Levysoittimen jyrinän merkitys?

Teme

Hifiharrastaja
Liittynyt
6.12.2008
Viestejä
2 542
Kaupunki
Vantaa
Levysoittimien spekseissä ei usein ainakaan valmistajan toimesta mainita jyrinäarvoja. Oikeastaan ainoat valmistajat, joidenka huomasin jotakin arvoja ilmoittavan oli ainakin pikaisen etsinnän jälkeen Brinkmann ja Garrard, mutta ainakin ne Brinkmannin ilmoittavat arvot ovat ihan erilaiset kuin mitatut. Stereoplay ja Audio -lehtien testeistä löytyikin sitten esim seuraavanlaisia mittauksia (ymmärtääkseni mitattu levylautasesta):


Garrard 301-40db
Garrard 401-57db
Project RPM-1-64db
Project Debut III-65db
Dual CS505-4-66db
Rega P1-70db
Rega P3-24-71db
Thorens TD550-71db
Avid Diva II-72db
Avid Volvere Sequel-72db
Project PerspeX-73db
SME 20/12-73db
Thorens TD160-73db
Thorens TD309-73db
Brinkmann Bardo-74db
EAT Forte-74db
Linn LP12 Ekos SE / Keel / Radikal-74db


Lisähuomiona se, että laitoin noiden välipyörävetoisten Garrardien arvot ihan provona ja keskustelun herättäjänä. Niiden mittauksia ei ole tehty Stereoplayn testeissä, vaan arvot löytyivät vamistajan sivuilta täältä.

Eli toki levysoittimen kokonaisuus ja kokeilemalla todettu sopivuus omiin kuuntelu- sekä saundimieltymyksiin ratkaisee, mutta kuinka relevantteja nämä jyrinäarvot ovat? Ajatuksia?

T. Teme
 
Minun kokemukset rajoittuvat kahteen soittimeen. Lukuarvoja en osaa kommentoida mutta sanallisesti Pro-ject Debut III jyrisi kuultavasti (ainakin kuulokkeilla) ja Thorens TD 320 ei jyrise lainkaan. Thorens TD 320:sta sanotaan että Rumble > 72dB. Minusta jyrinäarvolla ei ole merkitystä niin kauan kun sitä jyrinää ei kuule, aivan sama onko Thorensini arvo -72dB vai -74dB :)
 
Samasta Audio.de lehdestähän löytyy myös se välipyörävetoinen Garrard 501 -79dB
http://www.garrard501.com/501 review En 10.05.pdf
Sen välipyörä on samanlainen kuin Garrard 301/401, evoluutiota jonkin
verran moottorissa.
Samaa mieltä siitä että jyrinällä ei ole merkitysträ niin kauan kun sitä ei kuulu.
Vanhoja esitteitä kun katselee niin minusta se aikanaan aina ilmoitettiin mutta
todennäköisesti kadonnut sen takia että sillä ei ole pahemmin merkitystä jos rakenne
on järkevästi toteutettu.
 
Mikähän lienee Lenco L75:n jyrinäarvo? Tuotahan voi parantaa myös tukevammalla plintillä.
 
moi
Garrard 301 -40db ton takia mulla on vieläkin kammo noihin välipyörä systeemeihin 1970 luvulla ne oli huonolla plintillä hirveitä jyriä,nyt on varmaan paljon parantunut,mutta en ole kuullut yhtään kunnolla viritettyä välipuörä soitinta,
ter.reiska
 
Yleisesti sanotaan, että noiden välipyöräsoittimien potentiaalia ei aiemmin oikein tajuttu. Ne kun ovat tosiaan niissä huterissa lastulevyplinteissä. Itselläni on vielä plintti rakentematta Lencoon, mutta se homma alkaa sitten keväällä. En kyllä kuule edes kuulokkeilla mitään varsinaista jyrinää tuosta vakioplintistä, mutta Lenco-harrastajat sanovat että sen tukevamman plintin vaikutuksen huomaa kyllä selvästi taustan tummenemisena ja rauhoittumisena. Jotkut ovat väittäneet tuo käsitys siitä että noista tulee älytöntä jyrinää perustuu vehkeisiin joiden moottoria ei olla huollettua asianmukaisesti tai jopa kuljetusruuvit on jääneet kiinni :D
 
Teme sanoi:
Lisähuomiona se, että laitoin noiden välipyörävetoisten Garrardien arvot ihan provona ja keskustelun herättäjänä. Niiden mittauksia ei ole tehty Stereoplayn testeissä, vaan arvot löytyivät vamistajan sivuilta täältä.

Samoilta sivuilta:

http://www.garrard501.com/faq.html#rumble

Eli ymmärrettävä niin että asiallisessa plintissä ei jyrise korvin kuultavasti. Juuri kuuntelin Garrardiani sillä korvalla eikä kyllä juurikaan jyrise.

