Levysoittimen kannen hionta

miklas

Käyttäjä
Liittynyt
8.12.2008
Viestejä
285
Kaupunki
Turku
Moi,

Miten tapatuu levysoittimen kannen hionta? ???
Usein näkee ilmoituksissa maininnan: Kansi hiottu.

-M
 
Siis akryylisen pölykannen hionta? Varmaan hiomatahna ja kiillotuslaikka riittää poistamaan syvemmätkin naarmut ja loppuun kiillotus. Jos ei, niin sitten aloitus vesihionnalla.
 
Kiillotuslaikkaa ei välttämättä tarvi.
Itsellä seuraava menetelmä toiminut.
Hiomapaperilla aloittaa, 1000 karkeus sopii.
Seuraavaksi olen hionut 15 mikronin muovisella paperilla, ja tämän jälkeen kiillottaminen onnistuu jo käsipelilläkin hiomatahnaa käyttäen.
laikan kanssa työskenneltäessä helposti käy niin että paine tulee yhteen kohtaan laikan reunaa, ja kanteen tulee siihen kohti "mikrohalkeamia" jotka näkyy tietyssä valossa helposti.
Näissä "kansi hiottu" tapauksissa näkyy usein tämmöisiä.
Koitanpa käydä räppäämän mallikuvan näistä säröistä

index.php

index.php

No niin, tuossa nurkan kuvassa näkyy miltä ne näyttää kun sopivasta suunnasta valo tulee, täynnä tuommoista pienen pientä halkeamaa. Ja tuossa koko kannen kuvassa näkyy nuolien nokassa lievänä pari tuommoista.
Yleisilmehän tuossa on silti varsin siisti. Mutta jos ei käytä laikkaa, välttyy tuommoisilta. Ja semmoisilta syviltä laikan reunan pyyhkäisyiltä, niitäkin näkee.
 

Liitteet

  • Nurkka.jpg
    Nurkka.jpg
    87,6 KB · Katsottu: 789
  • Kansi.jpg
    Kansi.jpg
    49,8 KB · Katsottu: 801
Kiitos vinkeistä ja hienoista kuvista!
Minkälainen lähtökohta esimerkissä on ollut?
Missä mahtaa mennä raja mitä kannattaa vielä yrittää korjata?
Täytyy varmaan testata johonkin...

-Miklas
 
Tuollaisia jälkiä saa kyllä aikaan jos ei tiedä miten kiillotuslaikkaa käytetään. Esim. liikaa painamista tai lämpöä (joka on yleensä sama kuin liian vähän vettä). Lisäksi kantta on saatettu myllyttää tyhjän päällä, eli sitä ei ole tuettu alhaalta. Nuo jäljet muuten saisi tuosta kovavahalla näkymättömiin.

Yleisohje: jos et osaa "myllyttää" sähköpelillä, älä harjoittele sitä levysoittimeen tai uuteen autoosi (vanha saabi on hyvä). Kun löydät sopivan harjoittelukappaleen niin aloita hitaalla pyörimisnopeudella, kevyellä painamisella äläkä junnaa yhtä paikkaa pitkään. Farecla vaatii paljon vettä seurakseen, kuivana se palaa kiinni. Ja niitä kiillotuslaikkoja sekä tahnoja on sitten eri karkeuksilla/leikkaavuuksilla, kannattaa huomioida.

Periaatteessa korjaus on mahdollista lähes kaikenkuntoisille kopille. Hionta vaan syvimmän naarmun pohjan tasolle, jos materiaalia riittää. Jopa haljenneen kopan voi entisöidä uudenveroiseksi jos osaa jyrsiä halkeaman auki ja on oikeaa tököttiä liimaksi (spesiaaliaineita).
 
Olen parannellut kannen ulkonäköä Autoglymin autovahalla, poistaa pienimmät naarmut kokonaan.
 
Ei nuo minun tekemiä jälkiä ole, joten en tiedä lähtökuntoa. Todella yleisiä on nuo jäljet kun kattoo näitä käytettyihin erikoistuineiden puljujen soittima luonnossa.
Tuokin soitin on Saksasta tullut audioscope.de kaupasta.

kre, ei noita käsittääkseni kovavahalla saa näkymättömiin, nuo jäljet on aivan mikropientä halkeamaa, jotka ei näykään kuin tietystä suunnasta tulevassa valossa. Normaali tarkastelussa tuo kansi on erinomaisen siisti mutta se rakenne on juurikin mainitsemistasi syistä vaurioitunut sisältä. itse pinta on aivan tasainen ja sileä.

Itselläni on työn puolesta käytössä kiillotusvahoja, niitä olen itse käyttänyt.
 
MotoNetin veneosastolta:

Step 1
Tuote 38-7616 Muovin naarmunpoistoa"1"237ml 15.90 €

Step 2
Tuote 38-7616 Muovin kiillotusaine '2' 237ml Hinta 15.90 €

Hoonasin noilla Thorens 320 Mk1 kannen ja tuli muuten ******* hyvä. Kansi oli täysin kunnossa, mutta tietysti ihan täynnä pieniä naarmuja ja lisäksi pari isompaa näkyvämpää naarmua. Nyt on kuin uusi. Ensin sienellä ja sitten puuvillaisella kiillotusrätillä hoonasin, ensin kannen sisuksen kokonaan molemmilla aineilla ja sitten ulkopinnan. Järjestys näin siksi ettei ulko kuori naarmuunnu sisustaa viimeisteltäessä. No maksohan nuo aineetkin jotain, mutta toisaalta niitä jäi jäljelle aika reilusti.. (mitähän seuraavaksi kiillottaisin...?)
 
Luin jostain englanninkieliseltä harrastesivustolta missä joku suositteli mm. Novuksen tuotteita pölykannen hiontaan/kiillotukseen. Suomessa niitä on näköjään kans myynnissä :

http://novus.fi/plasttic_polish.php

Onkohan kellään kokemuksia näistä?
 
antti321 sanoi:
Luin jostain englanninkieliseltä harrastesivustolta missä joku suositteli mm. Novuksen tuotteita pölykannen hiontaan/kiillotukseen. Suomessa niitä on näköjään kans myynnissä :

http://novus.fi/plasttic_polish.php

Onkohan kellään kokemuksia näistä?

Joskus aikanaan noita Novuksen tuotteita suositeltiin naarmutuneiden cd-levyjen korjaamiseen. Siihen tarkoitukseen niitä silloin ostin, täytyypä kokeilla vanhan Dualin kanteen, jos eivät ole puteleihin tökötit kuivaneet.
 
Voisin vähän vanhaa ketjua nostella, kun juuri hioin yhden kannen. Valitettavasti kuvia ei tullut räpsittyä, mutta jos miehen sanaan voi uskoa, niin yllätyin jäljestä. Tuli tällä menetelmällä tosi hyvä, vaikka syviä naarmuja ei ollutkaan.. lähinnä imurin alumiinisuuttimella naarmutettua skraidaa joka hävisi täysin ja kansi kiiltää.

Joka kohdassa pyörivillä liikkeillä hinkkausta;

1. Pinta kosteaksi esim. jollain silitys-suihkepullolla ja Farecla G3 (vai oliko G6, en muista kun ei omia kamoja) Paste hiomatahnaa froteella pintaan kunnes naarmut katoavat.

2. Välipesu vedellä

3. Vettä taas ja Farecla G10 Finishing Compoundilla kiillotusta niin kauan ku jaksoin. Pientä ympyrää kun teki alhaalta ylös, tuli hyvää jälkeä. Aika rasittavaa vaan isoa kantta hioessa.

4. Kunnon pesu ja kuivaus

5. Simoniz Original Wax autovahaa kansi täyteen, jolla lähti loppu lika kannesta, 10 min kuivuminen ja vanhalla sukalla vaha hierottiin sisään, kunnes sitä "ei enään ollut". Vahan voisi antaa kuivua pidempäänkin esim. yön yli.

Aikaa meni joku 1,5h, ja vaikka lopputulos oli todella hyvä, niin uskon, että tuosta saa ihan täydellisen esim. toisella käsittelyllä tai käyttämällä enemmän aikaa. Jos on syvempiä naarmuja, niin uskoisin, että vesihiomapaperilla karkeus 1000-1200 ennen tuota käsittelyä tarpeeksi syvää hiontaa.

Aineet olivat myös aika kalliit, joten ehkä niistäkin voi säästää (itse sain lainaan), tai käyttää paremmin akryylille sopivaa. Empä nyt äkkiseltään kuitenkaan mitään vikaa menetelmästä keksi, kun lopputulos oli niin hyvä.
 
Viimeksi muokattu:
Hiomalla onnistuu kirjoitusten mukaan poistaa naarmut, mutta olen poistanut naarmuja erinäisistä muovilaitteista kuumailmapuhaltimella
(tapahtuu helposti, jos onnistuu),
onnistuisko sillä levarin kannesta?
Ei ole naarmuista kantta, eikä toiskuntoista grammaria mihin kokeilisi, vai pitäiskö kokeilla jonnekkin pleksiin.
 
MotoNetin veneosastolta:

Step 1
Tuote 38-7616 Muovin naarmunpoistoa"1"237ml 15.90 €

Step 2
Tuote 38-7616 Muovin kiillotusaine '2' 237ml Hinta 15.90 €

Hoonasin noilla Thorens 320 Mk1 kannen ja tuli muuten ******* hyvä. Kansi oli täysin kunnossa, mutta tietysti ihan täynnä pieniä naarmuja ja lisäksi pari isompaa näkyvämpää naarmua. Nyt on kuin uusi. Ensin sienellä ja sitten puuvillaisella kiillotusrätillä hoonasin, ensin kannen sisuksen kokonaan molemmilla aineilla ja sitten ulkopinnan. Järjestys näin siksi ettei ulko kuori naarmuunnu sisustaa viimeisteltäessä. No maksohan nuo aineetkin jotain, mutta toisaalta niitä jäi jäljelle aika reilusti.. (mitähän seuraavaksi kiillottaisin...?)

Hankin samat aineet ja hioin ja hinkkasin uuden projektin Lenco L -236 ja nykyisen päivittäissoittimen Dual 505-4 kannen. Jepulis jee, kannet on melkein kuin uudet! pari syvää naarmua jäi ymmärrettävästi, mut muuten, vau...
 
Mulla ois kans vanhan saloran kannen hionta edessä.On niin syviä naarmuja,että täytyy ensin koittaa hioa vaikka 1200 vesihiomapaperilla.Ja sitten noilla motonetin aineilla lopuksi kiillottaa.
 
Kokeilin testimielessä Motonetin aineita naarmujen poistoon, naarmut kyllä tasoittuivat mutta harmaa kalvo jäi vaikka kuinka hoonasi :). Oiskohan tuo muovi johon testasin ollut vääräntyyppistä vai onko muilla samoja huomioita? en taida vielä kaataa tuota levarin kannelle :)
 
Kokeilin testimielessä Motonetin aineita naarmujen poistoon, naarmut kyllä tasoittuivat mutta harmaa kalvo jäi vaikka kuinka hoonasi :). Oiskohan tuo muovi johon testasin ollut vääräntyyppistä vai onko muilla samoja huomioita? en taida vielä kaataa tuota levarin kannelle :)

Testasit siis johonkin muuhun muoviin kuin levarin kanteen. Kokeile ensin levarin kannen takareunaan, niin näet tuloksen.
Itse tein - suckhon - ohjeiden mukaan ja tulos oli erittäin hyvä.
 
