Levyuutuudet ja mitä ne ovat syöneet.

Fundeeraaja

Käyttäjä
Liittynyt
8.8.2006
Viestejä
4 923
Kaupunki
IČIĆI Kroatia
Nämä vastajulkaistut äänittet tupaavat hukkumaan noihin muihin ketjuihin, mitä ostit ja spinning. Laitetaas niitä tänne ylös kun ollaan kuunneltu. Voidaan sitten zekata täältä mitä ne on syöneet. Jos sattuu p@skaa paketissa niin eipähän tarvitse useamman ostaa. Taas jos löytyy jokin erinomainen niin mieluusti käy nappaamassa itselleen. Eli HH ry:n ikioma levyraati pystyyn, ilman pisteitä. Ehkä tähtiä voisi käyttää?


Lisa Nilsson with Joáo Castilho and Sebastian Notini: Sambou Sambou *****

Lisa on lähtenyt bossa ja samban juurille. Loistava veto. Ääni sopii äärettömän hyvin bossaan. Artikulointi ja laulaminen purtugaliksi on loistavaa. Ei uskoisi ruåttalaiseksi. Musiiki on kitaralla ja kitaralla ja perkussionilla soitettua perinteikkäistä brassimusaa.
Genren ystäville loistava levy, suosittelen.
 
Mikä ettei. Viimekuussa julkaistu KTU: Quiver on itelleni viimeisin uusi levy, joka kolahti. Kokeellinen musiikki/progerock, näitä rajanvetoja on vaikea tehdä kun termejä on jo puhelinluettelon verran. Mutta harmonikka ei varmaankaan kovin monessa proge levyssä ole ollut esillä. Tosin hanurin soittaja Kimmo Pohjonen on ollut todella monessa mukana, mutta silti suuri yleisö ei tunnu häntä tietävän. Pari muuta kaveria on King Crimsonissa soittaneita, Warr kitarassa Trey Gunn ja lyöjänä Pat Mastelotto. Toivottavasti edes se saa porukan kiinnostumaan tästä upeasta levystä. Kovasti levyä yritetään mainostaa myös sillä että Porcupine Treen Steven Wilson on parissa biisissä miksaajana. Noh, minäkin mainostan näillä nimillä varmuuden vuoksi ettei hanuri säikäytä porukoita. Nämä biisit pitää päästä kuulemaan livenä, *****-.
 
Uri Gurvich : The Storyteller - täydet tähdet
Daphna Sadeh & the Voyagers : Reconciliation - 4 tähteä
Ori Dakari : Entrances - 4 tähteä
!en koskaan lopeta tzadikin (tzadik piste com) mainostusta!
 
Hyvä aihe!
Ja varsinkin kohta "mitä ne ovat syöneet". Eli toivottavasti tähän kohtaan myös vastataan, kuten kaksi ekaa viestiä hienosti tekeekin (kolmas onkin jo sitä tyhjänpäiväistä nimien luetteloimista).

Anteeksi OT... ;)
 
Kai tässä ketjussa voi repressejäkin käsitellä? Eikös oleellista ole vähän tarkempi tuoteseloste eikä se että levy on upouusi?

No, eli tämmöinen klassikko on nyt saatavilla uusintapainoksena vinyylinä:

d75232r39y3.jpg


Kyseessä on Moby Grapen debyytti vuodelta 1967. Suomessa orkesteri lienee aika vähän tunnettu mutta San Franciscossa kukkaisvuosina bändi oli kova juttu, samassa sarjassa vaikkapa Jefferson Airplanen ja Grateful Deadin kanssa. Scene on siis psykedeelinen hippirock mutta kun näin totean, annan Moby Grapesta väärän kuvan. Orkesteri esiintyi kyllä samoilla mestoilla edellisten nimien kanssa mutta musiikkinsa ei ole niin hapokasta vaan tällä levyllä liikutaan huomattavasti maanläheisemmissä tunnelmissa. Ei tällä lätyllä ole psykedeliaa oikeastaan ollenkaan. Country, blues ja juurirock muodostavat tämän levyn musiikillisen viitekehyksen. Tätä levyä voisi kuvailla vaikkapa niin että musiikillinen ote on Airplanesta/Deadista askel (tai kaksi) Byrdsin suuntaan, vaikka on tämä astetta Byrdsiä enemmän "rock".

AMG läiskäisee tälle täydet viis tähteä ja mainitsee levyn olevan yhden parhaista - ellei paras - minkä länsirannikon psykedeelinen scene koskaan tuotti. AMG jopa toteaa ettei Jefferson Airplane tai Grateful Dead koskaan kyenneet tekemään yhtä laadukasta levykokonaisuutta! Onko näin? No, paha on sanoa mikä on paras mutta oikein hyvä tämä joka tapauksessa on. Ehjä kokonaisuus tämä on ja soitanta on oikein tiukkaa. Joku voi toki kokea miinukseksi ettei lätyllä ole tarpeeksi sekoilua ja happoilua mutta tuommoinen vaatimushan on ulkoapäin asetettu.

