Mielenkiintoiset tytärsignaalit
Aika on kulunut kakissa muissa ketjuissa niin tarkoin, että tämä varsinainen pääketju on jäänyt vähän unohduksiin. Nyt korona-karanteenissa istuessani voi hyvin palata näiden peruskysymysten äärelle. Vaikka monet kaverit oivaltavat hyvin Luonnollisen mittasignaalin äitisignaalin toiminnan, niin tytärsignaalien oikea ymmärtäminen saattaa olla vähän heikompaa.
Jo aiemmin olen tässä ketjussa maininnut, että muodostin aluksi tytärsignaalit vähän väärällä tavalla. Aluksi käytin menetelmää, jossa moduloin "kantoaaltoa" perustaajuisella sinimuotoisella signaalilla. Kyllähän tällä konstillakin saatiin kohtuullisen toimiva ratkaisu, mutta täydelliseen toimintaan ei päästy. Vasta muutama vuosi sitten havaitsin, että paljon paremmin toimivat tytärsignaalit saadaan aikaan, kun moduloinnissa käytetään kaksinkertaisella perustaajuudella olevaa siniaaltoa. Signaalin mittausominaisuudet tulevat silloin paljon paremmiksi.
Olen jo aiemminkin maininnut tässä ketjusta uusista tytärsignaaleista, mutta täydellisen selkeää kuvaa asiasta ei silloin esityksestäni saanut. Nykyisin olen tullut siihen tulokseen, että iskuäänitytärsignaalit ovat joka suhteessa paljon paremmin toimivia, joten tämän edellisen kehitysvaiheen tytärsignaalit voin nyt hyvin luovuttaa kaikien HiFi-harrastajien käyttöön. Näitä perinteisesti muodostettuja tytärsignaaleita tarvitaan kuitenkin silloin, jos halutaan Luonnolliseen mittasignaaliin laittaa myös taajuuspyyhkäisyominaisuus.
https://drive.google.com/open?id=1FdWPbZ2xMq7C5utMDdMpwD2C4dq45o0e
Kuvassa näkyy perinteinen äitisignaali, johon on summattu hyvin pienellä tasolla kaksinkertaisella perustaajuudella moduloidut tytärsignaalit. "Kantoaaltona" on käytetty 21 x perustaajuudella eli 5775 Hz taajuudella olevaa kanttiaaltoa. Äkkiä katsottaessa signaali vaikuttaa olevan jotenkin kolmiulotteinen.
https://drive.google.com/open?id=1NPOEyL8P8FHF9H594EH-_64dS9q10uKC
Tässä kuvassa tytärsignaalien taso on nostettu sellaiseksi, että niiden taso on suunnilleen samaa luokkaa kuin äitisignaalin vahvimman 825 Hz komponentin taso. Tämäkin kuva näyttää jotenkin kolmiulotteiselta. Kuva on otettu suoraan mittasignaaligeneraattorista, ja alipäästösuodin oli arvossa 100 kHz.
https://drive.google.com/open?id=1HJ7l2Qq9OCwQdqn3UtIZ-dMwznGAWvpV
Tässä kuvassa signaalin taajuustoistoa on jyrkästi rajoitettu 21 kHz jälkeen, sillä särömittauksissa ei välttämättä tarvita yli 20 kHz taajuuksille osuvia tytärsignaaleita. Täsmälleen samat tulokset saadaan rajoitetullakin taajuuskaistalla. Tällaiseksi signaali muuttuu, kun se äänitetään 48 kHz näytteenottotaajuudella.
https://drive.google.com/open?id=19MWhxbFC-4pUKOLhIIl6bsNREl-kV-FC
Kuvassa on edellisissä kuvissa näkyvien signaalien spektri. alemmilla taajuuksilla olevien tytärsignaalien taso on säädetty samaksi kuin 825 Hz komponentin taso. Tällöin ylemmillä taajuuksilla näkyvien tytärsignaalien taso on suunnilleen 10 dB alempi.
