Levysoittimen rasian ruuvit

Ja nuo äänirasian koneruuvit taitaa olla M2. Kyllä mutterin pitää paikoillaan kitka. Muuten se kiertyisi auki omia aikojaan. Kierrettä voi verrata kaltevaan liukupintaan.
 
K J Manner sanoi:
Tämä meni kokonaan yli hilseen. Mikä on kitkaliitos? Ei auta vaikka kuinka miettisin, mistä on kyse. Edes mielen mahti aineesta ei saane riittävää kitkaa aikaan. ???

ajattelen asiaa seuraavasti. ruuvi/pulttiliitoksella siirretään voimia/kuormia kappaleiden välillä. kitkaliitoksessa ruuvi kiristetään tiukkaan, koska kuormat siirtyvät pintojen kitkan välityksellä. toinen vaihtoehto on yleinen pulttiliitoksissa, jossa kuormat siirtyvät pultin varren välityksellä. tällöin liitoksessä käytetään mutteria pitämään liitos paikallaan. tässä siis kireys ei ole niin tarkeässä asemassa, kunhan on riittävän tiukka pitämään liitos paikallaan.

tässä väkisinkin palataan materiaalin valinta asiaan kitkaliitoksessa. jos liitettävät materiaalit ovat kumpikin riittävän kovia, ei aivan tiivis liitos ole mahdollista. tästä syystä kitkaliitoksissa olisi hyvää käyttää kuparista tai alumiinista prikkaa, jotta kovat liitettävät kappaleet pureutuvat pehmeämpään materiaaliin. näin liitoksesta saadaan tiiviimpi. toinen tapa on käyttää esim alumiinista ruuvia, joka pehmeämpänä muotoutuu kontaktipinnassa kovemman muotoon. tästä syystä alumiiniruuvit ovat myös kertakäyttöisiä. jos siis pyritään "täydelliseen" liitokseen.
 
tutkija sanoi:
tästä syystä alumiiniruuvit ovat myös kertakäyttöisiä. jos siis pyritään "täydelliseen" liitokseen.

Ilman muuta! Pidän teräsruuviakin lähes kertakäyttöisenä tässä.

Alumiiniruuvin pureutuminen ei tässä paljon auta, kun koko ruuvi on liian joustava.

Ossi
 
Eiköhän tuo kiinnitys kuitenkin alumiiniruuvillakin ole yksi kaikkein vähiten joustava kohta koko järjestelmässä.
Veikkaisin että esim. Linnin Akito ja Regan RB250 joustavat melkoisesti rasian kiinnityskohdan ohuesta lärpäkkeestään verrattuna tiukalle kiristettyyn alumiiniruuviin.
 
kkoskela sanoi:
... verrattuna tiukalle kiristettyyn alumiiniruuviin.


Hmm, juuri kun alumiiniruuvin alkaa saada oikeasti tiukalle, se sanoo 'naps'  :D >:D
 
Ja jos jättää sen NIIN tiukalle vääntämättä niin silloinkin se tiukkuus on taatusti semmoinen että tuo väli on vähiten joustava koko systeemissä.

Vieläkö toistetaan :)
 
Tätä tarkoitan. Jos rasian ruuvillakin on iso merkitys, niin miksi "musikaaliset" varret ovat enempi tämän lärpäkkeen näköisiä headshellin osalta:
1328_pict_big_classic_b.jpg


Sen sijaan että ne olisi tuettu jotenkin tähän tapaan:
emtcart.jpg
 
Toisinkuulija sanoi:
Ilman muuta! Pidän teräsruuviakin lähes kertakäyttöisenä tässä.

Alumiiniruuvin pureutuminen ei tässä paljon auta, kun koko ruuvi on liian joustava.

Ossi
tiiviimpi liitos alumiiniruuvilla saadaan kuin teräsruuvilla (ilman pehmeämmästä materiaalista valmistettuja prikkoja). liitoksen tiiveys on mielestäni avainasia, ei se alumiiniruuvin joustavuus.
 
