Luxman PD-288

sihvis sanoi:
Täh, juuri kun on saatu hatun propelli pyörimään. :D
Teen potikoiden putsauksen ensimmäiseksi, lähinnä intoni kurkata moottorin sisään tuli tuosta ensimmäisen vastauksesi ehdotuksesta voidella lautasen laakerit. Ainoat laakerit mitä lautaseen liittyen voin voidella ovat jossain moottorin sisällä, itse lautanen tavallaan kiilautuu (?) tappiin kiinni.
Lautanen kyllä irtoaa akselistaan. Se on vain kiilautunut keskitappiin. Lautanen irtoaa helpoimmin, jos jos otat kaverin avuksi. Toinen nostaa lautasta sormillaan molemmista reunoista ja toinen napauttaa "kalikalla" varovasti keskitappiin. Yläpuolelta et kyllä näe juuri mitään vaikka irrottaisit lautasen. Vaakalaakerit ovat todella moottorissa itsessään. Älä vain ala noita purkamaan - moottori on periatteessa huoltovapaa, eikä sitä ole suunniteltu purettavaksi. Pystylaakeri on tuo pohjassa näkyvä nailonlevy.

-128-

P.S. Kuvia tarkemmin katsellen tulee myös havaittua, että tuo äänirasia ei ole varmaan ihan oikein asennettu. Gradon geometria on sellainen, että veikkaisin sen optimaalisen paikan olevat rasiakelkassa aikalailla mahdollisimman takana.
Tämä ei ole tieto - hyvä veikkaus vaan.

sama
 
Littunatelkkari sanoi:
-128-

P.S. Kuvia tarkemmin katsellen tulee myös havaittua, että tuo äänirasia ei ole varmaan ihan oikein asennettu. Gradon geometria on sellainen, että veikkaisin sen optimaalisen paikan olevat rasiakelkassa aikalailla mahdollisimman takana.
Tämä ei ole tieto - hyvä veikkaus vaan.

sama
Juuri tänään asentelin Grado Blue rasian ja neulan Technics SL-1310 levariini, kyllä oli hilkulla että riitti säätövara, mieluimin olisin vielä puoli milliä siirtänyt taaksepäin, mutta säätö loppui kesken.
 
Lautasen irrotusniksi olikin jo tiedossa, ja lautaseen on valmistaja ystävällisesti tehnyt reiät niin että sen nosto yksinkin on helppoa.

Äänirasian paikkaa taas en osaa kommentoida, pitää tulostaa joku protractor ja verrata siihen/ ottaa kuva ja kysyä täältä, noin 5mm sitä olisi mahdollisuus maksimissaan siirtää taaemmas.

Manuaali tuli, halukkaat voivat sen unensaantiongelmissa ladata täältä
http://users.kymp.net/p405675a/muut/PD289_SM_LUXMAN_EN.pdf

On sen verran hankalasti selitetty asioita ettei oikein meinaa mennä kaaliin, ikäänkuin joku kuva uupuisi sivun 3 adjustment procedurea varten. Ymmärrysapuna olen käyttänyt vinyl enginestä löytyvää PD-375:sen service manualia, näyttäisi olevan sen verran lähellä tätä omaa malliani että eri ruuvien toimintoja voi yrittää päätellä. http://www.vinylengine.com/library_model.php?make=Luxman&selected_model=PD 375

Nykivään äänivarren paikoilleensiirtymiseen en löytänyt mitään syytä, rattaat pyörivät tasaisesti eikä remmi näyttänyt luistavan. Äänivarren tukea voisi koettaa hieman liukastaa, tuskin muuta.

Sen sijaan auto-lift-off toiminnon toimimattomuus selvisi tutkiessani laitteen toimintaa sen käydessä.
Led-valo, jonka tuo nostotoiminto pitäisi laukaista, ei tässä tilassa pala. Eli jotain menee vikaan jossain vaiheessa.