Tällaisella signaalilla on hyvin mukava suorittaa vahvistinlaitteen pikatarkistus. Signaali ajetaan vain vahvistimeen ja spektrianalysaattori ulostuloon. Hyvin pikaisesti voi katsoa sen, että alin taajuuskomponentti ja alemmat tytärsignaalit ovat suunnilleen samalla tasolla. Jos vielä ylemmämät tytärsignaalit ova suunnilleen 10 dB alemmalla tasolla, eikä spektrikomponenttien väliin muodostu liikaa ylimääräisin särökomponentteja, niin vahvistinlaite on silloin kunnossa.
Laitan tähän loppuun vielä äänitiedoston itse mittasignaalista, jotta jokainen harrastaja voi sen ladata omalle tietokoneelleen. Jos koneessa on kunnollinen äänikortti, niin teidän pitäisi saada täsmälleen samanlainen spektrikuva aikaan. Näillä eväillä pääsette jo hyvään alkuun. Varsinainen mittasignaali on vasemmassa kanavassa. Oikeassa kanavassa on 275 Hz siniaalto oskilloskoopin tahdistamista varten.
https://drive.google.com/open?id=1tgLesMHPbE4zvA2OZXNAUJHAaz3AR3aF
Näidenkin kuvien perusteella vaikuttaa siltä, että Luonnollisessa mittasignaalissa on jotakin erityistä. Sähkötekniikkaa jonkin verran tuntevat kaverit voivat mietiskellä sitä, kuinka hienosti äitisignaali muuttuu täysin toiseksi signaaliksi, kun siihen summataan 4 kpl oikeilla taajuuksilla ja oikeissa vaiheissa olevia tytärsignaaleja. Tämä hallittu muodonmuutos kielii siitä, että Luonnollisen mittasignaalin perusajatus on aivan oikea. Signaalin matemaattinen kauneus tulee aivan häkellyttävällä tavalla esiin kaikissa jutuissa.
Mittausterveisin
Kalervo Kuikka
Aika on kulunut kakissa muissa ketjuissa niin tarkoin, että tämä varsinainen pääketju on jäänyt vähän unohduksiin. Nyt korona-karanteenissa istuessani voi hyvin palata näiden peruskysymysten äärelle. Vaikka monet kaverit oivaltavat hyvin Luonnollisen mittasignaalin äitisignaalin toiminnan, niin tytärsignaalien oikea ymmärtäminen saattaa olla vähän heikompaa.
Jo aiemmin olen tässä ketjussa maininnut, että muodostin aluksi tytärsignaalit vähän väärällä tavalla. Aluksi käytin menetelmää, jossa moduloin "kantoaaltoa" perustaajuisella sinimuotoisella signaalilla. Kyllähän tällä konstillakin saatiin kohtuullisen toimiva ratkaisu, mutta täydelliseen toimintaan ei päästy. Vasta muutama vuosi sitten havaitsin, että paljon paremmin toimivat tytärsignaalit saadaan aikaan, kun moduloinnissa käytetään kaksinkertaisella perustaajuudella olevaa siniaaltoa. Signaalin mittausominaisuudet tulevat silloin paljon paremmiksi.
Olen jo aiemminkin maininnut tässä ketjusta uusista tytärsignaaleista, mutta täydellisen selkeää kuvaa asiasta ei silloin esityksestäni saanut. Nykyisin olen tullut siihen tulokseen, että iskuäänitytärsignaalit ovat joka suhteessa paljon paremmin toimivia, joten tämän edellisen kehitysvaiheen tytärsignaalit voin nyt hyvin luovuttaa kaikien HiFi-harrastajien käyttöön. Näitä perinteisesti muodostettuja tytärsignaaleita tarvitaan kuitenkin silloin, jos halutaan Luonnolliseen mittasignaaliin laittaa myös taajuuspyyhkäisyominaisuus.
