvollisia arvoja, vai millaisesta arvosta vois päätellä olevan vikaa? Itse epäilen tuota akulta runkoon menevää maakaapelia, kiinnityspultti on ainakin niin hapettunut, ettei sen kantaa voi edes käyttää akun latauksessa… jos sen kontaktin nyt laittais ensin kuntoon…. harjaa ruosteet pois kontaktipinnoista ja jengoista ja akunnaparasvaa väliin… vai onko joku muu töhnä parempaa?
 
Plussapuolen jännite kyykähtää kuormitettaessa tai miinuspuolen piuhojen jännite nousee. Putsaa ne kontaktit niin todennäköisesti ongelma poistuu.

Olet jäljillä mittauksessa. Volttimittaus kertoo usein helpommin toiminnasta. Jos mittaat esim. akun + navan ja mankan pään + liittimen yli jännitteen, sen pitäisi olla 0. Jos musiikkia soitellessa tämä jännite pomppii vaikka viiteen volttiin, joku akun navan ja mankan välisessä johtosarjassa vastustaa ja soitin saa akulta basson jytkähtäessä enää ~7v.
Samaa voi soveltaa siihen akun maapiuhaan. Toinen mittapää puhtaaseen runkoon ja toinen pää akun - napaan. Jos jännite pomppaa kattoluukkua avatessa, niin mittauskohdalla on resistanssia. Lisääntyvä virta aiheuttaa resistanssissa jännitehäviön joka näkyy yleismittarissa.

Toki helpoin mittaus on mitata soittimen + ja maa liittimen jännite eri käyttötilanteissa, vaikka sitä kattoluukkua avatessa. Se ei vain sitä vikakohtaa paikallista.
 
Back
Ylös