Nyt kuitenkin ruuvaan laitteen kasaan, jotta saan soiteltua sillä musiikkia viikonloppuna vieraille, ja jatkan potikoiden parissa ensi viikolla.
 
Ihan ensiksi vanhan kansan neuvo "don't fix it if it ain't broken".
Laita nippuun vaan se, mikä on epäkunnossa.

Tuo varren nykiminen - kuten sanottu, on jossain määrin ihan ominaisuus. Siitä ei tarvitse olla kovin huolissaan. Älä kuitenkaan liukasta tuota kumia. Se tekisi vain hankalaksi manuaalisen käytön koska anti-skate toiminto tuppaa vartta laskettaessa siirtämään sitä sivusuunnassa.

Noitten potikoiden putsaamiseen menee noin minuutti. Niitä ei ole pakko purkaa, sillä tuo spray loytää itsensä perille pikkureijästä sekunneissa - ihan vaikka ulkokautta. Sinun ei välttämättä tarvitse odottaa huomista. :)

Jos auto-lift toiminto ei toimi vaikka puhdistaisit kytkimen, on laitteessasi todennäköisesti puolijohdevika tai kylmäjuotos.


-128-
 
Noo, kyllä ja ei.
Sprayn suihkuttelun jälkeen sain aikaiseksi sarjan 1 epäonnistunut, 10 onnistunutta käynnistystä. Sitten tilanne on taas palannut lähemmäs entistä. Tässä käytön aikana on tuntunut siltä että aina startin yhteydessä saisi nopeudensäädintä ruuvata hieman lisää plussalle.
Jos lisäspray ei auta, niin olen pohtinut 33 ja 45rpm nopeussäätimien vaihtamista päittäin, olettaen että sitä 45:sta on tässä vuosien aikana vähemmän ruuvattu.

Laite on myös tehnyt sitä, että startissa nopeus lähtee ja jää todella todella hitaalle, niinku tyyliin 10rpm, toinen on että se saattaa vaihdella vauhtiaan eri sähkötaajuuksien välillä, siis vuorotella 50 ja 60Hz:iä, tämän huomasin kun nopeutta säätäessä ja ihmetellessä havaitsin alimman stroborivin pitävän kutinsa. ???

Mutta tähän starttiongelmaan saattoi juuri äsken löytyä syy/ratkaisu, lautanen pyöri taas hitaasti ja kuten yleensä olin kokeilemassa jo uudelleenkäynnistystä, joka yleensä ongelman ratkaisee, niin kevyt nykäisy virta/nopeusvalintakytkimeen aiheutti nopeuden välittömän korjaantumisen, samalla havaitsin että kyseistä namikkaa nykimällä saan pyörimisnopeuden heittelemään ja taas korjaantumaan. En tiedä saako tuota kytkintä spray-suihkuttelemalla tuon 50/60Hz vaihtelun korjattua, mutta ainakin osa nopeusongelmista korjaantunee.
 
Putsaa tuo nopeuden valitsin myös.
Nopeuden ryömiminen tuon ajan peleissä johtuu hyvin usein kontaktien katoamisesta kytkimissä ja säätimissä. Kytkin ja säädin ohjaavat erilaisia etuvastuksia ja ne ovat sarjassa näiden kanssa. Siksi kaikki vaikuttaa kaikkeen. Problemi on siis ylimenovastuksen vaeltamisessa = huonoissa kontakteissa.

Kuuttakymmentä hertsiä laite ei saa mistään, joten älä kiinnitä siihen mitään huomiota.
Tulet varmasti huomaamaan myös nopeuden ryömimistä laitteen lämmetessä. Sekin kuuluu asiaan, koska nopeutta ei ole lukittu mihinkään.