https://drive.google.com/open?id=1FdWPbZ2xMq7C5utMDdMpwD2C4dq45o0e
Kuvassa näkyy perinteinen äitisignaali, johon on summattu hyvin pienellä tasolla kaksinkertaisella perustaajuudella moduloidut tytärsignaalit. "Kantoaaltona" on käytetty 21 x perustaajuudella eli 5775 Hz taajuudella olevaa kanttiaaltoa. Äkkiä katsottaessa signaali vaikuttaa olevan jotenkin kolmiulotteinen.
https://drive.google.com/open?id=1NPOEyL8P8FHF9H594EH-_64dS9q10uKC
Tässä kuvassa tytärsignaalien taso on nostettu sellaiseksi, että niiden taso on suunnilleen samaa luokkaa kuin äitisignaalin vahvimman 825 Hz komponentin taso. Tämäkin kuva näyttää jotenkin kolmiulotteiselta. Kuva on otettu suoraan mittasignaaligeneraattorista, ja alipäästösuodin oli arvossa 100 kHz.
https://drive.google.com/open?id=1HJ7l2Qq9OCwQdqn3UtIZ-dMwznGAWvpV
Tässä kuvassa signaalin taajuustoistoa on jyrkästi rajoitettu 21 kHz jälkeen, sillä särömittauksissa ei välttämättä tarvita yli 20 kHz taajuuksille osuvia tytärsignaaleita. Täsmälleen samat tulokset saadaan rajoitetullakin taajuuskaistalla. Tällaiseksi signaali muuttuu, kun se äänitetään 48 kHz näytteenottotaajuudella.
https://drive.google.com/open?id=19MWhxbFC-4pUKOLhIIl6bsNREl-kV-FC
Kuvassa on edellisissä kuvissa näkyvien signaalien spektri. alemmilla taajuuksilla olevien tytärsignaalien taso on säädetty samaksi kuin 825 Hz komponentin taso. Tällöin ylemmillä taajuuksilla näkyvien tytärsignaalien taso on suunnilleen 10 dB alempi.
Tällaisella signaalilla on hyvin mukava suorittaa vahvistinlaitteen pikatarkistus. Signaali ajetaan vain vahvistimeen ja spektrianalysaattori ulostuloon. Hyvin pikaisesti voi katsoa sen, että alin taajuuskomponentti ja alemmat tytärsignaalit ovat suunnilleen samalla tasolla. Jos vielä ylemmämät tytärsignaalit ova suunnilleen 10 dB alemmalla tasolla, eikä spektrikomponenttien väliin muodostu liikaa ylimääräisin särökomponentteja, niin vahvistinlaite on silloin kunnossa.
Laitan tähän loppuun vielä äänitiedoston itse mittasignaalista, jotta jokainen harrastaja voi sen ladata omalle tietokoneelleen. Jos koneessa on kunnollinen äänikortti, niin teidän pitäisi saada täsmälleen samanlainen spektrikuva aikaan. Näillä eväillä pääsette jo hyvään alkuun. Varsinainen mittasignaali on vasemmassa kanavassa. Oikeassa kanavassa on 275 Hz siniaalto oskilloskoopin tahdistamista varten.
https://drive.google.com/open?id=1tgLesMHPbE4zvA2OZXNAUJHAaz3AR3aF
Näidenkin kuvien perusteella vaikuttaa siltä, että Luonnollisessa mittasignaalissa on jotakin erityistä. Sähkötekniikkaa jonkin verran tuntevat kaverit voivat mietiskellä sitä, kuinka hienosti äitisignaali muuttuu täysin toiseksi signaaliksi, kun siihen summataan 4 kpl oikeilla taajuuksilla ja oikeissa vaiheissa olevia tytärsignaaleja. Tämä hallittu muodonmuutos kielii siitä, että Luonnollisen mittasignaalin perusajatus on aivan oikea. Signaalin matemaattinen kauneus tulee aivan häkellyttävällä tavalla esiin kaikissa jutuissa.
Mittausterveisin
Kalervo Kuikka
Viimeksi muokattu: