Maailman neutraaleimmat ja musikaalisimmat kaapelit

jkh

Käyttäjä
Liittynyt
4.8.2006
Viestejä
1 011
Tämä on täysin subjektiivinen juttu ja voi olla liian korkealentoinen joillekin.
Mainitsen tässä huomioista,joita olen tehnyt eräiden kaapelivalmistajien tuotteista.Kaapeleita on kuultu eri paikoissa 90-luvulta lähtien, kotona,messuilla, myyjien luona.Kyse on keskihintaisista ja kalliimmista malleista.Halvimmat ole jättänyt kuunteluiden osalta noteeraamatta.
Kun kuulen valmistajien kaapelimalleja,yritän päätellä,onko valmistaja suunnitellut johtonsa musiikillisista vai neutraaleista lähtökohdista.Kumpaan valmistaja on enemmän pyrkinyt?kuulostiko johto minun korvilleni neutraalisävyiseltä vai musikaaliselta?Tietenkin hyvät kaapelit tarjoavat äänellisesti molempia piirteitä,mutta kumpi sävy on enemmän etualalla?
Samoja johtoja on vuosien myötä kuultu eri kaiuttimilla eri paikoissa.
Tästä edellä kirjoittamastani voi jo päätellä sen,että minulle kaapeli ei ole pelkkä sähköisen signaalin siirrin ilman mitään muuttujia.Kaapelikin tuo oman höysteensä kokonaisääneen.
Toinen voi kuulla tämän eri tavalla ja joissakin seteissä kaapelien soinnilliset piirteet voivat olla päinvastaisetkin,mutta minä olen kuullut ne näin,eikä tämän ole tarkoitus olla kaikenkattava selostus johdoista.Näitä johtoja olen kuunnellut "sillä korvalla":
Neutraaliin toistoon pyrkivät valmistajat:Nordost,Analysis Plus,Tara Labs,Virtual Dynamics,Nbs,Vanha Siltech,Silver Cable,Synergistic Research,Crystal Cable.
Musikaalisuuteen pyrkivät:Transparent,Mit,Straight Wire,Audioqest,Uusi Siltech,Kimber Cable,Wire World.
Lisäksi on eräitä merkkejä,joista en ole saanut kuvaa,vaikka olen yrittänyt luokitella nekin.
Cardas,Van Den Hul,Purist Audio,Shunyata.
Näin minä olen tämän kuullut.
 
Hyvä, että joku alkaa kommentoida tuollaisen jaon kera näitä juttuja!

Erinomaisen antoisaa, mitä enemmän tämän kaltaisia arvioita saamme.
Hankin juuri valikoiman erilaisia kaapeleita kokeita varten. Tulemme lähiviikkoina tekemään muutamia vertailuja. Ja kun tuossa tuli yksi vapaa DAC1:nkin jälleen käsille, ainakin vähäksi aikaa, pyrin nyt saamaan siitäkin tyhjentävämpiä musikaalisuuskokeita aikaiseksi. Pitää etsiä sopiva koaksiaalikaapeli BNC-päättein jostain käsiini. Siis varastoon koluamaan.. Tai kauppaan.

Ossi
 
Toisinkuulija sanoi:
Hyvä, että joku alkaa kommentoida tuollaisen jaon kera näitä juttuja!

Erinomaisen antoisaa, mitä enemmän tämän kaltaisia arvioita saamme.
Hankin juuri valikoiman erilaisia kaapeleita kokeita varten. Tulemme lähiviikkoina tekemään muutamia vertailuja.