Repress on Sundazedin, joka on julkaissut muitakin Columbian vanhoja klassikoita. Joitakin omasta hyllystäni löytyy ja kaikki ovat olleet erittäin laadukkaita prässäykseltään. Fiilistä lisää se, että kyseessä on monoversio. Mukana tulee juliste, joka on samanlainen kuin levyn kansi, isommassa koossa vain.

Levyä voi lämpimästi suositella kaikille vanhemmista klassikoista kiinnostuneille. Hinkkasen levyhyllyyn ainakin sopisi kuin kermavaahto kakun päälle mutta saattaahan tämä lätty sieltä jo löytyäkin, en ihmettelisi lainkaan...
 
Olipa kerran bändi nimeltä Moby Grape, jonka debyytti ilmestyi vuonna 1967 ja se oli...

Ei mutta hetkinen, tuon tarinanhan minä jo kerroin! Otetaanpas uusiksi:

Olipa kerran bändi nimeltä Moby Grape, jossa vaikutti herra nimeltä Alexander "Skip" Spence. Spence oli ehtinyt soittaa jo Quicksilver Messenger Servicessä kitaristina ja Jefferson Airplanen debyytillä rumpuja kunnes lähti mukaan perustamaan Moby Grapea, kitaristina. Bändin ensilevystä tuli hieno ja kaikki näytti hyvältä. Toista levyä lähdettiin länsirannikolta tekemään New Yorkiin vuonna 1968 ja silloin homma repesi Spencen kohdalla käsistä. Hän joutui vääriin porukoihin ja sekaantui huumeisiin. Päässä surisi oikein kunnolla sillä eräänä päivänä Spence heilui hotellissa PALOKIRVEEN kanssa ja hakkasi sillä bändikaverinsa Jerry Millerin ovea, ilmeisesti aikomuksenaan tappaa hänet.

Spence joutui mielisairaalaan puoleksi vuodeksi ja diagnoosiksi todettiin skitsofrenia.

Mielisairaalasta päästyään hän matkusti välittömästi Nashvilleen tarinan mukaan vain pyjamaan pukeutuneena ja levytti siellä neljässä päivässä tämän:

f56200lpkji.jpg


Levy äänitettiin joulukuussa 1968 ja ilmestyi seuraavana vuonna. Spence teki kaiken itse, muita soittajia levyllä ei ole. Musiikki on tavattoman vaikuttavaa, psykedeelistä folkkia tai vinksahtanutta alt countrya. Soitto on toisinaan haparoivaa ja klonksuvaa mutta intensiteetti on koko ajan korkealla. Varsinaista sekoilua levyllä ei kuitenkaan ole (mitä nyt b-puolen vika menee jo kyllä aikamoiseksi happoiluksi) vaan biisit ovat oikein selkeitä ja kauniitakin. Silti levyltä huokuu nyrjähtänyt tunnelma, kuulija saa vaikutelman että tällä kaverilla ei ole ihan kaikki lepakot tapulissa. Spencen ääni on hypnoottisen vangitseva, suht matalaa mörinää joka ajoittain hiljenee lähes kuiskaukseksi.

Levy on huima mestariteos, minusta selkeästi koskettavampi kuin esim. tuo Moby Grapen debyytti, joka on "vain" laadukas rocklätty. Oar on häiriintyneempi mutta myös originellimpi ja äärimmäisen persoonallisen otteensa takia puhuttelevampi. Ilmestymisensä aikoihin levy ei herättänyt suurta huomiota mutta on nyttemmin aiheellisesti saanut klassikon statuksen (tai ainakin kulttiklassikon, heh...). Muusikoiden piirissä Spencen saavutuksia on kyllä arvostettu, onpa tämmöinenkin levy julkaistu hänen kunniakseen:

http://www.allmusic.com/cg/amg.dll?p=amg&sql=10:fpftxqqkldae

Tuota levyä en ole kuullut mutta kuten huomaatte, levyllä on aika koviakin nimiä (Tom Waits, Beck, Robert Plant) ja Plantista todettakoon että hänhän on ilmoittanut Moby Grapen olleen hänen yksi nuoruutensa lempibändeistä. Eipä siis ole kummakaan että Plant on intoutunut pariinkin otteeseen Spenceä versioimaan. Tuolta tribuuttilevyltä löytyvä Little Hands löytyy myös Plantin omalta kokoelmalta eli tältä:

g09213yby0s.jpg



Toisenkin Spencen sävellyksen Plant on levyttänyt LOISTAVALLE soololevylleen:

f35272ux30i.jpg


Tuolta lätyltä löytyy upea Skip's song ja levy kyllä kannattaa tsekata muutenkin, hienoa jälkeä alusta loppuun.

Oar on uudelleenjulkaistu vinyylinäkin, Sundazedin prässi on aivan erinomainen ja lättyä kelpaa suositella kaikille persoonallisen, rujonkauniin musiikin ystäville. Levy jäi Spencen ainoaksi soololevyksi ja herran kohtalo oli karu: loppuelämä kului huumeiden ja alkoholin parissa mielisairaaloissa, tilapäismajoituksissa tai kodittomana.

Upean levyn jälkipolville jättänyt Alexander "Skip" Spence kuoli keuhkosyöpään 52-vuotiaana vuonna 1999.
 
Back
Ylös