Levysoittimien säädöistä

kkoskela sanoi:
Seppo,
miten olisi tämmöinen soitin? :p

Tuo huutokauppa päätyi 470 euroon eikä riittänyt. Myyjän hintavaraus näyttää olleen 600 euroa, joka saattaa olla hiukan yläkantissa. Eihän tuo sentään LP12 ole vaikka hyvän äänivarren omaakin. Omastani maksoin 350 joskin epäilen että myyjä ei ehkä tarkkaan tiennyt mitä oli myymässä.

Juhani
 
Hintavaraus voi olla sopiva käytettyjen listalle, herää vain kysymys, miksi se pitää laittaa
huutokauppaan. Minulla ei ole tarkkaa tieto rasian hinnasta, ehkä myyjä pitää kokonaisuutta
tuon hintaisena. Hyvä perussoitin, onneksi siihen ei ole näkynyt mitään muita päivityksiä, kuin johtojen ja rasian vaihto.
 
Tämä taitaa taas mennä off-topic-jutuksi. Kuuluisivat ehkä vinyyliasiaa ketjuun tai ehkä omaksi vintage-levysoitin ketjuksi, ei niin että asialla minun puolestani mitään väliä olisi. ;)

Juhani
 
On ollut vähän kiireitä. Lapset kipeänä ja muuta puuhaa, pahoittelen.

Olen aina ajatellut, että rasia on kuningas ja varsi on tärkeä. Toki koko laitos on myös tärkeä (öljynporauslautta). Rungossa minulle tärkeää on ollut hyvä lautanen ja resonoimaton runko. Ei kuljeta varrelle "jyrinää", eikä varsi tehosta rungon heikkouksia-niitä on aina, enkä vieläkään ole sitten vaihtamassa. Hyvällä varrella saavutetaan paljon, mutta rasian tekniset tiedot kertovat myös todella paljon. Painotin aiemminkin lukemaan sen rasian manuaalin. Rasian tulee olla yhteensopiva riian kanssa. Tuttavani sai hyvän rasian ja asennettuaan sen kävin kuuntelemassa. Ääni oli todella parantunut. Sanoinkin hänelle, että nyt sinulla on hyvä yhdistelmä ja riiaa ei tarvitse vaihtaa. Tuo rasia saattoi käydä hyvin yhteen riian kanssa. En ole nähnyt kummankaa teknisiä tietoja, mutta epäilen vahvasti yhteensopivaksi korvakuulolta-oli se niin hyvin hanskassa. Elikkä jos riia kaipaa vaihto, niin katsokaa raian tiedot. Voi olla, että RASIA ei sovi tuolle riialle. Näinkin minä olen ajatellut, korjatkaa mikäli olen taas väärässä.

Ok. Minulla on Denon PMA-2000IVR vahvistin (siinä on ne sävysäädötkin=olenko väärällä osiolla keskustelemassa). Vahvistimessa on sisäänrakennettu riia.

Riian arvot:
MM 89dB (5:n mV sisäänajolla) 130mV/1kHz

MC 74dB (0,5:n mV sisäänajolla) 10mV/1kHz

20 Hz ~ 20 kHz +- 0,5 dB

Rasian arvot:

4,0 mV mm:n ajettuna. 20-22,000Hz


Arvoista ei suoranaisesti voida lukea kaikkea hyvyyksiä. Toivottavaa on, että rasia ja riia ovat lähellä toisiaan. 1 mV ero ei ole merkittävä, mutta ilmeisesti noin päin tuolla Shuren rasialla "kynnettäessä" hiljaiset kohdat levyllä toistuvat hiljemmin ja dynaamisesti kovemmat kohdat soivat kovemmin, korjatkaa mikäli olin väärässä. Tuo ero ei ole merkittävä, mutta jo kuitenkin kuultavissa.

