Line array

  • Keskustelun aloittaja Pasi Karhunen
  • Aloituspäivämäärä
P

Pasi Karhunen

No niin, täällä voidaan keskustella toinen toistaan megalomaanisemmista kaiutinprojekteista, suunnitelmista ja ideoista. Eikä sitten mitään alamittaisia kottaraisen pönttöjä tähän threadiin, vaan homman nimi on mitä-isompi-sitä-parempi! :D Avaan pelin laittamalla kuvan omista line array tekeleistä, hiukan puolituisethan nuo on, mutta suurempaa on suunnitteilla. Elementteinä on 16 x Tang Band W3-315SC ja 1 x HiVi RT2H-A / kaiutin.

index.php


t: Pasi

[ylläpito on poistanut liitteen]
 
Tämä on mielenkiintoinen aihe.
Muutaman kerran olen päässyt kuuntelemaan isoja, dynaamisia (kaupallisia) line-sourceja - niissä on ollut sitä jotain. Tuollaisesta tulee valitettavasti automaattisesti arvokas, jos se toteutetaan kunnollisin elementein.
Tämän herran lähestymistapa aiheeseen on kovasti kutkuttanut: http://www.ids25.com/

-128-
 
Hyvinhän nuo kaiman linjat ainakin omaan korvaan soipi. Ei ehkä ihan maailman neutraaleimmat mutta musiikki soi mukavasti ja dynaamiset kyvyt ovat huomattavat. Minkaslaisia unelmia kaimalla tarkemmin ottaen on 3-tie linjoista?
 
reali sanoi:
No voi sinnuu Pasi :D

Kiitos. 8)

reali sanoi:
Mitenpä soipi ?

Erittäin hyvin. ;) Selkeästi ja puhtaasti, dynamiikkaakin on jonkin verran, eikä lattia- ja kattoheijastukset ainakaan vaivaa. Massiivinen pystysuuntaavuus ehkä syö joiltain äänitteiltä hieman läsnäolontuntua, kun lattiaheijastuksen aiheuttamat yläbasson ja alakeskialueen korostumat puuttuvat, mutta en tuota pidä kovin suurena puutteena. Mielestäni melkoisen yleispätevät toistimet, niin akustinen jazz kuin klasari ja raskas rokkimättökin toimivat.

t: Pasi
 
Pasi P sanoi:
Hyvinhän nuo kaiman linjat ainakin omaan korvaan soipi. Ei ehkä ihan maailman neutraaleimmat mutta musiikki soi mukavasti ja dynaamiset kyvyt ovat huomattavat. Minkaslaisia unelmia kaimalla tarkemmin ottaen on 3-tie linjoista?

Kaima,

basso- ja diskanttilinjat pitää kasvattaa "täysikokoisiksi", mikä basson osalta tarkoittaa vähintään 180 cm, ja diskanttikin saisi olla n. 130 cm korkea.

Littunatelkkari sanoi:
Tämä on mielenkiintoinen aihe.
Muutaman kerran olen päässyt kuuntelemaan isoja, dynaamisia (kaupallisia) line-sourceja - niissä on ollut sitä jotain. Tuollaisesta tulee valitettavasti automaattisesti arvokas, jos se toteutetaan kunnollisin elementein.
Tämän herran lähestymistapa aiheeseen on kovasti kutkuttanut: http://www.ids25.com/

-128-

Littuna,

line arrayn vaatimukset elementtien osalta eivät onneksi ole niin kovat kuin point source toteutuksissa. Kun elementtejä on paljon niin herkkyys kasvaa, joten tarvittava liikepoikkeama ja samalla myös särö pienenee. Toki elementtien pitää olla laadultaan asiallisia (taajuusvaste ym.), mutta line array toteutuksissa ei saada vastaavaa hyötyä esim. Seasin Exel tai vastaavien pienisäröisten ja kalliiden elementtien käytöstä kuin normaaleissa 2/3-tie kaiuttimissa.

Tuossa Roger Russelin toteutuksessa on perustavanlaatuinen ongelma, nimittäin elementtien keskipisteiden etäisyyseroista johtuva kampasuodin-ilmiö korkeilla taajuuksilla. Taajuusvaste on tuossa kaiuttimessa melkoisen "rikkonainen" 4-5:n Khz:n yläpuolella. Ainakin mittausten mukaan asia on selvä, mutta en osaa sanoa miltä tuo kaiutin todellisuudessa kuulostaa. Hiukan ristiriitaisia arvioita ainakin jenkkilässä messuilla saanut.

t: Pasi
 
Pasi K sanoi:
Tuossa Roger Russelin toteutuksessa on perustavanlaatuinen ongelma, nimittäin elementtien keskipisteiden etäisyyseroista johtuva kampasuodin-ilmiö korkeilla taajuuksilla.

Ilmeisesti tämän takia myös käytetään pieniä elementtejä?
 
Aleksi M sanoi:
Ilmeisesti tämän takia myös käytetään pieniä elementtejä?

