Levysoittimen matto.

jiteko

Käyttäjä
Liittynyt
26.12.2006
Viestejä
1 464
Kaupunki
Jyväskylä
Mikä on hyvä matto levysoittimeen? Tuossa erään testin yhteydessä kuvioidun jämämaton vahingossa väärinpäin lautaselle ja emännänkin piti tulla kysymään että mikä tuohon soittimeen nyt tuli viaksi. Bom oli muuttunut buumiksi ja ääni tuli melkein haudasta tai ainakin läheltä sitä. Ääni normalisoitui kun käänsi maton oikeinpäin. Mutta siitäpä sitten tulikin tämä uusi ongelma. Millaisella matolla tulee parasta ääntä?

Niin se testi mitä olin kokeilemassa oli lautasen laakerin voitelun kokeilu rasvan ja öljyn välillä. Vinha perä siinä että juoksevampi parempi...
 
Mikäs levari sulla on? Matot vaikuttavat sointiin, suosituksia on vaikea antaa kannattaa kokeilla muutamia, ja joihin soittimiin ei kannata. Joo, tuo on hassua, että se kuinka päin matto on voi vaikuttaa sointiin - kyllä se jos ainakin maton puoliskojen pinnat ovat hieman erilaiset. Tuokin kannattaa kokeilla. Mattomateriaaleja ja konstruktiota on monenlaisia.

Ja mitä levysoittimen laakeriöljyyn tulee, niin minä kaadan samat litkut niin auton moottoriin kuin levariinkin. Kaksi konetta yksillä öljyn vaihdoilla :D
 
jiteko sanoi:
Mikä on hyvä matto levysoittimeen? Tuossa erään testin yhteydessä kuvioidun jämämaton vahingossa väärinpäin lautaselle ja emännänkin piti tulla kysymään että mikä tuohon soittimeen nyt tuli viaksi. Bom oli muuttunut buumiksi ja ääni tuli melkein haudasta tai ainakin läheltä sitä. Ääni normalisoitui kun käänsi maton oikeinpäin. Mutta siitäpä sitten tulikin tämä uusi ongelma. Millaisella matolla tulee parasta ääntä?

Niin se testi mitä olin kokeilemassa oli lautasen laakerin voitelun kokeilu rasvan ja öljyn välillä. Vinha perä siinä että juoksevampi parempi...

Jaa, että matto-ongelmaa. Ihan mikä matto voi olla se paras. Olen kokeillut monia eri mattoja, mutta tässä nykyisessä ei ole mitään. Koska se noin toimii, niin ei siihen mattoa tulekaan. Ringmattostakin ollaan monta mieltä, toinen tykkää, toinen ei.

Minä laitoin sitä Teflonöljyä tuohon nykyiseen siksi että se pysyy liikkuvalla pinnalla hyvin, mutta ongelmana tuossakin on, että se pidemmän kuuntelusession päätteeksi haisee. Näissä meidän Audiomecakerholaisten soittimissa oikea voitelu on todella tärkeää :)
 
Kun Seppo tuossa jo vihjailikin niin pitäisikö tässä sitten tulla itselläkin kaapista ulos... Minullakin on AudioMeca :D.

Tuon öljyn vaihto rasvojen tilalle toi mielenkiintoisen sävyn sointiin rasvaan verrattuna. Äänestä tuli "nopeampi", en osaa tuota sen tarkemmin kuvailla. Tarkkuus äänessä lisääntyi senverran että ehkä kohta uskaltaa kokeilla jotakin hevy klassista.
 
Megaan tulee tutustua jokaisen itseään kunnioittavan musiikinkuuntelijan :D



T.JH
 
Ai hurja pojat!

Jos teillä on hiukkaakaan laatusoitin ja tiukka laakeri, käyttäkää
ihmeessä vain ja ainoastaan valmistajan suosittelemaa/toimittamaa
öljyä! Ei ne öljyasiat ihan noin yksioikoisia ole. Siellä on monia
kysymyksiä, jotka saattaa olla tarkkaan mietittyjä ja laakeri ei
välttämättä toimi kunnolla, jos öljyksi pannaan jotain muuta.

Ossi

Ai matto? No pittäähän vissiin pakosti jottain saaha tviikata..
 
omaan valmistaja käskee laittamaan enintään ja vähintään kolme pisaraa valmistajan toimittamaa öljyä :D
tiukat ovat (ja pitääkin olla) toleranssit laakereissa (diameter 2mm, roundness < 1 Micron).
 
Maton nurinpäin olo saa ehkä levyn kannatuksen vain reunoilta/ keskiöstä. Muu osa on ilmassa. Eiköhän levy näin toimi osin toistavana/sotkemassa signaalia värähtelyjen mukaan. Paras liene , että levy makaisi koko alaltaan tiiviisti matossa ja olisi mekaanisakustisesti vaimentunut. Onhan noita levareita, joissa lautasella on vain muutamia tassuja/ nystyröitä. Lieneekö hyvä.
 
tutkija sanoi:
omaan valmistaja käskee laittamaan enintään ja vähintään kolme pisaraa valmistajan toimittamaa öljyä :D
tiukat ovat (ja pitääkin olla) toleranssit laakereissa (diameter 2mm, roundness < 1 Micron).

