Levysoittimen matto.

Ja klamppi/paino on tehokas musiikintappaja.
Muttei sitä tietenkään huomaa, jos ei soitin alunperinkään
musiikkia ole paljon tarjonnut.

Scheulla koetettiin painoa (jota Scheu myy) ja NOU NOU! :D

Ossi
 
Jatkuu: Mikä olisi hyvä alusta. Sellainenko, jossa levy makaa tiiviisti akustisesti ja mekaanisesti kuolleena. Vai olisiko hyvä, että levy alusmateriaalista riippuen voisi värähdellä/ resonoida ja tämä voisi olla rikkana rokassa. Eikö kaikki resonanssit, kuten levyn, rasian, äänivarren, kaiutinkotelon, yms. värittävät ääntä. Mitkä seikat aiheuttavat levarista soitettaessa kuultavana olevan äänen, ilman vahvistinta? Mitä tämä tekee ns. suoralle äänelle.
 
Lautasen tulisi olla mahdollisimman "rauhallinen". Ei soi, eikä tee staattista sähköä. Siis täysin kuollut lautanen. Olen ollut sitä mieltä, että lautasen tulisi olla painava ja olen sitä mieltä vieläkin.
Olen Ossin kanssa samaa mieltä klampista. Jotkut väittävät saavansa klampilla rytmiä ja puhtaammat ässät, mutta huomaamattaan tappavat harmonian ja sointujen nousut ja laskut.
 
seppo kaksonen sanoi:
Olen Ossin kanssa samaa mieltä klampista. Jotkut väittävät saavansa klampilla rytmiä ja puhtaammat ässät, mutta huomaamattaan tappavat harmonian ja sointujen nousut ja laskut.

Samaa mieltä minäkin. Hallussani on Michelin klamppi mutta käytän sitä ainoastaan soittokelvottomiksi taipuneiden levyjen runnomiseen levylautaseen jos niiden soittaminen ei muuten onnistu.

Juhani
 
Moikka,en ole mikään levari friikki vaan perus settiä soittelen omaks iloksi mulla on project 1expression 9"karbooni varrella jonka päässä VDH:n mc one super special,etusena Nakamichin CA-7e.Omat kokemukseni klampeista oli hetken "jee" ompas siinä eroa, vain huonompaan.Lautasmatoista tein muutamat experimenttaalit,ohut huopa originaali soittimen mukanatullut siihen pläntätty ameriikan ihme Dynemat original,reikä punzilla keskelle ja ylimäärset reunat leikataan pois,kuivaan soittimeen oiva twiikki,aikasempi kokeilu oli kans jenkki kamizua sitä semmosta alustaa mikä estää liukumista tais olla duckia tai plastick paddingia,tiheää verkkomaista,ikään kuin snadeja tyynyjä.Muuten hyvä mut jäi hirveet pilkut vinyyliin,koska siinä oli miljardikiloo painava highend klamppi päällä.Tais olla semmonen tunne ett vei särmää liikaa poisEtt semmoista.
T:Skutsari
 
smeekkelissä käytän aina klamppia, mutta se ei olekaan mukaalinen soitin vaan levynpyörityskone.
 
Tawe sanoi:
smeekkelissä käytän aina klamppia, mutta se ei olekaan mukaalinen soitin vaan levynpyörityskone.

Ei todellakaan musikaalinen soitin, eihän se soi lainkaan :p >:D
 
tuo ei pidä aivan paikkaansa arto, niin kuin muistat, sen suspension ringeillä voi soitella melkein melodioita.
 
Tawe sanoi:
tuo ei pidä aivan paikkaansa arto, niin kuin muistat, sen suspension ringeillä voi soitella melkein melodioita.

Totta, mutta vain SME 20 ja 30 malleilla onnistuu tuo. Kymppi on niistä se täysin epämusikaalinen yksilö.
 