Kyllä, mitä pienemmäksi elementtien keskipisteiden välimatka saadaan, sitä ylemmäs toisto ulottuu ennen kuin vaste menee "kuralle". Tuolta löytyvissä mittauksissa kampasuodin-ilmiön vaikutus näkyy selvästi (FR after EQ, no smoothing): http://www.partsexpress.com/projectshowcase/indexn.cfm?project=Kuze3201

Ja tuolta taas löytyy Jim Griffinin mainio "design guidelines for practical nearfield line arrays"-tutkielma:
http://www.audioroundtable.com/misc/nflawp.pdf Huom! Pdf-tiedosto.

t: Pasi
 
Vasteen liuskottumisen vaikutusta voinee vähentää tekemällä kaarevan viivalähteen jota kuunnellaan polttopisteestä. Itsellä olisi tarkoitus aloittaa ensi viikolla rakentamaan 2" tangbandeista dipoliviivaa, mutten ole vielä päättänyt teenkö kaarevan vai suoran.
 
Salzi sanoi:
Vasteen liuskottumisen vaikutusta voinee vähentää tekemällä kaarevan viivalähteen jota kuunnellaan polttopisteestä.

Aivan oikein, siinä on vaan se paha puoli että "sweetspot" on sitten todellakin "spot". Eli kuuntelukorkeuden ja -etäisyyden joutuu säätämään tarkasti polttopisteeseen. Kannattaisi varmaan tehdä ensin yksinkertainen proto suorasta levystä, ja kuunnella miltä se kuulostaa.

t: Pasi
 
Tossa on nyt soimassa 5 elementin proto, mutta tommosesta ei oikein voi sanoa mitään muuta kuin että mittausten perusteella toimii vakiosuuntaavana dipolina 4k asti jonka jälkeen alkaa diskantti suuntaamaan ja taso laskemaan. Pitää laittaa vastetta vähän pystyyn ylimmillä taajuuksilla ja suunnata vähän ohi kuuntelupaikan ja avot, se on siinä :D Seuraavassa virityksessä elementit tulee olemaan noin sentin lähempänä toisiaan. Rakenne tulee olemaan akustisesti mahdollisimman läpinäkyvä ja elementit on ilman etulevyä, koska itsepäisenä ihmisenä haluan oikeasti dipolin suuntakuvion enkä mitään levyvirityksiä ;)

Kaarevan ja suoran viivan väliltä voisi tehdä semmoisen kompromissin että polttopiste olisi vaikkapa metrin kuuntelupaikan takana. Periaatteessa näin saadaan enemmän liikkumatilaa sweetpotille, mutta tosta on vähän vaikea sanoa mitään sen kummempaa kokeilematta.
 
Salzi sanoi:
Rakenne tulee olemaan akustisesti mahdollisimman läpinäkyvä ja elementit on ilman etulevyä, koska itsepäisenä ihmisenä haluan oikeasti dipolin suuntakuvion enkä mitään levyvirityksiä ;)

Ai niin, sinullahan tosiaankin on sellainen per***sio ;) dipolin suhteen, ei siinä mitään. Hyvä että "thö absoluuttinen totuus" on löytynyt. :D Minkälaisella rakenteella muuten olet pultannut elementit nippuun, jos etulevyä ei ole? Olisiko mahdollisesti kuvia? :) Ja millä taajuuskaistalla noita aiot ajella?

t: Pasi
 
jepjep, hullujahan me kaikki ollaan, toiset erilailla kuin toiset.

Nyt on levy kohtisuorassa magneetteja vasten, mutta todennäiköisesti "valmiissa" kaiuttimessa ruoto on tehty neliöputkesta, jonka leveys on riittävän pieni. Alarajaksi ajattelin 300Hz luokkaa. Pinta-alaa on seasin 10" verran, mutta dipolitoiminta alkaa syömään herkkyyttä aika ylhäältä. Saa nähdä miten alas noilla pääsee kunnolla, siihen kai se jako tulee :p Jokatapauksessa aika paljon joutuu behringerillä eq:ttamaan. Bassoina on vielä(kin) 4*sls10 per puoli dipolina, mutta syksymmällä olisi tarkoitus tehdä vähän kapeammat levyt ja lisätä määrää muutamalla..

Eipä tämä mikään absoluuttinen totuus ole, mitähän se sitte ikinä tarkottaakaan. Toivottavasti tästä tulee kuitenkin jotain muutakin kuin tavallista korkeampi läjä p****a..
 
Semmosta.

Itsekin olen noilla Tangbandin W2-880S:llä leikkinyt jo jonkun vuoden. Ensin oli yksi elementti dipolilätyssä ja sen alla seasin kasituuma monpolina toistamassa 500 hertsistä alemmas.

