Luxman PD-288

sihvis

Hallituksen jäsen
Hifiharrastaja
Liittynyt
16.8.2006
Viestejä
12 274
Kaupunki
Kouvola
Ei tullut Kenwoodia eikä Denonia vaan pöydällä on nyt Luxmanin suoravetoinen vinyylinkyntäjä 80-luvun alkupuolelta. Tämä näyttää olevan jossain määrin harvinaisempi malli, sillä netistä ei paljoa tietoa löydy.
Kaksi nopeutta, strobo, repeat/auto/auto lift up.

soitin.jpg


Äänivarsi näyttää, no se ei näytä oikein sille Micro Seikin tekemälle PD-272/277 äänivarrelle eikä kyllä PD-284:n äänivarrellekaan.

varsi_1.jpg


Eilen illalla kun sain neulapainot ja muut asetettua ja komerosta kaivamani JVC R-K11:n phono-in - rec-out -> Primare tape-in kombon kasattua ja pääsin kuuntelemaan kaiken muun ohella Dire Straitsin Brothers in arms -levyn niin ensimmäiseksi totesin, että toistavathan nämä kaiuttimet bassoa, cd:llä osa siitä on jäänyt aina jonnekin. Eli ensimmäinen vaihe on onnistunut, minulla on nyt vertailuäänenlähde, jota käyttää sitten joskus kun vaihdan cd-soittimen parempaan.

Käytetyssä on aina omat ongelmansa... Illalla havaitsin että Auto lift off tilassa ei auto lift toimi :p, täysautomaattisena toimii. Tämä on vielä pikkumurhe.

Hieman isompi murhe/ihmettelyn aihe on että automatiikka siirtä äänivarren levyn päälle noin kolmella nytkähdyksellä, poisto sujuu ihan tasaisesti, onko tämä ominaisuus vai vika?

Isoin ongelma on se, että noin joka toinen käynnistyskerta soitin ei saa nopeutta kuriin eikä käsisäätövara saa sitä aisoihin, on kuin se välillä jarruttaisi ja sitten taas menisi oikeaa nopeuteen. Olin kuulevinani jonkinlaista hankaavaa ääntä jostain. ???
Otetaan reilumpi tauko, yritetään uudestaan ja nyt taas se on toiminut monta tuntia putkee ihan ok.

Seuraavaksi pitäisi kai kerätä sisua laitteen aukaisuun, toivon että ongelmien taustalla on vain likaa/voiteluaineen puutetta tms. joten kysynkin miten paljon soitinta täytyy purkaa, että sisuksiin pääsee käsiksi? Pohjassa on muutama ruuvi, mutta pitääkö esim. äänivarsi purkaa pois että soittimen yläsosan saa nostettua pois?

Lisäksi, mikä merkitys on levylautasen lähellä olevalla reiällä, sen ympärys on hieman rusehtava, joko itse tulpasta tullut vai onko siitä laitettu voiteluainetta sisään?

varsi.jpg


Ei tässä vielä ole yöunet menneet, mutta työpäivä meni jossain määrin harakoille kun pohdin mahdollista vianaiheuttajaa...

Ja Grado saisi merkitä selvemmin eri rasiansa, onneksi sentään kaikille käy sama neulapaino, mutta en oikein ymmärrä mistä se tyyppi pitäisi keksiä. Silver tässä myyjän mukaan on...

Kaikesta tiedosta ja neuvoista kiitollinen vinyylinyyppä.
 
Kysäise huoltomanuskoja myyvistä paikoista löytyisikö alkuperäistä tai kopiota.

Näyttää ainakin täältä löytyvän huoltomanuska PD-288 -vinguttimelle hintaan 14 USD (listalla lyhenteellä PD288). Saapi digitaalisena, eli ei lisäkustannuksia.

Suoravetolevarin purkamista en oikein suosittelisi ilman huoltomanuaalia. Löytyvät säätöpisteet ja purkuohjeet, jotka voivat olla erilaiset kuin äkkiseltään luulisi...

t. jjahifi
 
sihvis sanoi:
varsi_1.jpg


Käytetyssä on aina omat ongelmansa... Illalla havaitsin että Auto lift off tilassa ei auto lift toimi :p, täysautomaattisena toimii. Tämä on vielä pikkumurhe.

Hieman isompi murhe/ihmettelyn aihe on että automatiikka siirtä äänivarren levyn päälle noin kolmella nytkähdyksellä, poisto sujuu ihan tasaisesti, onko tämä ominaisuus vai vika?

Isoin ongelma on se, että noin joka toinen käynnistyskerta soitin ei saa nopeutta kuriin eikä käsisäätövara saa sitä aisoihin, on kuin se välillä jarruttaisi ja sitten taas menisi oikeaa nopeuteen. Olin kuulevinani jonkinlaista hankaavaa ääntä jostain. ???
Otetaan reilumpi tauko, yritetään uudestaan ja nyt taas se on toiminut monta tuntia putkee ihan ok.

Seuraavaksi pitäisi kai kerätä sisua laitteen aukaisuun, toivon että ongelmien taustalla on vain likaa/voiteluaineen puutetta tms. joten kysynkin miten paljon soitinta täytyy purkaa, että sisuksiin pääsee käsiksi? Pohjassa on muutama ruuvi, mutta pitääkö esim. äänivarsi purkaa pois että soittimen yläsosan saa nostettua pois?

Lisäksi, mikä merkitys on levylautasen lähellä olevalla reiällä, sen ympärys on hieman rusehtava, joko itse tulpasta tullut vai onko siitä laitettu voiteluainetta sisään?

varsi.jpg


Ei tässä vielä ole yöunet menneet, mutta työpäivä meni jossain määrin harakoille kun pohdin mahdollista vianaiheuttajaa...

Ja Grado saisi merkitä selvemmin eri rasiansa, onneksi sentään kaikille käy sama neulapaino, mutta en oikein ymmärrä mistä se tyyppi pitäisi keksiä. Silver tässä myyjän mukaan on...

Kaikesta tiedosta ja neuvoista kiitollinen vinyylinyyppä.

Avaapa tuosta pohjapahvi ja putsaa kaikki liu'ut ja liittimet rasvattomalla puhdistusaineella, niin toimii.
Tsekkaa varren laakereiden välys ja tiukenna hieman (jos pystyt - hyvin varovasti).
Voitele juoksevalla öljyllä (aseöljy tai ompelukoneöljy) lautasen-, ja varren laakerit.
Käytä äänirasiaa, jossa on melko jäykkä ripustus - tuo varsi on paljon massiivisempi kuin miltä näyttää.
Näillä eväillä saat ihan kivan pyörittimen.

-128-
 
Vs: luxman

Gradojen tyyppi on värikoodattu - silverissä on hopeanväriset täplät, redissä punaiset jne.
 
Otetaanpa vielä kerran, ajatuksella.

sihvis sanoi:
Äänivarsi näyttää, no se ei näytä oikein sille Micro Seikin tekemälle PD-272/277 äänivarrelle eikä kyllä PD-284:n äänivarrellekaan.

Tuo on hyvin raskas vipu. Pidän Gradoja tuohon liian joustavina. Kokeile jäykempää.

sihvis sanoi:
Käytetyssä on aina omat ongelmansa... Illalla havaitsin että Auto lift off tilassa ei auto lift toimi :p, täysautomaattisena toimii. Tämä on vielä pikkumurhe.

Tarkista, ettei tuo autolift-valitsin ole yksinkertaisesti käyttämättömyyttään hapettunut. Putsaa öljyttömälla puhdistusaineella ja "renkkaa" kytkintä tämän jälkeen.

sihvis sanoi:
Hieman isompi murhe/ihmettelyn aihe on että automatiikka siirtä äänivarren levyn päälle noin kolmella nytkähdyksellä, poisto sujuu ihan tasaisesti, onko tämä ominaisuus vai vika?

Putsaa äänivarren nostolaitteen liuku. Voit myös kevyesti voidella siirtokoneiston laitteen sisältä. Osin kyllä ominaisuus.
Jos varren nostohydrauliikka toimii, älä koske siihen - se on helppo pilata, jos ei tiedä mitä sille tekee.


sihvis sanoi:
Isoin ongelma on se, että noin joka toinen käynnistyskerta soitin ei saa nopeutta kuriin eikä käsisäätövara saa sitä aisoihin, on kuin se välillä jarruttaisi ja sitten taas menisi oikeaa nopeuteen. Olin kuulevinani jonkinlaista hankaavaa ääntä jostain. ???
Otetaan reilumpi tauko, yritetään uudestaan ja nyt taas se on toiminut monta tuntia putkee ihan ok.

Putsaa rasvattomalla sekä nopeudenvalitsin, että nopeuden hienosäätöpotikat - "renkkaa" taas.

sihvis sanoi:
Seuraavaksi pitäisi kai kerätä sisua laitteen aukaisuun, toivon että ongelmien taustalla on vain likaa/voiteluaineen puutetta tms. joten kysynkin miten paljon soitinta täytyy purkaa, että sisuksiin pääsee käsiksi? Pohjassa on muutama ruuvi, mutta pitääkö esim. äänivarsi purkaa pois että soittimen yläsosan saa nostettua pois?

Pohjapahvi on muutamalla ruuvilla. Älä yritä irrottaa äänivartta. Jos varsi helisee, sen välyksiä voi hyvin varovasti yrittää kiristää soittimen yläpuolelta varren laakereista. Pystylaakeria ei voi säätää.

sihvis sanoi:
Lisäksi, mikä merkitys on levylautasen lähellä olevalla reiällä, sen ympärys on hieman rusehtava, joko itse tulpasta tullut vai onko siitä laitettu voiteluainetta sisään?

Tuo lienee se lopetuskohdan (auto/autolift) säätöruuvi.

Lopuksi tippa ohutta öljyä lautasen akselin tyveen ja vaikka pumpulipuikolla varren laakereihin.

sihvis sanoi:
Kaikesta tiedosta ja neuvoista kiitollinen vinyylinyyppä.

Lähetän laskun. :)

-128-
 
Suurkiitokset neuvoista, manuaali laitetaan tilaukseen, kai noita rasian täpliä voisi hopeiseksi sanoa.
Littunatelkkarille kiitos vielä erikseen, mutta nyt pitää kysyä vielä tarkennuksia. Ensimmäiseksi neuvo varren laakereiden öljyämisestä, tuota, mistä ne laakerit löytyvät? Oletukseni on että ne varren tuen yläosassa olevat ruuvit liittyvät asiaan...

Siis tuolla vinyylinyypällä tarkoitan että tätä ennen ainoa kosketukseni levysoittimeen on ollut Sonyn pakettistereoiden soitin ja siinä ei voinut säätää mitään. Itsestäänselvyyksiä ei siis tässä vaiheessa soittimen saralla suuremmin ole.

Manuaalin saavuttua ottanen aina oudoissa tilanteissa kuvan (eli tod. näk. melko usein) ja kysyn täältä etenemissuunnitelmaa.
 
sihvis sanoi:
Suurkiitokset neuvoista, manuaali laitetaan tilaukseen, kai noita rasian täpliä voisi hopeiseksi sanoa.
Littunatelkkarille kiitos vielä erikseen, mutta nyt pitää kysyä vielä tarkennuksia. Ensimmäiseksi neuvo varren laakereiden öljyämisestä, tuota, mistä ne laakerit löytyvät? Oletukseni on että ne varren tuen yläosassa olevat ruuvit liittyvät asiaan...

Ne on ne "neulat", joissa varsi kiikkuu. Nuo ruuvit ovat juuri ne, mistä säädetään. Voi olla parempi, ettet koske noiden laakereiden säätöihin - ellei sitä klappia nyt hirviästi löydy. Tietämätön voi aiheuttaa laakereille kipiää - varsinkin, jos oikeita työkaluja ei löydy. Ei kai tuo peli mitään manuskoja kaipaa - siinä on vaan vähän patinaa.

-128-
 
Littunatelkkari sanoi:
Ne on ne "neulat", joissa varsi kiikkuu. Nuo ruuvit ovat juuri ne, mistä säädetään. Voi olla parempi, ettet koske noiden laakereiden säätöihin - ellei sitä klappia nyt hirviästi löydy. Tietämätön voi aiheuttaa laakereille kipiää - varsinkin, jos oikeita työkaluja ei löydy. Ei kai tuo peli mitään manuskoja kaipaa - siinä on vaan vähän patinaa.

-128-

En tuota Luxmanin pyöritintä itse tunne, mutta ainakin omassa Teknarissa pari säätöjuttua yms piti tehdä alakautta eikä yläkautta kuten varomaton kuvittelisi... Ilman manuskaa olisin varmaan rikkonut jotain. :p

Itse ainakin haluan vintage-ikäisiin vehkeisiin manuskan hankkia. Tuo vähän turvaa kun alkaa vehjettä purkamaan...

t. jjahifi
 
No niin, eihän tässä laitteessa mitään pohjapahvia ole vaan semmoinen metallinen, öö, kaukalo.
9 ruuvia myöhemmin ja soittimen yläosa käännetty ylösalaisin niin näyttää tältä:

sisus.jpg


Ylävasemmalla äänivarren koneisto, keskellä lautasenpyöritin, yläoikellla virtalähde, sen alapuolella jotain, alarivissä oikealla virtkytkin/nopeudenvalitsin, keskellä strobo ja vasemmalla start/cut painike.

Äänivarren koneisto näyttää just semmoselle, että tekee mieli mennä sörkkimään, tai sitten ei.
Muovirattaita, mutteivat sentään näytä murentuvan ja jossain määrin näyttäisivät rasvatuillekin.
Kait sinne voi tarpeellisiin kohtiin ompelukoneöljyä laittaa.

varren_koneisto.jpg


(hiiren oikeaa ja view image niin saa jotain selvääkin)

Kokeillaan huomenna moottorin irrotusta...

Ja äänivarsi ei liiku, kun koetin sitä työnnellä pituussuuntaisesti, eikä myöskään kierry, joten sen laakerointi ollee kunnossa.
 
Näyttää siltä, että kaltaiseni ylenpalttisen varovainen mies noudattaisi huoltomanuskan purkuohjeita. Eli suosittelisin moista.

t. jjahifi

PS. Ei näin muuten näytä pahalta, mutta kun lähtee purkamaan, niin on käytännössä ihan kiva jos on käsillä ohjeet siitä kuinka purkaminen ja kasaaminen tehdään ilman että mikään menee pieleen.
 
sihvis sanoi:
No niin, eihän tässä laitteessa mitään pohjapahvia ole vaan semmoinen metallinen, öö, kaukalo.
9 ruuvia myöhemmin ja soittimen yläosa käännetty ylösalaisin niin näyttää tältä:

Pohjapahvi on sanonta.

sihvis sanoi:
Ylävasemmalla äänivarren koneisto, keskellä lautasenpyöritin, yläoikellla virtalähde, sen alapuolella jotain, alarivissä oikealla virtkytkin/nopeudenvalitsin, keskellä strobo ja vasemmalla start/cut painike.

Äänivarren koneisto näyttää just semmoselle, että tekee mieli mennä sörkkimään, tai sitten ei.
Muovirattaita, mutteivat sentään näytä murentuvan ja jossain määrin näyttäisivät rasvatuillekin.
Kait sinne voi tarpeellisiin kohtiin ompelukoneöljyä laittaa.

Mashlat on muuttuneet tököteiksi vuosikymmenten saatossa. Ihan pikkasen voit noita vetristääkin.

sihvis sanoi:
Kokeillaan huomenna moottorin irrotusta...

Kumpaa mosaa meinaat?
Varren liikutusmoottoria ei tarvitse irrottaa, mutta puhdista tuo vetohihna ja sen muovirissat.
Pahimmassa tapauksessa joudut vaihtamaan tuo remelin (kysy vaikka partcosta mittojen mukaan).

Lautasen moottorin pohjan voit varovasti irrottaa, jos olet niin uteliaisuuttasi haluat. Katso kuitenkin purkaessasi, mihin mikäkin osa kuuluu (kun jouset lentelee pitkin huonetta :D). Voitele sitten taas kasatessasi - mielellään vaseliinilla, joka ei syö tuota nailonlaakeria).

sihvis sanoi:
Ja äänivarsi ei liiku, kun koetin sitä työnnellä pituussuuntaisesti, eikä myöskään kierry, joten sen laakerointi ollee kunnossa.

Jos laakeri ei pätki, niin liraus ohuen ohutta öljyä riittänee.

_________________________________________________

Kuten varmasti huomaat, kaikki vaseliinit tuolla on muuttunut "tervaksi". Sen takia laite takeltelee.
Päätepysäytys näyttäisi kuvasta päätelle oleva optista mallia ja yläpuolelta säädettävä. Se rasvan näköinen juttu siellä yläpuolella lautasen vieressä lienee ollut vahaa, jolla säätö on lukittu.

-128-
 
Littunatelkkari sanoi:
Pohjapahvi on sanonta.

OK. :D

Kumpaa mosaa meinaat?
Lautasen moottorin pohjan voit varovasti irrottaa, jos olet niin uteliaisuuttasi haluat. Katso kuitenkin purkaessasi, mihin mikäkin osa kuuluu (kun jouset lentelee pitkin huonetta :D). Voitele sitten taas kasatessasi - mielellään vaseliinilla, joka ei syö tuota nailonlaakeria).

Lautasen moottoria, siihen ei pääse käsiksi kuin näin sisäkautta, kuitenkin luulisin nopeudenvaihteluiden syyn löytyvän moottorin sisältä. Digikamera toimii osien sijoittelussa muistin korvikkeena.

Tuo nopeusongelma on ilmennyt seuraavalla tavalla: kun laitteen laittaa pidemmän tauon jälkeen päälle niin ensimmäinen startti lähtee liikkeelle hitaana ja pysyy hitaana. Virrat pois, takaisin päälle, uusi start ja homma ok. Kerran on käynyt niin että kesken soiton nopeus tipahti, uudelleenkäynnistyksellä lähti taas toimimaan.

Pitää virittää tuo soitin joidenkin penkkien väliin tms. että pääsee näkemään mitä kaikkea siellä liikkuu ja miten, kun laitteen käynnistää.
 
Littuna, oot mun idoli näissä vanhojen vehkeiden rassauksissa... :D

Mutta vakavasti ottaen, noihin vanhoihin Luxmaneihin saa varaosia ainakin muutamasta eurooppalaisesta paikasta. Jos tulee tarvis, niin kaivan osoitteita esiin.

Sihvis: Saitko sen huoltomanuskan? Nopeudensäätöön liittyvät säätöpisteet on käsitykseni mukaan *poikkeuksetta* selitetty huoltomanuskassa... Huoltomanuskassa on, ainakin niissä mitkä itse omistan, todella hyvät ohjeet sille kuinka vehjettä käytetään "kansi auki". Ei aina ole terveellistä...

Editointilisäys: Tuolla "kansi auki" tarkoitan sitä, että joidenkin vehkeiden kanssa osittain puretussa tilassa ei saa käyttää kaikkia toimintoja. Esimerkiksi itselläni on yksi levari (ei ykkösenä oleva Teknari), jossa pitää muutama säätö tehdä ensiksi alapuolelta ja sitten loput päältä, mutta yhä alapuolen luukut auki... Ei onnistunut muuten kuin laittamalla kapistus kahden pöydän väliin reunoistaan kun oikeaa huoltopöytää ei itselläni ollut... No, säätö sitten onnistui ihan perusvehkeillä eli ruuvarilla (vain neljää erilaista päätä tarvitsi käyttää) ja tarkalla yleismittarilla.

t. jahifi
 
sihvis sanoi:
Lautasen moottoria, siihen ei pääse käsiksi kuin näin sisäkautta, kuitenkin luulisin nopeudenvaihteluiden syyn löytyvän moottorin sisältä.