-128-
 
Luin hiljattain ohjeita vanhojen kytkimien ja potikoiden kontaktin hakemisesta. Sanottiin että pitää märkänä (Virrat pois. Virrat päälle vasta kun on kuivaa = yleinen ohje, toki poikkeuksia on) käyttää niitä edestakaisin todella paljon ja jopa viikon päivät päivittäin aina kun jaksaa ja pitkään. Siinähän on ongelma että mekaaninen hankaus tulee vain itse kontaktipinnoista toisiaan vasten ja lika tahtoo vain siirtyä vähän. Pitäisi oikeastaan päästä käsiksi niihin pintoihin suoraan, mutta usein tuo auttaa.
 
K J Manner sanoi:
Luin hiljattain ohjeita vanhojen kytkimien ja potikoiden kontaktin hakemisesta. Sanottiin että pitää märkänä (Virrat pois. Virrat päälle vasta kun on kuivaa

Tuo on enempi, vähempi sen takia, ettei rikkoisi mitään. Hyvä ohje tietty muutenkin ottaa tuo töpseli irti putsattaessa, ettei tulisi vahingossakaan kynsille.

Kytkimiä pitää kyllä renkuttaa runsaasti, jos kone on seissyt vaikka viimeisen vuosikymmenen käyttämättömänä.

-128-
 
No nyt voitaneen todeta, että pyörii se, tuon virtakytkimen suihkuttelun ja renkkaamisen jälkeen on laite käynyt kuin kello, nopeuden hienosäätimiin ei ole tarvinnut koskea kertaakaan, siinä missä ennen niitä sai säätää aina käynnistyksen yhteydessä. Ja jos vika palaa niin nyt on huoltotoimenpiteen kohde tiedossa.

Kiitokset neuvojille, iloni malja on ylitsevuotavainen.

Siispä siirrytään seuraavaan kohteeseen eli rasiaan, stevenson protractorilla (vinylenginestä) tutkin (tai luulen tutkineeni) että neula osuu oikeisiin pisteisiin. Vaikka pieniä epävarmuuksia asiaan jääkin kun varsinaista kohdistusviivaa ei luonnollisesti näe kun rasia on kohdallaan.
Mutta, ensimmäisten kommenttien joukossa oli että rasia voisi olla jokin muukin, vaan mikä?
Speksien mukaan 4-13g massa ja 16-19mm korkeus kävisi (käyttäen spacersiä, eli jonkinlaista koroketta?).
Jos hintaluokassa pysytään alle 200e:n, alle 100e:nkin ehdotukset käy vallan hyvin.
Tällä hetkellä kaipaisin ääneen lisää läsnäoloa, ja jos rasia vielä osaisi kiertää napsut ja rapsut niin sitä parempi. :)

Mutta vielä ennen uuden hankkimista pitää säätää tätä nykyistä kohdilleen ja katsoa josko se ääni sieltä löytyisi. Rasian sijaintiin en ole koskenut vaan se on samassa sijainnissa kuin ostaessa.
rasia.jpg


Eli mitä tehdään?
Nimim. VTF-WTF
 
Kiva kuulla, että pelittää.
Siirrä Grado äärimmäiseksi taakse - olen aika varma, että on tässä tapauksessa paras mahdollinen sijainti.
Oikean paikan voi aika helposti tarkistaa vaikka itse tehdyllä sapluunalla, jolla tarkistetaan, että rasia on kohtisuorassa tangenttiin nähden 66mm (ja 120,9mm) etäisyydellä levylautasen keskitapin keskipisteestä (malli vaikkapa tuossa: http://www.turntablebasics.com/).

Tarkista myös, että varsi on saman suuntainen levylautasen kanssa (neula laskettuna levylle ja neularasko säädettynä). Jos varsi laskee neulan suuntaan, lisää spaceri rasian ja kelkan väliin (VTA).
Hirmu paljon enempää, et voi neulavoima- ja antiskate säätöjen lisäksi tehdä.

Jos haluat kokeilla tuossa toisia rasioita, tiedustele kauppiailta ripustukseltaan hieman jäykempää.