Nyt on protoina 5 Tangbandin viiva ja samainen seasin kasituuma dipolina lätyssä. 50 hertsin alipäästölllä sitten samaisissa pömpeleissä vanhempaa mallia olevat kasisiissit suljetuissa. Monopolia olisi tarkoitus päivittää Daytonin kahteen kymppituumaan kunhan tuo PE:n tilaus saadaan rullaamaan.

http://west.zeraw.biz/aaninen/protot/ <-- tuolla on jotain matskua projektista

ja jos Tangbandin toiminta muuten kiinnostaa, niin tuolla on ne monopoli-baseilla olevat: http://west.zeraw.biz/hoffa/amurit/
 
Ehdotuksia kaivataan, montako bassokeskaria ja disua pitäisi olla takana. Vaihtoehdot ovat 1 tai 2 kpl. Bassokeskareita on käytettävissä yht. 12 kpl ja disuja 9 kpl. Jako 2500...2600 Hz. Kaikille kaistan elementeille menee sama teho. Takaelementtien napaisuus tulisi olemaan sama kuin edessä, jottei alapään kapasiteetti laskisi.
Tässä versiossa takana on yksi kumpaakin. Akustisesti saattaisi olla edullisempi jos takadisuja olisi 2 kpl - vai olisiko?
 
Diskanttien ääniteho takana:
1 kpl -9.0 dB
2 kpl -5.4 dB

Bassokeskareiden ääniteho takana:
1 kpl -10.4 dB
2 kpl -7.0 dB

Yhdet takaelementit eivät todennäköisesti vaikuttaisi ääneen varsinaisella kuuntelupailkalla. Täysin sivusta kuunneltaessa kenties. Yhdet takaelementit olisivatkin lähinnä jatkuvassa sisäänajossa olevia varaosia.

Kaksi takadisua saattaisi tulla havaituksi jopa kuuntelupaikalla. Etu- ja takaäänitehojen suhde (-5.4 dB) ei välttämättä kuvaa takasäteilyn tasoa kuuntelupaikalla, koska etusäteilijän taso laskee vain 3 dB etäisyyden tuplaantuessa (<4m). Kahden takadisun ja yhden bassokeskarin pääongelma on etupuolen epäsymmetrinen ulkonäkö.

Kaksilla takaelementeillä näyttää tältä. Mikä olisi paras?
 
kimmosto sanoi:
Yhdet takaelementit eivät todennäköisesti vaikuttaisi ääneen varsinaisella kuuntelupailkalla. Täysin sivusta kuunneltaessa kenties. Yhdet takaelementit olisivatkin lähinnä jatkuvassa sisäänajossa olevia varaosia.

Mikä olisi paras?

Takakaikuttimien järki(jos sitä on?) on vissiin jossain hallitussa kakkimisessa? Paras ratkaisu on että teet (erilliset pöntöt?) takaelementtien voimakkuudesta säädettävän. Ei kai tuohon kukaan osa tyhjentävästi kokeilematta vastata.
 
kekexx sanoi:
Takakaikuttimien järki(jos sitä on?) on vissiin jossain hallitussa kakkimisessa? Paras ratkaisu on että teet (erilliset pöntöt?) takaelementtien voimakkuudesta säädettävän. Ei kai tuohon kukaan osa tyhjentävästi kokeilematta vastata.

Takaelementtien idea on vain tasata etuseinäheijastusten ja satunnaisista suunnista kuultuja vasteita, ettei kaiutin kuulostaisi mistään suunnasta kohtuuttoman tumpulta eikä heijastuksettomalta (liian kuivalta). Bassokeskarien baffle-stepin f3 on enintään 550Hz ja diskantin 960Hz, joten vasteet takasektoriin olisivat aaltoilevia ja reilusti laskevia ilman takaelementtejä. Tilanne ei tietysti olisi sen huonompi kuin tavanomaisella kotelokaiuttimella, mutta tavoite on hiukan tasaisempi suuntaavuus vaakatasossa.

Paras lopputulos syntyisi säädettävänä, mutta aivan paras ei ole tavoitteena. Riittää kun takaspektri on edes kohtuullisen ikkunan sisällä etuspektristä. Kysymys kuuluukin, onko kohtuullinen ikkuna 5dB vai 10dB. Mutulla 5dB on tuntunut sopivalta disulle ja 10dB bassokeskareille. Takakeskari(e)n tehtävä on vain hiukan täyttää 550Hz ja 2600Hz välistä aluetta, jota heijastelee takasektoriin luonnostaan. Diskanttia ei luonnostaan heijastele takasektoriin, koska huoneen pintamateriaalit vaimentavat, joten vähintään yksi takadisu on pakollinen.

Impedanssi määrittelee elementtien lukumäärät 12 ja 9 kpl. Systeemin pitää pysyä tasan 2-tienä, ja alapäätä venytetään 30 Hz:iin Linkwitz Transformilla. Kotelon korkeus ei saa mennä yli 195cm, johon mahtuu enintään 11 kpl 6.5", joten vähintään yksi takakeskari on pakollinen.
7 kpl disuja riittää tekemään lähikenttää yli 3,5 metriin, joten takana voi olla 2 kpl.

Edit: Kuvatus kahdella takadisulla ja yhdellä bassokeskarilla.
 
Minä kokeilisin myös ns. takaelementtien sijoittamista ylöspäin suunnattuna. Katon kautta tulevat heijastuksen luovan tilailmiötä omien kokemusten mukaan... ainakin osalla musakista. Ainakin diskantin suuntausta ylös kannattaa tutkia.

Mikäs Kimmolla on kun resistanssia tai tötteröitä ei enää projekteissa näy?
 
Back
Ylös