Maestron testamentti

sepi_3.0

Hifiharrastaja
Liittynyt
30.10.2006
Viestejä
18 896
Kaupunki
Pjongjang
Eilen tulleessa lehdessä oli Eräpuun kolumni jossa hän perusteli miksi hän löi hanskat naulaan pisteytysautomaatin hommista. Kevyesti mukaillen syynä oli se ettei hän enää tunne kykenevänsä teknoa ja mättöä diggaavalle junnulle kertomaan suosituksia kun musiikimaku ja arvostusperusteet ovat niin toisesta mailmasta. Jutun viimeisessä kappaleessa on viisaus jonka luulisi pysäyttävän itse kunkin.

"Hifi on hyvä renki, mutta huono isäntä. Uskokaa setää. Setä tietää. Musiikki on liian hieno asia hifillä pilattavaksi".

Pisteytys sentään jatkuu miesten vaihtumisesta huolimatta. Kuudesta integroidusta vahvistimesta 3 sai samasta laitteesta molemmilta arvioijilta identtiset arvosanat. Yhteneväinen parivaljakko.

Ps. Vaikeaahan se on perustella äänen kolmiulotteisuudella ja resoluutiolla parasta kaiutinta hemmolle joka kuuntelee tällaista "musiikkia":

http://www.youtube.com/watch?v=gY6JDLmpuWc&mode=related&search=
 
Sepi, sinä et vain ymmärrä toisen ihmisen taidetta. Musiikkia se on siinä missä jaska, karaoke tai räppi.

Sitä paitsi tommoisen musiikin autenttinen/uskottava/livemäinen toistaminen vaatii toistolaitteilta pikkasen enemmän kuin jonkun maestron pianosessiot :D

Tuo musiikkimakuun liittyvä perustelu oli minusta Eräpuulta vähän ontuva, koska eiköhän tilanne ole ollut kuvailtu jo pitemmän aikaa. Tai ehkä hänelle tuli mitta täyteen jostain asiasta pitempään jo mietittyään. En voi tietää, mutta toivottavasti Eräpuu jatkaa journalismia lehdessä jatkossakin.
 
Melkein väittäisin, että suurin osa ns. "mättömetallin" kuuntelijoista on enemmän sisällä siinä musiikissa kuin me hifistelijät jazzeinemme.

Hifi on hyvä renki, mutta huono isäntä - yes indeed.
 
Janne sanoi:
...tommoisen musiikin autenttinen/uskottava/livemäinen toistaminen vaatii toistolaitteilta pikkasen enemmän kuin jonkun maestron pianosessiot

Pikkasen enemmän? No ehkäpä. Erilaista ominaisuuksien painotusta ainakin.
 
Aika harva hifiä harrastava taitaa olla yleensäkään "sisällä musiikissa". En minä ainakaan, vaikka olen tuota nuoresta harrastanut. Musiikkitoimittajat ja hifitoimittajat ovat mielestäni aika eri asioita, vaikka noita asioita sujuvasti yhdisteleviäkin persoonia löytyy. Otsikon artikkelista voi lukea rivien välistä yhtä jos toista. Kieltämättä kunnioitettavat lukemat alalla, linjoista lipsumatta.
 
Janne sanoi:
Sepi, sinä et vain ymmärrä toisen ihmisen taidetta. Musiikkia se on siinä missä jaska, karaoke tai räppi.

Sitä paitsi tommoisen musiikin autenttinen/uskottava/livemäinen toistaminen vaatii toistolaitteilta pikkasen enemmän kuin jonkun maestron pianosessiot :D

Joo ei väitetä modea vastaan :D Kyllä hyvä mättö huonon jatsin tai klasarin hakkaa 6-0. Mutta pitää olla harvinaisen huonoa että mieluummin kuuntelisin tuota kotioloissa uskottavalla livemeiningillä :p
 
Tuo musiikkinäyte oli mainio esimerkki. Olin pari viikkoa sitten sattumalta todistamassa erään liikkeenharjoittajan tiloissa n. 1000 euron (+/- 400 euroa) kaiutinparin valintaa. Asiakas oli tuonut oman putkivahvistimen ja koska siinä ei ollut kaukosäädintä, niin äänenvoimakkuus säädettiin tyyliin reilusti yli puolenvälin.

Näytin itsekin varmaan todella kärsivältä siinä kuunnellessa ja samalta näytti liikkeenharjoittaja, kun taas asiakas diggasi musiikistaan ja vaihteli napista painamalla 4 kaiuttimen kesken.

Olisin varmaan päätynyt täysin päinvastaiseen kaiutinvalintaan pelkästään musiikkinäytteen ja äänenvoimakkuuden takia. Eli siihen jossa on siedettävämpi ääni räminällä. Kumma kyllä, putkivahvistin ei tällä kertaa kuulostanut "lämpimältä". Onneksi kaiuttimia ja kuuntelijoita on moneen makuun.
 
Tämä Eräpuun kolumni jätti minut aika hämmentyneeksi ainakin siihen saakka kun joitakin ahaa-elämyksiä syntyy lisää. Toisaalta se oli huomattavasti ymmärrettävämpi kuin yksikään muu arvio, jota olen koskaan silmäillyt.

Ensinnäkin olettamus siitä että äänentoistolaitteisto (yms. sitä tukeva rekvisiitta?) pitäisi sovittaa musiikkimakuun. Esimerkiksi minuun uppoaa moni genre ja monta on tullut kuunnelluksi vuosien varrella. En aio silti muuttaa parikymmenhuoneiseen kartanoon, jotta voisin edes jotenkuten optimoida kuunteluelämyksen kulloisenkin tallenteen tms. mukaan. Useiden settien majoitus yhteen huoneeseen ei taitaisi sekään toimia.

Toiseksi fakki-idioottien laitteisto saattaa toistaa ysärimetallia jytkymmin kuin klasarifanin sisäsiisti ja hieman pliisu setti. Jos kuitenkin setti ja ennen kaikkea huoneakustiikka toistaa klassisen musiikin nautittavasti, niin suosittelen sitä melko varauksetta minkä tahansa musiikin (tai muun äänen) toistoon. Nämä perseelleen tehdyt kaikenlaisia korostuksia ja kompressiota tulvivat tallenteet eivät siitä ainakaan parane, jos kotisetti lisää päälle omat korostuksensa.

Fakki-idiottien puolustukseksi voi tietysti heittää että, siinä missä moni sen kiinnostavan sukupuolen edustaja somistuu entisestään taitavalla ehostuksella, sopivat korostukset tuovat musiikkiinkin vielä jotain alkuperäistä parempaa. Toisaalta ongelma olisi kauneushoitolassa valtava, jos siellä olisi työssä robotti, joka ajaisi kaikille asiakkaille saman ohjelman.

EDIT: Yhdyssanat ovat mahdottomia kirjoittaa oikein, samoin kuin kauneuden arviointi.
 
mikahe sanoi:
Jos kuitenkin setti ja ennen kaikkea huoneakustiikka toistaa klassisen musiikin nautittavasti, niin suosittelen sitä melko varauksetta minkä tahansa musiikin (tai muun äänen) toistoon.

Omat kokemukseni tukevat väitettä, jonka mukaan klassista musiikkia hyvin toistavat systeemit selviävät hyvin myös siitä mättömusiikista. Akustisen musiikin, sekä sinfoniat ja pienkokoonpanot, toistaminen on sen verran haastellinen tehtävä, että siitä selviäminen mahdollistaa hyvän suorituksen myös muulla materiaalilla.

t. jjahifi
 
Mätöstä ja klassisesta hyvin selviytyvä systeemi kasaaminen ainakin itselle tuottaa vaikeuksia.
Miksaustyylissä on näiden kahden musiikkityylin välillä valtava ero.
Homma tuntuu aina toimivan paremmin kun mätön sekaan on otettu otettu klassisia elementtejä: pienoa, selloo, viuluu...
Voisiko olla että miksaaja suhtautuu musiikkiin heti eri tavalla kun mukana on jotain luonnollisia vahvistamattomia soittimia. Tämän jälkeen ei voi miksata musaa vain omien mahdollisesti räikeiden mieltymyksiensä mukaan.
 