Pyörähdin kuuntelemassa Hyvällä soittimella ja riialla musiikkia epäherkistä kaiuttimista. Otin mukaan levyjäni, niitä joissa rahinaa esintyy ja niitä joita olen soittanut, jotka ei kuitenkaan rahise. Sama tulos. Levyt jotka rahisevat oikeasta kanavasta joillakin kohtaa levyllä, rahisivat myös hänen luonaan. Levyt, jotka täällä eivät rahisseet, eivät myöskään hänellä rahisseet. Hän sanoi, että hyvä vinyylisetti noukkii levyltä kaiken, myös ne rahinat. Hänellä oli terävämmin hiottu neula, joka noukki rahinat vieläkin paremmin, mutta toisti myös hyvät äänitteet nautintoa tuottaen. Hubbartin levyllä trumpetti oli selvemmin paikoillaan, mutta särki omaa settiäni enempi.
Hän mainitsi, että nämä rahinat on vain harrastuksen varjopuoli ja ne on hyväksyttävä. Kysyi vielä, että olivatko levyt omiani ja uutena ostettu, oikein hävetti. Tuli tunne, etten osaa käsitellä levyjä ja pyöritintä. Mainitsin hänelle, että levyt ovat divareista ostettuja ja yksi uusi Black&Whitesta ostettu -rahisee toisen puolen alussa. Omat diskotallenteet (ostettu 80 -luvun puolessa välissä) toimivat moitteetta, diskantitkin olivat hyvää luokkaa. Ajoin ennen suurimmalla sallitulla painolla ja rasiani ovat olleet kunnossa.
Kerroinkin keväällä palauttaneeni yhden Chet Pakerin levyn Levykauppa Äx:aan ja lapsena palauttelin useinkin. No nykyisin palauttelut onnistuu paremmin, lapsena heikommin (myyjä katseli; olet sitten kopioinut tämän nauhalle, eihän tämä paljoa rahise-VAI EI RAHISE, ajattelin minä tuolloin).

Valehtenko lisää, vai uskotteko jo nyt.
 
Toi Shure on MM-rasia, yhteensovitus RIAAn kanssa pitäisi olla ongelmatonta. Kuormitus on standardi 47 kOhmia ja gain riittää varmasti. MM-rasia on herkkä kapasitanssille. Yleensä rasian, johdotuksen ja vahvistimen oton yhteinen summa tulisi olla 350-400 pikofaradin luokkaa. Poikkeama tästä aiheuttaa joko korostuman tai kuopan taajuusvasteeseen 10 kHz alueelle.

RIAAn ja rasian yhteispeli on toki tärkeää, mutta haasteellisinta se on LOMC -ympäristössä.

Rasia ei ole kuningas, kyllä ne ovat pyöritin ja varsi.
 
Mielestäni rasian valinnalla on paljon merkitystä, mutta ymmärrän kantasi Tawe. Olet sijoittanut levysoittimeesi paljon enemmän. Minä olen saanut ääntä halvalla, joskus hyvääkin. Kuuluko sinun levarissasi vinyylille tulleet vauriot, vai oletko pyörittänyt huonompikuntoisia eri pyörittimellä.

Tuossa olet täysin oikeassa, tai olen samaa mieltä kanssasi. MM -rasia on helpompi riialle, -kapisitanssillekin ? Mahdollisesti.
 
On rasian valinnalla toki merkitystä ja onhan niissä paljon eroja, mutta rasiasta riippumatta lopputulos paranee paremman pyörittimen ja varren myötä. Ja totta on sekin, että halvalla voi saada hyvää ääntä. Hyvä esimerkki tästä on vaikkapa Audio-Technican AT95e -rasia, joka asiallisessa pyöritin/varsi kombossa kuulostaa paljon paremmalta kuin muutaman kympin ensiasennusrasialta. Halvemmalla ja helpommalla hyvää ääntä saa juuri MM-rasioilla, koska ne eivät välttämättä olen äänivarren suhteen niin ronkeleita (kytkevät vähemmän energiaa varteen), samoin suuren antojännitteensä ansiosta ja vakioidun kuormituksen suhteen RIAAn ei tarvitse olla niin laadukas. Ja onhan niissä RIAAssakin eroja, kuten muistat vertailut Hyvärisellä. Halvalla saa hyvää ääntä, ilman muuta. Tosin kovin edulliseen pyörittimeen/varteen ei kovin kallista rasiaa kannata ostaa - se ei toimi noin päin hyvin, vaikka rasioissa äänellisiä eroja paljon onkin.

