Line array

  • Keskustelun aloittaja Pasi Karhunen
  • Aloituspäivämäärä
Niin, miten järkevää on toistaa ylös asti W3:lla? Liuskoittuminen taitaa alkaa 4000 Hz:ssa sillä c-to-c etäisyydellä jolla W3:t voi asentaa.
 
alspe sanoi:
Liuskoittuminen taitaa alkaa 4000 Hz:ssa sillä c-to-c etäisyydellä jolla W3:t voi asentaa.

Vaikutukset alkavat kuitenkin paljon alempaa kuin varsinainen liuskoittuminen, joka edellyttää noin 1/2-aallon matkaeroa. Esim. mulla mitattavia vastevaikutuksia syntyy kuuntelupaikalla tosi pienellä siirrolla kun jako on 3k ja välimatka 1/1-aaltoa. Hajasijoittelu on ihan ok jos vaihe- ja vastepoikkeamilla on joku tärkeä strateginen tehtävä. 3k alueen tehotason pudottaminen on sellainen, mutta mieluiten tekisin senkin pystytasossa, jotta äänikuva pysyisi paremmin kasassa.
 
korjaan, siis diskantin laitan, mutta en kahden viivan väliin kuten kuvassa, vaan silleen, että 16 tb on nipussa ja disse vieressä (jopa omassa kotilossaan, voi kokeilla eri ratkaisuja sille tai jotain tai ). Tai jos joskus rikastun, laitan B+G:n pitkän nauhan disseksi (joo, mun systeemi on täysaktiivisydeemi, ja pysynee sellaisena ehkä.) Tai myyn kaikki pois prkl ja ostan boset, ja oon tyytyväinen(joskus tuntuu, että tää diyskentely on ....)
 
kimmosto sanoi:
Vaikutukset alkavat kuitenkin paljon alempaa kuin varsinainen liuskoittuminen, joka edellyttää noin 1/2-aallon matkaeroa. Esim. mulla mitattavia vastevaikutuksia syntyy kuuntelupaikalla tosi pienellä siirrolla kun jako on 3k ja välimatka 1/1-aaltoa. Hajasijoittelu on ihan ok jos vaihe- ja vastepoikkeamilla on joku tärkeä strateginen tehtävä. 3k alueen tehotason pudottaminen on sellainen, mutta mieluiten tekisin senkin pystytasossa, jotta äänikuva pysyisi paremmin kasassa.

tota viivan laittamista ilman keskidissee hajautettuna olen itselleni perustellut sillä, että saa sen viivan yhes nipus ilman dissekohdan epäjatkuvuutta siinä viivassa, ja dissen vaihtamisen sietämättömällä keveydellä. Toki voihan tuon tehdä niinkin, että disselle on erillinen etulevy, mihin voi kokeilla eri dissejä tai jotain. Tuo äänikuvan hajautus kieltämättä on yksi pointti, mikä suosittelis dissee keskelle.
Mutta miten ne sls6.5?
 
jasu sanoi:
Mutta miten ne sls6.5?

84.5 dB/W, superjäreä 6,5” basso, toisto ulottuu alle 30 hertsin ja maksimiäänenpaine vapaakentässä on lähes 100 desibeliä.
NOOOT! :D
Mulla jää tällaisissa tapauksissa joku piuha kytkeytymättä.
 
kimmosto sanoi:
84.5 dB/W, superjäreä 6,5” basso, toisto ulottuu alle 30 hertsin ja maksimiäänenpaine vapaakentässä on lähes 100 desibeliä.
NOOOT! :D
Mulla jää tällaisissa tapauksissa joku piuha kytkeytymättä.
jos ei nyt odoteta mahdottomia siltä elukalta, tuli vaan mieleen, jos tollasia laittelis öö hmmm 8 tai 10 tai 12. viivaan, ja soittelis jotain 40Hz ylöspäin, jonnekkin sinne, missä tb:t ottaa ohjat.
 
jasu sanoi:
jos ei nyt odoteta mahdottomia siltä elukalta, tuli vaan mieleen, jos tollasia laittelis öö hmmm 8 tai 10 tai 12. viivaan, ja soittelis jotain 40Hz ylöspäin, jonnekkin sinne, missä tb:t ottaa ohjat.