Juhani
 
Lenco L-75 jyrinäarvo on -60db.
Lenco Heavenistä tämä hauska ja suhteellisuutta antava katkelma Goldring GL-75 arvostelusta.
Performance Tests:
Measuring rumble is also a fairly imprecise art and the claimed figure of -60 dB (DIN) is almost incredibly low. I wonder if this is perhaps a misprint for -30 dB or -40 dB? However, I conducted enough tests to establish that motor rumble was inaudible at all gain levels likely to be used in practice.

koko sivu tässä.
http://www.lencoheaven.net/forum/index.php?topic=3933.0
 
Tässä vielä näkökulmaa eri DIN jyrinäarvoihin mitä käytetään.

Usually rumble or S/N at turntable is measured as follows (DIN 45539):
1. test record with plain groove (no modulation) and 315Hz modulation groove.
2. play back these grooves with cartridge and compare difference between above outputs after passing prefixed filters
3. and indicate rumble or SN in dB as noise margin.

Above DIN method is internationally accepted and IEC/JIS rumble test are very similar to DIN.
DIN FILTER A (unweighted): more than 35dB is required for minimum quality for equipment
DIN FILTER B (weighted): more than 55db is required for minimum performance of equipment.
Rumble rate measured with DIN B filter is indicated usually in catalogues to show impressive big number of S/N !

But Ladegaard of B&K in 1977 mentioned "At FILTER B the numerical value appears better than FILTER A, but in the territory of SN 65dB it is not something which tells the quality of the turntable. At FILTER A, the numerical SN value looks worse about 20dB, but it is just influenced by the resonance frequency of the cartridge and the arm. Unless the rumble spectrum is analyzed, rumble from the vibration of the motor proper cannot be acertained".

Sivulta
http://www.thevintageknob.org/MISCELLANEOUS/SS1980TT/SS1980TT.html
 
ipp sanoi:
Samasta Audio.de lehdestähän löytyy myös se välipyörävetoinen Garrard 501 -79dB

Tuon Audio.de testin Garrardista olinkin missannut. Tosin tuo -79db mittauksen bongasin myös valmistajan sivuilta. Onkohan esim vanhan Pioneer Exclusive P3a:n -95db arvo vertailukelpoinen näiden uusien soittimien mittausten kanssa?

Lisättäköön vielä se, että itsellä oli jotenkin sellainen käsitys että jyrinä olisi isompi "ongelma" suora- ja välipyörävetoisissa soittimissa. Nuo Brinkmannin -74db ja Pioneerin -95db sekä uuden Garrardin -79db arvot kertovat toista kieltä. Eli kaikki nämä tekniset ratkaisut voidaan mitä ilmeisimmin toteuttaa laadukkaasti.

ipp sanoi:
in the territory of SN 65dB it is not something which tells the quality of the turntable.

Mutta missä tulee vastaan se raja, jonka jälkeen tuo jyrinä on kuultavissa? Se ei kuitenkaan varmaan tuo 65db kun nimim schucko kertoi kuulleensa selvän eron -65db Projectin ja -73db Thorensin välillä. Tämä luonnollisesti aika laitteistosidonnaista, mutta mitäs se olisi noin arviona ja peukalosääntönä?

T. Teme
 
Eikös noita painotuskäppyröitäkin ole yksi sun toinenkin ottaen hieman eri tavoin huomioon ihmiskorvan toiminnan ja taajuskaistan merkityksen "häiritsevyydessä?

Ja niin kuin yllä todettiin pelkkiä numeroarvoja on aivan turha verrata, jos ei ole tiedossa minkä normin mukaan ne on mitattu.
 
Tämän linkin loppupuolella näkyy tämän Neumann AM-32b Master Stereo Disk Recording Lathen
jyrinäarvo

Rumble (unweighted): Greater than 55db down
Tammikuu 1,1959
http://www.technicalaudio.com/pdf/G...er_stereo_disk_recording_lathe_tech_notes.pdf

Millään levyillä ei jyrinä ole haitannut, oikeastaan päinvastoin, vanhemmissa jazz jutuissa on äänitetty sen verran lujaa sisään,
että pohjakohina katoaa kappaleiden välissä.Tämä pohjakohina ei ole mukana samojen levyjen digiversioissa koska niissä se
leikataan pois ja sen mukana se matalatasoinen mikroinformaatio.
 
Thrasymakhos sanoi:
Yleisesti sanotaan, että noiden välipyöräsoittimien potentiaalia ei aiemmin oikein tajuttu. Ne kun ovat tosiaan niissä huterissa lastulevyplinteissä.