Kyllä huonokuntoisten levyjen vauriot kuuluvat minunkin soittimella, ei niistä täysin eroon pääse jos vahinko on tapahtunut. Sen olen huomannut, että paljon riippuu rasiasta kuinka kovaa noi kuuluvat. Erikoista on se ettei aina riipu edes neulahionnasta, olen kuullut esim. hiljaisia ja kovasti napsuvia pallopäitä.
 
Joo. Ostin ton Shuren siksi, kun se on MM. Ajattelin pääseväni "helpommalla". Netissä kovati kehuivat ja joku väitti, että se kallein malli poistui juuri siksi, että 97:n uusin versio pääsi liian lähelle, tai soitti jopa paremmin verrattuna Shure V 15 VxMR -malliin.
Mielessä oli kyllä Denon DL-103, tai DL-160 high output. Aiemmin nuorempana minulla oli aina joku Ortofon. Noissa Ortofoneissakin kalliimmat kuulostavat varmasti mukavalta. Denonin, tai Shuren saa sitten "halvalla". Myin yhden vaatehuoneessa olleen levysoittimeni. Uuden, mutta käyttämättömän jossa oli AT:n neula. Kaveri viritteli sen suoraan vatupassilla ja ei se hassummalta kuulosta (joku painavampi Sony-ostin HOT:in loppuunmyynnistä Jyväskylästä). Kokeilin tuota varmaan kerran ja siinä se. Kyllä AT:n rasia on varmaankin ihan hyvä. Kuinka bassot hoituvat tuolla rasialla. Äkkiähän noita vaihtelee.

"MM on taas toisaalta hankala siten, että se vaatii täsmälleen oikean kuormitusvastuksen ja -kapasitanssin, jotta sillä saavutettaisiin mahdollisimman tasainen taajuusvaste. Kuormitusvastus on useimmissa esivahvistimissa oikea, koska se on käytännössä standarsoitu, mutta kapasitanssi vaihtelee paljon. Jos asiaan voi vaikuttaa, mm-rasian kannattaa hankkia esivahvistin, jossa on mahdollisimman pieni ottokapasitanssi.Tarvittaessa kapasitanssia on helppompi kasvattaa. Liian pienestä kuormituskapasitanssista aiheutuu diskantin tason pientä vaihtelua, mikä on vähän häiritsevä virhe. Liian suuresta kuormituskapasitanssista aiheutuu aladiskantin mahdollisesti suurikin korostuminen, mikä on kuuluvampi virhe." (Hifi 8/2004)

Kaapeleillakin on tässä oma kuvansa.

Niin se Hyvärisen riia on MC ja tuossahan rasian vaikutus on ilmeisesti yhteensopivuuden kannalta tärkeä. Kirjoittelinkin sähköpostiisi kuuntelustamme ja minusta hänen levysoitinkombinaatio nousi minulle uudelle tasolle. Siinä on nyt hyvä sävy ja traivia todella. Kappaleiden tunnelma välittyy hyvin, rauhallinen ja herkkä kuulostaa juuri siltä. Räväkämmät esitykset toimivat mielestäni jo todella mukavasti, sekä yläalue on todella siisti.

Omanikin sain ihan mukavasti soimaan. En tiedä johtuuko tuo ns. sisäänajosta pyörittimelle, välikaapelille ja rasialle, vaiko mistä. Onneksi se järkyttävä yläalue tällä antoi periksi, se mikä kesällä oli selvästi kuultavilla kun kävit. Ilmavuus on se sana, mikä tästä vielä puuttuisi. Tuuleko sekin vielä, tiedä tuosta.Tietyssä mielessä harrastan ns. tinkimätöntä äänentoistoa, mutta minulta onnistuu kuuntelu jo monomankalla. Sieltäkin kuulee paljon, kun viitsii kuunnella. Katselen nyt rauhassa uutta vaihtoehtoa tuon tilalle, mutta kiirettä ei ole.
 