-128-


P.S. Tuolta voit tulostaa itsellesi vähän fiinimmän sapluunan: http://www.enjoythemusic.com/freestuff.htm

-*-
 
Voe perskuta mikä savotta.
Nyt, kuusi tuntia myöhemmin, täytyy todeta, että säätämiskunto loppui kesken.
Jotain siinä aina meni vikaan kun sitä säädin, tuon taakse siirron jälkeen nimittäin hyppäsi esiin semmoinen sibilance ettei pahemmasta väliä. Sitten taas tuunattiin, muttei tuntunut rauhoittuvan. Nyt rasia on kutakuinkin siinä missä aloittaessa, sibilance on rauhoittunut jonkin verran vaikka kyllä tuota s-korostusta vieläkin löytyy.
Varsinkin suhisevimmassa äänitteessäni eli McCartneyn Pipes of peace, jolla mm. kappaleessa say say say oli pahimmillaan kuin olisi kyy ollut korvan juuressa sihauttelemassa on. Nyt jo päästy hieman kuuntelijaystävällisemmälle tasolle.

Mitäs tuossa nyt pitäisi säätää että ässssät rauhoittuisi lisää.
Ja mitä voi käyttää spacerina vta:n säädössä?
Niidenkin tarve on silmämääräisesti arvioituna hiukan kyseenalaista... "Ei se varsi ole kallellaan, on se ehkä kallellaan, on se kallellaan, onko se kallellaan..."
Niin pieniä säätöjä, että pitäisi kokeilemalla ja kuuntelemalla todeta tarve, ja kun korvat tuntuu välillä olevan tuohesta tehdyt.

Huoh.
 
'Hyvällä' hionnalla tuo sibilanssi korostuu helposti, jos varsi laskee neulaa kohti. Liian pieni neulavoima puolestaan korostaa sitä vielä lisää. Spaceri auttaa tuossa tapauksessa - samoin neulavoiman kasvattaminen. Ehdotan, että nostat neulavoiman valmistajan ehdottamaan maksimiin.
Sapcerin voi askarrella vaikka sopivanpaksuisesta muovipalasta.
Luota kuitenkin sapluunalla minimoituun kulmavirheeseen. Muista vielä tarkistaa kaiken varalta rasian pystykulma suoraan edestäpäin (tuossa mallissa säädettävissä) ja pidä huoli, että äänirasia on asennettu kelkan suuntaisesti.
Kyllä se sieltä löytyy - olettaen, että neula on ehjä.

-128-
 
Vs: Luxman PD-288/ VTA for dummies

Onko tarkoitus olla niin, että kun äänivarsi on vaaterissa niin neula on likellä levyn pintaa?
VTA:a luottokortin siivuilla täsmätessäni ollaan nyt tilassa jossa matkaa alapäin on vielä noin millimetri, jotta pitäisikö laittaa vielä yksi siivu lisää jos vain ruuvien mitta riittää.
Nyt niitä tuli sijoitettua paikoilleen jo 2 kpl, luulen havainneeni äänessä seuraavaa: äänikuva tuli paremmin kaiuttimien väliin. Maccan levyssä ässät sihahtavat yhä reippaasti mutta terävämmän oloisesti kuin eilen.

Tässä maalaisjärkevyydelläni pähkäilen, että jos rasiakorkeus voi soittimessa olla 16-19mm niin sillä 19mm korkeudella se neula on varren tasapainotilassa melkein kiinni levyssä. Gradon rasian korkeus on kai tuossa 16mm lähettyvillä.

Ja tänään ei säätämiseen mennyt kuin 45min eilisen maratoonin sijaan. :)

Niin ja vielä yksi dummies kysymys. Gradon tyyppi on näköjään MI, pitääkö Lehmanni säätää MM vai MC arvoille?
 