Menee kokonaan vain ulkonaisen mielipiteen ja yleisen tuntuman puolelle, mutta pidän ihan luonnollisena tiukkuuden olevan riittävä kun liitos kelkan ja rasian välillä on täysin kiinteä. Tuon kyseisen pienikokoisenkin teräsruuvin ja mutterin mahdollistama jännite voi ylittää jopa itse rasian rakenteen vahvuuden, kuten tässä on kerrottu tiukkaamalla rikotuista rasioista. Kyseessä ovat kumminkin kevyet pienet osat ja suhteessa on kyse siitä kuin henkilöauton vannepultit olisivat 50mm vahvuisia. Jos rasian ääni paranee tiukatessa äärimmilleen, täytyy kyse olla rasian huonosta suunnittelusta: rasiasta voitaisiin silloin varmasti mitata jännite ja vääntymä, kokoon painuminen! Mikä se sellainen äänirasia on, mikä pitää likistää toimiakseen parhaiten. :D Vielä yksi (varmaan huono) vertaus: rolexini tikittää parhaiten 2000 kilon puristuksessa hydrauliprässissä.

Toisaalta pitäisi puhua todellisista kiristysmomenteista, jotka eivät näin pienillä ruuveilla ole koskaan kiloja. Ehkäpä omissanikin on ruuvit tiukalla ihan kokemuksen perusteella erilaisista ruuveista. Pienen ruuvin ja mutterin kierteet saa suht. kevyellä ranneliikkeellä rikki, jos ei ole tuntumaa ja kokemusta. Näin voikin olla että mitä minä käsitän melko löysäksi, on toiselle jo melko tiukka.

Ruuvin laatu vaikuttaa kovinkin siihen, kuinka tiukkaan sen voi kiristää. edit. edelle tuli tutkijalta vielä pehmeämmän materiaalin hyötyjä, mitkä ymmärrän hyvin. Kova - kova liitos on aina hankalampi tiukata tiiviiksi ja pysyväksi. Pitäisi toki jo tarkastella yksittäistapauksia, mennäkseen pitemmälle aiheessa. Rakenteita ja materiaaleja kun on useita ja jokin aina joustaa ja mukautuu kiristettäessä, enemmän tai vähemmän.

Mikään ei myöskään ole absoluuttisen kovaa tai joustamatonta. No tämä on vain tällainen kummastelukommentti ja kummasteltavaa tällä alalla riittää, vaikka joukossa on myös onneksi aina sellaisia näkemyksiä, jotka tukevat täysin omaa elämänkokemusta ja järkeä.
 
K J  Manner sanoi:
 Jos rasian ääni paranee tiukatessa äärimmilleen, täytyy kyse olla rasian huonosta suunnittelusta:  rasiasta voitaisiin silloin varmasti mitata jännite ja vääntymä, kokoon painuminen!  Mikä se sellainen äänirasia on, mikä pitää likistää toimiakseen parhaiten. :D


Tai voisiko olla niin, että joku 'juustorunkoinen' rasia soi sen verran kurjasti anyway, ettei tiukkaamisella saada aikaiseksi mitään parannusta... nythän on niin, että se, mitä tiukkaamisella haetaan on *generaattorin* stabiili kiinnitys mekaaniseen nollapisteeseen nähden. Jos rasia itsessään on joustava rakenteeltaan, ei tiukalla kiinnityksellä tietenkään voidakaan saavuttaa mitään parannusta mikroinformaation poimimisessa.

Metallirunkoisissa Linnin rasioissa (esimerkkinä siis) ei pahemmin vääntymistä tapahdu niissä puitteissa joita saat aikaiseksi tämän mittakaavan ruuveilla  ;)

Troika- ja Arkiv / Akiva -rasioiden 'kiinteät prikat' ovat mielenkiintoinen oivallus - ikäänkuin piikkaus, eli tasaista rasiakelkan alapintaa vasten kiinnitys kolmella ruuvilla, ja rasia-kelkka-kontakti vain kolmesta kohdasta, ei siis koko 'selän' alueelta. Maximum contact pressure, minimum contact area. Ei vipata.
 
Tässä eräs esimerkki äänirasian ja varren melkolailla saumattomasta integroinnista.
grahng2.jpg

... Tawe ainakin tunnistaa tuotteen?
 
Mallas sanoi:
... Tawe ainakin tunnistaa tuotteen?

Joo tunnista kyllä. En kyllä tiedä kuinka toimiva tuo liitos, mutta kun ottaa huomioon molempien (G'ham, T'fig) valmistajien taustat, niin sen voisi olettaa toimivan hyvin?
 
