Levysoittimen varren valinta, mihin kiinnitän huomiota.

kaksonen

Hifiharrastaja
Liittynyt
31.7.2006
Viestejä
27 203
Kaupunki
Korvessa
Laitampa ketjun, joka on ehkä aiemminkin käsitelty. Mikäli tässä nyt jotain vartta tarvittaisiin, niin mihin kiinnitetään huomiota. ProJectin varressa oli ne kaikki säädöt, mutta tuo ei ihan riitä. En ehkä ole ensimmäisenä SME:n vartta miettimässä, en välttämättä pidä siitäkään, mutta voittehan perustella miksi se pitäisi valita.
En todellakaan tiedä mihin pyörittimeen varren asennan, vai asentaako sen joku toinen. Olisi kuitenkin mielenkiintoista lukea perusteluista ja eri vaihtoehdoista. Mikäli jollakin on ihan oikeasti kokemuksia eri varsien musikillisista ominaisuuksista, niin saa kertoa.
Muistakaan kuitenkin, että tärkeintä EI ole se kuinka paljon kuullaan, vaan miten musiikkia toistetaan. Minua ei kiinnosta ohut ja tarkka piiperrys, bassoissa tulee olla sävyjä ja läskibasson kohkaus pitää kuulua. Nousut ja laskut musiikissa tulisivat toistua luonnollisesti ja mieluiten oiken värein. Puhaltimissa tulisi toistua voima ja herkkyys. Jouset nousisivat luontevasti ylös ja myös viulun koppa kuuluisi.
Traivi on ihailtavaa.

Ja ymmärrän ettei tätä saavuteta vain varsi hankkimalla, mutta kertokaa edes jotain. Minulla on tähänkin tietysti jokin mielipide, mutta olen valmis avartamaan näkemyksiäni.
 
Pahan heitit Seppo. Tällä kokemuksella en osaa sanoa juuri mitään kun kaikki vaikuttaa lopputulokseen. Palstalla varmasti pörrää heppuja joilla olis tarinaa mut eri asia kertovatko mielipiteitään rakenteista jotka tekisivät varresta hyvän. Teoriatasollahan asiaa voi pyöritellä ,mutta kovin varmaa ei lienee toimivuudesta eri pyörittimillä voine kertoa. Jään mielenkiinnolla odottamaan :)


T.JH
 
Noin yleisellä tasolla tarkasteltuna, asiallisia ja suht' yleispäteviä / helppoja varsia ovat Rega RB250 ja 300, muttei niitä(kään) mihin tahansa pyörittimiin voi suositella.
SME IV ja V nauttivat melko hienoa mainetta neutraalisuusmielessä (mahdollistaen nestedemppauksen), ja
unipivotit (Graham, Hadcock, jossain määrin Naim) taas ovat aika tolerantteja pyörittimen akustis-mekaanisten ominaisuuksien suhteen.
Kaikki riippuu kuitenkin siitä mitä lopulta haluaa, ja minkä pyörittimen / rasian kanssa.
 
Regan varresta on paljon puhuttu hyvää, mutta niiden korkeuttako voi säätää vain vaihtamalla asennuslevyjä-hankalaa. Joissakin yhteyksissä on myös puhuttu varren sisäisen johdotuksen heikkoudesta ja laakeroinnin kiristyksen huolimattomuudesta.
Tuollaista Regan 250:sta hieman muuten ajattelin. Hintaa kuitenkin RB 250 ja RB 300 välillä erona vain 100€ uusilla.
 
Regan VTA:n säätämiseen löytyy varusteita mm. Origin Live'ltä, eikä se johdotuskaan nyt ihan NIIN kehno ole...
Eivät ne laakeriongelmatkaan tyypillisiä ole. Osta luotettavasta paikasta, siinä se.
 
Minä ottaisin tuossa tapauksessa rb 250:n. Jääpähän nostomekanismin jousen aiheuttama resonointi pois, sikäli kuin se jota kuta haittaa.