Ei ole pakottavaa akustista syytä laittaa kymmentä pikkuelementtiä jos ollaan tekemässä 3-tien basso-osaa. Esim. 4x8" ajaa ihan saman asian kuin 9x6.5". Alabassohommiin riittäisi 2x12" tai 1x18", koska linjalähde ei noilla taajuuksilla tuo enää mitään uutta.
 
njoo totta. Mulla hankaluutena se, että olkkari on kyl helvatun iso, mutta paikka jossa kuunnellaan on kapia (ja kuuntelupaikan muuttaminen leveelle seinälle karsea homma), jolloin pikkasen pakotettuna olen kapeisiin kotiloihin. 12 tuumaa on liikaa leveyttä jo bassolle. Ja jos nyt pikaistuksissa tehdyt simulaatiot menivät edes hehtaarille, niin 4x8" sls ei mene kovin pieneen suljettuun, mutta noi 8 6.5" menee jo kohtuulootaan.

keskelle laitan 18 mallun suljetussa.
 
jasu sanoi:
Ja jos nyt pikaistuksissa tehdyt simulaatiot menivät edes hehtaarille, niin 4x8" sls ei mene kovin pieneen suljettuun, mutta noi 8 6.5" menee jo kohtuulootaan.

Pahoittelen että joudun jälleen vetämään ilmajousen kompressio -kortin esille. 4x8" SLS menee 100 litraan ihan hienosti ja 8x6.5" SLS vaatii saman 100 litraa, jotta kartiolla olisi ilmatilaa hengittää mahdollisimman säröttömästi. Elementit, joilla on vastaava X ja saman verran Sd:tä, vaativat samankokoiset suljetut kotelot. Qtc ei ole minkään arvoinen mitoitusperuste jos vaste saadaan muotoiltua halutuksi sähköisesti.
 
kimmosto sanoi:
Alabassohommiin riittäisi 2x12" tai 1x18", koska linjalähde ei noilla taajuuksilla tuo enää mitään uutta.

Riittäisi ja riittäisi. No hyvä alku ainakin. :D
 
kimmosto sanoi:
Yep, eihän tuo oikeesti riitä mihinkään :p Tarkotus oli vaan rinnastaa 8-10 x 6.5".

Nii joo te midialueesta keskustelitte. Joo sit kyllä. Midiksikin voisi soveltaa hyvin 10-12". Tarvittaessa useita.
 
jaa, eli kauppaan ja ostamaan 12 kpl 21"/puoli, pääseekö sillä jo ylemmälle bassoalueelle >:D
 
jaaha, myyn kaikki siis pois, ja ostan bosen acoustimassit.
 
Elementtiturinaketjussa oli hyvää juttua yksi vastaan kaksi elementtiä 3-tien bassoilla.

Mahdoinko kysyä tätä jo aiemmin, miten 2-tie linja vastaan 3-tie perinteinen kahdella bassolla? Basson integroituminen, nopeus ja melodisuus. Ajatuksia teorian tasolla?

esimerkkeinä
http://www.troelsgravesen.dk/8543.htm
vs.
Graphica

graph_ica.jpeg
8543_11.jpg
 
Troelssi ei tykkää lattiadipin poistosta, joten Zahrakin on aika lailla perus 3-tie elementtien sijoittelultaan. Alempi 18W pitäisi olla 35cm korkeudella jos oikeasti meinataan liimata alakeskialuetta yhteen nippuun lattiaheijastuksen puolesta.
Eli tuosta parivaljakosta vankkaan ennakkoluuloon perustuva spekulaatio on että Graphica korjaa tässä lajissa puhtaan kolmen pisteen voiton jopa vieraissa.
 
Ookei. Kuinka tarkkaa sitten loppupeleissä on basareiden korkeus? Riippuu varmasti eniten jaosta ja toiseksi BSC:n määrästä? Eli jos Zakrassa tiputtaisi bassojen 10 cm alemmaksi.

No, enivei, loppupeleissä varmasti aika erilaiset ratkaisut nuo. Jos 3-tie kotelo on iso ja basarit kunnollisia niin kai sieltä varmaan lähtee vähän "syvempi" basso kuin 2-tie linjasta jossa pakostikin on pienemmät keskiselementit.
 
Back
Ylös