Kyseisessä Nightingale-systeemissä äänirasia on kirjaimellisesti rakennettu osaksi vartta ('wand') - siinä ei siis ole 'liitetty' rasiaa varteen. Näkyvä sauma on rasian 'kuoren' reuna. Pretty rigid, methinks :D
 
Sitten on vaan varsia , joihin varmasti voi vetää tiukkaan ,
mutta jää miettimään miksi , kun jos jonkinlaista väljää on matkalla ,

kuvat matkaan mukaan , jottei pointtini jäisi ylläolevien sanojen mahdin varaan :


( EDIT : jaa , ne kuvat on liitteinä , uuteen foorumiin tutustuminen ottaa aikansa :) )

[ylläpito on poistanut liitteen]
 
Mallas sanoi:
Tai voisiko olla niin, että joku 'juustorunkoinen' rasia soi sen verran kurjasti anyway, ettei tiukkaamisella saada aikaiseksi mitään parannusta... nythän on niin, että se, mitä tiukkaamisella haetaan on *generaattorin* stabiili kiinnitys mekaaniseen nollapisteeseen nähden. Jos rasia itsessään on joustava rakenteeltaan, ei tiukalla kiinnityksellä tietenkään voidakaan saavuttaa mitään parannusta mikroinformaation poimimisessa.

Metallirunkoisissa Linnin rasioissa (esimerkkinä siis) ei pahemmin vääntymistä tapahdu niissä puitteissa joita saat aikaiseksi tämän mittakaavan ruuveilla ;)

Troika- ja Arkiv / Akiva -rasioiden 'kiinteät prikat' ovat mielenkiintoinen oivallus - ikäänkuin piikkaus, eli tasaista rasiakelkan alapintaa vasten kiinnitys kolmella ruuvilla, ja rasia-kelkka-kontakti vain kolmesta kohdasta, ei siis koko 'selän' alueelta. Maximum contact pressure, minimum contact area. Ei vipata.


Näin juuri. Tietenkin muovirunkoisten rasioiden kanssa asia on niin, ettei niitä tiukkaan edes voi kiinnittää. Samoin kuiturunkoiset jne. Mallaksen mainitsemat rasiat voi kiinnittää kunnolla ja varsinkin saman valmistajan varteen, joka on tehty sitä varten. Ja rasiahan kiinnitetään varteen varsi aina soittimesta irrotettuna, sillä varren laakereihin ei todellakaan ole syytä johtaa moista vääntöä.

Ja kyllä - aina vaan paremmin soi, mitä kireämmälle vetää, joten alumiiniruuvien sallima kireys ei todellakaan ole likimainkaan riittävä, kun huipulle tupataan. Kunnon teräksiset kuusiokolopultit ja ihan hyväkokoinen kahva avaimessa ja kunnon lenkkiavain mutterille. Alumiinipultti katkeaa kättelyssä jo ennen, kuin kiristämiseen asti päästään.

Ossi

sthlwbolts.gif
 
Mitä tulee keinoainerunkoisten rasioiden kestävyyteen, mm. Goldringin ja Regan rasioiden runkomateriaali on kyllä sen verran sitkeää, ettei niitä ruuvaamalla rikki saa - mutta tietenkään se (yli-)kiristäminen ei sitä generaattoria näissä tapauksissa sen kummemmin paikoilleen lukitse.
Ja jopa halpisklassikko AT95/Basik'kin - vaikka muovia onkin - kannattaa ruuvata riittävän tiukalle - kyllä sen (hyvässä soittimessa) kuulee :)
Ne neulayksiköt voi sitten liimailla paikoilleen jos siltä tuntuu...
 
Jep, äärimmäisyydestä toiseen. Jos kokeilla haluaa, kyllä sen rasian saa paikoillaan pysymään ihan sinitarrallakin. Sitten tietää
;)
 
Tossa edellisessä jutussa mainitaan mm. näin:

"The Isolator transforms your vinyl system whatever it be, Project, Rega, Hadcock, Schroeder, Kuzma, Tri Planar, Graham, Roksan or Origin Live to name but a few. An optional longer bolt version is available for arms with headshells thicker than 4.5mm. We have found mounting in Naim arms offers no significant difference."

Olen 100% ettei esim. Graham -äänivarret hyödy Isolatorista pätkääkään, päin vastoin. Kuultavaa eroa se varmaan aikaan saa, loss of information -muodossa. Toi viimeinen lause on mielenkiintoinen! Kertooko se jotain Naim -äänivarsien laadusta? >:D
 
Back
Ylös