Suurin ongelma on noissa hapettuneissa nopeuden hienosäätöpotikoissa - usko minua.
Putsaa ne ihan ensimmäiseksi - pääset kaikkein helpoimmalla. Ymmärrän kyllä halusi pilkkoa koko laite, mutta sinun ei oikeasti tarvitse.

jjahifi sanoi:
Littuna, oot mun idoli näissä vanhojen vehkeiden rassauksissa... :D

Voi kiitos - Tusen tack. :D :D :D

Silti - uskoisin tietäväni, mistä puhun.
Skemat on ihan hauskoja, kun omistaa näitä vähän vanhempia, mutta ei sentään välttämättömiä.
Ei tästä nyt niin kauan ole kun tuokin laite oli vielä ihan arkipäivää - ei vielä vintagea.

-128-
 
Littunatelkkari sanoi:
Voi kiitos - Tusen tack. :D :D :D

Silti - uskoisin tietäväni, mistä puhun.
Skemat on ihan hauskoja, kun omistaa näitä vähän vanhempia, mutta ei sentään välttämättömiä.
Ei tästä nyt niin kauan ole kun tuokin laite oli vielä ihan arkipäivää - ei vielä vintagea.

Ymmärsit väärin, olen vakavissani. Sinulla on asiasta kokemusta ja näkemystä. Oma mielipiteeni on vain harrastajan äherrystä, jossa pyrin välttämään mokia kuten vehkeen rikkomista.

Itse en tosiaan uskalla puuhata ilman manuaalia. Mokaisin kuitenkin.

Mutta eikös se mene niin, että ne jotka osaa ne tekee mitä haluaa? :D

t. jjahifi
 
jjahifi sanoi:
Mutta eikös se mene niin, että ne jotka osaa ne tekee mitä haluaa? :D

t. jjahifi

Suunnilleen näinhän se kai menee.
Oikeasti - ei tuo skraitta niin pelottava ole, kuin miltä näyttää. Ihmisten tekemä ja ihmisten korjattavissa.
No hard feelings?

-128-
 
Littunatelkkari sanoi:
Suunnilleen näinhän se kai menee.
Oikeasti - ei tuo skraitta niin pelottava ole, kuin miltä näyttää. Ihmisten tekemä ja ihmisten korjattavissa.
No hard feelings?

-128-

Mistä pitäisi olla fiiliksiä? :D Eli ei tietenkään... Ehkä oma työtausta vain iskee läpi tässäkin, eli ekaksi etsitään skeemat ja huoltomanuska ja vasta sitten avataan purkki. Työtausta lienee tehnyt vainoharhaiseksi näissäkin asioissa.

Itse olen, kuten kirjoitin, niin varovainen etten uskalla purkamisia/säätöjä tehdä ilman manuskaa.

t. jjahifi
 
Mulla taas on sellainen ongelma, että suunnilleen kaikki pelit pitää laittaa bozoneiksi jotakuinkin ennen kuin ne edes ottaa käyttöön. Ei tietenkään aina ihan kirjaimellisesti, mutta kyllä laitteet tulee usein vähintään korkattua ihan uutuuttaan. "Curiosity killed the cat" :p

-128-
 
Littunatelkkari sanoi:
Suurin ongelma on noissa hapettuneissa nopeuden hienosäätöpotikoissa - usko minua.
Putsaa ne ihan ensimmäiseksi - pääset kaikkein helpoimmalla. Ymmärrän kyllä halusi pilkkoa koko laite, mutta sinun ei oikeasti tarvitse.

Täh, juuri kun on saatu hatun propelli pyörimään. :D
Teen potikoiden putsauksen ensimmäiseksi, lähinnä intoni kurkata moottorin sisään tuli tuosta ensimmäisen vastauksesi ehdotuksesta voidella lautasen laakerit. Ainoat laakerit mitä lautaseen liittyen voin voidella ovat jossain moottorin sisällä, itse lautanen tavallaan kiilautuu (?) tappiin kiinni.

Ei minulla mitään erityisempää intoa laitteen purkuun ole, olen semmoinen black-box käyttäjä joka tykkää kun laitteet toimivat. Ja manuaali on tilauksessa, kaikki henkinen tuki on tarpeen.
 
Back
Ylös