Uskoisin että ongelma tulee lähinnä silloin jos on kasaamassa hyvin herkkää ja vivahteikasta settiä, joka tuottaa pienillä kamarikokoonpanoilla tai akustisessa jazzissa suunnattoman läsnäolon tunteen ja kykenee piirtämään kunkin instrumentin äänen mikroskooppisen tarkasti. Kun tällaiseen settiin sitten lyödään mitä vain mättöä, klasaria, metallia tai vaikka rankkaa bigbandia alkaa tulla ongelmia. Materilaa kun on kuulijan sietokykyyn nähden liikaakin ja se toistuu kaikkine virheineen...
 
On helpompi virittää systeemi jollakin muulla kuin klassisella musiikilla. Tämä johtuu nimenomaan siitä, että mainitut ovat pääsääntöisesti toimivia lähes kaikilla hifi-laitteistoilla. Näin jos puhutaan asiasta hieman laveammassa mittakaavassa. Viimeisten tippojen puristaminen on tietysti toinen juttu.

Laitteiden lisäksi pitäisi huomioida myös akustiikka ja sen kuulijan maku. Hyvin monta musiikillisesti ärsyttävää systeemiä kuunneltuani (joihin sisältyy mm. yli 10ke maksavia kaiuttimia) olen sitä mieltä, että perusasiat on oltava kunnossa. Tämä tarkoittaa sitä, että asiat toistuvat luonnollisella tasolla ja nopeudella. Mitään ei saa olla liikaa, sillä se työntää kuulijan kauemmas musiikista. Musiikkilajeille ominaiset piirteet toistuvat sitten niistä äänitteistä. Jos silti tuntuu, että potku ei riitä niin voi napsauttaa sen taajuuskorjaimenkin päälle. Yleensä tämä kuitenkin kielii jollain tasolla systeemin ongelmista.
 
Avainsanat taitavat olla juuri ne junnu ja mättö jotka sisältävät yleensä budjettirajoitteen. Jos kevyellä jaskalla ja viuluviisikolla äänikuvaltaan ja resoluutioltaan parhaaksi osoittautunutta vertailukaiutinta tarjoaa väärinkäyttöön jossa hyveet eivät pääse oikeuksiin vaan ulottuvuus- ja dynamiikkarajoitteet tulevat ensimmäisenä esille niin eihän siinä näppylänaama väänny hevosenkengälle. Vasta sitten kun on kyseessä kaikella tapaa tinkimätön setti on aivan sama minkä tyylin hyvin äänitettyä musiikia ja kuinka kovaa soittaa.
 
sepi_1 sanoi:
Avainsanat taitavat olla juuri ne junnu ja mättö jotka sisältävät yleensä budjettirajoitteen.

En lähtisi kärjistämään näin. Kyse on enemmän kokemuksen puutteesta, sillä toimivaa saa myös kohtuullisella rahalla. Suurella budjetilla varustettu eläkeikää lähestyväkin harrastaja voi todistetusti olla syvällä metsässä...
 
Jani P sanoi:
En lähtisi kärjistämään näin. Kyse on enemmän kokemuksen puutteesta, sillä toimivaa saa myös kohtuullisella rahalla. Suurella budjetilla varustettu eläkeikää lähestyväkin harrastaja voi todistetusti olla syvällä metsässä...
Ei sitä kengännauhabudjetilla saa laatua ja määrää vaikka omaisi kokemusta muille jaettavaksi. Laatua ulottuvuuden ja määrän kustannuksella voi sentään löytää. Toki kaiken pitää natsata kuunteluhuoneen akustiikkaan.

En nyt sanois että osu ja uppos. Vapaaehtoisen eläkesäästön loppuun on mulla vielä 16v. ellei kiristä tahtia loppua kohden. Vieläkö sulla on hampaankolossa ne johtokorkkaukset ???

Ps. Laita jokin hyvä esimerkki "todistetusta syvästä metsästä". Voisi olla opettavaista varoittavana esimerkkinä.
 
Jani P sanoi:
En lähtisi kärjistämään näin. Kyse on enemmän kokemuksen puutteesta, sillä toimivaa saa myös kohtuullisella rahalla. Suurella budjetilla varustettu eläkeikää lähestyväkin harrastaja voi todistetusti olla syvällä metsässä...