Ossi
Perusteellinen testaus on aikaa vievää puuhaa.Kaapelien luonne ei ainakaan minulle selviä hetkessä.Niiden sointisävy voi olla vielä päinvastainen ,kun vaihdetaan kaiuttimia.Välijohdoissa homma voi vaatia vielä enemmän tutkimusta.
Kaikenkaikkiaan johtoihin tutustumisen ja testauskalustojen ominaisuuksien selvittämisen kanssa puhuisin kuukausien kuunteluista.Kun vielä huomioidaan akustisesti erilaiset kuuntelutilat,puhutaankin jo vuosien tutkimuksesta.
Mutta jo esim. kotonaan kuuntelee erilaisilla johdoilla tuttuja levyjä eikä muuta setin laitteita toisiksi,voi saada jonkinlaista muistikuvaa kaapelien luonteesta aika piankin.
 
jkh sanoi:
Neutraaliin toistoon pyrkivät valmistajat:Nordost,Analysis Plus,Tara Labs,Virtual Dynamics,Nbs,Vanha Siltech,Silver Cable,Synergistic Research,Crystal Cable.

Perusteleppa hieman tuota.

jkh sanoi:
Musikaalisuuteen pyrkivät:Transparent,Mit,Straight Wire,Audioqest,Uusi Siltech,Kimber Cable,Wire World.

Kuinka nämä kaapelit poikkeavat toistaen musiikin musikaalisesti.

jkh sanoi:
Lisäksi on eräitä merkkejä,joista en ole saanut kuvaa,vaikka olen yrittänyt luokitella nekin.
Cardas,Van Den Hul,Purist Audio,Shunyata.
Näin minä olen tämän kuullut.

Kaapeleiden testaaminen on todellakin aikaavievää puuhaa. Sinäänsä neutraalin äänen hakeminen on mielestäni turhaa, sitä ette tule koskaan nykytekniikalla saavuttamaan. Musikaalinen on asia sinäänsä. Olisi mielenkiintoista kuulla ajatuksiasi musikaalisuudesta. Samalla saisimme perusteluja tutkimuksiisi. Mikäli kuvitellaan kaapelin toistoa traivin, äänenvärin, tilatoiston ja satojen muiden määreiden, sekä perusteluiden pohjalta, niin emme päädy kuitenkaan mihinkään. On vain seikkoja, jotka vaikuttavat jotenkin joissain kompinaatioissa. Kaapeleiden testaaminen ei onnistu yhdessä viikonlopussa ja tuon olet ilmeisesti sisäistänytkin. Mielestäni kaapeleita ei tulisi jakaa millääntavoin-ainakaan musikaalisiin ja neutraaleihin. Voisimme alkaa miettiä sitä mitkä kaapelit rikkovat musiikkia eniten eri kokoonpanoissa. Kaikenlaisten listojen tekeminen on koomista, koska listoilla on tapana muuttua. Syynä listan muutokseen voi olla omien mieltymyksien muuttuminen, kuulon heikentyminen, sekä laitteiston muutokset. Musiikkimaku voi olla myös kaapeleiden valintaperuste, vaikka näin ei pitäisi olla.

Pistäppä vielä kaapelit siihen järjestykseen jossa tulee selville ne kaapelit jotka ovat yleispäteviä, eli pystyvät toistamaan musiikkia genrestä huolimatta. Toisaalta kiinnostaa kuulla mielipiteesi niistä kaapeleista joilla voi kuunnella levyhyllyn vanhimmat, uusimmat, hyvät ja hunot äänitteet ilman kuunteluväsymystä.
 
Mainitsemani kaapelimerkit,lähinnä keskihintaisina,ovat tulleet tutuiksi vuosien myötä.Yksittäisen johdon äänellinen kuvailu perustuu esim,Nordostin osalta kuunteluihin monilla messuilla eri kaiuttimilla.Nordost-setin ääni on ollut korvilleni enemmän selkeä,yläpäästään tarkka,bassoiltaan tiukan kuiva.Transparentilla taas diskantiltaan helmeilevä,bassoiltaan aavistuksen muhkeileva,ikäänkuin korvalle hempeilevä.
Eli koen selkeän johdon neutraaliksi,pehmoilevan musikaaliseksi.
En tässä luettele kaikkien mainitsimieni johtojen äänellisiä piirteitä.Ja tämähän on minun mielipiteeni niistä.Alunperin minun piti tässä jutussani laittaa johdot paremmuusjärjestykseen,kuten otsikon nimikin viittaa.Mutta kuunteluolosuhteet ovat niin erilaiset,että toiselle sopimaton johto onkin toiselle best.
Nuo yllä maitsemani kaapelit on kuultu mm.MG 20.1,Sonus Faber ja Verity Audio-kaiuttimilla.
Kuten aiemmin sanoin,kyse on subjektiivisista kuuntelukokemuksistani.Eikä toisen korvat välttämättä kuule tätä näin.
 
Ymmärettävästi kuunteluhavainnot ovat subjektiiviset, enkä halua romuuttaa ajatuksiasi. Kaapeleita vertailessa myös välikaapeli vaikuttaa sointiin toistoketjun loppupäässä. Oletko käyttänyt välikaapeleina saman merkin välikaapeleita kuin kaiutinkaapelit.
 
seppo kaksonen sanoi:
Ymmärettävästi kuunteluhavainnot ovat subjektiiviset, enkä halua romuuttaa ajatuksiasi. Kaapeleita vertailessa myös välikaapeli vaikuttaa sointiin toistoketjun loppupäässä. Oletko käyttänyt välikaapeleina saman merkin välikaapeleita kuin kaiutinkaapelit.
Messukuunteluissa nimenomaan kaikki yleensä on olleet saman valmistajan tuotteita.Myyjien luona näin ole ollut aina.
Laitoin vastakkain tuon Nordostin ja Transparentin,kun eräillä muillakin on kuuntelukokemusta niiden vertailusta.
Yhden paremmuuslistan pystyisin mainitsemaan heti.Millä johdoilla pystyy soittamaan kaikkein lujimpaa?Luukutusmielessä muutama mainitsemistani kaapeleista nousee muiden yläpuolelle.Monilla paukuttelijoilla onkin noiden valmistajien johtoja seteissään.
Muistan lopetteneen Dunlavyn johdot hyvin.Niitä tuli kuunneltua lukuisilla laitteilla.Dunlavy oli mainio johto niin kauan,kuin kuuntelutasot pysyivät maltillisina.Mutta kun yritti niiden avulla laittaa "pellit auki",kaapelit menettivät seurattavuuskonseptinsa.Tämä tuli todettua niin usein,etten voinut pelkästään syyttää settien muita laitteita,kaiuttimia tai huoneita.
En nyt kuitenkaan mainitse mitään paremmuuslistoja osaltani.Vetoan taas homman erilaisuuteen .On monta tekijää,mitkä määräävät kaapelinkin sointia.
Muuten jos olisin laittanut tälläisen kaapelijutun Hifilehden foorumille,olisin joutunut skeptikkojen kivityksen kohteeksi.Joten kiitän täällä asiallisesta suhtautumisesta.
 
Oikein mukavaa keskustelua. Kaapeliasiat ovat minunkin "intohimoni". Testaus on kuitenkin sen verran vaivalloista, että vain kaapelin omistamalla saa käsityksen soinnin luonteesta. Silloin aikaa on tarpeeksi. Ihan heti ei kannata sopimattomasta kaapelistaa luopua, koska laitteiden vaihduttua tilanne on taas uusi.
Vähän rohkeammin voisi jkh valottaa vaikka kaiutinkaapeleiden soinnillisia luonteita. Se voisi auttaa jota kuta harrastuksessa eteenpäin. Kaikkea ei voi itse käydä läpi....

Muuten: subjektiivisuus on yksi audioon liittyvistä lempisanoistani.

Tässä omia kokemuksiani välikaapeleista:

Analysisi Plus Solo Crystal: puhdas, eloisa, nopea, kiinteä ja jykevä basso, mutta sointi kapea ja aavistuksen kolkko. Resoluutio kohtalaisen hyvä.

Cello Stings: puhdas, leveä ja kohtalaisen täyteläinen äänikuva, siksi vähän etäinen, mutta tasapaisoisen sävyinen ja elävä ääninen.

Zu Varial: puhdas, neutraali ja hyvä resoluutio. Nopea. Äänen luonne hieman kova ja kopiseva, mutta skaala ylläolevia parempi.

Shunyata Aries: Puhdas, neurtaali, täyteläinen ja tarkka. Tasapainoinen mutta aavistuksen pidättyvä. Resoluutio tästä joukosta paras.

Puhtaudella tarkoitan, että kaapeli ei aiheuta yhtään grainia ääneen.
Kaapeleilla hiotaan setin lopullista "muotoa". Se on mukavaa puuhaa musiikin kuuntelun lomassa joskus.
Tavoiteena subjektiivisesti nautittavin mahdollinen sointi.
 
jkh sanoi:
Eli koen selkeän johdon neutraaliksi,pehmoilevan musikaaliseksi.

Pehmoilulla ei ole mitään tekemistä musikaalisuuden kanssa, se tappaa tehokkaasti kaiken eloisuuden ja realismin äänestä. Pehmoilu syö melodiaa, rytmiä, dynamiikkaa, harmoniaa ja vääristää timbren, IMHO.

Kuunnelkaa Naim NACA5, sekä neutraali että musikaalinen, eikä maksa paljoa!
 
Samaa mieltä tawen kanssa, vaikka noiden Naimin piuhojen hyvyydestä en tiedä sen enempää.


t.JH
 
Olen hiljattain kirjoittanut tämän jossain, mutta toistan:

On mielenkiintoista, että niin monet musikaalisen hifin kärkivalmistajat tarjoavat periaatteessa samaa kaiutinkaapelia omilla merkeillään.

Ts. Tawen mainitsemaa kaiutinkaapelia. Miksi nämä valmistajat ovat valinneet juuri tämän kaltaisen kaapelin kaiken maailman hienojen kaiutinkaapelien sijasta?

Tiedän, että kuuntelemalla. Mutta miksi sitten...?

Kirjoitin juuri äsken Hifi-forumille pitkän jutun kosketellen tätä asiaa: Hifiominaisuuksien, kuten erottelun, äänikuvan, taustan mustuuden jne. aikaansaaminen ja kehittäminen/parantaminen ovat ilmiselvästi ainakin osittain teknisesti erilaisten tekijöiden tulos, kuin musikaalisuuden maksimointi. Teknisesti siis ainakin osittain näyttäisi siltä, että hieman erilaiset seikat rakenteissa vaikuttavat.

Toisaalta huippuluokan musikaaliset systeemit ovat usein myös hifimäärein hyviä. High-end sitä vastoin ei aina ole musikaalisesti toimivaa.

Tuo kaiutinkaapeli on eräs tekijä tässä kuviossa, mitä todennäköisimmin. Mutta mikä siinä? Tällä kaapelilla (Naim/Linn/Exposure) voidaan luultavasti saavuttaa monenlaisia toisto-ominaisuuksia. Mutta ainakin musikaalisia. Kuvaavaa oli Tony Bradyn (Expos.) kommentti minulle ensimmäisen toimituksen tullessa hänen ollessa epätietoinen käyttämistäni kaapeleista. Hän sanoi: "Pidä huolta siitä, että kaiutinkaapelit ovat ainakin suuria (4mm2)". Ts. johtimen läpimitta näyttää olevan erityisen tärkeätä.

Toisaalta, olen tullut siihen uskoon, että esim. Avondale Audio (Les Wolstenholme) olisi ratkaissut asian ohuemmalla kaapelilla ja päässyt vähintään yhtä hyvään tulokseen... Ehkä asia on vielä kokeiltava! Näissä jutuissa kun ei paljon kannattaisi uskoa, vaan kokeilla. Ei sillä, ettei tuo peruspiuhakin olisi hyvä. Mutta jos tuo AA olisi... :D

Ossi
 
Mitenkähän tuo kaapelinpoikkipinta-ala pelaa noin niinkuin pullonkaulojen suhteen. Jos passiivisuotimessa ei käytetä poikkeuksellisen paksujohtimisia keloja sieltä löytyy äkkiä 10m alle 4mm2 johtoa. Vastukset ja kondensaattorit on myös johtimien osalta mopoluokassa 4mm2 verrattuna. Samoin kaikkien dynaamisten kaiutinelementtien sisäinen johdotus joka puhekelan ollessa kyseessä on metritolkulla sekin.

Ei tätä sillä etteikö muutaman metrin kaiutinkaapelilla väliä olisi mutta ei ne paksuuden ja johtopituuden osalta kovin äkkiä pullonkaulaksi muodostu. :p

Jussi
 
Muistan vissiin väärin että ainakin jotkut Naimin päätteet vaatisivat kohtuu ohkaista kajaripiuhaa mahdollisen värähtelytaipumuksen vuoksi (koska niistä on jätetty lähdön kela pois)?
 
Mielenkiintoista.

Kokemuksia ei Naimin kaapeleista ole, mutta täytynee kokeilla. Mutta ehkä Naim on sovitanut kaapelinsa omiin laitteisiinsa, muissa toiminee jokin muu ratkaisu paremmin loppuviimeksi.

Kyllähän se varmasti niin on, että kaapeleiden merkitys voi olla "musikaalisuuden" osalta olla pienempi kuin äkkipäätä uskaltaa ajatella. Kun lähde ja virransyötö on kunnossa, riittänee keskitason neutraalit kaapelit ja vaikka Naiminkin kaapelit ehkä... Mutta senkin jälkeen eroja kaapeleissa kyllä löytyy kun haetaan sitä viimeisintä
vääntöä.

Tuota Ossin musikaalisuus-asiaa vähän vielä mietiskelen. Siis mistä äänen elementeistä se koostuu?: PTaR (vai mikä se nyt oli) tietty. Resoluutio? Musta tausta? Nämä kai kuuluvat asiaan. Se että soitin kun soitin kuuluu selvänä, nopeana ja helposti seurattavana koko kappaleen ajan riippumatta siitä, mitä muutaa siellä soi? Ja kaikki soljuvana kokonaisuutena rullaa eteenpäin? Parannettavaahan löytyy aina, mutta kyllä soundikin vähän merkitsee kun muut asiat ovat kohtuukunnossa? Kaapeleilla voidaan siihen saada muutosta kuten myös nopeuteen, resoluutioon, oikea-aikaisuuteen...
 
Toisinkuulija sanoi:
"Pidä huolta siitä, että kaiutinkaapelit ovat ainakin suuria (4mm2)". Ts. johtimen läpimitta näyttää olevan erityisen tärkeätä.


Ossi

Tuon huomion minäkin tein aikoinaan. Pidin korvinkuullen parhaimpana kaapelina Vivancon 4mm2 kaapelia. En tiedä mikä seos siinä oli, mutta ero toisiin 4mm2 kaapeleihin oli selvä. Kaapelia muutettiin niin, että säikeet ohenivat ja niitä tuli määrällisesti tietenkin enemmän. Nuo kaapelit eivät kuulostaneet enää niin hyviltä ja basso lisääntyi selkeästi siitä kun säikeet oli paksummat.
En tunne käyttämääsi kaapelia, mutta oma huomioni oli, että Vivancon vanhassa kaapelissa oli paksut säikeet. Tuolla saatiin erottelevuutta ja sävyjä huomattavasti enempi. Tuntui myös, että kaapeli olisi toistanut alemmas ja ylempää hieman puhtaammin. Nykyisin käytössäni on ensimmäisen kuvauksen mukaiset "neutraalit" kaapelit ja niissä on käytetty hyväksi avaruustekniikkaa. Onhan niillä kaapeleilla eroja, eihän siinä mitään. Varmaan on paljon hyviä kaapeleita paljonkin. Ero eri merkkien välillä voi olla pieni, mutta merkittävä.
 
Tawe sanoi:
Pehmoilulla ei ole mitään tekemistä musikaalisuuden kanssa, se tappaa tehokkaasti kaiken eloisuuden ja realismin äänestä. Pehmoilu syö melodiaa, rytmiä, dynamiikkaa, harmoniaa ja vääristää timbren, IMHO.
Mielestäni huippukaapelit eivät tapa äänestä mitään.Eräs toinenkin tällä forumilla,en muista nyt nimeä,mainitsi huippujohtojen pehmoilusta.Sanoin siihen,että kaapeli on tällöin pyritty suunnittelemaan korvalle miellyttäväksi.Noiden huippukaapeleiden suuri resoluutio aukeaa loistoonsa vasta riittävän jyhkeillä laitteilla.Ja toisinaan vasta kovempaa kuuntelemalla.Mielestäni nuo johdot paljastavat,minkä tasoisiin laitteisiin ne on kytketty kiinni.Oikeassa setissä ne antavat tarkkuutta,potkua,selkeyttä ja äänellistä voimaa ilman rasituksen tunnetta. Tuo pehmoilu on muuttunut suureksi kuunneltavuudeksi.
 
jkh sanoi:
Mielestäni huippukaapelit eivät tapa äänestä mitään.Eräs toinenkin tällä forumilla,en muista nyt nimeä,mainitsi huippujohtojen pehmoilusta.Sanoin siihen,että kaapeli on tällöin pyritty suunnittelemaan korvalle miellyttäväksi.Noiden huippukaapeleiden suuri resoluutio aukeaa loistoonsa vasta riittävän jyhkeillä laitteilla.Ja toisinaan vasta kovempaa kuuntelemalla.Mielestäni nuo johdot paljastavat,minkä tasoisiin laitteisiin ne on kytketty kiinni.Oikeassa setissä ne antavat tarkkuutta,potkua,selkeyttä ja äänellistä voimaa ilman rasituksen tunnetta. Tuo pehmoilu on muuttunut suureksi kuunneltavuudeksi.

Aivan oikein huippukaapeli ei tapa äänestä mitään, mutta se ei lisää siihen mitään, eikä poista siitä mitään. Huippukaapeli toistaa musiikin sellaisenaan kuin se kulloinkin on äänitetty. Emme tiedä tarpeeksi ja meillä ei ole tarkkoja teknisiä määreitä, vain nykytekniikalla tunnettuja.
Mielestäni huippukaapeli tarjoaa parhaimpaansa jo hiljaisilla voimakkuuksilla. Se ei muuta singnaalia myöskään suuremilla voimakkuuksilla. Äänitteiden syvin luonne ja tarpeentullen tunnelma on aistittavissa koko ajan, tätä on huippukaapelin toisto.
Se, että kaapeli nipistää yläpääntoistolla, tai muokkaa bassoa toisella jotta jotkin äänitteet soivat hyvin jättäen osan tallenteista kuuntelukelvottomaksi on kaukana huippukaapelista.
Ehkäpä jotkin yläkirkkaat laitekokonaisuudet nauttivat leikkaavista kaapeleista, mutta musiikin kanssa tuolla ei ole mitään tekemistä. Kaikki, tai mahdollisimman moni tallenne tulee toistua kuultavasti niin, että myös ns. testilevyistä pääsee nauttimaan täysin.
 
seppo kaksonen sanoi:
Aivan oikein huippukaapeli ei tapa äänestä mitään, mutta se ei lisää siihen mitään, eikä poista siitä mitään. Huippukaapeli toistaa musiikin sellaisenaan kuin se kulloinkin on äänitetty. Emme tiedä tarpeeksi ja meillä ei ole tarkkoja teknisiä määreitä, vain nykytekniikalla tunnettuja.
Mielestäni huippukaapeli tarjoaa parhaimpaansa jo hiljaisilla voimakkuuksilla. Se ei muuta singnaalia myöskään suuremilla voimakkuuksilla. Äänitteiden syvin luonne ja tarpeentullen tunnelma on aistittavissa koko ajan, tätä on huippukaapelin toisto.
Selkeimmän eron huippujohdon ja halvan välillä voi kuullakin ehkä juuri tuollaisella volyymikokeilulla.Kun halvassa ilmenee rasituksen tunnetta,hyvin suuniteltu ,yleensä hinnakkampi kaapeli ei piittaa mitään potikan tasomuutoksista.Tietenkin tasojen on oltava laitteiden suorituskyvyn rajoissa.
Enkä laittaisi kalliita johtoja vaatimattomasti suuniteltuihin komponentteihin.Silloin viskaa rahansa kaivoon.
Joidenkin vahvainten kohdalla tälläisen kokeen kuitenkin estää vaatimaton volyymipotikka,joka on suunniteltu antamaan täysi vahvistus jo alkukohdan jälkeen.Tälläinen "äkäinen" potikka estää muutkin kuuntelukokeet.
 
Kenellä on niin neutraali laitteisto, että voi sanoa ettei kaapeli lisää mitään tai jätä mitään pois?

Kaapeli on yksi äänentoistojärjestelmän komponentti siinä missä äänilähde, vahvistin, kaiutin jne.

Mistä tiedämme ettei se ollutkaan kaapeli joka liftasi yläpäätä ylös vaan esim. cd-soitin? Toinen kaapeli toi vain kyseisen asian eritavalla esiin.

Lisäksi kaapeli on eri parametrien summa, jossakin tapauksessa esim. äänilähteen lähtöaste voi hyytyä kaapelin suureen kapasitanssiin. Toisen äänilähteen kanssa tuo edellinen kaapeli voi sitä vastoin kuullostaa hyvin energiseltä, neutraalilta jne.

Minusta on turha lähteä tekemään liian pitkälle meneviä yleistyksiä tästäkään asiasta, koska käyttöympäristö vaihtelee ja liian monet asiat rupeavat vaikuttamaan lopputulokseen.

Torvihörhö
 
pmutanen sanoi:
Kenellä on niin neutraali laitteisto, että voi sanoa ettei kaapeli lisää mitään tai jätä mitään pois?

Kaapeli on yksi äänentoistojärjestelmän komponentti siinä missä äänilähde, vahvistin, kaiutin jne.

Mistä tiedämme ettei se ollutkaan kaapeli joka liftasi yläpäätä ylös vaan esim. cd-soitin? Toinen kaapeli toi vain kyseisen asian eritavalla esiin.

Lisäksi kaapeli on eri parametrien summa, jossakin tapauksessa esim. äänilähteen lähtöaste voi hyytyä kaapelin suureen kapasitanssiin. Toisen äänilähteen kanssa tuo edellinen kaapeli voi sitä vastoin kuullostaa hyvin energiseltä, neutraalilta jne.

Minusta on turha lähteä tekemään liian pitkälle meneviä yleistyksiä tästäkään asiasta, koska käyttöympäristö vaihtelee ja liian monet asiat rupeavat vaikuttamaan lopputulokseen.

Torvihörhö
Tämä kaapelien testauksissa ja vertailuissa onkin ongelmana.Miten kuulla niiden vaikutus ääneen kaiken muun keskeltä.? Omalta osalta puhuin tämän ketjun alussa vuosien kuunteluista.Jatkuva samojen johtojen kuuntelu eri paikoissa.Mielestäni pelkkä kotikuuntelu ei riitä!Se olisi liian yksipuolista.Mutta käynnit kymmenillä messuilla esim. jo antavat harjaantuneelle korvalle joitakin muistikuvia kaapelien soinnista.Laitteina parhaat high end laitteet.
Mutasen kommenttien peruusteella on helppo ymmärtää,miksi skeptikot huseeraavat kuin heinäpellossa tällä kaapelisektorilla.Näitä subjektiivisia asioita on vaikea todistaa.
 
Back
Ylös