Testasit siis johonkin muuhun muoviin kuin levarin kanteen. Kokeile ensin levarin kannen takareunaan, niin näet tuloksen.
Itse tein - suckhon - ohjeiden mukaan ja tulos oli erittäin hyvä.

Jeps testasin vanhan naarmuiseen taulukehykseen, taitaa olla styreenimuovia tuo. Kokeillaanpas uudelleen, varastossa taitaa makailla rikkinäinen Thorensin pölykansi - siihen siis :)
 
Pitäis huomenna käydä ostamassa 1000 ja 2000 hiomapaperia jos joskus ehtis hioon tota kantta.Ajattelin alottaa tolla 1000:lla ja jatkaa 2000:lla ja lopuks noilla motonetin aineilla kiillottaa.
 
Itsekin päätin kokeilla millaista jälkeä syntyy Motonet tuotteilla. Ensin hioin Mirka 1200 märkä hiomapaperilla kantta 4-kertaa. Jokaisen hionnan jälkeen puhdistin ja kuivasin kannen, jotta erottui onko kannessa olevat syvät viillot edelleen jäljellä. Kannen kastelin hyvin sumutepullolla ja samoin tein hiontapaperiin. Naarmut poistuivat hyvin pyörivällä liikkeellä ja kevyellä painannalla. Käytin paperin alla kädessä pidettävää hiontatukea, jonka piikkeihin paperin saa kätevästi kiinnitettyä. Seuraavaksi ostamaan ehdoitettuja step 1 ja step 2 aineita...
 
3-tunnin hiontojen ja useiden eri aineiden jälkeen lopputulos 8/10.

http://www.starbrite.com/item/plastic-scratch-remover-step-1?category_id=572

http://www.starbrite.com/item/plastic-polish-restorer-step-2?category_id=572

http://www.autoglym.info/autoglym+-tuote-esittelyt/extra+gloss+protection/

http://www.korrek.fi/app/product/view/-/id/235

Ei siis täydellinen, koska syviä pitkiä naarmuja oli useita kannessa. Vesihiomapaperiksi kannattaa valita 2000 ja todella todella varovaisesti hionta (ei ole voimalaji vaan taitolaji).

Kädessä kannattaa pitää silkkihanskoja tai puutarhahanskojen sisäsormikkaita, jotta kannen pinta ei ole täynnä sormenjälkiä tai rasvaa. Hionnassa käytin koneessa lampaanvillaista tyynyä sekä
käsin pyöritellessä Turtle Wax kiillotusliinaa joka on nukkaantumaton. Kansi oli irti soittimesta ja kannen sisälle laitoin sopivankokoisen untuvatyynyn pehmeällä päällisellä. Paketti oli kokoajan puhtaalla pehmeällä matolla. Työssä ei ole hirveästi järkeä mikäli kannen sattuu jossain vaiheessa laittamaan kiviselle kovalle matolle vahingossa.

Nyt annan aineiden rauhassa vaikuttaa ja huomenna sumutan vielä uudestaan Korrek kirkastesuihketta. Mikäli pinnasta ei tuli kirkkaampaa, niin kokeilen siihen vielä http://www.korrek.fi/app/product/view/-/id/170 ja http://www.autoglym.info/autoglym+-tuote-esittelyt/motorcycle+care+kit/ Motorcycle Visor Cleaner tuotteita, jos niillä saisi vielä sen puuttuvan säihkeen takaisin.

Hieno kokeilu, onneksi otin ensin työn alle Oraclen kannen, niin oli enemmän jännitettävää millainen lopputulos tulee. Samoin eri työvaiheet teki huolellisemmin kuin esim. käytetyn 100€ LP-soittimen kannen kanssa olisi tehnyt. Suosittelen ehdottomasti ostamaan riittävän kalliin soittimen ja vaikka ensi alkuun naarmuttamaan sen kannen, jotta pääsee harjoittelemaan hiontaa ;)
 
Viimeksi muokattu:
Back
Ylös