T.JH
 
Kyseessä ei ole nostomekanismin jousi, vaan äänivarressa on neulapainon säätöä varten kalibroitu mekanismi/asteikko, joka tuon jousen sisältää. Sen voi "ohittaa" vääntämällä paino asentoon max (3 grammaa) ja sen jälkeen neulapaino säädetään vastapainoa liikuttamalla vaa'an tai mittarin avulla.
 
Robert Holmberg sanoi:
Origin Liven OL1 on ilmeisesti sama kun RB250. Siihen saa kuitenkin OL:n toimesta joukon modeja jotka voi halutessaan tehdä myös itse:

No sekö kuulostaa sitten ihan kököltä ilman moodeja. Päädyin tuhon RB250- malliin, siitä on kuitenkin kohtuullisia ja järkeviä arvioita maailmalta.
Ostin Suomalaiselta luotettavalta diileriltä, hän tarkistaa laakerit ja nostomekanismin. Ei nyt kuitenkaan pidä innostua.

Olisi hyvä kertoa myös muista varsista. Oletteko koskaan miettineet varren sopivuutta pyörittimeen. Tällä tarkoitan sitä, että mistä voidaan tietää millaista ääntä saavutetaan valitsemalla varsi X ja pyöritin Y, kompinaatio saattaa kuulostaa todella halvalta, vaikka osat olisivat kuinka laadukkaat.
 
Tuo varren ja pyörittimen yhteensopivuus on mielenkiintoinen ja tärkeä asia. Kannattaa suosia hyväksi todettuja kombinaatiota. Esim SME IV ja V, niin hyviä varsia kuin ne ovatkin, eivät välttämättä ole paras vaihtoehto esim. Michell -pyörittimiin (toimivat toki hyvin ja itse John Michellkin tuota suosi), vaan esim. uni-pivotit saattavat toimia paremmin ja juuri nuo RB:t ja niiden johdannaiset, kuten Michellin oma TechnoArm - riippuu siitäkin siis mitä hakee ja haluaa. Mallas? Lisää esimerkkejä...
 
Niin no, Linneihin tyypillisesti demppaamaton napakkalaakerinen varsi (kuten juuri Linn), muttei kuitenkaan Rega (jstsyystä kuulostaa hitaalta Linnissä). Unipivot ei Linnin mielestä toimi LP12:ssa, mutta Naim Aro toimii kuitenkin (ja kuulemma Graham?). Monasti SME toimii siellä missä RB'kin (tpv), ja ylipäänsä, kannattaa vähän katsella minkälaisia kombinaatioita muut harrastajat ovat luoneet, ja kysellä vaikutelmia. Pyörittimen rooli on kuitenkin aina suuri.
 
Kattelinkin yhtä kuvaa AR:n soittimesta-hieman kiinnosti. Siinä on Linn LVX varsi, hieman Regan näköinen?

779c_1_b.JPG


7a94_0.JPG


7950_1.JPG
 
80-luvulla Linn 'Basik' -vartta (LVX, eka suora basik, irtokelkalla, tunnistaa 'pyöreästä' laakeriblokista vrt Basik Plus'n tai Akiton kulmikas blokki) myytiin OEM:nä mm. AR:n, Systemdekin, Manticoren ja Thorensin (TD-321) soittimissa. Tuo AR:n soitin vaan ei tainnut aikanaan litteän maan pinnalla saavuttaa juuri minkäänlaista mainetta (Linn-varrestaan huolimatta :D).
 
Minua se ei haittaa, vaikka ei litteän maan kansa pitäisikään, riittää kun minä pidän.
 
seppo kaksonen sanoi:
Minua se ei haittaa, vaikka ei litteän maan kansa pitäisikään, riittää kun minä pidän.

Juu, ajattelinkin vain briljeerata historiantuntemuksellani >:D :D
 
Back
Ylös