seppo kaksonen sanoi:
"MM on taas toisaalta hankala siten, että se vaatii täsmälleen oikean kuormitusvastuksen ja -kapasitanssin, jotta sillä saavutettaisiin mahdollisimman tasainen taajuusvaste. Kuormitusvastus on useimmissa esivahvistimissa oikea, koska se on käytännössä standarsoitu, mutta kapasitanssi vaihtelee paljon. Jos asiaan voi vaikuttaa, mm-rasian kannattaa hankkia esivahvistin, jossa on mahdollisimman pieni ottokapasitanssi.Tarvittaessa kapasitanssia on helppompi kasvattaa. Liian pienestä kuormituskapasitanssista aiheutuu diskantin tason pientä vaihtelua, mikä on vähän häiritsevä virhe. Liian suuresta kuormituskapasitanssista aiheutuu aladiskantin mahdollisesti suurikin korostuminen, mikä on kuuluvampi virhe." (Hifi 8/2004)

Kaapeleillakin on tässä oma kuvansa.

Juuri näin, tätä yritin sanoa tuolla aikaisemmassa viestissäni jos huomasit. Ja tästä syystä levarin ja RIAA:n väliin ei toinna työnnellä ihan mitä vaan johtoa, oli sitten halpa tai kallis.

AT95e:n bassot? Auktoriteettia ja sävyjä toki voisi olla enemmänkin, mutta svengaa kuin hirvi.
 
Vaihdoin itsekin tuossa vähän aikaa sitten tuon AT95E:n Dualin CS5000 soittimeeni ja olen ollut erittäin tyytyväinen sen tarjoamaan soundiin vanhoilla älppäreilläni (pääasiassa 70- ja 80-luvuilta). Phonovahvistimena toimii "punainen ihme" eli edullinen Bellarin Rolls putki-RIAA (sopii vain MM-rasioille).
 
Petri "Tawe" Tuovinen sanoi:
Juuri näin, tätä yritin sanoa tuolla aikaisemmassa viestissäni jos huomasit. Ja tästä syystä levarin ja RIAA:n väliin ei toinna työnnellä ihan mitä vaan johtoa, oli sitten halpa tai kallis.

Tuosta olen myös samaa mieltä. Kokeilimmekin muutamia välikaapeleita luonani Hyvärisen kanssa.

http://www.hifilehti.fi/keskustelu/tm.asp?m=88340

Petri "Tawe" Tuovinen sanoi:
AT95e:n bassot? Auktoriteettia ja sävyjä toki voisi olla enemmänkin, mutta svengaa kuin hirvi.

Noin minäkin sen kuulin. Olisihan tuo kiva kuulla paremmassakin soittimessa/varressa. Minulla pitäisi olla bassojakin, siis sävyjä ja ulottuvuutta. Sanoitkin niiden olevan aika mukavat, kun kävit.
Kyllähän tämän halvaksi tunnistaa.
 
seppo kaksonen sanoi:
Kyllähän tämän halvaksi tunnistaa.

Kallis/halpa ei ole asian ydinkysymys, IMHO. Taas AT95E:tä esimerkkinä käyttäen, se kyllä pahoinpitelee kovalla kädellä kalliimpia kilpailijoitaan.
 
Missäs se Ossi on. Minun täytyy vielä kerran kiitellä klampin ulosheitosta. AT 95:ssa oli soinnissa todellakin musikaalisuutta ja sitä "ilmaa". Sony nyt ei oikein muuten iskenyt. Tein "Sulot", eli ostin kun sain halvalla.
 
Tervehdys.

Tähän aluksi haluaisin pyytää vähän neuvoja, kun en saa levysoitintani (Clearaudio Emotion) kunnollisiin säätöihin.
Asiaa olen tiedustellut valmistajalta jolta ei kuulu vastausta, enkä maahantuojalle enää soita koska edellisellä puhelulla sain niin ynseää palvelua että ei kiitos.