Jani, takoitatko omasta mielestään vai sinun mielestä? Ja miten todistetusti...

Itse ymmärään oikein hyvin, että Jaska iskee rukkaset naulaan. Halpahifin kuuntelu ja arvioiminen paremmuusjärjestykseen on paitsi turhauttavaa, myös turhaa. Toimiva hifisysteemi on kokonaisuus. Kun siihen tuodaan esim. 500 eetun DVD-soittimia arviotavaksi, eihän niistä laitteista voi oikeasti sanoa mitään. Muutakuin että ne ovat kaikki huonoja.
Sen verran  Jaska taitaa olla musiikin ystävä, että jos arviota tekee, ne tehdään valmiista kokonaisuuksista ja tässähän on sentään jo järkeä.
Audion kokeminen on loppuviimeksi varsin subjektiivista. Kaikilla tasoilla. Mutta itse uskon, että audioharrastajien innostuksen lähde
on rakkaus musiikkiin. Yleensä.
 
Jani P sanoi:
Suurella budjetilla varustettu eläkeikää lähestyväkin harrastaja voi todistetusti olla syvällä metsässä...

Himmel! Moderator!!!

Mutta eihän äänentoistossa kukaan VOI OLLA metsässä, on vain erilaisia tapoja harrastaa!Kylläpä Jani nyt varoituksen ainakin ja jopa vähän vitsaakin sietäisi ansaita tästä hifikulttuuria vaurioittavasta solvauksesta ja toisen harrastajan aliarvioinnista.


P.S. Onkohan JE:n "Ruudikkaasti ryyditetty pirtaan sopiva kattaus"™ -virke tekijänoikeuslain alaista tavaraa?Jos ei, ajattelin alkaa jatkossa väärinkäyttää ja viljellä sitä estoitta, perinteen vaalimiseksi... :D
 
audioholic sanoi:
P.S. Onkohan JE:n "Ruudikkaasti ryyditetty pirtaan sopiva kattaus"™ -virke tekijänoikeuslain alaista tavaraa?Jos ei, ajattelin alkaa väärinkäyttää ja viljellä sitä estoitta jatkossa... :D

Jaaha, fatwa laukes jo :D Tuota sloukania saanet käytellä mutta "takuumusikaalinen" on jo varattu >:D

Jani P, ne esimerkit todistetuista metsäänmenoista törsäilevillä eläkeukoilla, please.
 
Onko nykysillä hifisteillä ehdoton halu tappaa nuori hifisukupolvi heti alussa?
Toisissa postauksissa ollaan huolestuneita ettei nykyisin joka kylästä löydy hifiä myyviä kauppoja ja perään haukutaan halvan hifin arviointi tarpeettomaksi.
Pitäisikö tässä säästää siihen saakka että on rahaa vähintään +20k€ systeemiin kaikki sitä ennen on turhaa ja musiikista nauttimenen on mahdotonta.
Ymmärrän myös turhautumisen kokeneempien harrastajien suunnalta. Mutta en sitä miten ylimielisesti suhtaudutaan nuoria harrastajia kohtaan. Elektronisesta musasta löytyy varmasti äänentoistollisesti yhtä vaativaa tavaraa kuin klassisestakin.
Itse näen tämän aiheen lähinnä haasteena miten saada huonostiäänitetty teinimusa ja klassinen molemmat toimimaan samalla systeemillä.
 
esuko sanoi:
Onko nykysillä hifisteillä ehdoton halu tappaa nuori hifisukupolvi heti alussa?
...
Itse näen tämän aiheen lähinnä haasteena miten saada huonostiäänitetty teinimusa ja klassinen molemmat toimimaan samalla systeemillä.

Ei ole. Lähestyn tuota vanha-pieru sarjaa kiihtyvällä (???) vauhdilla ja yhä haluaisin koko systeemin maksavan maksimissaan 2k€. Loppu raha levyihin... Ja tyttäreni levyistä moni on soinut myös omassa setissäni. Hyviä monet ovat, joskaan en tulisi moisia ostaneeksi itse ilman että tulee enemmän tai vähemmän väkisin kuunneltua ko levyä.

Ja tuon haasteen allekirjoitan täysin! Hyvä esuko!

t. jjahifi
 
Back
Ylös