Voiteluun vaikuttaa laakeroinnin rakenne huomattavasti ja kannattanee seurailla valmistajan suosituksia, mutta epäilen vahvasti kannattaako kalliita erikoisöljyjä tilata valmistajalta. Itse ajattelin laittaa ihan normi öljyt tuohon omaan roksaniin, suositteli valmistaja sitten mitä tahansa. Sovitus on kuitenkin niin tiukka ettei siihen mitään paksua pysty laittamaankaan.
 
Toisinkuulija sanoi:
Ai hurja pojat!

Jos teillä on hiukkaakaan laatusoitin ja tiukka laakeri, käyttäkää
ihmeessä vain ja ainoastaan valmistajan suosittelemaa/toimittamaa
öljyä! Ei ne öljyasiat ihan noin yksioikoisia ole.

Toki, valmistaja suosittelee ja käyttää Mobil 1:stä! Autoon saa kelvata sama.
 
Toisinkuulija sanoi:
Ai matto? No pittäähän vissiin pakosti jottain saaha tviikata..
Aika outo kommentti mieheltä, joka painottaa soittimen tarkkaa säätämistä ja asentamista. Matto on loppujen lopuksi aika kriittinen osa levysoitinsysteemiä kuten mikä tahansa muukin osio, se vaikuttaa tietty korkeutensa vuoksi myös aika kiinteästi siihen miten värähtelyt kulkee soittimen lautasen kautta levyyn ja miten tukevasti levy on lautasella. Eroja siis varmasti eri mattojen välillä on.

Itse vanhassa soittimessa käytin sitä omaa huopamattoa, kokeilin kyllä sekä teknarin kumimattoa ja yhtä antistaattia ja eroja tuntui olevan. Nykyinen soitin onneksi on ihan ilman mattoa niin onpahan yksi komponentti poissa mitä murehtia.. :D
 
Ohhoh! Kyllä näillä matoilla eroa saa aikaiseksi! Vaihdoin juuri Pro-Jectini otsakikkeleitä aiheuttaneen huopamaton tilalle vanhasta vintage-pioneeristani kumisen maton. Kaikki on nyt paremmin! Sibilantit rauhoittuivat, joka tosin todennäköisesti johtuu keturallaan olleesta VTA:sta, sillä tämä kumimatto on hieman paksumpi kuin tuo alkuperäinen huopamatto. Mutta bassotoistosta tuli sekä sävyllisesti että melodisesti huomattavasti tarkempi ja seurattavampi, yleinen tarkkuus parani... Ei oikeastaan mitään negatiivista tule korvaan. Eikä tarvitse olla nyppimässä sitä halvatun huopamattoa levystä irti joka kerta kun kääntää tai vaihtaa läpyskää lautasella.
 
Vielä parempi veto vois olla Pro-Jectin MDF/vinyyli-lautanen. Kaiketi aika samaa ideaa seuraten, kuin mitä Michellin lautaset on. Eli levyn ja lautasen rajapinnassa molempien akustiset impedanssit olisivat mahdollisimman lähellä toisiaan, että värinät mahdollisimman tehokkaasti poistuisivat levystä, eivätkä heijastu neulaan.
 
Kokeiltiin pahuuttaan Scheun kanssa eri mattoja, mutta ilman mattoa
puhdas akryyli soi siinä parhaiten. Kuten on tarkoitettu.

Ossi
 
Minulla oli kesällä [mutasarjan] Dualissa antistaattimatto, koska silloin oli pahoja ongelmia staattisen sähkön kanssa.

Noin viikko sitten tuskailin, että mikä tässä nyt on kun se ei soi niinkuin pitäisi, ja kokeilin orkkiskumimattoa takaisin. Paljon parempi! Eli matolla on väliä jopa entry-level soittimessa.
 
Vs:

Tarkoitatko sitä 'alusvinyyliä', "harmo-nicer"? On mulla sellainen(kin), mutta antaa niin epäloogisen tuloksen ainakin omassa systeemissäni - lisäksi on kranttu levyn suoruudesta. Mutta kokeilla kannattaa, ja alkuvaiheessa testivälineeksi käy ihan sellainen wanha winyylilevy.
 
Miten olisi jokin hiirimaton runkomateriaali. Alapuoli jotain mustaa solukumia. Tätä pehmeämpää olisi 3- 4mm:n vahvuinen märkäpukumateriaali. Pehmeydellä ja tasaisuudella haettaisiin levyn tiivistä makaamista maton päällä. ???
 
Vs:

Tää vinyylin terminointi lautaseen on aika monitahoinen juttu. Usein huopa toimii hyvin. Ringmatkin toimii. Kumi voi toimia. Vaahdotettu aines toimii (Funk). Paljas akryyli tms toimii - jos soitin on suunniteltu niin. Ja kaikki yllämainitut antavat erilaisen balanssin. Enkä tarkoita nyt pelkästään taajuusbalanssia.
 
Back
Ylös