Perusongelmahan on se, että kun levyä kuuntelee, alkaa ääni säröytyä aina loppua kohden. Levyn alussa soundi on kutakuinkin kondiksessa, mutta lopussa alkaa s-kirjaimet ja esim. symbaalit kullostaa kamalalta. Olen yrittänyt tässä viimeisen kolme kuukautta säätää soitinta suuntaan jos toiseenkin, mutta tuo ongelma ei häviä.
Mistä tämä säröytyminen yleisesti ottaen syntyy?

Kenties suurin ongelma soittimen säätöjen suhteen on äänivarren korkeuden kanssa. Manuaalin mukaan asennusvaiheessa varren korkeus saadaan oikeaksi asentamalla kolme muoviläpyskää äänivarren rungon alle ja sitten varsi kiristetään yhdellä kuusiokoloruuvilla paikalleen.
Näin jos teen niin en saa mitään signaalikaapeleita soittimeen kiinni. Kahdella läpyskällä, korkeus on lähempänä toimivaa, mutta silti ehkä liian alhaalla.

Äänirasian kohdistaminenkin on mielettömän vaikeaa soittimen mukana tulleilla välineillä.
Täytyykö tässä ruveta ostamaan jotain muita säätövälineitä? (esim. Wally tracktor)

nimim. silmät puusta
 
Vynil sanoi:
Perusongelmahan on se, että kun levyä kuuntelee, alkaa ääni säröytyä aina loppua kohden. Levyn alussa soundi on kutakuinkin kondiksessa, mutta lopussa alkaa s-kirjaimet ja esim. symbaalit kullostaa kamalalta. Mistä tämä säröytyminen yleisesti ottaen syntyy? Äänirasian kohdistaminenkin on mielettömän vaikeaa soittimen mukana tulleilla välineillä. Täytyykö tässä ruveta ostamaan jotain muita säätövälineitä? (esim. Wally tracktor)

Sun ongelma on siis Inner Groove Distortion. Tämä johtuu yleensä äänirasian kulmasta (Horizontal/Lateral Tracking Angle), jonka kulmavirhe kasvaa sisemmilla urilla liian suureksi ja seuranta alkaa pettää ja äänisäröytyy. Ongelmaa voisi ensisijaisesti yrittää korjata kohdistamalla rasia uudelleen. En tunne noita Clearaudion omia säätövälineitä, mutta yleensä valmistajan omat vermeet on ihan hyviä, ja hyvin helpoltahan toi Clearaudion lipuska kuvassa näyttää (vaikka joitain kysymyksiä mielessä herättikin). Voit kyllä kokeeksi hankkia jonkin toisenkin protractorin ja tsekkailla miltä tuon soittimen asennukset vaikuttavat. Onko ne tehty oikein? Wally Tractor on kallis ja ilmeisen hyvä, mutta kyllä jollain edullisemmallakin pitäisi pärjätä. Tässä kannattaa muistaa kohdistus tapahtuu neulavarren avulla, eikä rasian runkon suuntaisesti, koska nämä eivät aina ole samansuuntaiset. Olisi hyvä jos saisit jonkun katsomaan tuota soitinta.
 
Itsellenikin tuli mieleen onko rasia kohdistettu oikein myös horisontaalisesti. Tuo voi olla hyvin pienestä kiinni; vaikka neulavarsi/neula näyttäisi kulkevan pystyssä, voi viimosen hienosäädön joutua tekemään korvakuulolta kun silmät ei kaikkea kerro.

Tosi valitettavaa tuo maahantuojan nuiva suhtautuminen asiaan. Itsekin olen joskus tuolta saanu vastaavaa palvelua vaikken Clearaudiota omistakaan :mad:

silmät kierossa täälläkin.

t.JH
 
Kiitoksia vastauksista. Tuota neulakulmaa vähän epäilin itsekin.
Sainkin yllättäen Wallyn lainaan ja nyt pääsen säätämään rasiaa ihan kunnolla.
Soitin myytiin minulle noin 10 tuntia käytettynä, joten jos neula on kulunut niin ruoskin myyjän siitä hyvästä.

ja nyt nysväämään....
 
Back
Ylös