Vs: Luxman PD-288/ VTA for dummies

sihvis sanoi:
Onko tarkoitus olla niin, että kun äänivarsi on vaaterissa niin neula on likellä levyn pintaa?
VTA:a luottokortin siivuilla täsmätessäni ollaan nyt tilassa jossa matkaa alapäin on vielä noin millimetri, jotta pitäisikö laittaa vielä yksi siivu lisää jos vain ruuvien mitta riittää.

Niin ja vielä yksi dummies kysymys. Gradon tyyppi on näköjään MI, pitääkö Lehmanni säätää MM vai MC arvoille?

Varren pitäisi olla tiukalla neulalla vaaterissa silloin kun levyä soitetaan - ei silloin, kun se neula on lähellä levyn pintaa.
Toiseen suuntaan narraaminen on yleensä vähemmän häiritsevää kuin noin päin - 'pylly pystyssä'.
Näppituntumalla sanoisin, että lisää siihen vielä se/ne puuttuva(t) milli(t).
Saattaa olla, että joudut metsästämään pidemmät ruuvit.

Lehmu MM asentoon - ellei korva muuta väitä.

-128-
 
Vs: Luxman PD-288/ VTA for dummies

sihvis sanoi:
Onko tarkoitus olla niin, että kun äänivarsi on vaaterissa niin neula on likellä levyn pintaa?
tämä nyt ei liity sihviksen luxmaniin vaan yleensä VTA säätöön.
sen jälkeen kun varsi on passattu suoraan oletteko katsoneet rasiakelkan kohdalta mitä kuplavaaka siellä näyttää,minun levareissa ainakin erilukemia kuin vaikka puolesta välistä vartta mitattuna.

tästä johtuen olen usean rasian kohdalla joutunut nostamaan vartta takapäästä saadakseni rasian oikeaan asentoon sivulta katsoen.

tätä ongelmaa ei varmaan ole jos varsi on ns.yhtäpuuta.

kumpiko se sitten on tärkeämpää,varsi vaaterissa vai rasia oikeassa asennossa.
 
Vs: Luxman PD-288/ VTA for dummies

japanin keisari sanoi:
kumpiko se sitten on tärkeämpää,varsi vaaterissa vai rasia oikeassa asennossa.

Tietysti rasia. VTA:n suhteen onkin harhaan johtavaa puhu itse varsiosasta. Yleensä kun rasiakelkan alapinnan ja rasian yläpinnan välinen linja on yhdensuuntainen levynpinnan kanssa, niin silloin VTA on parallel. Tämä on hyvä lähtökohta hienosäädölle, ja voi olla että on paras lopullinenkin.
 
Vs: Luxman PD-288/ VTA for dummies

Tawe sanoi:
Tietysti rasia. VTA:n suhteen onkin harhaan johtavaa puhu itse varsiosasta. Yleensä kun rasiakelkan alapinnan ja rasian yläpinnan välinen linja on yhdensuuntainen levynpinnan kanssa, niin silloin VTA on parallel. Tämä on hyvä lähtökohta hienosäädölle, ja voi olla että on paras lopullinenkin.

näin se on,jokaisen rasian manuskassa on kuvin neuvottu kuinka rasia pitää asentaa.
jos varren säädöt ei riitä tai VTA:n osalta niitä ei ole yksi hyvä konsti on askarrella kiilavia talloja rasian ja kelkan väliin.
ortofon om5e kanssa tein tuollaisen systeemin,sehän on aika korkea rasia.
 
Itsellä ollut paikallaan Ortofonin MC20 mkII ja hieman samaa ongelmaa eli varsi on niin ylhäällä kun saa nostettua ilman mitään prikkavirityksiä ja aavistuksen voisi vielä kokeilla VTA:ta säätää. Pitänee vaihtaa ensin rasiakelkkaa kun silläkin saattaa aika paljon saada aikaiseksi tuon suhteen..
 
Back
Ylös