Jatkuu yhä: Puuttuuko levyltä jotain. Eikö levyltä saatava informaatio riitä. Kun siihen pitäisi lisätä erilaisilla matoilla yms. saatavaa lisäinfoa.
 
ealab sanoi:
Jatkuu yhä: Puuttuuko levyltä jotain. Eikö levyltä saatava informaatio riitä. Kun siihen pitäisi lisätä erilaisilla matoilla yms. saatavaa lisäinfoa.

käytä filtteriä,levarissa täytyy olla matto ja koulussa on käytävä ;)
 
Tawe sanoi:
tuo ei pidä aivan paikkaansa arto, niin kuin muistat, sen suspension ringeillä voi soitella melkein melodioita.

Meillä parasta perjantai-illan viihdettä onkin viimeaikoina ollut soitella kavereille gyrodecin jousilla Lampaanpolskaa. Ovat olleet aivan kuin päätemuuntajalla päähän lyötyjä musiikin välittymisestä!
 
Mulla on soittimena Project RPM 6, jossa ei tullut mukana mitään mattoa. Levylautasen pinta taitaa olla vinyyliä. Millaista mattoa tuossa kannattaisi kokeilla?
 
Twisterkki sanoi:
Mulla on soittimena Project RPM 6, jossa ei tullut mukana mitään mattoa. Levylautasen pinta taitaa olla vinyyliä. Millaista mattoa tuossa kannattaisi kokeilla?
Mulla oli joskus RPM9 ja sen kokemuksen perusteella sanoisin, ettei minkäänlaista. Se on ihan passeli semmoisenaan.
 
Toisinkuulija sanoi:
Ja klamppi/paino on tehokas musiikintappaja.
Ossi

Tota tota . . . minulla on täysin päinvastainen kokemus levypainosta. Ostin parikymmentä vuotta sitten Nagaokan lasisen levypainon (700g) ja Denonin / Shuren ääni terävöityi oitis. Tämä on niitä ainoita ns highend - juttuja jotka allekirjoitan koska omin korvin kuulen ne.

Mitä tulee levymattoon, niin monet soittimet ovat suunniteltuja toimimaan alkuperäisellä matolla. Jos maton vaihtaa paksumpaan tai ohuempaan niin neulakulma muuttuu välittömästi, joka taas kuuluu lisääntyneenä särönä. Siis kyse on tehdastekoisista paketeista - highend soittimet ovat asia erikseen. Vartta pitää laskea tai nostaa tarpeen mukaan.
Omassa Denonissa on lisäksi esto sille että neula ei vahingossa laskeudu pelkälle lautaselle - automaattisoitin - ja tämä toimii vain alkuperäisen maton kanssa.
 
Minulla on taas hieman samansuuntaisia kokemuksia kuin Toikkarilla. Noista klampeista on keskusteltu ja jos se nyt sitten ääntä parantaa, niin klamppi kiinni vaan - ei siinä mitään.

Kun se sitten on kiinni, niin kuuntele levyltä välittyvää harmoniaa, eli sointujen nousuja ja laskuja. Rytmipuoli voi tosiaan klampilla kuulostaa aluksi paremmalta, mutta tarkemmin kuunnellen saattaa klampin tuoma terävyys tappaa sen oikean rytmityksen ja bassokuvion yhteyden. On kuulemma soittimia mitkä vaativat klampin ja ne on suunniltu niin, ässäthän noissa tuntuu suhisevan jos se ei ole kiinni- ne on niin suunniteltu, eli ihan kuuntelemalla...
Ja onhan tuo paljon kiinni rasiastakin millä ajetaan.
 
Minä en kyllä puhunut rytmistä mitään - tuskin tuo siihen mitään vaikuttaa. Tarkoitin kyllä yksittäisiä ääniä. Esim triangeli on luonnollisempi ja xylofoni (oikeinkirj.?). Yleensä kaikki instrumentit joissa on korkeita yksittäisiä ääniä. Veikkaanpa jos nähtäisiin jonkinlainen säröanalyysi niin se olisi siistimpi painolla kuin ilman.
Ja klamppi on eri asia kuin levypaino.
 
Back
Ylös