Tama on taivaan tosi :D. Ne rakennelmat missa Garrad 301/401 soittimet olivat aikanaan asennettuina eivat todellakaan antaneet kovin suotuisaa kuvaa naiden pyorittajien potentaalista. Monilla palstoilla kaydaan kiivasta keskustelua siita millainen plintti on paras ratkaisu ko.soittimille. Lorigraft, joka omistaa Garrard nimen vannoo oman plinttinsa ylivoimaisuuteen, ei varmaan kumma koska se niita myy >:D.

http://www.garrard501.com/rebuild.html

Itse olen lahtenyt 'massa on kuningas'-ajattelun tielle ja olen kiinnittanyt oman Garrard 401 koivu vaneriseen plinttiin, jossa on tilaa ainoastaan sen verran etta moottori ja koneisto sopii sinne,muuten se on "solid". Tama on mielestani paras ratkaisu ja jos mitaan jyrinaa esiintyisi Bastanis kaiuttimet sen varmasti toisivat esille :).
 
ipp sanoi:
Neumann AM-32b Master Stereo Disk Recording Lathen jyrinäarvo
Todella hyvä arvo tosin niin kai pitääkin olla. Oli muuteen erittäin mielenkiintoista luettavaa. Vieläköhän kaiverrukset tehdään noilla perinteisillä wanhan liiton koneilla? (toivottavasti ;) )
 
selfaddict sanoi:
Itse olen lahtenyt 'massa on kuningas'-ajattelun tielle ja olen kiinnittanyt oman Garrard 401 koivu vaneriseen plinttiin, jossa on tilaa ainoastaan sen verran etta moottori ja koneisto sopii sinne,muuten se on "solid". Tama on mielestani paras ratkaisu ja jos mitaan jyrinaa esiintyisi Bastanis kaiuttimet sen varmasti toisivat esille :).

Tämän kaltainen projekti on minullakin suunnitelmissa Lencon kanssa. En tiedä saavuttaisikohan eri puulajeja vuoroin vaihtelemalla jotakin etua resonanssien hallinnan kanssa? Mutta mahdollisimman raskas rakenne voisi olla paras. Jotkut tekevät näitä jopa kivestä, mutta epäilen vähän vuolukiven kykyä absorboida nopeita värähtelyjä. Se saattaa kimmottaa ne vain takaisin varteen.
 
Onhan tuossa jo noita tuloksia tullut, mutta piti ihan tarkistaa eräästä julkaisuista tuon Garrard 401 jyrinäarvot aikalaisessaan SME 2000 plintissä. Lautaselta oli mitattu 66db lukema ja laakerista lähes identtinen 66,7db. Myöhemmin on tosiaan vastaan tullut parempiakin lukemia moderneissa plinteissä.
 
Mites jos sen plintin tekis raskaasta kumista? Luulis sen imevän hyvin niitä värähtelyjä.
 
Mulla on tuo Dual 505-4. Siinä kuuluu alkuperäisellä Ortofon-rasialla vaimea 100Hz taajuinen "jyrinä", jonka saa esille selvimmin irroittamalla vetohihnan ja laskemalla neulan liikkumattomalle levylle. Asia unohtui välillä, kun käytin Shuren rasiaa, jolla jyrinä kuului useita desibelejä vaimeammin, oli tuskin kuultavissa levyn oman pohjajyrinän tai -kohinan alta. Eli äänirasia tuntuu vaikuttavan selvästi, vaikka kummankin rasian taajuustoisto on suunnilleen sama eikä antotasossakaan ole mitään merkitsevän suuria eroja. Kyse ei ole mistään verkkohurinasta vaan neulakosketus vaaditaan.

Nyt mulle sitten testeissäni selvisi, että se jyrinä ei tulekaan levylautasen kautta vaan johtuu äänivartta pitkin rasiaan ja jyrinän "aktivoimiseksi" neula tarvitsee jonkun pinnan, jotta neula on paikallaan. Sama jyrinä nimittäin kuuluu heti kun neulan laskee kokeeksi vaikka kädessä olevalle muovilätkälle tai kynän syrjälle!

Dualissa tuo moottorin ripustus saisi olla paremmin totetutettu, nyt moottori roikkuu rungossa kolmella kumitutilla, jotka vanhemmiten vielä painuvat vähän kasaan. Vaikea tuota on lähteä parantamaan kun äänivarsi on laakeroitu suoraan runkoon.
 
Muistaakseni Pro-ject Debut III:ssa meni juurikin samalla tavalla. Eihän sitä jyrinä tietenkään pääse syntymään jos se neula on ilmaa vasten.. Minun mielestä tossa Debut III:ssa se jyrinä tulee moottorin pärinästä, jota on yksinkertaisesti liikaa. Ripustuksia säätämällä voi kikkailla mutta ei sitä pois kyllä saa.
 
Itellä h/k T40 valmistaja ilmoittaa -66db, itse olen mitannut -60db tosin oman testilevyni avulla ei pysty pidemälle mittailemaan. Voi tosin olla etten henk koht pystyisi erottamaan mitään alle tuon -60db sen verran hiljaista rupee olemaan.
 
Back
Ylös